Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Mgr. Jana Kazíková Jak školy řeší adaptační období nových učitelů? Neříkejte mi strýcu ZŠ Za Alejí Uherské Hradiště Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Kdo se adaptuje? Úplně začínající pedagog, vychovatel Asistent Nově přišedši pedagog, vychovatel s praxí Nástup do nové pozice (koordinátor ŠVP, preventista, výchovný poradce, …) …..
Profil pedagoga Za Alejí se mi líbí Vize školy Košatý strom poznání vyrůstá z aktivity, tvořivosti a spolupráce všech. Kodex učitele JAK Za Alejí
Podpora nových pedagogů Vedení školy – právní náležitosti, společné uvedení Uvádějící učitel – plán – formální, organizační, orientačně prostorové Interní mentorink – plány profesního rozvoje, podpora pro rozvoj pedagogických kompetencí (Kompetenční model kvalitní pedagogické praxe podle ČAMV, Standard učitele, výchovné a vzdělávací strategie školy)
Nastavení a sdílení, vyhodnocování Schůzky: s uvádějícími učiteli, asistenty s mentory adaptovaných s vedením školy
Formy Mentorink Koučování Rozhovory Návštěvy v hodinách Příprava na hodiny Párové učení Sdílení zkušeností Sebereflexe, reflexe
Osobní vize DO WHAT YOU LOVE LOVE WHAT YOU DO Co se musí změnit, abyste se do práce těšili? Najděte 5 nejpozitivnějších věcí ve vaší práci. Co vás při práce nejvíce baví? Jaké je poslání vaší práce? Jaké jsou hodnoty, na kterých stavíte svou práci? V čem je vaše práce užitečná pro společnost? Kdy a jak jste naposledy pomohl/a vašim kolegům nebo zaměstnancům? (konkrétní příběh) Co ve vás ve vaší práci za půl roku vyvolalo největší pozitivní emoce? Při jaké příležitosti jste cítil v práci nejsilnější smysl? (konkrétní příběh)
Konkrétní osobní pedagogické cíle pro školní rok, resp. pololetí. PLÁN PROFESNÍHO ROZVOJE UČITELE školní rok 2016/2017 JMÉNO: V plánu rozvoje jsou stanoveny cíle na školní rok. Dokument pomáhá učiteli uvědomit si kam směřovat další vzdělávání, které metody práce se žáky si osvojit, využívat a rozvíjet. Je pomocníkem v plánování úkolů, cílů a činností učitele, které vedou k rozvíjení kompetencí žáka. Konkrétní osobní pedagogické cíle pro školní rok, resp. pololetí. Co nového si osvojím, zavedu do své praxe, do svého jednání? Které metody, formy práce a strategie nově zařadím do výuky? Na čem se pozná, že je cíle dosaženo? Jak toho dosáhnu (co konkrétně budu dělat)? Jakou podporu od vedení školy, kolegů … potřebuji? Termín Vyhodnocení (0 - nesplněno) 0-1-2-3-4 Možné další osobní cíle na tento školní rok. Konkrétní úkoly na školní rok, resp. pololetí (úkoly z plánu práce, práce se třídou, atp.) Sebehodnocení, hodnocení: (vyplňujeme na konci období) Jak se mi dařilo plnit cíle stanovené v mém PPR? Co jsem se naučil/a, uvědomil/a, získal/a? Jak jsem se vypořádal/a s úskalími při plnění cílů? Jaké zdroje podpory jsem využil/a? Doporučuji si: Doporučení ŘŠ: Datum: Podpis zaměstnance: Podpis ředitele školy:
Sebehodnocení, hodnocení: (vyplňujeme na konci období) Jak se mi dařilo plnit cíle stanovené v mém PPR? Co jsem se naučil/a, uvědomil/a, získal/a? Jak jsem se vypořádal/a s úskalími při plnění cílů? Jaké zdroje podpory jsem využil/a? Cílem rozvoje: reflektující praktik
Kam jsme došli a jak dál? Postupná reflexe a vyhodnocování – odstranění zdvojení Navržení systému adaptace do příštího roku – rozdělení kompetencí uvádějícího učitele a mentora Vytvoření plánu adaptace Aktivní práce s profesním portfoliem učitele – dokladové materiály
Nečekejte; nikdy nenastane ten pravý okamžik Nečekejte; nikdy nenastane ten pravý okamžik. Začněte tam, kde jste a použijte nástroje, které máte zrovna k dispozici. Lepší nástroje najdete cestou. -- Napoleon Hill