Státověda
Stát = forma organizace lidské společnosti = sdružení obyvatel určitého území v právní celek S termínem „stát“ se poprvé setkáváme v 15. stol. v Itálii (v politické teorii se pak užívalo od dob Machiavelliho)
Funkce státu Vnitřní: garance základních práv a svobod občanů podíl státu na řešení otázek ekonomiky, školství, zdravotnictví, sociálního zabezpečení ohnisko střetu politických stran – vliv státu ve společnosti
Vnější: naplňování světového míru, mezinárodní bezpečnosti, vzájemné spolupráce Tyto funkce se týkají demokratických států
Podstata a teorie státu Stát bývá chápán jako politická organizace společnosti Stát je složen z několika prvků: území; obyvatelstvo a státní organizace (vláda, státní moc, právní řád)
Teorie vzniku státu 1) Náboženská – božský původ státu (panovníka) Patriarchální Mocenská (ovládaný/vládnoucí; např. T. Hobbes, N. Machiavelli) 2) Smluvní – důvodem je prý smlouva mezi lidmi (zrušení přirozeného stavu) - např. T. Hobbes, J. Locke aj. J. Rousseau
T. Hobbes – tvrdí, že přirozený stav je válka všech proti všem - kvůli bezpečnosti se lidé dohodnou a podřídí svoji vůli jednomu panovníkovi - tato teorie vychází z předpokladů, že ve společnosti nesmí existovat více mocenských center
J. Locke – přirozený stav je takový, ve kterém jsou všichni lidé rovni, každý má právo se sebou svobodně nakládat (s majetkem a s otroky) - základ liberalismu kritika – soukromé vlastnictví je produktem legálního řádu J. J. Rousseau – tvrdí, že původní stav byl stavěn bez vlastnictví - vznik společ. je spojen se vznikem nerovnosti
Formy státu Dělení podle několika kritérií: 1) podle počtu suverénů (monarchie, oligarchie, demokracie) 2) podle toho, kdo vládne (monarchie, sofokracie, aristokracie, timokracie, oligarchie;)
3) Podle toho, zda je fce hlavy státu volená nebo dědičná (monarchie-absolutní a konstituční (parlamentní) x republika) 4) Na základě formy režimu, tzn. podle způsobu, jakým stát používá své moci vůči voličům (diktátorské – jednoduché, caesaristická, totalitní) x demokratické 5) Na základě územně správního členění (konfederace x federace x unitární)
Str. 136 podle Platona je špatnou vládou demokracie – přeměna v tyranii; v dnešní době špatné i technokracie a byrokracie) Str. 138 Podle Aristotela
T. Hobbes – str. 140 J. Locke – str. 142 J. J. Rousseau – str. 144