P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997)
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PSYCHICKÉ JEVY.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Humanistické a existenciální teorie v SP
KUNSTOVÁ Interakce v sociálním styku. Interakce Je vzájemné ovlivňování. Interakce probíhá prostřednictvím všech předchozích prvků sociálního styku. Ovlivňování.
Péče o osoby s afázií.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologie koučování
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Teorie vzdělávání dospělých
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Sociální psychologie osobnosti
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Pedagogická komunikace
Úvod do psychologie
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Metody psychoterapie Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Teorie vzdělávání dospělých
teorie oboru ošetřovatelství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Péče o osoby s afázií.
Sociální dovednosti učitele
Násilná osoba aneb co s ní
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce s terapeutem. Nástrojem pro navození léčebné zkušenosti u pacienta je komunikace s terapeutem v terapeutické situaci a v terapeutickém vztahu. Nejčastěji mívá podobu: Individuální psychoterapie (včetně „hromadně“ probíhající) Skupinová psychoterapie (v uměle vytvořených skupinách) Rodinná (psycho)terapie (včetně manželské / partnerské) ODLIŠUJÍ SE: Počtem a vzájemnou obeznámeností zúčastněných pacientů Povahou a intenzitou terapeutického vztahu (Ne)sdílenými minulými, současnými a budoucími vzájemnými vztahy mezi účastníky Předpoklady o zprostředkovanosti či bezprostřednosti docilovaných změn

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové kvality a děje jsou klíčové pro vznik a trvání přítomné poruchy a pro vyvolání léčebné změny a které jsou pak až na nich závislé? Které způsoby komunikace jsou za daných okolností nejvhodnější pro terapeuticky žádoucí ovlivnění člověka v klíčové osobnostní či vztahové kvalitě a dění? Tím se psychoterapeutické přístupy navzájem teoreticky liší … a o toto půjde nyní!

Stránky života a psychoterapie EXISTENCIÁLNÍ: smysl, odvaha a vůle k životu PSYCHICKÁ: prožitkové sebeřízení SOMATICKÁ: tělesné fungování VZTAHOVÁ: mezilidské soužití EKOLOGICKÁ: soulad s životním prostředím

Hodnoty a motivační vodítka prospívání v různých stránkách života DUCHOVNÍ: „SMYSL“ – SVĚDOMÍ, VŮLE … DUŠEVNÍ: „ŠTĚSTÍ“ – SLAST, MOC … TĚLESNÁ: „ZDRAVÍ“ – PŘEŽITÍ, ZDATNOST … CHOVÁNÍ: „ÚČINEK“ – ÚČEL, ÚSPĚCH … PROSTŘEDÍ: „PŘIZPŮSOBENÍ“ – UŽITEK …

„Řídící principy“ tří životních kvalit člověka Tělesné „zdraví“ ≈ soulad a výkonnost tělesných funkcí; převládá docilování „rovnováhy“ mezi nároky na ně a jejich výkony. Duševní „štěstí“ ≈ radost ze života a úspěšnost v něm; převládá prosazování „převahy“ vlastních záměrů vůči prostředí. Duchovní „smysl“ ≈ účinné uplatňování vůle a svědomí; převládá uplatňování „odvahy“ při uskutečňování hodnot ve světě.

Matice základních vztahů v psychoterapii K O N T E X T P R O B L É M P A C I E N T T E RAP E UT ! M E T O D A

Otázka po relativní úspěšnosti různých způsobů a případů psychoterapie Které kombinace (typových) vstupů vícerozměrné jsou prospěšnější, než jiné? „MATICE ZÁKLADNÍCH VZTAHŮ V PSYCHOTERAPII“ Odpovědi – zatím jen velmi částečné – nabízejí INTUICE, OSOBNÍ ZKUŠENOST, TEORIE, VÝZKUM …

Hlavní modality psychoterapie Individuální psychoterapie (včetně „hromadně“ probíhající) Skupinová psychoterapie (v uměle vytvořených skupinách) Rodinná (psycho)terapie (včetně manželské/partnerské) Odlišují se: Počtem a vzájemnou obeznámeností zúčastněných pacientů Povahou a intenzitou terapeutického vztahu (Ne)sdílenými minulými, současnými a budoucími vzájemnými vztahy mezi účastníky Předpoklady o zprostředkovanosti / bezprostřednosti docilovaných změn

Psychoterapeutická komunikace I: kvalita zdroje projevu a kvalita účinku CHOVÁNÍ FYZIOLOGIE PROŽÍVÁNÍ VĚDOMÍ PACIENT TERAPEUT CH F V P CH P F V

Psychoterapeutická komunikace II: zacílení metody na ... POZNÁNÍ: vnímání, chápání, rozhodování, řešení problémů SEBEPROŽÍVÁNÍ: sebeuvědomování, sebepojímání, sebeřízení SNAŽENÍ: uspokojování motivů, přestavba motivací, zvládání frustrací a konfliktů, dosahování cílů CÍTĚNÍ: citová abreakce, citová korekce, citové sdílení CHOVÁNÍ: řízení chování, nácvik praktických a sociálních dovedností, komunikace a řešení vztahových problémů FYZIOLOGII: psychofyziologická auto- a heteroregulace sugescí, představou, podmiňováním, vhledem, tělesnou činností EXISTENCIALITU: zaujímání postojů, odpovědná volba činů a zážitků, naplňování smyslu uskutečňováním hodnot

Psychoterapeutická komunikace III: forma působení SDÍLENÍ, REFLEKTOVÁNÍ PODNĚCOVÁNÍ, SUGEROVÁNÍ VOLBY A ČINY TERAPEUTA PŘIKAZOVÁNÍ, ZAKAZOVÁNÍ NASLOUCHÁNÍ, ODPOVÍDÁNÍ VYZÝVÁNÍ, NAVRHOVÁNÍ DOTAZOVÁNÍ, MLČENÍ DOPORUČOVÁNÍ, VAROVÁNÍ VYJASŇOVÁNÍ, VYSVĚTLOVÁNÍ SCHVALOVÁNÍ, ZAMÍTÁNÍ

Pojetí psychoterapie I: „PŘÍRODOVĚDNÉ“ x „ANTROPOLOGICKÉ“ PŘEVAŽUJÍCÍ DŮRAZ V LÉČBĚ: VĚDECKÁ TECHNOLOGIE x LIDSKÉ SPOLUBYTÍ OBJEKTIVNÍ POZOROVÁNÍ SUBJEKTIVNÍ CHÁPÁNÍ PŘÍČINNÉ PŮSOBENÍ VZÁJEMNÉ SDÍLENÍ PODNĚCOVÁNÍ SIGNÁLY POSKYTOVÁNÍ POROZUMĚNÍ ZMĚNA ODEZEV PROMĚNA OSOBY PRAKTICKÁ ČINNOST OSOBNÍ VZTAH

Pojetí psychoterapie II: Co léčí? PRAKTICKÁ ČINNOST x OSOBNÍ VZTAH LÉČÍ KONKRÉTNÍ „SPRÁVNÁ“ TERAPEUTICKÁ ČINNOST NA POZADÍ DOBRÉHO VZTAHU LÉČÍ „SPRÁVNÝ“ TERAPEUTICKÝ VZTAH NA POZADÍ KONKRÉTNÍCH ČINNOSTÍ ČINNOST ! V Z T A H ! Č I N N O S T V Z T A H