Hospodaření obcí v roce 2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
© 2009 Praha – CCB a HCI analýza 1 FINANČNÍ ZDRAVÍ NEMOCNIC ČR finanční výsledky za rok 2010.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Regionální politika (Politika hospodářské a sociální soudržnosti - PHSS) Jana Frková Vzdělávací projekt financovaný z EU programu „Jean.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Ing. Jan Mládek, CSc. Ministr Vývoj české ekonomiky 11.
Financování regionálního školství
Finanční výkazy obchodních společností
Financování kapitol státního rozpočtu II
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Nová dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí v roce MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY Brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba Generální ředitel.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
Benchmarkingová iniciativa 2005, VCVS ČR, o.p.s., verze 5.1 ANALÝZA AGENDY 49samospráva ve školství Zpracoval:Odbor školství listopad 2009 – leden 2010.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Analýza hospodářského výsledku
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodaření města Chomutov
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Ekonomický vývoj Pardubického kraje a návrh rozpočtu 2012
Akademický senát AMU 26. března Akademický senát AMU.
Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
Rozpočtová a fiskální politika
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Financování silnic II. a III. třídy
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Hospodaření obcí v roce 2016

Analýza municipální sféry Stav k 31.12.2016 Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler

Obsah Obce v roce 2016 průměrná obec iRating obcí Příjmy a výdaje obcí příjmy obcí výdaje obcí saldo rozpočtu Dluh obcí vývoj dluhu Zajímavosti ze světa obcí vývoj dotací a jejich struktura rozdělení dotací mezi obce státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy

Legenda Obce se dělí podle počtu obyvatel na velmi malé obce (1–199) středně velké obce (500 – 999) velké obce (1 000 – 4 999) největší obce (5 000 a více) údaje o obcích nezahrnují Prahu

Jak se za rok změnila česká obec? Vybrané ukazatele „průměrné“ obce v přepočtu na obyvatele Celkové příjmy 22 045 Kč (-454 Kč) Saldo rozpočtu 2 953Kč (+1 940 Kč) Celkové výdaje 19 092 Kč (-2 394 Kč) Daňové příjmy 15 023 Kč (+1 189 Kč) Běžné výdaje 14 721 Kč (+544 Kč) Kapitálové příjmy 835 Kč (+261 Kč) Kapitálové výdaje 4 371 Kč (-2 938 Kč) Dotace 3 304 Kč (-1 955 Kč) Zadluženost 5 218 Kč (-575 Kč)

iRating obcí iRating obcí komplexní hodnocení ekonomické situace a míry věřitelského rizika řadí obce do sedmi skupin Kategorie Míra rizika A (1) Bez rizika B+ (2) Téměř bez rizika B (3) Velmi nízké riziko B- (4) Nízké riziko C+ (5) Střední riziko C (6) Vyšší riziko C- (7) Vysoké riziko

iRating obcí II Průměrný iRating Rok 2009 3,94 2010 4,03 2011 2012 3,98 2013 3,97 2014 3,99 2015 2016 Průměrný rating obcí se v roce 2016 zlepšil, je nejlepší v posledních sedmi letech. Více než polovina obcí v kategorii těch velmi malých měla hodnocení A, B+ nebo B. Pouze 6 % největších obcí mělo rating C, případně C-, což je nejnižší podíl.

iRating obcí III 510 445 Nejvyšší stupeň iRatingu (A) dosáhlo 8 % obcí – jejich počet se meziročně zvýšil o 13. Počet obcí s nejnižším stupněm iRatingu (C-) se snížil o 51.

iRating obcí IV Velmi malé obce měly nejvyšší podíl hodnocení stupněm A (13%). Největší obce měly nejnižší podíl obcí se stupněm C- (3 %).

iRating obcí V Lepší průměrný iRating mají obce v Čechách (mimo Ústecký kraj). Hůře si v průměru vedou obce na Moravě a ve Slezsku.

Příjmy a výdaje obcí Rekordní přebytek rozpočtu obcí ve výši 27 mld. Kč. Snížení příjmů o 4 mld. Kč. Pokles dluhu o 5,3 mld. Kč. Pouze pětina obcí vykázala schodek rozpočtu. Stav na bankovních účtech 105,5 mld. Kč, což je více než polovina příjmů obcí v roce 2016.

Příjmy a výdaje obcí Za poklesem příjmů stojí nižší objem investičních dotací, jejichž výše se snížila o 16,3 miliardy, tedy o 58 %. Tento propad byl z části kompenzován vyššími daňovými příjmy a v menší míře také prodejem majetku.

