Dramatická výchova ve škole. Stavba lekce. Strukturované drama

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Školkáčci jedou na výlet
Co se ztratilo a co to způsobí ?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Dramatická výchova ve škole. Stavba lekce. Strukturované drama Podstata dramatické výchovy, její místo mezi ostatními obory estetické výchovy, základní pojmy. Metody a techniky DV Dramatická výchova ve škole. Stavba lekce. Strukturované drama Vztah divadla a dramatické výchovy. Dětské divadlo Prezentace didaktických projektů Na 15 minut, konzultace 1 1

ČETBA (odevzdat výpisky, společná diskuse 4.12.) : Machková, E.: Jak se učí dramatická výchova PROCES, METODY (s. 60 – 163) Morgan, N., Saxton, J.: Vyučování dramatu STRATEGIE A TECHNIKY (s. 113 – 158) Morgan, N., Saxton, J.: Vyučování dramatu PLÁNOVÁNÍ (s. 159 – 189) Ulrichová, I.: Drama a příběh Pemberton – Billing, R.N., Clegg, J.D.: Vyučování dramatu. Pojetí výchovného dramatu na střední škole 2 2

dramatická výchova tvořivá dramatika výchovná dramatika dramika 3 3

dramatická výchova tvořivá dramatika výchovná dramatika dramika drama in education creative drama 4 4

dramatická výchova tvořivá dramatika výchovná dramatika dramika drama in education creative drama Theaterpädagogik Darstellendes Spiel 5 5

„Při hledání kvalit charakteristických pro DV jako samostatný vědní obor bychom měli zkoumat, zda DV vlastní specifický soubor poznatků a způsobů práce, můžeme se zaměřit na ty, ve kterých je dramatická forma (divadelní a dramatické prostředky) využívána ke zkoumání vybraného materiálu (zvolené problematiky, či oblasti lidské zkušenosti)... 6 6

Materiál, kterým se v DV zabýváme, často přímo zkoumají jiné obory, např. historie nebo česká literatura. Snad bychom tedy právě průnik formy a materiálu – zkoumání materiálu prostřednictvím jazyka dramatu, ke kterému dochází v průběhu dramatu na hodině DV, - mohli chápat jako další klíč k otázce o identitě DV. 7 7

Charakteristická vlastnost DV nořit se do materiálu (problematiky) tolika jiných oborů možná poukazuje na další kvalitu specifickou jen pro DV – eklekticismus, s jakým přistupuje k otázkám života člověka. Možná že DV zkoumá holisticky pojem lidství jako žádný jiný obor.“ John Somers Jaké argumenty pomohou DV vydobýt místo v osnovách školy 8 8

„Dramatická výchova je učením zkušeností, tj „Dramatická výchova je učením zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založená na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické.“ E.Machková 9 9

„Dramatická výchova je školním předmětem nebo zájmovou aktivitou a její postupy mohou sloužit i jako metoda vyučování jiným předmětům. Od předmětů estetické výchovy se liší tím, že její prioritou je sociální poznání, které je nadřazeno estetickovýchovným a uměleckovýchovným cílům.“ 10 10

„Dramatická výchova je školním předmětem nebo zájmovou aktivitou a její postupy mohou sloužit i jako metoda vyučování jiným předmětům. Od předmětů estetické výchovy se liší tím, že její prioritou je sociální poznání, které je nadřazeno estetickovýchovným a uměleckovýchovným cílům.“ „Učení se dramatickému umění o dramatickém umění a dramatickým uměním.“ S. Macková 11 11

samostatný umělecký obor; inscenační tvorba Profilace oboru linie výchovná umělecká předmět osobnostně-sociálního rozvoje, využívající prvky dramatizace; výukové situace zkoumá jejich rozehráváním, jednáním v situaci, vstupem do role samostatný umělecký obor; inscenační tvorba Odlišení od výchovy prožitkové, tvořivé, kooperativní, směřující k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji... 12 12

Základní principy dramatické výchovy 13 13

Základní principy dramatické výchovy Společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy 14 14

Základní principy dramatické výchovy Společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy specifické 15 15

