Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno, 20. 10. 2014
Obsah: MVŠO a CSR Průzkum -vybrané výstupy Hlavní zjištění Dotazy
MVŠO a Společenská odpovědnost CSR: Vědní disciplína Výuka Praxe Malé a stření podniky: Region Odborná profilace školy Průzkum: Zmapování situace Metodika Soutěž TOP odpovědná firma Olomouckého kraje
Průzkum – metodologie 1 Struktura OK: živnostníci tvoří 80 %, mikropodniky 8,3 %, malé podniky 1,8 %, střední podniky 0,4 % velké podniky 0,1 % všech ekonomicky aktivních subjektů.
Průzkum – metodologie 2 Období- duben až květen 2014, elektronicky Tři kola výzev k účasti na průzkumu Celkově osloveno 2542 subjektů Návratnost: 351 respondentů, to je necelých 14 %. Z tohoto počtu však pouze 229 respondentů dokončilo celý průzkum . 229 respondentů odpovídá 0,4 % ekonomicky aktivních subjektů v kraji
Průzkum – struktura ankety Faktografická data: sídlo, počet zaměstnanců, obor podnikání (CZ NACE) CSR aktivity a jejich dopady (typy aktivit, jejich dopady z pohledu lokace, investice do CSR) Znalost konceptu CSR (názor na potřebu realizovat CSR aktivity, znalost konceptu)
Průzkum – vybrané výstupy
Průzkum – vybrané výstupy
Průzkum – vybrané výstupy Většina respondentů souhlasí s tím, že v rámci podnikání ctí alespoň nějaké zásady nad své zákonné povinnosti (76,76 %) a jen necelá třetina s tím nesouhlasí (23,24 %)
Průzkum – vybrané výstupy Frekvence CSR aktivit
Průzkum – vybrané výstupy Není propastný rozdíl v respektování zásad nad rámec zákonných povinností mezi firmami, které realizují CSR aktivity systematicky a firmami věnujícími se CSR aktivitám příležitostně
Průzkum – vybrané výstupy Malé a střední podniky, které se zabývají prosazováním konceptu CSR systematicky, podporují zejména tyto společensky prospěšné aktivity: Sportovní aktivity (67,23 %) Rozvoj vlastních zaměstnanců (57, 14 %) Společenské a kulturní programy (52,94 %)
Průzkum – vybrané výstupy Dopady prosociálního jednání jsou ve většině případů zaměřeny zejména na region (55,46 %) a nejbližší okolí (42,86 %).
Průzkum – vybrané výstupy V celém zpracovávaném souboru respondenti uváděli, že nejčastěji nabízí svým zaměstnancům následující výhody: využití firemního majetku pro osobní potřebu (86,63 %), podpora stravování (80,5 %), vzdělávání (79,29 %) časově flexibilní úvazek (76,92 %). Naopak jen málo nabízejí: nadstandardní zdravotní péči (7,30 %), dovolenou navíc (37,58 %), akce pro rodiny zaměstnanců (40,76 %) a práci z domu (40,85 %), nadstandardní pracovní prostředí (43,87 %). Zbývající
Průzkum – vybrané výstupy
Průzkum – vybrané výstupy Znalost konceptu CSR (všichni respondenti)
Průzkum – vybrané výstupy Znalost konceptu CSR (dle velikosti firmy)
Průzkum – vybrané výstupy Znalost konceptu CSR (firmy realizující CSR systematicky)
Průzkum – hlavní zjištění I když se ke znalosti konceptu společenské odpovědnosti firem (CSR) hlásí jen 23,7 % respondentů, naprostá většina (92,1 %) jej svými aktivitami přirozeně naplňuje. Systematicky se společenské odpovědnosti věnuje 47,2 % MMSP. I přes tíživou finanční situaci investují firmy do projektů CSR nemalé procento prostředků, které je nejčastěji mezi 1 % až 5 % ročního obratu.
Průzkum – hlavní zjištění Čím je větší obrat firmy, tím roste i podíl respondentů, kteří se věnují CSR systematicky. Zatímco u podniků s obratem do milionu korun to je 6,96 %, tak u firem s obratem nad 100 mil. Kč jich je již 33,91 %. Většina respondentů (79,8 %) se domnívá, že mikro, malé a střední podniky mají podporovat společensky prospěšné aktivity. Víc než tři čtvrtiny firem (76,76%), které se zapojily do průzkumu, ctí nějaké zásady nad rámec zákonných povinností, které promítají do způsobu svého podnikání.
Průzkum – co ve zprávě nenajdete Zájem o soutěž TOP odpovědné firma OK CSR jako PR aktivita Další vzdělávání v problematice CSR OBAVY a PŘEKÁŽKY
Průzkum – Vaše dotazy ?
Kontakt
Děkuji za pozornost!