Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce ZPŮSOBILOST VÝDAJŮ Info den, Praha, 22.února 2017
Způsobilost výdajů 1. Legislativa a dokumenty 2. Obecná pravidla způsobilosti 3. Způsobilost podle rozpočtových položek 4. Veřejné zakázky, veřejná podpora, kurz EUR
Legislativa a dokumenty 1. Nařízení EU zvláště: č. 1303/2013 – tzv. obecné nařízení č. 1299/2013 – nařízení o Evropské územní spolupráci č. 1301/2013 – nařízení o ERDF č. 481/2014 – nařízení o způsobilosti výdajů 2. Programové dokumenty http://www.interreg-danube.eu/calls/calls-for-proposals/second-call-for-proposals http://www.interreg-danube.eu/relevant-documents/documents-for-project-implementation http://www.interreg-danube.eu/relevant-documents/programme-main-documents - Program nadnárodní spolupráce Interreg DANUBE - Applicants Manual – část 3 - Implementation Manual - Danube Control Guidelines
Legislativa a dokumenty 3. Národní dokumenty http://www.dotaceeu.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy/OP-nadnarodni-spoluprace-Danube - Pokyny pro příjemce ke kontrole (včetně příloh) !!! - zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. v aktuálním znění (pro všechny zakázky vyhlášeno do 30.9. 2016) - zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (pro všechny zakázky vyhlášené od 1.10. 2016) - Metodický pokyn pro zadávání zakázek pro programové období 2014-2020 Hierarchie pravidel - Eu nařízení - Pravidla programu Národní pravidla
Obecná pravidla způsobilosti Všechny způsobilé výdaje: musí souviset s přípravou a implementací projektu schváleného MV a být nezbytné pro naplnění schválených projektových aktivit musí být v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti musí být vykazovány jako skutečné výdaje s výjimkami výdajů vykazované paušálem a jednorázovou částkou musí být uhrazeny příjemcem uvedeným v projektové žádosti a během trvání projektu nesmí být již financovány jinými finančními nástroji musí být podloženy fakturami nebo jinými obdobnými dokumenty, které prokáží souvislost s projektem a projektovým partnerem, s výjimkou výdajů vykazovaných paušálem a jednorázovou částkou jsou v souladu s pravidly EU, programovými a národními pravidly
Obecná pravidla způsobilosti Nezpůsobilé výdaje: Pokuty, finanční postihy a výdaje spojené s právními spory Výdaje na dary, kromě těch nepřevyšující hodnotu 50 EUR/dar spojené s propagací a publicitou projektu Výdaje spojené s kolísáním směnných kurzů Dlužní úroky Pořízení budov nebo pozemků DPH v případě, že příjemce má nárok na jeho odpočet In-kind contribution (např. neplacená práce) Sdílené výdaje Použité vybavení
Způsobilost pro rozpočtových položek Rozpočtové položky Náklady na zaměstnance Kancelářské a administrativní výdaje Cestovné a ubytování Externí odborné poradenství a služby Vybavení Infrastruktura a práce
Náklady na zaměstnance Náklady na zaměstnance pouze pro zaměstnance projektového příjemce uvedeného ve schválené projektového žádosti a pracující na projektu. Výdaje: Mzda Ostatní odvody a náhrady, které zaměstnavatel hradí za zaměstnance (např. soc. a zdravotní pojištění) Ad-hoc navyšování mezd na projekt není způsobilé!!
Náklady na zaměstnance Metody vykazování mzdových výdajů: Na základě skutečných výdajů Na základě paušální sazby 20% z ostatních přímých výdajů (cestovné a ubytování, externí služby, vybavení a infrastruktura a práce) Každý projektový partner si již v projektové žádosti musí vybrat metodu vykazování (metodu 1 nebo 2). Metoda nemůže být během realizace projektu měněna a použije se pro všechny zaměstnance partnera v projektu.
Náklady na zaměstnance Metody vykazování mzdových výdajů: Na základě skutečných výdajů Plný úvazek na projekt (bez timesheet) b) Částečný úvazek na projekt - částečný úvazek s pevně stanoveným procentním podílem odpracované doby za měsíc (bez timesheet) - částečný úvazek s pružným počtem odpracovaných hodin za měsíc (timesheet) - částečný úvazek se stanovenou hodinovou sazbou (timesheet)
Kancelářské a administrativní výdaje Metody vykazování kancelářských a mzdových výdajů Paušální sazba 15% z mzdových výdajů nájem kancelářských prostorů; pojištění a daně související s budovami, v nichž se nacházejí zaměstnanci, a s vybavením kanceláře (např. pojištění proti požáru, krádeži); služby (např. elektřina, topení, voda); kancelářské potřeby; všeobecné účetnictví zajišťované uvnitř organizace, která je příjemcem; archivy; údržba, úklid a opravy; bezpečnost; systémy informačních technologií; komunikace (např. telefon, fax, internet, poštovní služby, vizitky); bankovní poplatky za otevření a správu účtu nebo účtů, jestliže provádění operace vyžaduje otevření zvláštního účtu; poplatky za nadnárodní finanční transakce. Není možné vykazovat jako přímé výdaje v jiných rozpočtových položkách!!
Cestovné a ubytování Způsobilými výdaji jsou: Výdaje na cestování (např. jízdenky, palivo, cestovní pojištění..) Výdaje na stravu Výdaje na ubytování Výdaje na víza Denní příspěvky Výdaje, uvedené v bodech a) až d), které jsou součástí denního příspěvku není možné uhradit samostatně. Pouze pro zaměstnance projektového příjemce!!
