Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

RVP ZV – metodika tvorby školních vzdělávacích programů ve vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“ se zaměřením na vzdělávací obor přírodopis Doc. PaedDr.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Josef Středula, předseda ČMKOS
Plánování ve školní tělesné výchově
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, , Brno
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základní společenstva – skály a hory
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
OSOBNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Neživá příroda - vzduch
Rozmnožování organismů
Vztah k životnímu prostředí
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Osnova přednášek didaktiky přírodopisu 1 Didaktika přírodopisu jako vědecká disciplína (+ stručné dějiny didaktiky přírodopisu) RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV Učivo a jeho analýza (obsah, rozsah, strukturace, didaktická analýza) Výchovné a vzdělávací cíle Formy výuky přírodopisu

Student bude schopen…. Vysvětlit jak je učivo v RVP ZV uspořádáno Zdůvodnit postavení učiva přírodopisu v RVP ZV Vyjmenovat vzdělávací oblasti RVP ZV Uvést vzdělávací obory jednotlivých vzdělávacích oblastí Roztřídit vzdělávací oblasti dle počtu oborů, které zahrnují Roztřídit vzdělávací oblasti dle toho, kdy jsou vyučovány Začlenit učivo do tematického celku

Student bude schopen…. Na vybraném tematickém celku konfrontovat očekávané výstupy s učivem Vlastními slovy vysvětlit pojem průřezové téma Vyjmenovat průřezová témata Začlenit konkrétní přírodopisné učivo do průřezového tématu

Cíle základního vzdělávání utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání

Členění vzdělávacího obsahu RVP ZV Vzdělávací oblasti celkem 9 tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk) 2. Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) 3. Informační a komunikační technologie (IKT) 4. Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) 5. Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) 6. Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) 7. Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) 8. Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) 9. Člověk a svět práce (Člověk a svět práce)

Doplňující vzdělávací obory do RVP ZV zařazeny od 1.9. 2013 nejsou povinnou součástí základního vzdělávání pouze doplňují a rozšiřují vzdělávací obsah lze je využít: pro všechny nebo jen pro některé žáky jako povinný nebo povinně volitelný vzdělávací obsah celkem čtyři: Dramatická výchova Etická výchova Filmová / audivizuální výchova Taneční a pohybová výchova

Vzdělávací oblast (VO): 5.6 Člověk a příroda řeší témata spojená se zkoumáním přírody: prostředky a metody pro pochopení přírodních zákonitosti příroda jako systém – propojenost a vzájemné ovlivňování jednotlivých části => jak udržovat přírodní rovnováhu, => ohrožení plynoucí z přírod. a antrop. procesů podpora rozvoj kritického a logického uvažování použití specifických metod (pozorování, pokus) => dovednosti: pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy, analyzovat výsledky a vyvozovat z nich závěry.

Vzdělávací oblast (VO): 5.6 Člověk a příroda 4 vzdělávací obory: Fy, Ch, Př a Ze návaznost na: VO Člověk a jeho svět (1. stupeň: základní přírodovědné poznatky) spolupráce s VO: Matematika a její aplikace Člověk a společnost Člověk a zdraví a Člověk a svět práce

Vzdělávací oblast: 5.6 Člověk a příroda Vzdělávací obor: 5.6.3 Přírodopis vzdělávací obor: tematické celky: očekávané výstupy a učivo - vzdělávací obor přírodopis: 8 tematických celků: OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA BIOLOGIE HUB BIOLOGIE ROSTLIN BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ BIOLOGIE ČLOVĚKA NEŽIVÁ PŘÍRODA ZÁKLADY EKOLOGIE PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY

OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA Očekávané výstupy rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka Učivo vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam – výživa, dýchání, růst, rozmnožování, vývin, reakce na podněty; názory na vznik života základní struktura života – buňky, pletiva, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné význam a zásady třídění organismů dědičnost a proměnlivost organismů – podstata dědičnosti a přenos dědičných informací, gen, křížení viry a bakterie – výskyt, význam a praktické využití

BIOLOGIE HUB Očekávané výstupy Žák rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků Učivo houby bez plodnic – základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy houby s plodnicemi – stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace a první pomoc při otravě houbami lišejníky – stavba, symbióza, výskyt a význam

