Státověda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
Advertisements

Státy a jejich seskupení
Součástí státního území
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
S t á t.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TEST 15 Politologie
Politologie jako věda Politika moc
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vznik státních útvarů V.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
VY_32_INOVACE_02_SVP_061_Zrn
Demokracie Seminář politologie.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ STÁT A JEHO FUNKCE
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
DEMOKRACIE PŘEDNÁŠKA.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
STÁT A PRÁVO.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
STÁT, NÁROD.
Státy a jejich seskupení
politické formy států a příklady
Politická geografie III
Obyvatelstvo a sídlo.
Základní typy monarchií
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Demokracie a její hodnoty
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVA.
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
POLITICKÁ MAPA SOUČASNÉHO SVĚTA
Teorie státu.
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluStát,
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
TYPY STÁTŮ A FORMY VLÁDY
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Název školy: Základní škola Městec Králové
Stát Definice, funkce, typy.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Transkript prezentace:

Státověda

Stát = forma organizace lidské společnosti = sdružení obyvatel určitého území v právní celek S termínem „stát“ se poprvé setkáváme v 15. stol. v Itálii (v politické teorii se pak užívalo od dob Machiavelliho)

Funkce státu Vnitřní: garance základních práv a svobod občanů podíl státu na řešení otázek ekonomiky, školství, zdravotnictví, sociálního zabezpečení ohnisko střetu politických stran – vliv státu ve společnosti

Vnější: naplňování světového míru, mezinárodní bezpečnosti, vzájemné spolupráce Tyto funkce se týkají demokratických států

Podstata a teorie státu Stát bývá chápán jako politická organizace společnosti Stát je složen z několika prvků: území; obyvatelstvo a státní organizace (vláda, státní moc, právní řád)

Teorie vzniku státu 1) Náboženská – božský původ státu (panovníka) Patriarchální Mocenská (ovládaný/vládnoucí; např. T. Hobbes, N. Machiavelli) 2) Smluvní – důvodem je prý smlouva mezi lidmi (zrušení přirozeného stavu) - např. T. Hobbes, J. Locke aj. J. Rousseau

T. Hobbes – tvrdí, že přirozený stav je válka všech proti všem - kvůli bezpečnosti se lidé dohodnou a podřídí svoji vůli jednomu panovníkovi - tato teorie vychází z předpokladů, že ve společnosti nesmí existovat více mocenských center

J. Locke – přirozený stav je takový, ve kterém jsou všichni lidé rovni, každý má právo se sebou svobodně nakládat (s majetkem a s otroky) - základ liberalismu kritika – soukromé vlastnictví je produktem legálního řádu J. J. Rousseau – tvrdí, že původní stav byl stavěn bez vlastnictví - vznik společ. je spojen se vznikem nerovnosti

Formy státu Dělení podle několika kritérií: 1) podle počtu suverénů (monarchie, oligarchie, demokracie) 2) podle toho, kdo vládne (monarchie, sofokracie, aristokracie, timokracie, oligarchie;)

3) Podle toho, zda je fce hlavy státu volená nebo dědičná (monarchie-absolutní a konstituční (parlamentní) x republika) 4) Na základě formy režimu, tzn. podle způsobu, jakým stát používá své moci vůči voličům (diktátorské – jednoduché, caesaristická, totalitní) x demokratické 5) Na základě územně správního členění (konfederace x federace x unitární)

Str. 136 podle Platona je špatnou vládou demokracie – přeměna v tyranii; v dnešní době špatné i technokracie a byrokracie) Str. 138 Podle Aristotela

T. Hobbes – str. 140 J. Locke – str. 142 J. J. Rousseau – str. 144