Příjmy a výdaje obcí II Obce bez Prahy mld. Kč Příjmy Daňové Nedaňové 2016 2016-2015 2016/2015 Příjmy 204,7 -4,0 -2 % Daňové 139,5 11,2 9 % Nedaňové 26,8 0,5 2 % Kapitálové 7,8 2,4 46 % Neinvestiční dotace 18,8 -1,8 -9 % Investiční dotace 11,9 -16,3 -58 % Výdaje 177,3 -22,0 -11 % Běžné výdaje 136,7 5,2 4 % Kapitálové výdaje 40,6 -27,2 -40 % Dluh 48,5 -5,3 -10 % Bankovní účty  105,5  22,1  26 % Prudký pokles objemu kapitálových výdajů se nutně odrazil ve snížení jejich podílu na celkových výdajích, konkrétně na 23 %. Meziroční růst peněz na bankovních účtech koreluje se snížením výdajů.

Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů Příjmy celkem (mld. Kč) 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Obce bez Prahy 208,7 204,7 -4,0 -2 % Velmi malé obce 4,2 0,0 0 % Malé obce 14,8 13,6 -1,2 -8 % Středně velké obce 21,6 19,4 -2,2 -10 % Velké obce 48,2 45,6 -2,5 -5 % Největší obce 119,9 121,8 1,9 2 % Celkové příjmy se snížily u všech kategorií obcí s výjimkou největších obcí a velmi malých obcí. Nejvyšší celkové příjmy na obyvatele:  největší obce (23 531 Kč) a velmi malé obce (23 222 Kč). Nejnižší příjmy na obyvatele: velké obce (19 800 Kč).

Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů II Daňové příjmy (mld. Kč) 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Obce bez Prahy 128,3 139,5 11,2 9 % Velmi malé obce 2,4 2,7 0,2 10 % Malé obce 8,2 9,0 0,8 Středně velké obce 12,0 13,3 1,2 Velké obce 28,6 31,2 2,6 Největší obce 77,1 83,4 6,3 8 % Podíl daňových příjmů meziročně vzrostl z 61 % na 68 %. U středně velkých obcí byl růst jejich podílu nejvyšší (z 56 % na 69 %). Nejnižší podíl daňových příjmů měly velmi malé obce, 64 %.

Příjmy a výdaje obcí – struktura příjmů III Nedaňové příjmy (mld. Kč) 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Obce bez Prahy 26,3 26,8 0,5 2 % Velmi malé obce 0,6 0,0 4 % Malé obce 1,7 0 % Středně velké obce 2,5 2,6 0,1 3 % Velké obce 6,1 6,2 1 % Největší obce 15,4 15,7 0,3 Velmi malé obce měly nejvyšší podíl nedaňových příjmů na celkových příjmech (14 %) a nejvyšší částku na obyvatele (3 309 Kč). Malé obce měly nejnižší podíl (12 %) i nejnižší částku (2 587 Kč).

Příjmy a výdaje obcí – dotace Dotace (mld. Kč) 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Obce bez Prahy 48,8 30,7 -18,1 -37 % Velmi malé obce 1,1 0,8 -0,3 -28 % Malé obce 4,5 2,5 -2,0 -46 % Středně velké obce 6,4 2,9 -3,6 -55 % Velké obce 12,2 6,9 -5,3 -44 % Největší obce 24,5 17,7 -6,8 Objem investičních dotací se snížil o 58 %. Objem neinvestičních dotací se snížil o 9 %.

Příjmy a výdaje obcí – struktura výdajů (mld. Kč) 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Obce bez Prahy 199,3 177,3 -22,0 -11 % Velmi malé obce 3,8 3,6 -0,1 -3 % Malé obce 13,7 11,9 -1,9 -13 % Středně velké obce 20,6 16,9 -3,7 -18 % Velké obce 46,2 39,2 -7,0 -15 % Největší obce 115,0 105,7 -9,3 -8 % Běžné výdaje se zvýšily o 4 %, více u malých a středně velkých obcí (shodně o 7 %). Kapitálové výdaje se snížily o 40 %: nejvíce u středně velkých obcí (- 45 %), nejméně u velmi malých obcí (- 19 %). Nejvyšší kapitálové výdaje na obyvatele: velmi malé obce (14 330 Kč).

Příjmy a výdaje obcí – saldo rozpočtu Podíl salda na příjmech 2013 2014 2015 2016 Obce bez Prahy 7 % 3 % 4 % 13 % Velmi malé obce 6 % 10 % Malé obce 9 % Středně velké obce 8 % 5 % Velké obce 14 % Největší obce 2 % V posledních šesti letech měly schodek rozpočtu pouze největší obce, a to v roce 2011. Nejvyšší přebytek rozpočtu na obyvatele vykázaly největší obce (3 109 Kč), nejnižší středně velké obce (2 642 Kč).

