Mimo území bývalé římské říše

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VELKÁ BRITÁNIE WALES. WALES - velšsky Cymru – ve staré velštině to znamená „krajan“ - jméno Wales pochází z germánského slova Walha, které znamená „cizinec“,
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Středověk – první čeští králové a získání dědičného království Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_A_06_STŘEDOVĚK-PRVNÍ.
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
Přemyslovci - Boleslav II. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPřemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Český stát za vlády Lucemburků
Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?. Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Co víš o tom, jak to vypadalo na našem území ve středověku?
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_09
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Rozpad a zánik říše římské
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
O JAKÝ ZAJÍMAVOSTECH SE CHCETE DOZVĚDĚT ???
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 03
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název vzdělávacího materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Téma (název prezentace)
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Slované pravlast Slovanů – mezi řekami Vislou a Dněprem (vyznačená červeně) 6. st. – stěhování Slovanů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název a číslo materiálu:
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
VY_ 32_ INOVACE _12_10_stěhování národů
VYBER SPRÁVNÉ PŘÍSLOVÍ
Doba římská Germáni.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 06
VELKÁ MORAVA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vikingové 9. – 11. století.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
První státní útvar na našem území, dále jen VM
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
VIKINGOVÉ Seveřané = Skandinávie (Norsko, Švédsko, Dánsko, Island)
Československá republika-demokratický stát
Evropa v 9. – 11. století Vznik raných států.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Seveřané a vikingové Slované
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
EVROPA 11. STOLETÍ.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK U NÁS
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Mimo území bývalé římské říše

Mimo území bývalé římské říše středověk navazuje na starověk, někde přímo na pravěk do těchto oblastní, které leží mimo hranice bývalého impéria, se podíváme nyní národy, které tu žily, měly horší „startovní pozici“ než národy, jejichž státy aspoň částí území zasahovaly do oblastí, které patřívaly k římské říši nemohly totiž navazovat na antickou kulturu a civilizaci to znamená, že na jejich území bylo např. i daleko méně vykácených lesů a obdělávané půdy a nebyla tu téměř žádná města, takže nižší úroveň mělo i hospodářství velkou část cesty, kterou některým národům „vyšlapali“ Římané, musely tyto národy urazit vlastními silami někdy jim trvalo i několik set let, než náskok dorovnaly

Seveřané a Vikingové Vikingy známe z kapitol o francké říši a Anglii Vikingové pocházeli ze severu jejich vlastí byla Skandinávie, dnešní Dánsko, Švédsko, Norsko + Island patřili mezi germánské národy ne každý Seveřan byl Vikingem, jenom ti, kteří se účastnili válečných výprav tyto výpravy podnikali Vikingové zásadně po vodě jejich lodě ozdobené na přídi dračí hlavou – drakary – měly nízký ponor, a tak mohly vplouvat i do řek a dostávat se proti proudu hluboko do vnitrozemí

Seveřané a Vikingové na výpravy se vydávali většinou kvůli kořisti, ale věnovali se také obchodu a na některých územích se usazovali dánští Vikingové – západofrancká říše a Anglie norští Vikingové – Skotsko a Irsko norští i dánští Vikingové se na území usazovali v 9. st. začal v Norsku vznikat centralizovaný stát, mnoho svobodných norských sedláků se odmítlo králi podrobit a raději z Norska odešli usadili se na pustém, neobydleném ostrově uprostřed oceánu – na Islandu

Seveřané a Vikingové norskému králi se podařilo Island ovládnout až ve 13. st. do té doby Islanďané žádného panovníka neměli a o důležitých věcech rozhodovali společně na sněmu, který se konal jednou ročně Islanďané byli ze všech Seveřanů nejodvážnější mořeplavci koncem 10. st. objevili a osídlili Grónsko a v roce 1000 dokonce objevili pobřeží Severní Ameriky protože se tam neusadili, na Ameriku se zapomnělo a Kryštof Kolumbus ji mohl o půl tisíciletí později objevit znovu Ameriku ale nazývali jako Vinland – země vína

Seveřané a Vikingové Švédové se více než loupeživým výpravám věnovali obchodu vydávali se na východ, do Pobaltí a na území dnešního Ruska po velkých řekách se odtud plavili až do Černého moře a do Byzance Švédům se mezi Slovany říkalo Varjagové a přispěli ke vzniku nejmocnějšího slovanského státu středověku

Seveřané a Vikingové nejen v Norsku, ale i v Dánsku a Švédsku vznikala od 9. st. království jejich panovníci přijímali křesťanství a šířili ho mezi svými poddanými pomáhalo jim to totiž upevňovat postavení – představa jednoho Boha na nebi podporovala i představu jednoho panovníka na zemi

Vikingští náčelníci vikingští náčelníci nebývali pohřbíváni pouze se svými zbraněmi, ale i se svou lodí

Otázky Jaký je rozdíl mezi Seveřanem a Vikingem? Kam směřovaly výpravy Dánů, Norů, Islanďanů a Švédů?

