Oko, brána do duše, nebo do světa?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oko, brána do duše, nebo do světa?
Advertisements

Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ NASTAVENÍ DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU 1. část DIGITÁLNÍHOtavenfotoaparátu.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Preget, Matějka a Grulich. - vnímání okolí tímto druhem oka je výrazně odlišné, než je tomu u lidí - výhodou složených očí je schopnost vnímat velký zorný.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Optický kabel (fiber optic cable)
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Rozklad světla optickým hranolem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Z očí do očí Fyzikální Část.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Informatika – Grafika.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Co je kognitivní psychologie?
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Rozmnožování organismů
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Zobrazování optickými soustavami
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Oko, brána do duše, nebo do světa? Fyzika + Biologie 2 hodiny SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal Ing. Marcela Hrádková

Základní témata: Z čeho se lidské oko skládá? Je oko dokonalý optický přístroj? Jaké mohou být vady očí? Co na nás oči prozradí? Co skutečně vidíme? Jak vidí svět jiní živočichové?

Oko, neuvěřitelný zdroj informací Zrak patří k největším zdrojům informací z našich smyslů. Až 70% podmětů pochází z očí. Tyto informace zpracovává 60% mozku. Oči nám zprostředkovávají informace z pásma viditelného světla 400 nm (fialové světlo) až 700 nm (červené světlo).

Popis oka I Řasnaté tělísko Spojivka Duhovka Rohovka Čočka Komorová voda Duhovka: Její barvu určuje množství pigmentu. Modrá a šedivá barva znamenají málo pigmentu, hnědá a zelená více pigmentu. Řasnaté tělísko: Jeho úkolem je měnit optickou mohutnost čočky pohybem řasnatého svalu. Rohovka: První oční čočka s pevnou ohniskovou vzdáleností. Na krajích přechází v bělima. Spojivka: Slabá blána pokrývající oční bělimu a vnitřní plochu víčka. Čočka: Průhledný vazivový kotouč pro zostřování. Jedná se o vrstvenou čočku.

Popis oka II Sklivec Cévnatka Bělima Sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Slepá skvrna: Místo kde se setkávají nervová vlákna a vytvářejí zrakový nerv. V tomto místě chybí světločivé buňky. Cévnatka: Střední vrstva oka mezi bělimou a sítnicí, která vyživuje vnitřní oko. Zároveň pigmentovým zabarvením zabraňuje odrazu světla uvnitř oka. Bělima: Pevný bílý vnější obal oka. Sklivec: Průhledná rosolovitá látka udržující tvar oka. Sítnice: Světločivá vrstva tkáně, kde se světlo mění na nervové impulsy. Žlutá skvrna (jamka): Místo s nejostřejším obrazem a největším množstvím barevných čípků.

Oko jako fotoaparát Konstrukce oka se dá přirovnat ke konstrukci digitálního fotoaparátu. Má svou optickou soustavu: Rohovku, která představuje dvě třetiny celkové optické mohutnosti oka, duhovku, která nahrazuje světelnou clonu a zaostřovací čočku, která díky akomodaci zobrazí obraz na sítnici. Ta se dá přirovnat k CCD/CMOS senzoru, který převede obraz na elektrický signál.

Ostření oka Na prvním snímku je zaostřeno na pozadí. Druhý snímek je zaostřený na popředí. Lidské oko díky snímání po částech (kmitavý pohyb zorného pole), vytvoří ostrý obraz popředí i pozadí. Na fotoaparátu to modelujeme větší hloubkou snímku.

Barevné vidění Na sítnici jsou dva druhy světločivých buněk. Tyčinky vytvářejí černobílý obraz vypovídající o intenzitě jasu. Čípky zaznamenávají barvu obrazu a dělí se na tři druhy: Červené - maximum citlivosti na 570 nm (červeno-žlutá) – 64% Zelené - maximum citlivosti na 540 nm (zeleno-žlutá) – 32% Modré - maximum citlivosti na 440 nm (modro-fialová) – 4%

Barevné vidění II Za šera dochází k takzvanému Purkyňovu jevu. Červené věci začínají ztrácet barvu a tmavnout, modré objekty se zjasní. Je to dáno odlišným maximem spektrální citlivosti tyčinek (500 nm) a čípků (550 nm). Za šera přestáváme vidět barevně a ostře.

Oko nebo fotoaparát Současné fotoaparáty se svými parametry k vlastnostem oka ani neblíží. Na sítnici je asi okolo 130 milionů světločivých buněk, což odpovídá 130 megapixelovému čipu. Ve žluté skvrně, kde je nejostřejší vidění, na 1mm2 připadá 150 000 čípků, což odpovídá rozlišení 10 000 dpi. Dál od jamky klesá počet čípků a stoupá počet tyčinek, průměrná hustota světločivých buněk se ale příliš nemění. Na kraji zorného pole na 1mm2 je asi 160 000 tyčinek, které výborně reagují na pohyb a intenzitu světla. Slouží převážně k perifernímu vidění.

