ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Modely dělby moci a jejich fungování
Veřejná moc a veřejná správa
Občanská výchova 9. ročník
Parlament České republiky
VY_32_INOVACE_02_SVP_075_Zrn
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Legislativní proces J.Kožiak.
Mgr. Michal Oblouk LEGISLATIVA. -dvoukomorový zákonodárný sbor České republiky -je tvořen Poslaneckou sněmovnou (dolní komora) a Senátem (horní komora)
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Legislativní proces.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Parlament a legislativní proces v ČR
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Senát České republiky.
Dělba moci.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prezident ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Parlament České republiky.
Územní samospráva Obce
Legislativní moc v ČR s důrazem na Poslaneckou sněmovnu Robert Zbíral 5. října 2010.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZákonodárný.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
PREZIDENT. Prezident České republiky  je hlava České republiky  od roku 2013 volen přímo občany ČR  skládá slib do rukou předsedy Senátu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Politický systém České republiky
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Veterinární a potravinářská legislativa
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Výchova k občanství Moc zákonodárná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Legislativní proces v Parlamentu ČR
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA Moc zákonodárná JUDr. Petr Čechák, Ph.D. Petr.Cechak@mail.vsfs.cz

Hlava druhá Ústavy (čl. 15 – 53) Moc zákonodárná Hlava druhá Ústavy (čl. 15 – 53) „lid je zdrojem veškeré moci ve státě, kterou vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“ Parlament ČR (dvě komory) Poslanecká sněmovna Senát Počet členů Volební systém Volební období Aktivní volební právo Pasivní volební právo 200 81 poměrný většinový 4 roky 6let od 18 let od 21 let od 40 let JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Pravomoci Parlamentu ČR: Moc zákonodárná Pravomoci Parlamentu ČR: a) moc zákonodárná (zahrnuje i moc ústavodárnou) povinnosti mohou být nepodřízeným os. ukládány pouze zákonem úprava některých otázek vyhrazena pouze zákonu b) vyjadřování souhlasu s ratifikací mezinárodních smluv souhlas musí dát obě komory c) pravomoc vyjadřovat se k připravovaným rozhod. EU souvisí s přenesením některých pravomocí na EU možnost žalob pro porušení zásady subsidiarity aktem EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

d) pravomoci související s bezpečností státu – obě komory Moc zákonodárná d) pravomoci související s bezpečností státu – obě komory vyhlášení válečného stavu, souhlas s vysláním vojsk do ciziny usnášení se o souhlasu vojsk jiných států na území ČR usnášení se o účasti ČR v obranných systémech mezinárodní org. vyhlášení stavu ohrožení státu e) pravomoc přijímat státní rozpočet f) kontrolní a kreační pravomoci JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě Nástroje, jež má Poslanecká sněmovna a) vyslovuje důvěru a nedůvěru b) právo interpelace c) možnost usnést se, že člen vlády je povinen se dostavit na jednání PS nebo výboru PS (i těm přísluší kontrolní pravomoci) d) oprávnění zřídit vyšetřovací komisi 2) Nástroje, jež má jak PS tak vůči Senát a) právo poslanců na informace od členů vlády a jiných vedoucích správních úřadů b) povinnost vlády informovat PS o rozhodnutích připravovaných EU a právo PS se k nim vyjádřit JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi a) Senát se souhlasem PS podává ústavní žalobu – čl. 65 Úst. b) přijetí usnesení podle čl. 66 Úst. („nezpůsobilý“ prezident) Vztah vůči moci soudní souhlas Senátu se jmenováním soudců Ústavního soudu Vztah vůči NKÚ prezident republiky jmenuje prezidenta a viceprezidentů NKÚ na návrh PS; PS kontroluje hospodaření NKÚ Vztah vůči Veřejnému ochránci práv volí jej PS, 2 kandidáty navrhuje Senát a 2 prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

