EFEKTIVNÍ RESYNTÉZA ŘEPKY POMOCÍ TECHNIKY OVULE CULTURE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Advertisements

Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ESKALÁTOR – Komplexní systém rozvoje jazykové gramotnosti žáků ve Středočeském kraji CZ.1.07/ /
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT49 Název školy SPŠ a.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy automatického řízení 1
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Systém odměňování pracovníků
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Inf Počítač a lidé s handicapem
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_04-52 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Způsoby zápisu algoritmů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
B. Ante x Vysocké AIK DH (uprostřed nahoře) a rodičů
Algoritmizace - opakování
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Velikost nářadí.
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Příspěvek na konferenci
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
VY_32_INOVACE_53_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Žákovský parlament Vypracovali: Vojtěch Halík, Anna Adámková, IX.A
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
HYBRIDNÍ ŠLECHTĚNÍ V RÁMCI PROGRAMU ČESKÁ ŘEPKA
Jak parkovat auta Radka Knotková.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Poznatky ze života zvířat
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Vztah k životnímu prostředí
VÝROBEK ZE DŘEVA KVEDLAČKA Mgr. Jakub Karásek
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Výroba velikonočního košíčku
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

EFEKTIVNÍ RESYNTÉZA ŘEPKY POMOCÍ TECHNIKY OVULE CULTURE Alois HILGERT, Miroslav KLÍMA, Milan URBAN Výzkumný ústav rostlinné výroby, v.v.i, Praha 6 - Ruzyně, hilgert@vurv.cz Výsledky a diskuze Resyntetizovaná embrya byla získána v každé z deseti kombinací křížení. K nasazení šešulí s alespoň jedním zárodkem došlo u 84 % poupat, v průměru bylo získáno 0,49 embrya na šešuli, resp. 0,43 embrya na poupě (další výsledky viz tab. 2). Úspěšnost metody z hlediska křížitelnosti a výtěžnosti embryí byla potvrzena i u dalších kombinací, kde jako otcovské komponenty byly použity dva genotypy zelí, a jako mateřské jarní typy řepic. Kultivace donorových rostlin v kontrolovaných podmínkách je všeobecně uváděna jako významný faktor úspěšnosti u mikrosporových kultur (Klíma et al. 2004). Domníváme se, že nemalou měrou přispěl způsob udržování výchozích rostlin v době křížení a že výše zmíněný postup bude obecně použitelný u většiny dalších genotypů. V průměru 51 % kolchicinovaných regenerantů vytvořilo květní stvoly s fertilními květy; po samoopylení v květu nebo poupěti, resp. křížení v poupěti vytvářelo semena jen 38 % těchto rostlin, což přisuzujeme výskytu aneuploidů nebo nekompatibilitě genomů výchozích rodičů. Úvod Řepku olejku (Brassica napus L.) lze vytvořit – resyntetizovat – křížením vybraných druhů Brassica, a získáním rostlin pomocí in vitro kultivace nezralých vajíček nebo izolovaných embryí. I když je resyntéza řepky již zavedenou metodou, aktuálně u ní probíhá optimalizace biotechnologických postupů. Zlepšením výtěžnosti resyntetizovaných řepek a zjednodušením celého procesu se metoda může stát přístupnější pro její rutinní využití i ve šlechtění domácích odrůd řepky. Cílem práce bylo ověřit optimalizované metody resyntézy řepky u nových výchozích genotypů a stanovit křížitelnost vybraných kombinací, výtěžnost resyntetizovaných embryí a následně i fertilních rostlin. Tab.1: Genotypy použité pro resyntézu. Tab.2: Úspěšnost jednotlivých kombinací křížení, vyjádřená křížitelností (% šešulí z opylovaných poupat), průměrným počtem embryí na šešuli (A) resp. na opylované poupě (B). J – jařina, O – ozim; otcovské komponenty (Vysocké AIK a Zakamenné) jsou ozimy. Materiál a metody Jako mateřské komponenty byly použity genotypy jarní řepice (B. rapa. ssp. oleifera f. praecox), šlechtitelský materiál vodnice (B. rapa ssp. rapa) a genotypy ozimé řepice (B. rapa. ssp. oleifera f. biennis). Červené, resp. bílé zelí (B. oleracea convar. capitata) byly použity jako otcovské komponenty (viz tab. 1). Resyntéza řepky probíhala dle optimalizovaného postupu kultivace izolovaných, nezralých vajíček a regenerace embryí a celistvých rostlin (Hilgert et al. 2014). Zdvojení chromozómové sádky pomocí 0,05% roztoku kolchicinu po dobu 24 hodin u rostlin před převedením do nesterilních podmínek proběhlo dle Vyvadilová et al. (1993). Závěr Výsledky potvrdily použitelnost metody resyntézy s využitím biotechnologií pro produkci a přemnožení regenenerantů řepky i u širšího spektra kříženců, kde řepice byla použita jako mateřská komponenta. Další práce budou zaměřeny na vztah mezi mrazovou odolností/ náchylností, resp. ozimostí a jarovostí výchozích komponent a potomstva resyntetizované řepky, což pokládáme za důležitou fázi ověření vhodnosti resyntézy pro její rutinní zařazení do šlechtitelských procesů. A B Obr. 1A,B: Srovnání morfologie resyntetizovaných řepek (uprostřed) a jejích rodičů (mateřská komponenta vždy vlevo). A – V17 × Vysocké AIK; B – Ante × Vysocké AIK. Použitá literatura Hilgert-Delgado A., Klíma M., Viehmannová I., Urban M.O., Fernández-Cusimamani E., Vyvadilová M. (2014). An effective method of resynthesized oilseed rape embryo production via ovule culture of different crosses between winter turnip rape and curly kale. Plant, Cell, Tissue and Organ Culture 2014. DOI 10.1007/s11240-014-0593-2 Klíma M, Vyvadilová M, Kucera V (2004) Production and utilization of doubled haploids in Brassica oleracea vegetables. Hortic Sci (Prague) 31:119–123 Vyvadilová M., Zelenková S., Tomášková D., Košner J. (1993): Diploidization and cytological control of Brassica napus L. haploids. Rostlinná výroba, 39: 129–137 Řešení uvedené problematiky bylo podpořeno projekty MZe ČR č. 0002700604 a RO 0414.