Zadluženost obcí: vývoj dluhu Dluh obcí se snižuje již čtvrtým rokem, v roce 2016 poklesl o 5,3 mld. Kč. Nejvyšší dluh na obyvatele mají největší obce (6 305 Kč), nejnižší velmi malé obce (3 374 Kč). Počítáme-li pouze obce s dluhem, potom mají nejvyšší průměrný dluh velmi malé obce (12 902 Kč). Navzdory poměrně razantnímu poklesu měla dluh, stejně jako v roce 2015, více než polovina obcí. Podíl obcí s dluhem byl nejnižší u velmi malých obcí (28 %), nejvyšší u největších obcí (93 %).

Zajímavosti: vývoj dotací a jejich struktura Dotace se meziročně snížily o 18 mld. Kč, z toho 16 mld. Kč činil pokles investičních dotací. Podíl investičních dotací se snížil z 58 % na 39 %.

Zajímavosti: rozdělení dotací mezi obcemi Rozdělování investičních dotací mezi obce je nerovnoměrné. V roce 2016 nedostalo ani jednu investiční dotaci 41 % obcí. V kategorii nejmenších obcí to bylo až 62 %; čtvrtina z nich nedostala ani jednu investiční dotaci v celém období 2013 až 2015.

Zajímavosti: rozdělení dotací mezi obcemi II V roce 2016 nedostalo investiční dotaci 51 % obcí Královéhradeckého kraje, ale jen 22 % obcí Moravskoslezského kraje. V období 2013 až 2015 hospodařilo bez investiční dotace 21 % obcí Středočeského kraje, ale pouze 3 % obcí Zlínského kraje.

Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy Příjmy mld. Kč 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Státní rozpočet 1234,6 1281,6 47,1 4 % Obce bez Prahy 208,6 204,7 -3,9 -2 % Praha 70,8 74,2 3,4 5 % Výdaje mld. Kč 1297,3 1219,8 -77,5 -6 % 199,3 177,2 -22,1 -11 % 58,3 62,0 3,7 6 % Zatímco příjmy obcí se v roce 2016 snížily, příjmy rozpočtu Prahy a státního rozpočtu se naopak zvýšily. Z těchto tří subjektů zvýšila své výdaje pouze Praha.

Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy II Běžné výdaje mld. Kč 2015 2016 2016-2015 2016/2015 Státní rozpočet 1121,7 1135,1 13,4 1 % Obce bez Prahy 131,5 136,4 4,9 4 % Praha 48,2 51,2 3,0 6 % Kapitálové výdaje mld. Kč 175,7 84,7 -91,0 -52 % 67,8 40,6 -27,2 -40 % 10,1 10,8 0,7 7 % Celkové výdaje a kapitálové výdaje vzrostly pouze v Praze. Podíl kapitálových výdajů na celkových se u státního rozpočtu snížil na polovinu, u obcí byl tento propad méně dramatický a u Prahy se poměr nezměnil.

Zajímavosti: státní rozpočet, rozpočty obcí a rozpočet Prahy III Saldo/příjmy 2015 2016 Státní rozpočet -5 % 5 % Obce bez Prahy 4 % 13 % Praha 18 % 16 % Snížení výdajů, zejména kapitálových, se odrazilo i na saldu rozpočtu. Meziroční zvýšení podílu salda na příjmech bylo nejvyšší u státního rozpočtu, o něco málo nižší u obcí bez Prahy, u Prahy se tento podíl naopak snížil. Zlepšení salda rozpočtu je jednoznačným důsledkem snížení objemu investic.

Novinka: Profily obcí Na webu www.informaceoobcich.cz jsou k dispozici ekonomické profily všech obcí České republiky Jediná možnost zjistit, jak se hospodaření obce odlišuje od ostatních obcí stejné velikostní kategorie. Trend ukazatelů za poslední 4 roky. Vybrané ukazatele monitorované Ministerstvem financí ČR. Ukazatele příjmů, výdajů v druhovém i odvětvovém členění, finanční charakteristiky, iRating.

Profil obce - Ukázka Ukazatele monitorované Ministerstvem financí iRatingové hodnocení za rok 2016 Mapa obcí ve stejné velikostní kategorii s nejvyššími hodnotami ukazatele Porovnání trendu vývoje ukazatele obce vs. průměru obcí stejné velikostní kategorie Žebříček obcí ve stejné velikostní kategorii s nejvyššími hodnotami ukazatele

Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler Tel Pavel Finger Věra Kameníčková Luděk Mácha Jan Cikler Tel.: +420 277 778 531 E-mail: irating@crif.com www.crif.cz Děkujeme za pozornost