Základní principy dramatické výchovy Společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy výchova zkušeností, prožíváním, hra, tvořivost specifické Odlišení od výchovy prožitkové, tvořivé, kooperativní, směřující k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji... 16 16

Základní principy dramatické výchovy Společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy výchova zkušeností, prožíváním, hra, tvořivost princip partnerství specifické Přechod k druhé skupině 17 17

Základní principy dramatické výchovy Společné s dalšími obory a předměty vzdělávání, pedagogickými směry a systémy výchova zkušeností, prožíváním, hra, tvořivost princip partnerství specifické psychosomatická jednota člověka, fikce, hra v roli, postup od situace k výrazu, zkoumání života (lidí, jejich charakterů a vztahů), experimentace s ním a improvizace Přechod k druhé skupině 18 18

Divadlo a drama Z dramatického umění přejímá DV zejména samo své jádro a opodstatnění Divadlo a drama jsou světem fikce, smluveným světem, vytvářeným prostřednictvím skutečných osob nebo věcí; je to představování, dělání jako, jako by, jako kdyby, modelování komunikace v komunikaci samé, pokus, nebo model „v životní velikosti“. 19 19

Divadlo vytváří fikce a prezentuje je jako realitu. Divák se podílí na divadle se zaujetím, spoluprožívá ho, a přitom ví, že je v divadle. Tato dohoda a napětí mezi skutečností a fikcí je základem DV, důvodem jejího vzniku a existence. Má-li mít pro hráče dramatická hra význam, musí mít vazbu na skutečnost, na život. Má-li mít něco společného s divadlem, musí být fikcí, a nemá-li být klamem a podvodem, sociální mystifikací, musí si být hráči (resp. všichni přítomní) této dvojakosti vědomi a přistoupit na dohodu, na konvenci. 20 20

Hra Souběžné vědomí skutečnosti a fikce, a také pohroužení se do fikce, spojuje divadlo a hru Hra jako kulturní fenomén i psychologická kategorie 21 21

Dramatická hra jednání, role, dramatická nebo aspoň mezilidská situace a děj 22 22

Drama Užívá jednajících postav, nikoliv vyprávění (Aristoteles) Nutnou existenční podmínkou dramatického díla jest skutečné (reálné) jeho provozování (O. Zich) Divadlo a drama jsou založeny na vzájemném jednání a z něho plynoucím ději. Dramatický děj je ten, který vzniká jednáním osob vespolek. Dramatická osoba je ta, jež jedná vůči osobám, jiným. Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1931 23 23

Divadlo Divadlo se uskutečňuje teprve před diváky, jeho smyslem je sdělení, komunikace specifického druhu. Je to modelování lidské komunikace v životní velikosti a v měřítku 1:1. Osolsobě, I: Divadlo, které mluví, zpívá a tančí – Teorie jedné komunikační formy, Editio Supraphon, Praha 1974 24 24

DV je sdílením mezi sebou a pro sebe, divadlo je sdělování širšímu okruhu dalších lidí – divákům. Hráč – herec Jistá míra vybavenosti hráčů je podmínkou proměny interní dramatické hry v představení 25 25

Metoda výchovy a vyučování je určitý způsob činnosti, kterým se žáci zmocňují v průběhu edukační akce určeného učiva tak, že u nich (ideálně) nastává učení a z něj vyplývající osvojení učiva; spojitě s tím tvoří jev zvaný „metoda“ též činnost učitele, kterým je žákova činnost, resp. žákovo učení navozováno a řízeno; tyto činnosti žáka i učitele tvoří (ideálně) společný celek, jímž je naplňován výchovný a vzdělávací cíl. J. Valenta 26 26

Cvičení / trénink je typ metody / postup s cílem Technika je typ metody vyžadující, aby učící se člověk prakticky a osobně jednal - dovednost (techné) Cvičení / trénink je typ metody / postup s cílem naučit a zmechanizovat, algoritmizovat určitou dovednost nebo umožnit aplikaci – použití již naučeného 27 27