BIOLOGIE ROSTLIN Očekávané výstupy Žák odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí Učivo anatomie a morfologie rostlin - stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin (kořen, stonek, list, květ, semeno, plod) fyziologie rostlin - základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování systém rostlin - poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, mechorostů, kapraďorostů (plavuně, přesličky, kapradiny), nahosemenných a krytosemenných rostlin (jednoděložných a dvouděložných); jejich vývoj a využití hospodářsky významných zástupců význam rostlin a jejich ochrana

BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ Očekávané výstupy Žák porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy Učivo stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla - živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování vývoj, vývin a systém živočichů – významní zástupci jednotlivých skupin živočichů - prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci), strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci) rozšíření, význam a ochrana živočichů - hospodářsky a epidemiologicky významné druhy, péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů, živočišná společenstva projevy chování živočichů

BIOLOGIE ČLOVĚKA Očekávané výstupy Žák určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla Učivo fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka

NEŽIVÁ PŘÍRODA Očekávané výstupy Žák objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi Učivo Země – vznik a stavba Země nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty podnebí a počasí ve vztahu k životu

ZÁKLADY EKOLOGIE Očekávané výstupy Žák uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému Učivo organismy a prostředí – vzájemné vztahy mezi organismy, mezi organismy a prostředím; populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy, potravní řetězce, rovnováha v ekosystému ochrana přírody a životního prostředí – globální problémy a jejich řešení, chráněná území

PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY Očekávané výstupy Žák aplikuje praktické metody poznávání přírody dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody Učivo praktické metody poznávání přírody – pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, založení herbáře a sbírek, ukázky odchytu některých živočichů, jednoduché rozčleňování rostlin a živočichů 􀁹 významní biologové a jejich objevy

Průřezová témata okruhy aktuálních problémů současného světa jdou napříč předměty formativní prvek základního vzdělávání => rozvoj: osobnosti žáka (postoje a hodnoty) klíčových kompetencí (sociální a personální) Základní vzdělávání - 6 průřezových témat: 1. Osobnostní a sociální výchova 2. Výchova demokratického občana 3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4. Multikulturní výchova 5. Environmentální výchova 6. Mediální výchova Průřezové téma: tématický okruh: téma

Průřezová témata povinná součást základního vzdělávání: Na 1. stupni i na 2. stupni všechna průřezová témata z RVP ZV všechna průřezová témata nemusí být v každém ročníku žákovi v průběhu základního vzdělávání musí být postupně nabídnuty všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP Jak lze na ZŠ využít? integrace poznatků z různých oborů v rámci předmětu, samostatný předmět, projekt, seminář, kurz atd. propojení vzdělávacího obsahu předmětů s dalšími činnostmi žáků (ve škole i mimo ni).

Průřezové téma: Environmentální výchova Cíl: pochopit komplexnost a složitost vztahů člověka a životního prostředí => JE NEZBYTNÉ: postupně přejít k udržitelnému rozvoji společnosti převzít odpovědnosti: každý sám za sebe, ale i za jednání společnosti Realizace usiluje o: sledování a uvědomování si dynamičnosti vztahů mezi člověkem a prostředím aktivní účast každého na ochraně a utváření prostředí ovlivnění životního stylu a hodnotovou orientaci žáků (cíl TUR)

Členění průřezového tématu Environmentální výchova Čtyři tematické okruhy: Ekosystémy Základní podmínky života Lidské aktivity a problémy životního prostředí Vztah člověka k prostředí

1. Ekosystémy: les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás) lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky) kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek)

2. Základní podmínky života : voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů) ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás) energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky) přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)

3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti) odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny)

3. Lidské aktivity a problémy životního prostředí ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)

4. Vztah člověka k prostředí naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé) náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí) aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace) prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví) nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás).

Standardy vzdělávání = minimální cílové požadavky na vzdělávání zavedeny do RVP ZV během aktualizace v roce 2013 závazně formulované v RVP ZV konkretizují očekávané výstupy RVP ZV a stanovují minimální úroveň jejich zvládnutí, kterou je třeba dosahovat se všemi žáky v 5. a 9. ročníku pomocí Standardů škola garantuje všem svým žákům alespoň minimální úroveň vzdělání v uvedených vzdělávacích oborech standardy pro vzdělávací obor přírodopis