Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Česká poezie 2.poloviny 19.století
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_48_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Vítězslav Hálek Májovci
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Český jazyk a literatura
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda –
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Jan Neruda - dílo.
CHARAKTERISTIKA JAN NERUDA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
JAN NERUDA Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda 8. ročník.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jan Neruda Open Presentation.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_48_Jan Neruda
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda Povídky malostranské
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení J. Nerudy a jeho díla Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 285 Klíčová slova: Jan Neruda, májovci, Povídky malostranské Anotace: Výkladová prezentace představující autora Jana Nerudu a jeho literární dílo.

Jan Neruda 1834 - 1891

Jan Neruda Novinář, básník, prozaik, kritik Pocházel z Malé Strany z domu U Dvou slunců Navštěvoval německou školu, pak přestoupil na české akademické gymnázium Začal studovat práva, později filozofii, ale žádné studium nedokončil Pracoval jako úředník, suplující učitel, novinář kulturních a divadelních rubrik

Jan Neruda (obr. 1)

Jan Neruda Podnikl mnoho cest do zahraničí – Paříž, Balkán, Egypt, Turecko aj. Pracoval v redakci časopisu Čas, Hlas, jež splynul s Národními listy Byl bystrý pozorovatel života a lidí – dobrý psycholog FEJETONY Často podepisoval své články a fejetony trojúhelníkem

Fejeton – z francouzského feuilleton = lístek. Jan Neruda Jeho novinářský styl byl živý a zajímající se o aktuální témata Vydává soubory fejetonů (i cestopisných) Různí lidé Studie krátké a kratší Žerty hravé a dravé Obrazy z ciziny Celkem asi 2000 fejetonů Fejeton – z francouzského feuilleton = lístek. Původně se opravdu jednalo o lístek vkládaný do novin jako příloha. Jinak se jedná o literární žánr v publicistice, nepříliš rozsáhlý, který je většinou zaměřen na aktuální problém doby.

Neruda - básník Napsal šest básnických sbírek, které tvoří základ novodobého českého básnictví Základní rysy Nerudovy poezie obecně Jednoznačná inklinace k realistickému pohledu na svět Nesmlouvavý a nezkreslený obraz skutečnosti Srozumitelnost – básně jednoznačné, bez přemíry básnických obrazů Vtip, reflexivnost, humor, sarkasmus, sociální cítění Jazyk skromný, chvílemi až drsný Užívá většinou trochej (pro češtinu charakter.)

Básnické sbírky Hřbitovní kvítí (1857) Knihy veršů (1868) Prvotina, kritikou odmítána, sbírka pesimistické lyriky, sociální kritika, ironie vůči soudobé společnosti Knihy veršů (1868) Složeno ze tří částí – sociální tématika – intimní zpověď básníka – vlastenecká tématika Písně kosmické (1878) Básnická sbírka postihuje vztah člověka, lidskosti a kosmu, naděje v příznivou budoucnost Balady a romance (1883) Tradice lidových námětů, kterým dává autor aktuální a národní náboj – označení balad a romancí je libovolné Prosté motivy (1883) Sbírka intimních zpovědí stárnoucího autora Zpěvy páteční (1896) Vyšla posmrtně – oslava národního boje a vzpomínka na jeho oběti

Neruda prozaik Novátor české prózy – umění vypravěčské, charakterizační a popisné Lidovost a demokratismus Zájem o městské prostředí a nižší společenské vrstvy Život zobrazuje bez idealizace, realisticky Často satirický nebo ironický pohled Rozmanitost forem

Povídky malostranské Soubor 13 povídek odehrávajících se na Malé Straně Mistrně zpodobňují zdánlivě idylický malostranský život z dob Nerudova mládí S mistrně provedenou charakteristikou zachycuje tragické i úsměvné lidské osudy Povídky jsou projevem realistického ztvárnění skutečnosti Povídky mají vysokou jazykovou úroveň – výběr slov je blízký spíše hovorové řeči

Povídky malostranské V povídkách se střídá tón vážný s humorným až satirickým S výsměchem jsou vykresleny postavy, jež jsou morálně zchátralé, laskavý humor nalezneme v místech, kde jsou zobrazeny drobné lidské slabosti Často se vyskytují autobiografické prvky Převaha vypravování v ich-formě Autor se často ztotožňuje s některou postavou

Povídky malostranské Týden v tichém domě (1867) Pan Ryšánek a pan Schlegl (1875) Přivedla žebráka na mizinu (1875) O měkkém srdci paní Rusky (1875) Večerní šplechty (1875) Doktor Kazisvět (1876) Hastrman (1876) Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku (1876) U tří lilií (1876) Svatováclavská mše (1876) Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo rozbořeno (1877) Psáno o letošních Dušičkách (1876) Figurky (1877)

Povídky malostranské Přivedla žebráka na mizinu – z filmového zpracování (obr. 2)

Další prozaické dílo Arabesky (1864) Různí lidé (1871) Soubor povídek, črt a obrázků z pražského života, kde není dominantní děj, ale drobnokresba charakteristických postaviček Prahy Různí lidé (1871) Drobné psychologické studie, jež původně vycházely jako fejetony, nás seznamují s lidmi, které Neruda potkal na své balkánské cestě

Zdroje obrázků Obr. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3% ADmek_-_Jan_Neruda.jpg Obr. 2 - http://img3.ceskatelevize.cz/program/porady/8988 77/foto09/284310137170003_02.jpg

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis 2004. Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana