„Řemesla s techniky začneme od píky“ Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/01.0012 „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: 29. 9. 2013 Datum ověření ve výuce: 14. 3. 2014 Ročník: 2. stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor - předmět: Řemesla, fyzika Tematický okruh: Vlastnosti kapalin, tření, síla, tepelné děje Téma (klíčová slova): Brzdy kotoučové, brzdy bubnové Časová dotace ve výuce: 4 hodiny Název souboru: REMESLA_TIC_1_BRZDY Tvůrce DUM: Mgr. Martin Tichý
BRZDY Mgr. Martin Tichý
Funkce brzd Slouží ke snižování rychlosti vozidla, případně k jeho úplnému zastavení, aniž by došlo k vychýlení vozidla z dráhy Brzdy kotoučové bubnové
Kotoučové brzdy - vpředu Umístění na vozidle Kotoučové brzdy - vpředu Bubnové brzdy - vzadu
Kotoučové brzdy Mají větší účinek než brzdy bubnové Název odvozen od hlavní součásti – kotouče brzdový kotouč
Jednotlivé součásti kotoučové brzdy brzdový kotouč brzdový třmen brzdové hadičky, trubičky brzdové destičky
Konstrukce kotoučových brzd s pevným třmenem s plovoucím třmenem Na obou stranách třmenu jsou pohyblivé pístky, které při brzdění přitlačují brzdové destičky z obou stran na brzdový kotouč Třmen je uložen posuvně v pevném držáku. Pístek je pouze jeden a tlačí přes brzdovou destičku proti brzdovému kotouči. Reakční síla posouvá třmen, který se přitlačí na brzdový kotouč na opačné straně
Schematické řešení obou systémů s pevným třmenem s plovoucím třmenem 1 – brzdový kotouč 2 – brzdový třmen pevný plovoucí 3 – brzdový pístek 4 – brzdová kapalina 5 – brzdové destičky 6 - držák brzdy
Možnost umístění kotoučových brzd Bývají běžně vepředu na vozidle U nových, silnějších aut i vzadu
Bubnové brzdy Menší účinek než brzdy kotoučové Používají se u zadní nápravy vozidla Název odvozen od hlavní součásti - bubnu brzdový buben
Jednotlivé součásti bubnové brzdy brzdový váleček brzdový buben brzdové čelisti štít brzdy
Konstrukce bubnové brzdy Brzdový buben je pevně spojen s kolem a otáčí se s ním. Brzdové čelisti a další součásti jsou uloženy na štítu brzdy. Ten je pevně spojen s nápravou a neotáčí se. Brzdové čelisti jsou rozpěrným ústrojím přitlačovány na vnitřní stranu brzdového bubnu, tím vzniká tření a vytváří se tak brzdná síla.
Schematické řešení bubnové brzdy 1 - 1 1 – štít brzdy 2 – brzdový buben 3 – brzdová čelist 4 – vratné pružiny 5 – brzdový váleček 6 – rozpěrná tyč
Složení bubnové brzdy mimo vozidlo Přiklopení bubnem Brzda poskládaná na štítu
Brzdová kapalina Existuje mnoho výrobců brzdových kapalin Nádobka na brzdovou kapalinu Existuje mnoho výrobců brzdových kapalin Brzdové kapaliny se označují DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 6 – liší se bodem varu a nesmí se míchat mezi sebou Nejpozději po dvou letech by se měla kapalina vyměnit – ze vzduchu přijímá vlhkost Hlavní brzdový válec Brzdová kapalina DOT 4
Využití fyzikálních veličin při brzdění Tlak v kapalině – přenos síly z brzdového pedálu na brzdové obložení Síla – působení nohy na brzdový pedál (posilovač brzd x auta bez posilovače) Tření – třecí síla vzniká mezi brzdovými destičkami a kotoučem nebo mezi brzdovými čelistmi a brzdovým bubnem
Děkuji za pozornost
Zdroje V prezentaci jsou použity vlastní fotografie pořízeny při stážích žáků 6. – 9. ročníku ve školním roce 2012/2013 na SPŠ v Ostrově nad Ohří. Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím