Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_33Jen1 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2012 Ročník: 1. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: Řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Jakost, požadavky,spolehlivost, životnost, snadná ovladatelnost, vzhled Anotace: Žák se seznámí s pojmem jakost, cílem je správně pochopit jeho význam Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: pochopení pojmu jakost Metodika učebního materiálu: projekce s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
JAKOST I. Ing. Věra Jeníková
Jakost = kvalita Přístupy k vymezení pojmu jakosti jsou různé Významné osobnosti managementu jakosti definovali jakost různě.
Přístupy k vymezení pojmu: Jakost je způsobilost pro užití. (Juran) Jakost je shoda s požadavky. (Crosby) Jakost je to, co za ni považuje zákazník. (Feibenbaum) Jakost je minimum ztrát, který výrobek od okamžiku své expedice společnosti působí. (Taguchi)
Definice jakosti Jakost je stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků. (ČSN EN ISO 9000:2006)
Inherentní znaky Všechny vlastnosti a znaky výrobku, které vedou k uspokojení dané potřeby. Potřeby vždy určuje zákazník.
Požadavky na jakost Spolehlivost Snadná ovladatelnost Životnost Vzhled
Spolehlivost Schopnost výrobku být kdykoliv plně funkční Zákazníkem je v současnosti považována za samozřejmou.
Snadná ovladatelnost Výrobek nesmí klást zvýšené nároky na uživatele. Má vhodně podporovat způsob používání. Výsledkem může být: pohoda a spokojenost stres a nespokojenost
Životnost Dříve vyráběné tak, aby výrobek vydržel co nejdéle. Dnes dochází ke zkracování životnosti výrobků z důvodů např.: - vysoká dynamika inovací - levnější materiály - vědeckotechnický rozvoj
Vzhled Vnější forma, tvar, barva, působivost materiálů Často je důležitým motivem pro rozhodnutí kupujícího U různých výrobků různě důležitý (oděvy x cukr) Řešení vzhledu výrobku = design
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-1782-1 Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN 978-80-248-1484-1