Externí odborné poradenství a služby Způsobilými výdaji jsou: studie nebo analýzy (např. hodnocení, strategie, koncepční poznámky, konstrukční výkresy, příručky); odborná příprava; překlady; vývoj, úpravy a aktualizace systémů informačních technologií a internetových stránek; podpora, komunikace, propagace nebo informování související s operací nebo programem spolupráce jako takovým; finanční řízení; služby související s pořádáním akcí nebo zasedání (včetně nájmu, stravování nebo tlumočení); účast na akcích(např. registrační poplatky); právní poradenství a notářské služby, technické a finanční odborné poradenství, jiné poradenské a účetní služby; práva duševního vlastnictví; ověření podle čl. 125 odst. 4 písm. a) nařízení (EU) č. 1303/2013 a čl. 23 odst. 4 nařízení (EU) č. 1299/2013; poskytnutí záruk bankou nebo jinou finanční institucí, pokud to vyžadují unijní nebo vnitrostátní právní předpisy nebo programový dokument přijatý monitorovacím výborem; cestování a ubytování externích odborníků, přednášejících, osob předsedajících zasedáním a poskytovatelů služeb; jiné specifické odborné poradenství a služby potřebné pro operace.
Externí odborné poradenství a služby Výdaje v této položce musí prokázat jasnou vazbu na projekt a být nezbytné pro jeho řádnou realizaci. Výběr externích služeb a musí být v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek stanovených na úrovni EU, státu a programu. Všechny služby nebo zboží, které příjemce pořizuje přesahující hodnotu 5000 EUR bez DPH do stropu nastaveného na národní úrovni musí příjemce prokázat obdržení min. 3 nabídek. Viz. Pokyny pro příjemce ke kontrole
Vybavení Jedná se o koupi, pronájem nebo leasing vybavení příjemce: kancelářské vybavení; hardware a software informačních technologií; nábytek a vybavení; laboratorní vybavení; stroje a přístroje; nástroje nebo zařízení; vozidla; jiné specifické vybavení potřebné pro operace. Výdaje v této položce musí prokázat jasnou vazbu na projekt a být nezbytné pro jeho řádnou realizaci. Uvedené v projektové žádosti. Při nákupu vybavení je třeba dodržet podmínky veřejné soutěže (zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek, pravidla programu a národní pravidla)
Infrastruktura a práce Nejedná se o investiční program Pouze investice malého charakteru s prokázaným nadnárodním charakterem jsou způsobilé – musí být uvedeny v projektové žádosti Nadnárodní charakter = Nadnárodní fyzická nebo funkční vazba přesahující národní hranice (např. dopravní koridory) Přenositelné praktické řešení v jedné oblasti, které je společně analyzováno a přeneseno pro testování do min. dalších dvou států (např. informační centra pro turisty informující o přírodním dědictví dunajského regionu)
Veřejné zakázky Při pořizování zboží nebo služeb musí všichni příjemci dodržovat pravidla týkající se veřejných zakázek: EU – zvláště směrnici č. 2014/24 o zadávání veřejných zakázek Národní – zákon veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. (pro všechny zakázky vyhlášené do 30.9. 2016) Národní – zákon o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb. (pro všechny zakázky vyhlášené od 1. 10. 2016) - Metodický pokyn pro zadávání zakázek pro programové období 2014-2020 (vydaný MMR) Programu – od 5000 EUR bez DPH do limitu na národní úrovni je třeba vždy získat min. 3 nabídky (pravidlo bid at three) Interní – interní pravidla příjemce
Kurz EUR Výdaje vzniklé v jiné měně než EUR budou převedeny na EUR měsíčním směnným kurzem zveřejněný EK v měsíci, kdy byly výdaje předloženy kontrolorů k ověření. (Jedná se vždy o první předložení dokumentů). Měsíční směnný kurz EK: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm
Další pravidla Všechny aktivity v projektu si musí každý příjemce předfinancovat. U programu jsou odkontrolované výdaje propláceny ex-post. Nutná dostatečná finanční rezerva. Spolufinancování – 85% ERDF + 15% příjemce MMR neposkytuje dotace na spolufinacování zbylých 15% v projektu. Každý příjemce si musí zajistit financování zbylých 15% sám.
KONTROLA Úkolem kontrolora je: „Ověřit, že spolufinancované produkty a služby byly dodány a že výdaje, jež příjemci vykázali, byly skutečně zaplaceny a že je dodržen soulad s platnými právními předpisy, programem a jsou splněny podmínky podpory operace.“
KONTROLA KONTOLOR: Na základě rozhodnutí ministryně pro místní rozvoj č. 142/2015 je kontrolou výdajů u programů Evropská územní spolupráce (tedy i Interreg DANUBE) pověřeno Centrum pro regionální rozvoj České republiky (Centrum) Výkon kontroly je pro české příjemce bezplatný!! Časový harmonogram kontroly CZ partneři předkládají výdaje ke kontrole a zprávu o průběhu projektu zpravidla každých 6 měsíců Bezpodmínečně nutné je znát programovou dokumentaci (Implementation manual, Control Guidelines) a Pokyny pro příjemce ke kontrole http://www.dotaceeu.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy/OP-nadnarodni-spoluprace-Danube
Pavel Lukeš Ministerstvo pro místní rozvoj 51, Odbor Evropské územní spolupráce. Staroměstské nám. 6 110 15 Praha kancelář: Letenská 119/3 tel: +420 224 862 331 mob: +420 731 628 149 e-mail: lukpav@mmr.cz