Slované dělí se na východní, západní, jižní

Východní Slované – Kyjevská Rus ohromné území od pohoří Karpat až k řece Volze, od Baltského moře k Černému slovanská knížata, která stála v čele kmenů a kmenových svazů, sídlila v opevněných hradištích ta vznikala hlavně poblíž nesmírně důležité obchodní cesty spojující Baltské a Černé moře šlo o toky velkých řek (Volha, Dněpr), po nichž se přepravovalo zboží k nejvýznamnějším hradištím patřil na severu Novgorod a na jihu Kyjev

Východní Slované – Kyjevská Rus na obchodu s byzantskou říší se podíleli i švédští Varjagové protože to byli nejen obchodníci, ale i zdatní válečníci, brzy ovládli nejdůležitější hradiště už v polovině 9. st. vládl v Novgorodě varjažský kníže Rurik a v roce 882 dobyl jeho příbuzný Oleg Kyjev tak získali Varjagové kontrolu nad obchodními trasami a vytvořili mocný stát, který se podle sídla knížete nazývá Kyjevská Rus

Východní Slované – Kyjevská Rus k nejvýznamnějším panovníkům Kyjevské Rusi patří Vladimír I., který vládl na přelomu 10. a 11. st. do dějin vstoupil také jako svatý Vladimír svatý proto, že přijal křesťanství a vnutil ho celé Kyjevské Rusi – přijal ho z politických důvodů – chtěl se oženit se sestrou byzantského císaře, aby upevnil spojenectví s byzantskou říší byzantská princezna by si nemohla vzít pohana, proto se Vladimír nechal pokřtít křesťanství představou o jednom Bohu lépe podporuje vytváření centralizovaného státu ve 12. st. se Kyjevská Rus kvůli nástupnickým bojům prakticky rozpadla na řadu samostatných knížectví

Otázky Jak vznikla Kyjevská Rus? Kdy, kým a proč byla Kyjevská Rus christianizována? Proč se Kyjevská Rus rozpadla? Kdo to byli Varjagové?

Západní Slované – Poláci Poláci nejsou jedinými západními Slovany kromě Čechů a Slováků mezi ně patří i další kmeny, ale ty nikdy nevytvořily samostatný stát prvním polským knížetem, kterého známe jménem, byl Měšek I. pocházel z rodu Piastovců, vládl v druhé polovině 10. st. Měšek měl zpočátku dobré vztahy s Přemyslovci – českými knížaty, dokonce se oženil s dcerou Boleslava I. Doubravou, dal se v Čechách pokřtít a začal v Polsku šířit křesťanství

Západní Slované – Poláci po smrti Doubravy se vztahy s českým knížectvím zhoršily Měškův syn Boleslav Chrabrý vládl do roku 1025 byl to velmi schopný panovník, který rozšířil své území i na úkor českých knížat využil bojů o český knížecí stolec, vojensky obsadil Prahu a chtěl Čechy připojit ke svému knížectví prohlašoval, že na ně má jako syn Přemyslovny Doubravy právo se svými nároky však v Čechách neuspěl

Západní Slované – Poláci Boleslav Chrabrý měl 2 cíle: chtěl se stát králem a založit v Polsku arcibiskupství dosáhl obojího arcibiskupství vzniklo na přelomu 10. a 11. st. v Hnězdně polským králem se nechal korunovat z vlastní vůle v roce 1025 o jeho moci svědčí fakt, že papeže požádal o souhlas s korunovací teprve dodatečně a císaře nežádal o svolení vůbec královský titul nebyl dědičný

Západní Slované – Poláci po Boleslavově smrti došlo v Polsku k bojům o moc, toho využil český kníže Břetislav k válečnému tažení až do Hnězdna – nástupnických bojů využil český kníže Břetislav Polsko k českým zemím nepřipojil, protože by si tím proti sobě popudil německého panovníka (vznik tak velkého slovanského státu v sousedství Svaté říše římské by pro ni představoval velké nebezpečí) ve 12. st. se polský stát kvůli nástupnickým sporům rozpadl na několik drobných knížectví

Otázky Kdo byl prvním známým polským panovníkem? Z kterého rodu pocházel a kdy žil? Jakých největších úspěchů dosáhl Boleslav Chrabrý? Popište vztahy mezi polským státem a českým knížectvím.

Jihoslované jihoslovanské kmeny postupovaly na jih, na Balkán, a tady narazily na byzantskou říši Srbové, Chorvati a Slovinci se usazovali na pobřeží Jaderského moře a od 9. st. tu vytvářeli vlastní státy, které přijímaly křesťanství jak ze západu, tak z Byzance tyto státečky však nebyly příliš významné a většinou byly pod něčí nadvládou – Byzance, později Maďarů a nakonec Turků větší potíže měla byzantská říše s Bulhary Bulhaři jsou také Jihoslované, ale jméno převzali od turkotatarských kočovníků, kteří přišli na Balkán spolu s Bulhary a postupně s nimi splynuli ale i Bulharsko se na začátku 11. st. dostalo pod byzantskou nadvládu