Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Notebook, tablet Číslo DUM: III/2/VT/2/1/20 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kancelářské balíčky Číslo DUM: III/2/VT/2/2/29 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tělesa –Válec Číslo.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Základní pojmy z optiky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Brzdné síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optická mechanika
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Paprsková optika hanah.
ODRAZ A LOM VLNĚNÍ.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla I. část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/7 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí se zákonitostmi lomu světelných paprsků na rozhraní dvou optických prostředí Klíčová slova: optické prostředí, světelný paprsek, úhel dopadu, úhel lomu, lom ke kolmici, lom od kolmice Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 15.8.2013

Lom světla I.část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová.

Lom světla Pozorujeme-li brčko ve sklenici s vodou, zdá se nám, jako by bylo zalomené směrem vzhůru. Tato zdánlivá deformace brčka je způsobena lomem světla. Světlo se na rozhraní dvou různých optických prostředí láme, světelný paprsek se do našeho oka dostává až po průchodu vodou a vzduchem. Lom světla ve vodě

Víme, že nejrychleji se světlo šíří ve vakuu, ve všech ostatních prostředích je jeho rychlost menší. Podle toho zda se světlo šíří z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla a naopak, rozlišujeme lom paprsku ke kolmici a lom paprsku od kolmice. Úhel mezi kolmicí dopadu a paprskem, který dopadá na rozhraní dvou prostředí, se nazývá úhel dopadu. Úhel mezi kolmicí dopadu a lomeným paprskem se nazývá úhel lomu.

Lom světla ke kolmici Nastává, šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla. Např. vzduch – sklo, vzduch – voda atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu, zjistíme, že úhel dopadu je vždy větší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.

Lom světla od kolmice Nastává, šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. Např. sklo - vzduch, voda – vzduch atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu, zjistíme, že úhel dopadu je vždy menší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.

Otázky a úkoly: 1.Vysvětli pojem úhel dopadu. Je to úhel, který svírá dopadající paprsek s kolmicí dopadu. 2. Vysvětli pojem úhel lomu. Je to úhel, který svírá lomený paprsek s kolmicí dopadu. 3. Kdy nastává lom světla ? Lom světla nastává na rozhraní dvou různých optických prostředí. 4.Kdy nastává lom světla ke kolmici? Lom světla ke kolmici nastává, šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla.

Otázky a úkoly: 5. Kdy nastává lom světla od kolmice. Lom světla od kolmice nastává, šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. 6.Načrtni lom světla ke kolmici a lom světla od kolmice. Pomocí znamének nerovnosti vyjádři velikost úhlu dopadu a velikost úhlu lomu.

Použité zdroje: KNOTT, Theresa. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pencil_in_a_bowl_of_water.png