Konvence zvolený způsob divadelní komunikace ze strany jeviště (či kód divadelního sdělení), který je schopno akceptovat hlediště. Je-li tato komunikační konvence zrušena a divák nedisponuje schopností číst nastolený kód, nerozumí sdělení divadlo vůbec je založeno na jisté základní konvenci, totiž na dohodě mezi jevištěm a hledištěm, že na jevišti se budou dít věci fiktivní, věci „jako – jakoby“ a hlediště tomu tak bude rozumět různé konvence zdůrazňují různé kvality využití divadelních možností času, prostoru a lidské přítomnosti – Neelands - (formy divadelního ztvárnění > metoda, technika, postup) 28 28

Charakteristika různých skupin a typů cvičení a her (E. Machková) Hra v roli Improvizace s dějem Tvořivost Objevování sebe a okolního světa Pohyb a pantomima Kontakt, mimojazyková komunikace a skupinové cítění Plynulost řeči a slovní komunikace Cvičení pomocná (rozehřátí, uvolnění, soustředění, seznamování aj.) 29 29

Drama ve vzdělávání/ Drama in Education Anglie, 60. léta pohádka ztratila v atomovém věku svůj význam, to co se nabízí dětem má být významné důraz na původní, originální náměty, realitu Drama ve vyučování nepočítá s učitelem specialistou, nepreferuje uplatnění v rámci samostatného předmětu, vstupuje jako metoda do různých předmětů Drama ve vyučování je způsob učení. Aktivní identifikace s pomyslnými rolemi a situacemi žákům umožňuje učit se v dramatu zkoumat sporné otázky, události a vztahy. K účasti na dramatické činnosti žáci nepotřebují mít divadelní dovednosti. 30 30

Cíle: učení, které vyplývá z obsahu lekce, sociální učení, dovednosti ochota přistoupit na fikci vstoupit do role být v interakci se zbytkem skupiny umět udržet fikci i ve verbálním projevu (popis imaginárního prostředí děje, diskuse o tématu...) Nejdůležitější je rozvoj žákova pochopení lidského chování, změna navyklých způsobů myšlení a cítění, druhotným úkolem je zvyšování schopnosti užívat dramatickou formu Cíle: učení, které vyplývá z obsahu lekce, sociální učení, dovednosti Základní prvky: učitel v roli jakožto způsob vedení práce – za řešení tématu odpovídají děti, učitel zodpovídá za to, aby činnosti byly opravdu dramatické zastavování dramatu – hlavním cílem je pochopení látky univerzálnost lidských vztahů a situací 31 31

Organizace a stavba lekce seznámení zavádění pravidel chování „rituály“ začátky lekcí, techniky startu a vzbuzení zájmu (rozehřívací hry, „lámání ledů“, expozice tématu) závěry lekcí volba partnera nebo partnerů, vytváření skupin diskuse, reflexe a evaluace 32 32

Techniky strukturování (konvence) techniky jsou konstruovány tak, že vedou k objektivnosti poznávání, založenému na argumentaci, na dokladech, na důvodech, ne na subjektivních momentech 33 33

Telefonické rozhovory, rozhlasové zprávy, zaslechnuté části dialogů Verbální techniky : Telefonické rozhovory, rozhlasové zprávy, zaslechnuté části dialogů Konverzace ve dvojicích, interview Panelové interview Policejní nebo soudní vyšetřování Vyprávění Reportáže Svědectví Titulkování Shromáždění a schůze Plášť experta Zjišťování totožnosti Vnitřní hlasy Ulička Horké křeslo 34 34

Techniky s pantomimou a jednáním v roli Vyjádření vztahu postojem Živé obrazy Výměna rolí Životopisy, jeden den v životě Kdo je to, kdo jsem? Rituály a obřady Analogie a alternativy Techniky grafické a zvukové Odborná a populárně naučná literatura Dokumenty, zápisníky, dopisy a zprávy Mapy a plány Kresby postavy Kresba prostředí a lidí Masky Zvukové záznamy a vyprávění příběhu zvukem 35 35

Machková, E.: Jak se učí dramatická výchova PROCES ČETBA: Machková, E.: Jak se učí dramatická výchova PROCES METODY Morgan, N., Saxton, J.: Vyučování dramatu STRATEGIE A TECHNIKY PLÁNOVÁNÍ Ulrichová, I.: Drama a příběh Výpisky, prezentace ostatním, max. 3 ve skupině 36 36