Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozdíl mezi českým a anglickým psacím písmem
Advertisements

Výuka na gymnáziu U Balvanu
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VYVOZENÍ PÍSMENE, HLÁSKY L,l
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Reedukace dysortografie
Brebtavost - Breptavost
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Reedukace dysgrafie.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
VY_32_INOVACE_03_NÁCVIK ČTENÍ
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Mgr. Ladislav Zilcher PaedDr. Ing. Michal Slavík, PhD.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vyvození písmene, hlásky S,s
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Metodika počátečního čtení
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
DIDAKTIKA PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Cirkus - doplň slovo v říkadle
Hodinář – vyprávěj, co potřebuje ke své práci
Specifické poruchy učení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Čtení a psaní genetickou metodou
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
Metody výuky počátečního čtení
Domaluj druhou polovinu
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Transkript prezentace:

Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou Mgr. Iva Vonešová

Analyticko-syntetická metoda (zvuková, hlásková, slabikovací…) Vychází z mluvené řeči dětí Hláska je vyvozována ze slov S vyvozenou hláskou je spojeno písmeno Z písmen jsou skládány slabiky, pak slova Současně se čtením se učí psaní Uplatňuje se analýza i syntéza

Etapy výuky prvopočátečnímu čtení a psaní 1. Předslabikářové období - jazyková příprava žáků na čtení - přípravné cviky na psaní 2. Slabikářové období - slabičně analytický způsob čtení - vlastní nácvik písma 3. Poslabikářové období - plynulé čtení slov - zdokonalování rukopisu

Předslabikářové období (přípravné období – živá abeceda, velká písanka) Etapa jazykové přípravy na výuku čtení Rozvoj kultury mluvené řeči slovní zásoby artikulace myšlení paměti pozornosti dechové techniky zrakového vnímání sluchového vnímání fonematického sluchu Etapa přípravy na výuku psaní Rozvoj pracovních návyků psacího úchopu jemné motoriky soustředění orientace v ploše pravolevé orientace švihového pohybu ruky grafomotoriky

Klíčové činnosti (diagnostika, rozvoj, adaptace) Úvod do čtení slabik Rytmická říkadla, onomatopoické slabiky Izolace slyšené hlásky a zase spojení Opora sluchová, zraková a kinestetická (obtíže z rozdílu mezi akustickou a optickou podobou) Slabiky jako části slov (metoda normálních slabik) Pomůcky (kostky, domeček, karty…) Čtení slabik a slov s probranými písmeny či slabikami Uvolňovací cviky Kresba, dokreslování Prognostický test (pilka) Pohyb ruky v rameni Pohyb ruky v předloktí Pohyb ruky v zápěstí Pohyb ruky ve špetce Druhý prognostický test Zobratňovací cviky Tvarové prvky písmen a číslic Psaní do liniatury

Slabikářové období (písmena, typy slabik – slabikář, malé písanky) Etapa slabičně analytického způsobu čtení Otevřené slabiky Zavřené slabiky Otevřené trojpísmenné slabiky Slova se dvěma souhláskami uprostřed Slabikotvorné souhlásky Specifické slabiky s „ě“ Vnímání slabiky vcelku Zásobníky slov Předčítá učitel, dobří žáci, průměrní, podprůměrní Etapa vlastního nácviku písma Prvky písma a písmo v liniatuře Psací tvary z tiskacích (sklon, spojovací tahy) Popis tahu, velký vzor Důraz na kvalitativní znaky (pomocné linky) Přechod ke psaní perem Podpora analýzy a sebehodnocení Posloupnost nácviku (čtyři formy, individuální docvičování)

Klíčové činnosti (propracovat analýzu, postupně převažuje syntéza) Důraz na znaky čtenářského výkonu Správnost Porozumění Způsob Rychlost Čtenářská příprava (slova) Hlasité čtení Důraz na znaky písařského výkonu Tvar Velikost Úměrnost a stejnoměrnost Vazebnost Sklon Hustota a rytmizace Úprava písemností Rychlost

Poslabikářové období (přechod do vyšších ročníků – první čítanka, sešity) Etapa plynulého čtení slov Technika, porozumění, motivace Celkový projev Rychlost Docvičování, náprava Individualizace, diferenciace Společná četba Postoje, dovednosti Citové a rozumové podněty Čtenářské besedy Čtenářské listy Tiché čtení Etapa zdokonalování písma Upevnění znalostí i návyků Automatizace dovedností Zlepšování kvality (vazebnost, úprava) Rychlost Delší texty (opis, přepis) Zmenšování písma (6-5) Tvarové skupiny Individualizace rukopisu (hodnocení a sebehodnocení)

Literární výchova (výchova čtenáře) Poslech literárních projevů – tvořivé aktivní činnosti, didaktické hry, mezipředmětové vztahy (výchovy) Beseda, představení – třída, knihovna, kulturní zařízení Literární průprava - cvičení hlasu, dýchání, výslovnosti Literární texty – poslech, audio, video Tvůrčí psaní – volné, žánrové Formy – vyprávění, přednes, recitace, dramatizace, ilustrace…

Diagnostické prověrky (probraná a upevněná látka, zpětná vazba, ne hodnocení) Jedna věta - otevřené slabiky Dvě až tři věty - zavřené slabiky na konci slov Všechna písmena - vyjma ď,ť,ň Diktát známých písmen Diktát známých písmen, opis dvouslabičných slov Diktát všech písmen, autodiktát slov, opis věty

Nejčastější chyby a odchylky (úprava podmínek, náprava) Čtení Nepodmíněné spoje f-g-a Tichý sklad Mechanický sklad Mechanické čtení Artikulace Frázování, dýchání Psaní Nesprávné návyky Chybné držení tužky Třaslavý pohyb Nezvládnutá fonetická analýza Neznalost tahu Neznalost vztahu

Děkuji za pozornost