SLOVO MÁ SVÉ MÍSTO pořadí slov a vět v textu Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165
Druh učebního materiálu Pracovní listy, hry Anotace Obsahuje zábavné relaxační aktivity. Součástí je popis pracovního postupu, který může být návodem pro vlastní popis. Nejdříve zařadíme práci dvojic. Děti se pokusí odhalit text a výtvarně vyjádřit výsledek. Výsledky je jistě pobaví. Přitom si zopakují pořádek slov a vět v textu. V závěru je zařazena skupinová hra „ Na odpadlíka“ věnovaná vymýšlení co nejdelší věty rozvité. Autor Mgr. Ivana Tesařová Předmět Český jazyk Očekávaný výstup Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty a zaznamenává. Uvědomuje si pořádek slov a vět v textu a sestaví větu rozvitou. Chápe význam slovesa jako nositele děje. Druh učebního materiálu Pracovní listy, hry Cílová skupina Žáci 5. ročníku Metodický postup Je součástí pracovních listů jako návod
? ? ? POZNÁŠ, CO VZNIKNE NÁSLEDUJÍCÍM PRACOVNÍM POSTUPEM ? V LEDNIČCE / PŮL HODINY / ODLEŽET / NECHÁME MED / TVAROH / MLÉKO / SKOŘICI / DO LEHKÉ / UŠLEHÁME/ PĚNY ČTYŘI / NAPLNÍME / SMĚSÍ / TOUTO / POHÁRY / A POCUKRUJEME / OČISTÍME / RYBÍZ / OPLÁCHNEME S RYBÍZEM / KRÉM / STŘÍDÁME Ve dvojicích si nejdříve připravte text k reprodukci se správným pořadím slov i vět. Nakreslete výsledný produkt a porovnejte své „výtvory“.
No jistě, je to velmi zdravý POHÁR Z ČERVENÉHO RYBÍZU!
TÝMOVÁ HRA „ Na odpadlíka“ Dva týmy tvoří jednu větu rozvitou následujícím způsobem: Jeden tým si vylosuje sloveso ze zásobníku, např. hraje. Děti si uvědomí, že sloveso je nejdůležitější částí věty /nositelem děje /. K němu pak obě skupiny střídavě přidávají další větné členy, např. Tatínek hraje. – Tatínek hraje na kytaru. – Odpoledne hraje tatínek na Kytaru. – Unavený tatínek hraje odpoledne na kytaru. - Unavený tatínek odpoledne pěkně hraje na kytaru. …………………………….. A tak dále, dokud se jednomu týmu „nepřetrhne nit“. V tom okamžiku začne druhá skupina odpočítávat : 10, 9, 8, 7, …… a při slově NULA získává bod. Druhá skupina pomyslně „ odpadává“, ale může začít druhým kolem /losováním slovesa/ .
Důležitá pravidla: Do věty nesmí být zapojeno jiné sloveso, nesmí se přidat víc jak jedno slovo. V opačném případě příslušný tým „odpadne“ ještě dříve. Jiná verze : Legrační věty. Jde o to , že větu postupně rozvíjíme s použitím banky slovních druhů, které losujeme z „klobouků“. Každý klobouk představuje jeden slovní druh. Zařazujeme pro uvolnění a pobavení.