Kybernetická obrana české republiky Ministerstvo obrany ČR Kybernetická obrana české republiky PRAHA 16. ledna 2017
kybernetické útoky
kybernetické útoky Cíle kybernetických útoků Zdroje kybernetických útoků
Motivace kybernetických útoků
Rozložení kybernetických útoků
Odhad ztrát při některých kybernetických útocích
Kybernetická bezpečnost čr NBÚ gestor problematiky kybernetické bezpečnosti a zároveň národní autoritou za tuto oblast usnesení vlády č. 781 ze dne 19. října 2011 Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti Bezpečnostní strategie ČR aktualizovaná v únoru 2015 jednou z hrozeb uvedeny kybernetické útoky Národní strategie kybernetické bezpečnosti ČR na období 2015 – 2020 usnesení vlády č. 105/2015 ze dne 16. února 2015 Akční plán k této strategii kybernetické bezpečnosti ČR usnesení vlády č. 382/2015 ze dne 25. května 2015 Dlouhodobý výhled pro obranu 2030 usnesení vlády č. 466/2015 ze dne 15. června.2015 Vláda České republiky přijala dne 19.10.2011 usnesení č. 781 o ustanovení NBÚ gestorem problematiky kybernetické bezpečnosti a zároveň národní autoritou pro tuto oblast.
Národní strategie kb Národní strategie kybernetické bezpečnosti ČR 2015 – 2020 Hlavní cíle: C. Ochrana národní KII a VIS Průběžně navyšovat technologické a organizační předpoklady k aktivnímu odvrácení (potlačení) kybernetických útoků Zvyšovat národní možnosti, schopnosti a kapacity v oblasti aktivní obrany a protiopatření proti kybernetickým útokům Po vzniku NKCB a aplikaci zákona o KB bylo nutné stanovit gestora pro oblast kybernetické obrany ČR. Tato role byla Vládou České republiky přidělena Ministerstvu obrany potažmo Vojenskému zpravodajství. V průběhu roku 2015 probíhalo velké množství jednání mezi NBÚ a VZ, kde se řešilo detailní rozdělení kompetencí a oblastí působení v kyberprostoru.
Kybernetická bezpečnost / obrana Zahrnuje především preventivní opatření a opatření reaktivního charakteru vůči napadeným subjektům v případě kybernetických bezpečnostních incidentů. Kybernetická obrana Využívá ofenzivních kapacit směrem ke zdroji útoku. Zahrnuje úzce specializované činnosti aktivní povahy, směřující k obraně státu před závažným napadením, které již nelze zvládat běžnými prostředky kybernetické bezpečnosti. Prostředky pro zajištění kybernetické obrany jsou tudíž nasazovány až v případech značné důležitosti, mohou mít i ofenzivní charakter, avšak použity mohou být pouze z defenzivních důvodů.
AKČNÍ PLÁN K STRATEGII KB Akční plán k Národní strategii kybernetické bezpečnosti ČR 2015 – 2020 Úkol C.9.01 V rámci Vojenského zpravodajství vytvořit Národní centrum kybernetických sil (NCKS), které bude schopné provádět široké spektrum operací v kyberprostoru a aktivity nutné pro zajištění kybernetické obrany ČR. NCKS bude schopné provádět vojenské operace v kyberprostoru, a to jak na podporu zahraničních operací AČR v rámci NATO nebo EU, tak i v případě hybridního konfliktu za účelem obrany ČR. V rámci plnění úkolu budování kybernetické obrany ČR bylo nutné definovat také kompetence v rámci resortu MO. V rámci resortu MO je gesce rozdělena tak, že BŘ MO bude odpovědný za kybernetickou bezpečnost v rámci resortu MO a ochranu vlastních sítí.
Národní centrum kybernetických sil Schopnost eliminace závažných kybernetických útoků mířených proti ČR a jejím zájmům. Provádění vojenských operace v kyberprostoru na podporu konvenčních vojenských sil. Navýšení možností a kapacit v oblasti obrany státu. V rámci plnění úkolu budování schopností kybernetické obrany ČR je velké úsilí věnováno také legislativní části. Bez těchto změn by VZ nebylo schopné v kyberprostoru legálně plnit úkoly spojené s kybernetickou obranou ČR.