Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce ZPŮSOBILOST VÝDAJŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
Advertisements

Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
Způsobilé výdaje projektů
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Centrum pro regionální rozvoj ČR Problémy.
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Tyto projekty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem státním rozpočtem České republiky 1 „Vzdělávejte se!“ Ing. Blanka Švorcová vedoucí Odboru.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
1 OP Espon 2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce,
CRR ČR – základní informace. 2 CRR ČR – základní informace Centrum pro regionální rozvoj ČR je: státní příspěvkovou organizací Ministerstva.
III. Finanční řízení Ing. Michal Čech. Obsah Způsobilé výdaje Rozpočet projektu Osobní výdaje Vykazování výdajů Hodnotící kritéria Finanční milníky 2.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecné informace k finanční části seminář pro žadatele – 3. výzva
RKC Regionální konzultační centra Vykazování nákladů Romana Žáková.
Cestovní náhrady kapitola rozpočtu 2 Jiří Haken 1.
Seminář pro příjemce finanční podpory z OP VK Způsobilé a nezpůsobilé výdaje Jihomoravský kraj Oddělení evropských dotací Březen 2009.
Specifická pravidla VÝZVA Č. 6 IROP – REŽIJNÍ VÝDAJE MAS Mgr. Helena Kosová , Jince.
Plán výdajů a financování Společný technický sekretariát.
Zařízení kapitola rozpočtu 3 Jiří Haken 1.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Seminář pro žadatele Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko
Alena Zítková INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Seminář pro žadatele – Interreg V-A Česká republika – Polsko Rozpočet projektu a způsobilé výdaje Sál zastupitelstva Královéhradeckého kraje, 30. září.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Informační schůzka k 1.výzvě pro předkládání projektů pro roční program 2012 Evropského uprchlického fondu Praha 11. října 2012 Evropský uprchlický fond.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
1 TATO PREZENTACE JE FINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Operační program Vzdělávání.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost OBECNÉ INFORMACE (seminář pro žadatele – 2. výzva, 2. GG PO 1)
Kontrola výdajů Interreg Europe
Finanční část. Seminář pro žadatele, výzvy Předaplikační výzkum a Předaplikační výzkum pro ITI.
Kontrola prvního stupně
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Sál zastupitelstva Královéhradeckého kraje, 23
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Seminář „Kontrola výdajů“ v rámci programu Interreg Europe
Praha, 23. března 2017 Alice Štollová Kovandová
OP Meziregionální spolupráce
Praha, 23. června 2016 Pavel Lukeš
CRR ČR – základní informace
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Způsobilé výdaje Interreg Central Europe
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Fond malých projektů Interreg V-A SK – CZ
Fond malých projektů Interreg V-A SK – CZ
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Kontrola výdajů Interreg Europe a Interreg Danube
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce ZPŮSOBILOST VÝDAJŮ Info den, Praha, 22.února 2017

Způsobilost výdajů 1. Legislativa a dokumenty 2. Obecná pravidla způsobilosti 3. Způsobilost podle rozpočtových položek 4. Veřejné zakázky, veřejná podpora, kurz EUR

Legislativa a dokumenty 1. Nařízení EU zvláště: č. 1303/2013 – tzv. obecné nařízení č. 1299/2013 – nařízení o Evropské územní spolupráci č. 1301/2013 – nařízení o ERDF č. 481/2014 – nařízení o způsobilosti výdajů 2. Programové dokumenty http://www.interreg-danube.eu/calls/calls-for-proposals/second-call-for-proposals http://www.interreg-danube.eu/relevant-documents/documents-for-project-implementation http://www.interreg-danube.eu/relevant-documents/programme-main-documents - Program nadnárodní spolupráce Interreg DANUBE - Applicants Manual – část 3 - Implementation Manual - Danube Control Guidelines

Legislativa a dokumenty 3. Národní dokumenty http://www.dotaceeu.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy/OP-nadnarodni-spoluprace-Danube - Pokyny pro příjemce ke kontrole (včetně příloh) !!! - zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. v aktuálním znění (pro všechny zakázky vyhlášeno do 30.9. 2016) - zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (pro všechny zakázky vyhlášené od 1.10. 2016) - Metodický pokyn pro zadávání zakázek pro programové období 2014-2020 Hierarchie pravidel - Eu nařízení - Pravidla programu Národní pravidla