200 poslanců volených na 4 roky Moc zákonodárná Poslanecká sněmovna 200 poslanců volených na 4 roky PS může být rozpuštěna (právo prezidenta – čl. 35 odst. 1) a) PS nevyslovila třikrát po sobě důvěru nově jmenované vládě b) PS se neusnese do tří měsíců na vládním návrhu zákona, s nímž ta spojila otázku důvěry c) zasedání sněmovny přerušeno na více, než 120 dní v kalendářním roce d) PS nebyla po dobu delší, než 3 měsíce schopná se usnášet, ačkoli schůze nebyla přerušena Prezident PS rozpustí (povinnost prezidenta – čl. 35 odst. 2) e) navrhne-li mu to Poslanecká sněmovna usnesením, které schválily 3/5 poslanců (nově zavedl úst. zák. 319/2009 Sb.) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Senát Moc zákonodárná 81 Senátorů volených vždy po 1/3 na 6 let Senát nelze rozpustit – může vydávat zákonná opatření Senát představuje slabší komoru - Poslanecká sněmovna jej může přehlasovat, - nepřijímá státní rozpočet - nemá kontrolní pravomoci vůči vládě JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Zákonná opatření (čl. 33 Ústavy) Moc zákonodárná Zákonná opatření (čl. 33 Ústavy) Je rozpuštěna Poslanecká sněmovna, věc nesnese odkladu a vyžadovala by přijetí zákona Nelze je přijmout ve věcech: Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona, mezinárodní smlouvy podle čl. 10 Ústavy Navrhnout je může jen vláda Poslanecká sněmovna je musí schválit na své první schůzi; neschválí-li je, pozbývá další platnosti JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Funkcionáři komor Moc zákonodárná předseda a místopředseda PS a Senátu (kompetence u PS uvádí § 29 JŘ PS – demonstrativní výčet) 1) zastupují komoru navenek 2) organizace „vnitřní činnosti“ svolává, zahajuje, přerušuje a řídí schůzi; dává souhlas k předání zadrženého poslance (senátora) soudu aj. 3) zvláštní pravomoci předsedy PS a) navrhuje předsedu vlády při 3. pokusu b) výkon pravomocí prezidenta republiky, pokud ten „nezpůsobilý“ (čl. 66 Úst.) (je-li PS rozpuštěna – toto předseda Senátu) 4) zvláštní pravomoc předsedy Senátu přijímá slib prezidenta republiky a prohlášení, jímž se ten vzdává mandátu JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

3) delegace – zastupování komor v mezinár. organizacích Moc zákonodárná Orgány komor 1) výbory některé povinně, jiné zřízeny z rozhodnutí komory (PS povinně mandátový a imunitní, petiční, organizační, rozpočtový, volební, výbor pro evropské záležitosti, kontrolní; Senát povinně organizační, mandátový a imunitní) členy výborů jsou vždy pouze poslanci (senátoři) lze i podvýbory členové volebního výboru PS volí členy Rady ČT a Českého rozhlasu 2) komise trvalé i dočasné úkoly, členy mohou být i „neposlanci“ 3) delegace – zastupování komor v mezinár. organizacích JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Orgány, které ustavuje pouze PS Moc zákonodárná Orgány, které ustavuje pouze PS 1) vyšetřovací komise (§48 JŘ PS) „pro vyšetření ve věci veřejného zájmu“ (jde o kontrolní nástroj vůči vládě) (vznik navrhuje 1/5 a schvaluje většina poslanců) právo vyslýchat svědky, opatřovat si podklady, přibrat si znalce aj. 2) orgány podle zvláštního zákona kontrola tajných služeb (BIS a Vojenské zpravodajství) kontrola činnosti Policie (odposlechy a policejní inspekce) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Poslanecké či senátorské kluby Moc zákonodárná Poslanecké či senátorské kluby nejde o orgány komor jednací řády mohou s jejich existencí spojovat určitá práva, - nárok na materiálně-technické zázemí - zvláštní práva při jednání komor - určitá práva mohou být dána předsedové těchto klubů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Jednání komor zasedání PS Moc zákonodárná Jednací řády komor zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu zasedání PS trvá po celé funkční období (jeho uplynutím končí) svolává je prezident (sejde se nejpozději 30. den po volbách) možnost přerušit - maximálně na 120 dní v roce zasedání Senátu jediné nepřetržité zasedání od ustavení Senátu vždy po obměně 1/3 – nové funkční období (volba vedení) možnost přerušit maximálně na 120 dní JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Schůze komor Moc zákonodárná 1) ustavující schůze (svolá ji bývalý předseda PS a není-li poslancem, nejstarší místopředseda, a není-li ani on poslancem, nejstarší člen nové PS) program určen zákonem (složení slibu poslanců, volba předsedy a zřízení výborů aj.) 2) řádná schůze svolávány podle dojednaného harmonogramu, ze zákona nebo na základě usnesení 3) mimořádná schůze svolána na žádost 1/5 poslanců či 1/3 senátorů 4) společná schůze komor – Ústava počítá s jejím svoláním pro složení slibu prezidenta republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