Dynamický rozsah oka Dynamický rozsah neboli kontrast mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem na snímku je u lidského oka za možnostmi kteréhokoliv čipu. Poměr světelných intenzit, které dokáže zachytit oko je 1:30 000 (15 EV), zatímco dobrý diafilm zaznamená poměr 1: 32 (5EV). Je k nevíře, že nám současné fotoaparáty stačí k pořizování obrázků a jsme s nimi spokojeni .

Dynamický rozsah oka II Tyto snímky jsou pořízeny za stejných podmínek. Na prvním snímku jsou zaostřeny tmavé květiny v popředí, pozadí je přesvícené. Na druhém snímku je kontrast upraven pro pozadí a květiny v popředí jsou moc tmavé.

Dynamický rozsah oka III Čípky, které reagují na barvy si vytvářejí světločivou substanci jodopsin. Tyčinky zase tvoří purpuru. Pokud na ně dopadá málo světla, vytvoří této látky více, aby zachytily i slabý světelný pulz. Tato dynamická přizpůsobivost se využívá i v některých optických klamech.

Dynamický rozsah oka IV http://www.michaelbach.de/ot/lum_white-illusion/index.html http://www.michaelbach.de/ot/col_lilacChaser/index.html

Vady oka Krátkozrakost Dalekozrakost Vetchozrakost Astigmatismus Šedý zákal Zelený zákal Barvoslepost

Krátkozrakost Krátkozrakost (myopie): obraz se vytvoří před sítnicí, oko je příliš dlouhé.

Dalekozrakost Dalekozrakost (hypermetropie): obraz se vytvoří za sítnicí, oko je příliš krátké.

Vetchozrakost Vetchozrakost (presbyopie): Neschopnost zaostřit na krátkou vzdálenost, zhoršení akomodace je způsobeno věkem.

Astigmatismus Astigmatismus: Vada způsobená nepravidelným zakřivením rohovky. V různých rovinách různá optická mohutnost body se zobrazují jako čárky.

Šedý zákal Šedý zákal (katarakta): zakalení čočky

Zelený zákal Zelený zákal (glaukom): zvýšeným nitroočním tlakem odumře sítnice, na červené sítnici vzniknou mrtvá místa. Rohovka se jeví zakalená a duhovka změní barvu do zeleného odstínu.

Barvoslepost Barvoslepost ztráta schopnosti vnímat barvy v celém spektru. Většinou jde o poruchu vnímání určitých barev: Protanomálie – problém vnímání červené; Deuteranomálie – problém vnímání zelené barvy; Tritanomálie – problém vnímání modré barvy. Úplná absence čípků jedné barvy se podle druhu nazývá: Protanopie, deuteranopie, tritanopie. Monochromazií nazýváme absenci dvou druhů čípků. Achromazie je úplná barvoslepost.

Co na nás oči prozradí? Slabé osvětlení Jasné světlo

Co skutečně vidíme? Prostorové vnímání – Dvě oči máme k prostorovému vnímání okolí . Mozek je zvyklý na trojrozměrný svět, a proto nám občas špatně interpretuje dvojrozměrné obrázky. Vyvážení bílé – Běžné zdroje světla považujeme za bílé a ve skutečnosti bílé nejsou. I barva slunečního světla se v průběhu dne mění. Mozek je ve vnímání bílé velmi tolerantní a pro kalibraci bílé použije svou zkušenost o barvách předmětů. Často bývá fotografie jiná než byl náš původní zrakový vjem.

Co skutečně vidíme? II Váza nebo tváře? – Mozek interpretuje obraz do známých prototypů. slepá skvrna – místo ve kterém nemáme zrakovou informaci. Mozek ji dotváří na základě zkušeností a okolí.

Jak vidí svět jiní živočichové?

Použité zdroje: Jebáčková Jana a kol.; ČLOVĚK: vydal knižní klub v Praze 2005; 512 stran Trevor Weston: Atlas lidského těla: vydala Fortuna print v Praze 1993; 158 stran Zbyněk Stránský : OPTICKÝ SYSTÉM OKA-Bakalářská práce, Brno 2006, Masarykova Univerzita Lékařská Fakulta Tomas Hellebrand: http://www.fotoroman.cz/techniques/eye_camera.htm Adam Jančovič: http://www.ped.muni.cz/wphy/publikace/Jancovic.html http://cz.wikipedia.org/wiki/oko http://mfweb.wz.cz/fyzika/180.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Co%C4%8Dka_%28optika%29 http://cs.wikipedia.org/wiki/Vetchozrakost http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2006021721 http://www.visusoptik.cz/main.php?level1=2&level2=1 http://panwiki.panska.cz/index.php/Lidsk%C3%A9_oko http://www.bryle.cz/oci-a-zdravi/glaukom-rozpoznejte-ho-vcas.html http://barva.navajo.cz/ http://mfweb.wz.cz/fyzika/184.htm http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_1_02_svetlookomozek.html