Volnočasové aktivity dospělých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 28. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Rozdíly mezi osobnostmi
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_706 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Potřeby Jméno autora: Ing.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Definice, základní pojmy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Socializace Kejřová.
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Volnočasové aktivity dospělých

Zájmové vzdělávání (sociokulturní vzdělávání) je řazeno do tzv. Dalšího vzdělávání dospělých …tvoří širší předpoklady pro kultivaci osobnosti na základě jejích zájmů, uspokojuje vzdělávací potřeby v souladu s osobním zaměřením. Dotváří osobnost a její hodnotovou orientaci a umožňuje seberealizaci ve volném čase (Palán) svobodně volené činnosti k naplnění volného času umělecké discipliny, odborné zájmové vzdělávání, zájmová sdružení, vzdělávání seniorů,… funkce: kultivace osobnosti zkvalitnění lidských zdrojů (u podniků) => zvyšování vzdělanosti dospělé populace

Volný čas = doba, kdy si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi, přinášejí nám pocit uspokojení a uvolnění pod pojmem volný čas: odpočinek, rekreace, zábava, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, dobrovolná společensky prospěšná činnost nejsou to činnosti zabezpečující biologickou existenci člověka (jídlo, spánek, hygiena, zdravotní péče)

Různé pohledy na volný čas EKONOMICKÝ investice společnosti do zařízení pro volný čas investice jednotlivce do svého volného času (obraz úrovně společnosti) odpočinutý člověk = lepší pracovní výkon a lepší mezilidské vztahy na pracovišti SOCIOLOGICKÝ A SOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ utváření mezilidských vztahů, socializace jedince POLITICKÝ jak a do jaké míry stát zasahuje do volného času obyvatelstva ZDRAVOTNĚ – HYGIENICKÝ podpora zdravého tělesného a duševní ho stavu člověka uspořádání režimu dne, respektování křivky výkonnosti člověka, hygiena prostředí i sociálních vztahů, hygiena duševního života PEDAGOGICKÝ A PSYCHOLOGICKÝ věkové i individuální zvláštnosti a jejich respektování ve volném čase jak přispívají k uspokojování biologických a psychických potřeb

Druhy volného času Denní volný čas Víkend závisí na pracovní době Víkend odpočinkové i pracovní aktivity Dovolená, delší časový úsek volna odpočinek, vzdělávání a zábava často změna prostředí a životního stylu

Význam volnočasových aktivit Vývoj a formování osobnosti Zvyšování kvality života jedince i společnosti Prevence sociálně-patologických jevů Zvyšování úrovně vzdělanosti Zlepšování fyzické kondice Mezilidské vztahy Odpočinek, kompenzace pracovních činností

Determinanty socio-demografické (věk, pohlaví, zdravotní a rodinný stav, vzdělání…) bydliště (kulturní místa, knihovny, parky, hřiště) ekonomická situace objem volného času (délka pracovní doby, charakter práce), rozvoj a složení společnosti (zejm. věk) kulturní tradice

Volný čas a životní styl ZPŮSOB VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU = UKAZATEL ŽIVOTNÍHO STYLU životní styl zahrnuje i hodnotovou orientaci jedince => odráží se v jeho chování, ve způsobu využívání a ovlivňování materiálních i sociálních životních podmínek Individuální systém hodnot =>tvoří se dle životních podmínek a aktivitou jedince =>jakou hodnotu člověk přisuzuje volnému času (povinnost jako jediné poslání x volný čas jako životní náplň) OPTIMUM: uvést do rovnováhy sféru povinností a sféru volného času

Jak je vnímán volný čas… Dle provedených šetření: pro občany ČR volný čas významnou hodnotou 70 % dospělých uvádí jako pozitivní a žádoucí, pokud má většina lidí hodně času pro sebe na své koníčky VŠ vzdělaní – řadili do volnočasových aktivit vzdělávací aktivity

Omezení a překážky Vlivy vnější (nemůžeme moc ovlivnit) „nemám žádný volný čas“ „nemám ho s kým trávit“ Vlivy vnější (nemůžeme moc ovlivnit) profesní, ekonomické, kulturní a zdravotní Vlivy vnitřní (lze odbourat) nuda, neinformovanost, neochota… „nudím se“ „nemám možnosti a příležitosti trávit čas vysněným způsobem“ „nemám dostatek financí“ „nevím jak svůj volný čas trávit“

Druhy aktivit manuální – zahrádkaření, kutilství, ruční práce sportovní – procházky, turistika, další sporty… kulturně umělecké receptivní – četba, divadla, kina, poslech rádia interpretační – hudba, zpěv, herecká činnost, fotografování vzdělávací – dobrovolné vzdělávání, sledování masmédií, luštění křížovek veřejné – vykonávání veřejných funkcí, schůze, společenské a politické organizace společenské (neformální) – návštěvy známých, rodiny, kaváren… hry, sběratelství – sportovní diváctví, společenské hry pasivní odpočinek – sedění, polehávání, pití kávy…

Volnočasové aktivity v Brně Lipka Instruktoři Brno

Zdroje a literatura TYLCHERTOVÁ, Z. Volný čas žen střední generace. Brno, 2012. Dostupné na: http://is.muni.cz/th/368988/ff_m/Diplomova_prace_ZT.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2002. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674236. KNOTOVÁ, Dana. Neformální vzdělávání dospělých ve volném čase. [online]. [cit. 2013-03-18]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/wupv/home/Documents/sbornik-u11-mpsv-projekt/06Knotova%20U11.pdf