Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Daňová teorie a politika
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Členění a organizace veřejné správy
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
9. téma: Prostorové aspekty veřejných financí
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Vládní neziskové organizace
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Daňová teorie a politika
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
1. téma Úvod do daňové teorie.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
RASC Financování Smart City
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Financování sub-centrálních úrovní vlády II Systémy financování a decentralizace zdanění Milan Jílek.
Financování sub-centrálních úrovní vlády III Dotace a měření decentralizace Milan Jílek.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Základní pojmy daňové teorie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Systémy územních rozpočtů Jaro 2014
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Teorie fiskálního federalismu
STANOVISKO SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČESKÉ REPUBLIKY K NÁVRHU KONCEPCE DOKONČENÍ REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY ING. JOSEF BARTONĚK PŘEDSEDA SMS ČR SENÁT PČR.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek

Používané pojmy, struktura vládních úrovní Centrální úroveň (ústřední vláda v unitárních státech, popř. federální vláda ve federacích) Sub-centrální úroveň (regionální a místní úrovně v unitárních státech, popř. státy, provincie ve federacích) Decentralizované jednotky vlády – jednotlivé územní samosprávy, regiony, obce, apod.)

Klasifikace příjmů sub-centrálních úrovní vlády – ekonomický pohled Hlavním příjmem veřejných rozpočtů jsou příjmy daňové. Na úrovni sub-centrálních úrovní vlády hrají velmi významnou roli dotace.

Vlastní (autonomní) příjmy místní daně, daňové přirážky uživatelské poplatky příjmy z vlastněného majetku a případně z vlastní podnikatelské činnosti. Koncept vlastních příjmů uvažuje dvojí propojení mezi příjmy a fiskální jednotky (územní samosprávy): Příjmy mají vztah k dané fiskální jednotce, protože tam vznikají. Jedná se o příjmy, které fisk. jednotka získává od občanů (místních daňových popl., uživatelů veřejných statků, smluvních partnerů apod.). Transferové příjmy sdílené daně (viz oddíl D) dotace (viz oddíl E)

Obr. 1: Vlastní příjmy sub-centrálních úrovní vlády (% celk. příjmů) Zdroj: Světová banka

Další kritéria třídění příjmů podle toho, zda mohou územní samosprávy volně rozhodovat o využití příjmů: účelové příjmy neúčelové příjmy: příjmy, které mohou být použity volně, dle uvážení orgánů územní samosprávy, při respektování legislativy upravující využívání veřejných prostředků, podle vztahu mezi výší příjmu územní samosprávy a celkovou výší příjmu vznikající na území samosprávy: proporcionální příjmy neproporcionální příjmy podle počtu územních samospráv, které se na daném příjmu podílejí: výlučné příjmy sdílené příjmy

Fiskální decentralizace, vertikální fiskální nerovnováha a fiskální vztahy mezi úrovněmi vlády Normativní teoretický rámec pro analýzu vertikální struktury vládního sektoru: MUSGRAVE (1959) a OATES (1999). normativní tvrzení: decentralizace funkcí vlády (výdajů) by měla být doprovázena decentralizací příjmů. Decentralizace odpovědností za veřejné výdaje  potřeba decentralizovat pravomoc k získávání příjmů.

část výdajů DÚV je financována dotacemi Rozsah decentralizace příjmů však nemusí vždy (ani nemůže) odpovídat přesně rozsahu decentralizace veřejných výdajů: část výdajů DÚV je financována dotacemi Dva základní důvody využití dotací (BOADWAY, ROBERTS, SHAH, 2000): Důvody pro decentralizaci výdajových odpovědností jsou silnější než pro decentralizaci příjmových (daňových) kompetencí. Dotace = nástroj centrální vlády. Korekce neefektivností či nerovností způsobených fiskální decentralizací, současné zachování výhod decentralizace.  Vertikální fiskální nerovnováha (Vertical Fiscal Imbalance - VFI).

Příjmová kapacita = Výdajová potřeba Tabulka 1: Vertikální fiskální rovnováha Vertikální fiskální rovnováha Příjmová kapacita = Výdajová potřeba (sub-centrální úrovně vlády) Zdroje příjmů: Odpovědnost za výdaje: Vlastní daně a ostatní vlastní příjmy Sdílené daňové příjmy Vlastní výdajová odpovědnost (v samostatné působnosti) Delegovaná výdajová odpovědnost (v přenesené působnosti) Dotace vyrovnávací dotace ostatní pravidelně získávané dotace kapitálové dotace

Optimem pro decentralizaci není ani nulová, ani stoprocentní VFI. Proč? Nulová VFI: systém bez dotací pravděpodobně výrazné horizontální rozdíly mezi fiskálními jednotkami (územními samosprávami) … ústřední vláda bez vlivu na činnost sub-centrálních úrovní. Stoprocentní VFI: výdaje sub-centrálních úrovní financované výhradně transfery z ústřední úrovně ztráta hlavních výhod decentralizace (nižší míra alokační efektivnosti při poskytování veřejných služeb) vyšší míra fiskální iluze při poskytování místních veřejných služeb VFI umožňuje zachovat hlavní výhody decentralizace vládního sektoru a vyhnout se hlavním neefektivnostem vyplývajícím z decentralizace (zejména ve vazbě na decentralizaci zdanění)

Optimum financování sub-centrálních úrovní vlády: protichůdné požadavky: Propojení místních veřejných výdajů s místními daněmi možnost lépe reagovat na preference občanů příslib alokační efektivnosti argument pro decentralizaci daní. Stabilita volatilních daňových příjmů, efektivnost výběru daní, minimalizace nákladů na harmonizaci argument ve prospěch koordinace či centralizace daňové pravomoci. Skutečnost: Územní samosprávy spoléhají na soubor různých druhů příjmů: daní, dotací a nedaňových příjmů (podrobně viz PEKOVÁ, 2004). Jejich daňová autonomie (možnost stanovovat daňovou základnu a/nebo sazbu daní) se mezi zeměmi výrazně liší. Systémy dotací územním rozpočtům jsou různé.

Obr. 2: Struktura příjmů sub-centrálních úrovní vlády Zdroj: Světová banka

Jednotlivé úrovně vlády jsou navzájem propojeny systémem fiskálních vztahů (Intergovernmental Fiscal Relations). Charakteristické rysy fiskálních vztahů mezi úrovněmi vlády (BOADWAY, 2001): Existence vertikální fiskální nerovnováhy. Dotace od vyšší úrovně vlády pro DÚV jsou typicky podmíněné. Dotace často mívají územně vyrovnávací povahu.

Obr. 3: Podíl dotací na příjmech sub-centrálních vlád Zdroj: Světová banka

Literatura BOADWAY, R. Inter-Governmental Fiscal Relations: The Facilitator of Fiscal Decentralization. Constitutional Political Economy, 2001, vol. 12, (č. 2), s. 93-121. BOADWAY, R., ROBERTS, S., SHAH, A. Fiscal Federalism Dimension of Tax Reform in Developing Countries. In Fiscal Reform and Structural Change in Developing Countries. MacMillan, 2000, Volume 1, pp. 171-200. MUSGRAVE, R.A. The Theory of Public Finance. New York, McGraw-Hill, 1959, OATES, W.E. An Essay on Fiscal Federalism. Journal of Economic Literature, 1999, 31, 3; pp. 1120-1149.

Děkuji za pozornost