kvórum - podmínka usnášeníschopnosti Moc zákonodárná Jednání komor schůze vždy nejdříve musí schválit program schůze jsou veřejné kvórum - podmínka usnášeníschopnosti nutná přítomnost alespoň jedné třetiny svých členů Prostá většina – většina přítomných členů komory Absolutní většina – většina všech členů komory Kvalifikovaná většina – třípětinová většina v PS všech poslanců v Senátu přítomných senátorů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu – zvolením Moc zákonodárná Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu – zvolením 2) zánik mandátu (čl. 25 Ústavy) a) uplynutím volebního období b) vzdáním se mandátu c) ztrátou volitelnosti d) rozpuštěním PS e) vznikem neslučitelnosti jeho funkce a jinou Volný osobně vykonávaný mandát JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Poslanecká a senátorská imunita Moc zákonodárná Poslanecká a senátorská imunita 1) hmotněprávní exempce - vůbec by se nešlo o trestný čin vztahuje se na projevy ve Sněmovně a hlasování 2) procesněprávní exempce a) trestně stíhat lze jen se souhlasem komory odepře-li komora souhlas, nelze stíhat po dobu výkonu mandátu b) se zadržením musí do 24 hodin vyslovit souhlas předseda komory – jinak nutno propustit Disciplinární odpovědnost a) za činy, kde hmotněprávní exempce (projevy či hlasování) b) za přestupek JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Zákonodárný proces Moc zákonodárná Zákonodárná iniciativa – povinnost parlamentu se daným návrhem zabývat a projednat jej Subjekty zákonodárné iniciativy 1) vláda ČR 2) poslanec 3) skupina poslanců 4) Senát jako celek 5) zastupitelstvo kraje (VÚSC) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Projednání zákona v Poslanecké sněmovně Moc zákonodárná Projednání zákona v Poslanecké sněmovně návrh musí obsahovat paragrafové znění musí obsahovat důvodovou zprávu - zhodnocení dosavadního právního stavu - zdůvodnění nutnosti nové úpravy, - předpokládané hospodářské dopady (zejm. do rozpočtu státu, obcí a krajů) doručuje předsedovi PS – od něho organizačnímu výboru vláda má možnost vyjádřit se k návrhu - pokud navrhovatelem (lhůta 30 dní od doručení žádosti) navrhovatel může návrh vzít zpět do začátku 3. čtení (později může vzít zpět pouze se souhlasem sněmovny) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

