Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Řeč, jazyk, mluva.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Korpusová lingvistika (2)
Vymezení a pojetí sociální práce
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící Online tlumočnická služba pro neslyšící - NONSTOP.
Rakousko.
Metodologie historického výzkumu volného času
Lidská komunikace.
Umění prezentace.
Ulitoolympiáda 2013 Konference: Znakové jazyky. Pracovala skupinka: JménoJménoJméno Jméno ? ? ? ? Jana Ratajská Dita Němečková Kateřina Náprstková Nazar.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Úvod do korpusové lingvistiky 8
Management a rozvoj obcí
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Koncipování empirického výzkumu
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
KOMUNIKACE.
Sociologie ?.
Tlumočení ČZJ Daniela Tesaříková.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Tlumočník očima neslyšícího dítěte Lucie Břinková, Josefina Kalousová, Markéta Spilková.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Negativní důsledky vymezení hranic soukromého prostoru: uzavřené rezidenční oblasti (gated communities) v Česku Tomáš Brabec Katedra sociální geografie.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Seznámení s titulkováním pro neslyšící
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
FILOsOFIE A VĚDA.
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Židům 1. kapitola Bůh mluví a ANDĚLÉ.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
Zapište si za uši: UCHO v českém znakovém jazyce
Transkript prezentace:

Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce Marie Basovníková – Radka Zbořilová maja.basovnikova@gmail.com – radka.zborilova@ff.cuni.cz Ústav jazyků a komunikace neslyšících, FF UK Dny kulturní lingvistiky 2017

Stereotyp SLYŠÍCÍHO člověka – PROČ? Mluvené jazyky – stereotypy národností, povolání, etnických menšin… Znakové jazyky a kultura Neslyšících* Neslyšící = jazyková a kulturní menšina Výzkumy: stereotypy národností v ČZJ (Břinková, 2016), stereotyp lékaře v ČZJ (Šimůnek, 2016) – výsledky podobné jako v mluvených jazycích X Nejsilnější stereotyp v ČZJ = SLYŠÍCÍ (diplomová práce M. Basovníkové + R. Zbořilová – konzultantka) Dva světy – dvě kultury – dva jazyky = NESLYŠÍCÍ x SLYŠÍCÍ (vymezování, každodenní i historická zkušenost) * Velké „N“ v tomto případě označuje a zdůrazňuje jazykovou a kulturní menšinu / komunitu Neslyšících, dále v prezentaci je užito neslyšící s malým „n“ jako neutrální pojem

Identita slyšícího D. Baumann (2015, TEDx Talk [online]) „A pak náhle něco změnilo můj život. Mělo to na mne hluboký dopad. Ve věku 21 let jsem se stal slyšícím. Možná se divíte, co to znamená. Ale tento můj objev vůbec nesouvisí se skutečností, že jsem vyrůstal s nepoškozeným sluchem. Výborný sluch jsem měl celý svůj život a od narození jsem slyšel všechno ve svém okolí, od matčina hlasu až po telefonní zvonění. Všechno v mém okolí bylo přístupné díky sluchu. Ale to není to, co mám na mysli. V tomto období svého života jsem neměl tušení, že fakt, že slyším, mne řadí mezi tzv. „slyšící“, že být „slyšící“ je mojí identitou.“ (https://www.youtube.com/watch?v=yCuNYGk3oj8)

Metodologie Teoretická východiska: Bartmiński (2001, 2009, 2016 aj.), Vaňková (2005, 2013 aj.) Jazyková data – slovníky (+ vlastní reflexe jazyka): Všeobecný slovník českého znakového jazyka, Slovník znakové řeči, Učíme se českou znakovou řeč, Znakování pro každý den Textová data: A. Videa v ČZJ od neslyšících: TKN, WEBlik, Facebook, různé videodokumenty, věcné a umělecké texty B. Texty v psané češtině od neslyšících: Korpus Deaf, Tiché zprávy, komentáře z Facebooku aj. Empirická data: Rozhovory a konzultace s neslyšícími

Znak SLYŠÍCÍ SLYŠÍCÍ jako pojmenování Forma znaku SLYŠÍCÍ: A. Neutrální / bezpříznakové znaky B. Příznakové (negativní) znaky C. Prostorové odkazování my X oni – vlastní X cizí

Konotace + Kolokace znaku SLYŠÍCÍ Příznakové znaky SLYŠÍCÍ (negativní/hanlivé) Frazémy: A. „jako“ (3 znaky) B. „typ“ (srov. diagnostická platnost) C. SLYŠÍCÍ + BLBEC + DOHODA Kolokace: SLYŠÍCÍ + ŠKOLA / PRÁCE metonymie

Textová data – běžné texty Vztah / postoj k neslyšícím Slyšící se povyšují nad neslyšící Slyšící využívají/zneužívají neslyšící Chování Slyšící nerespektují neslyšící (+ „předělat“ na slyšící) Slyšící diskriminují neslyšící Slyšící si o neslyšících myslí, že jsou hloupí, neschopní… (projektovaný autostereotyp) Vlastnosti Slyšící jsou na vyšší úrovni než neslyšící; všechno umí, zvládnou – „Bohové“ Slyšící ovládají perfektně český jazyk Slyšící jsou uzavření a přecitlivělí Komunikace Slyšící se nesnaží přizpůsobit neslyšícím v komunikaci Slyšící neumí ZJ / znakují špatně, komicky, přehání mimiku atd., „jsou směšní“ Způsob života Slyšící mají lepší život, výhody bez bariér

Textová data – umělecké texty Umělecké texty = komplexní „útvar“/žánr = více dokladů Potvrzují se kategorie z běžných textů + objevují se nové Příklad: Stereotyp SLYŠÍCÍHO podle způsobu mluveného projevu A. Slyšící prskají B. Slyšící mluví nesrozumitelně C. Slyšící přehánějí artikulaci X vůbec neartikulují D. Slyšící mají dlouhé proslovy

DĚKUJEME ZA POZORNOST  Závěr Výzkum ještě není uzavřený, ale již nyní se ukazují zajímavé výsledky, na jejichž základě se pokusíme navrhnout kognitivní definici stereotypu SLYŠÍCÍHO v českém znakovém jazyce… DĚKUJEME ZA POZORNOST 

literatura Baumann, D.: On Becoming Hearing: Lessons in Limitations, Loss, and Respect | Dirksen Bauman | TEDxGallaudet. TEDx Talk [online]. USA: TEDx, [cit. 2017-01-20]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=yCuNYGk3oj8 Bartmiński, J. – Panasiuk, J.: Stereotypy językowe. In: Bartmiński, J. (ed.) Współczesny język polski. Lublin: Wydaw. UMCS, 2001. s. 371–395. Bartmiński, J.: Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. London: Equinox, 2009. Bartmiński, J.: Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Karolinum, 2016. Břinková, L.: Stereotypy národností a znaky pro národy v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2016. Šimůnek, J.: Stereotyp lékaře v perspektivě českých Neslyšících. Příspěvek přednesený na konferenci Kulturní lingvistika pro dnešní Evropu. Člověk, jazyky, hodnoty. Praha 28. 6. 2016. Vaňková, I. – Nebeská, I. – Saicová Římalová, L. – Pacovská, J.: Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005. Vaňková, I.: Základy kognitivní lingvisitky. Praha: FF UK, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. 2013. Slovník znakové řeči (1988), Učíme se českou znakovou řeč (1997), Znakování pro každý den (2001), Všeobecný slovník českého znakového jazyka: Doplněk O-Ž. (2010)