Zpracovala: Barbora Brožíková IX. ročník 2012/2013 Móda ve středověku Zpracovala: Barbora Brožíková IX. ročník 2012/2013
Obsah představení římská říše, germánské kmeny byzantská móda románská epocha gotika vrcholný středověk: 1. celkové shrnutí 2. pokrývka hlavy a obuv 3. pozdní gotika móda v přemyslovských zemích a na Velké Moravě zdroje poděkování a závěr
Představení My name is Barbora Brožíková. I am 14 years old. I live in Luženice. My hobbies are painting and dancing. As a topic of my finall work I have been assigned to the fashion in the Middle Ages. I will therefore deal with medieval clothes in Europe, the Bohemia and Moravia.
Římská říše, germánské kmeny málo zachovaných zpráv informace poskytovány archeologickými nálezy a kronikami germánští muži: vlněný či kožený plášť sepnutý sponou germánské ženy: lněný šat drsné klima, bitvy - praktický oděv mužů - dlouhé kalhoty, halena - ženy: bez nohavic počátky rozlišování mužského a ženského oděvu
tóga spínadla oděvů nejrůznějších tvarů
Byzantská móda velkolepý způsob života jednoduchost související s křesťanským vlivem protiklad vzdušného oděvu Římanů košilkovitý tvar zúžení a prodloužení, dokonalé zahalení lidské postavy bohaté zdobení ženy: tunika s dlouhými rukávy a tunika bez rukávů
nejmocnější byzantský císař Justinián a jeho žena, slavná císařovna Teodora
Románská epocha směs antických tradic, byzantských ozdob a detailů i ,,barbarských novinek“ žena: několik rouch - spodní, úzké rukávy - svrchní, širší rukávy muži: opásaná halena, dlouhé kalhoty, kožené boty vodorovné i svislé pruhy, lemy odlišení oděvů poddaných a vládnoucích sedláci - tmavé a nenápadné barvy postupný vznik dílen – prodej na trzích
jedna z podob přezek na opasky
Gotika štíhlost a elegance změny v architektuře - z těžkých staveb na štíhlé a svislé - dojem lehkosti sochařství – vznik slohu ve Francii změna románského oděvu na elegantnější střih vliv rytířské kultury – zženštění chrabrého typu dovolení všech kombinací barev
pracovní oděv tehdejší doby oblek bohatších vrstev
ženský oděv - spodní a svrchní - spodní: po kotníky, úzké dlouhé rukávy - svrchní: kratší, rukávy po loket, později delší a širší odlišování vdaných a svobodných žen účesem svobodné dívky - bez pokrývky hlavy, cop, splývání vdané dívky - roušky, závoje, kapuce, šátky
ukázky různých variant úprav vlasů
Vrcholný středověk 1. celkové shrnutí výpravy, turnaje, rytířské mravy drahé látky z Itálie tvar lidského těla, štíhlá linie krejčovská výroba oděv chudých lidí - primitivní pracující lidé: spodní šat, v nepříznivém počasí plášť 14. století - krejčovský cech (uznán v Praze r. 1318) definitivní rozdělení zdobení oděvu rozmanitost
středověký rytíř Přemysl Otakar II.
2. pokrývka hlavy a obuv kolébka: Francie a Burgundsko pokrývka hlavy: velký význam pro módu 14. a 15. století: henin ženy: vlečky, závoje bohatost oděvu, výstřelky velmi rozmanité styly mnoho zákazů, humorné kresby .. obuv: dlouhá špice, někdy vyztužovaná, nařízení omezující její délku
nejrůznější podoby pokrývek hlavy
3. pozdní gotika rozvoj měst a obyvatelstva soutěživost v nádheře napodobování šlechtické i měšťanské módy prostý lid: tunika, kalhoty, plášť s kapucí ženy: kratší vypasovaný oděv funkčnost oděvu převládá nad vzhledem první módní časopisy: hliněné figurky, 8 - 25 cm, vyvážené z Říma ve velkém počtu do všech původních provincií
plášť s kapucí slovanská tunika
Popis oděvu Slovanů
Móda v Čechách a na Velké Moravě Podobná móda na Velké Moravě i v Čechách Panovnice: několik plášťů, různé barvy, koruna, světlá látka přes vlasy a ramena Panovníci: košile, ozdobný opasek, kratší a delší nohavice, červený plášť se sponou, koruna
Svatá Ludmila a její vnuk Svatý Václav v kostele svatého Cyrila a Metoděje v Olomouci
Zdroje Google: obrázky http://www.jablko.cz/Serial/Moda/Seria_cmoda_3.htm Dějiny v obrazech - České země za dob posledních Přemyslovců - Z. Bígl; ilustrace: K. Toman - Albatros Praha, 8378. publikace Život staré Šumavy - V. Vondruška - Stráž, tiskařské závody 1989 - 502. publikace Mgr. Kristýna Pinkrová – pracovnice Muzea Chodska v Domažlicích
Poděkování … Děkuji paní učitelce Červenkové za pomoc při získávání informací, literárních zdrojů a za opravení mé práce, dále děkuji panu učiteli Hejtmanovi za pomoc s úpravou mé prezentace a paní ředitelce Hanzalové za celkovou pomoc a zodpovězení mých dotazů k této práci. Velmi mi pomohla také paní Kristýna Pinkrová, pracovnice muzea v Domažlicích, která zpracovala mé otázky na toto téma.
… a závěr Děkuji Vám za pozornost a doufám, že Vám má prezentace přinesla nějaké nové poznatky.