První čtení Moc zákonodárná 1) předkladatel přednese důvodovou zprávu 2) zpravodaj shrne postoj Poslanecké sněmovny 3) obecná rozprava – zda se PS hodlá návrhem zabývat možná rozhodnutí PS v prvním čtení a) může návrh prozatímně vrátit navrhovateli b) postoupí příslušným výborům (poté již nelze vrátit) návrh projedná garanční výbor (určí jej pro daný návrh PS), případně i jiné výbory podle rozhodnutí PS lhůta na projednání 60 dnů – lze zkrátit i prodloužit (sama PS může prodloužit o 20 dní, o více jen se souhlasem navrhovatele zkrátit lze o 30 dní – nelze o více, pokud námitky 2 kluby či 50 poslanců) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Přijetí zákona v prvním čtení Moc zákonodárná Přijetí zákona v prvním čtení jen to pokud navrženo navrhovatelem nelze projednat, pokud námitky 2 kluby nebo 50 poslanců po obecné rozpravě v prvním čtení i podrobná rozprava, zde však nelze navrhovat věcné změny (možný pouze posun účinnosti a nebo legislativně technické změny) v prvním čtení i hlasování JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Druhé čtení Moc zákonodárná 1) navrhovatel – důvodovou zprávu 2) zpravodaj garanční výboru a popř. i dalších výborů PS má možnost vrátit návrh výborům 3) Obecná rozprava 4) Podrobná rozprava – možnost pozměňovacích návrhů po skončení druhého čtení garanční výbor stanovisko k jednotlivým pozměňovacím návrhům JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Třetí čtení Moc zákonodárná lze nejdříve 14 dní po skončení druhého čtení (lze zkrátit nejvýše na 7 dní) jen legislativnětechnické pozměňovací návrhy možnost vrátit do druhého čtení pořadí hlasování ve třetím čtení 1) hlasování o návrzích na zamítnutí 2) hlasování o pozměňovacích návrzích 3) hlasování návrhu zákona jako o celku JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Projednávání zákona v Senátu Moc zákonodárná Projednávání zákona v Senátu a) Senát projeví vůli se návrhem zákona nezabývat a postoupí jej přímo prezidentu republiky k podpisu b) Vůbec se k návrhu nevyjádří (nevyjádří-li se do třiceti dnů, má se za to, že návrh přijat) c) Senát výslovně vysloví svůj souhlas d) Návrh zamítne e) Vrátí návrh zákona s pozměňovacími návrhy JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Reakce PS na změny v návrhu zákona Moc zákonodárná Reakce PS na změny v návrhu zákona a) souhlasí s pozměňovacími návrhy Senátu nebo se Senát nepodaří přehlasovat b) změny odhlasované v Senátu odmítne absolutní většinou PS nemá možnost souhlasit jen s částí pozměňovacích návrhů Senátu - musí je přijmout nebo odmítnout jako celek Senát nelze přehlasovat pokud jde o: a) ústavní zákon b) mezinárodní smlouvu podle čl. 49 nebo čl. 10a c) volební zákon, stykový zákon a jednací řád Senátu (viz čl. 40 Ústavy) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Role prezidenta v legislativním procesu Moc zákonodárná Role prezidenta v legislativním procesu Prezident podepisuje schválené zákony (nekontrasignační pravomoc) Právo tzv. suspenzivního veta - do 15 dnů od postoupení mu návrhu Parlamentem ČR - nelze v případě ústavních zákonů Poslanecká sněmovna může suspenzivní veto prezidenta přehlasovat absolutní většinou (minimálně 101 hlasů) Uveřejnění Zákony se uveřejňují ve Sbírce zákonů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

Zvláštní typy projednávání některých návrhů Moc zákonodárná Zvláštní typy projednávání některých návrhů 1) Projednání zákona ve stavu legislativní nouze (§99) PS může vyhlásit stav legislativní nouze na návrh vlády jsou-li „zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody“ zákon může být projednán ve zkráceném jednání - možnost nepřekročitelné doby pro jednání ve výborech - ve druhém čtení upuštěno od obecné rozpravy a zkrácena doba vystoupení - třetí čtení bezprostředně po druhém čtení JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::

2) Projednávání zákonného opatření senátu Moc zákonodárná 2) Projednávání zákonného opatření senátu (návrh může pouze vláda, přijímá pouze Senát) 3) Projednání zákona o státním rozpočtu (projednává pouze PS, na návrh vlády) 4) Projednávání mezinárodních smluv (v PS pouze dvě čtení – nelze pozměňovací návrhy) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., Petr.cechak@mail.vsfs.cz ::