Obecná pravidla způsobilosti Všechny způsobilé výdaje: musí souviset s přípravou a implementací projektu schváleného MV a být nezbytné pro naplnění schválených projektových aktivit musí být v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti musí být vykazovány jako skutečné výdaje s výjimkami výdajů vykazované paušálem a jednorázovou částkou musí být uhrazeny příjemcem uvedeným v projektové žádosti a během trvání projektu nesmí být již financovány jinými finančními nástroji musí být podloženy fakturami nebo jinými obdobnými dokumenty, které prokáží souvislost s projektem a projektovým partnerem, s výjimkou výdajů vykazovaných paušálem a jednorázovou částkou jsou v souladu s pravidly EU, programovými a národními pravidly

Obecná pravidla způsobilosti Nezpůsobilé výdaje: Pokuty, finanční postihy a výdaje spojené s právními spory Výdaje na dary, kromě těch nepřevyšující hodnotu 50 EUR/dar spojené s propagací a publicitou projektu Výdaje spojené s kolísáním směnných kurzů Dlužní úroky Pořízení budov nebo pozemků DPH v případě, že příjemce má nárok na jeho odpočet In-kind contribution (např. neplacená práce) Sdílené výdaje Použité vybavení

Způsobilost pro rozpočtových položek Rozpočtové položky Náklady na zaměstnance Kancelářské a administrativní výdaje Cestovné a ubytování Externí odborné poradenství a služby Vybavení Infrastruktura a práce

Náklady na zaměstnance Náklady na zaměstnance pouze pro zaměstnance projektového příjemce uvedeného ve schválené projektového žádosti a pracující na projektu. Výdaje: Mzda Ostatní odvody a náhrady, které zaměstnavatel hradí za zaměstnance (např. soc. a zdravotní pojištění) Ad-hoc navyšování mezd na projekt není způsobilé!!

Náklady na zaměstnance Metody vykazování mzdových výdajů: Na základě skutečných výdajů Na základě paušální sazby 20% z ostatních přímých výdajů (cestovné a ubytování, externí služby, vybavení a infrastruktura a práce) Každý projektový partner si již v projektové žádosti musí vybrat metodu vykazování (metodu 1 nebo 2). Metoda nemůže být během realizace projektu měněna a použije se pro všechny zaměstnance partnera v projektu.

Náklady na zaměstnance Metody vykazování mzdových výdajů: Na základě skutečných výdajů Plný úvazek na projekt (bez timesheet) b) Částečný úvazek na projekt - částečný úvazek s pevně stanoveným procentním podílem odpracované doby za měsíc (bez timesheet) - částečný úvazek s pružným počtem odpracovaných hodin za měsíc (timesheet) - částečný úvazek se stanovenou hodinovou sazbou (timesheet)

Kancelářské a administrativní výdaje Metody vykazování kancelářských a mzdových výdajů Paušální sazba 15% z mzdových výdajů nájem kancelářských prostorů; pojištění a daně související s budovami, v nichž se nacházejí zaměstnanci, a s vybavením kanceláře (např. pojištění proti požáru, krádeži); služby (např. elektřina, topení, voda); kancelářské potřeby; všeobecné účetnictví zajišťované uvnitř organizace, která je příjemcem; archivy; údržba, úklid a opravy; bezpečnost; systémy informačních technologií; komunikace (např. telefon, fax, internet, poštovní služby, vizitky); bankovní poplatky za otevření a správu účtu nebo účtů, jestliže provádění operace vyžaduje otevření zvláštního účtu; poplatky za nadnárodní finanční transakce. Není možné vykazovat jako přímé výdaje v jiných rozpočtových položkách!!

Cestovné a ubytování Způsobilými výdaji jsou: Výdaje na cestování (např. jízdenky, palivo, cestovní pojištění..) Výdaje na stravu Výdaje na ubytování Výdaje na víza Denní příspěvky Výdaje, uvedené v bodech a) až d), které jsou součástí denního příspěvku není možné uhradit samostatně. Pouze pro zaměstnance projektového příjemce!!

Externí odborné poradenství a služby Způsobilými výdaji jsou: studie nebo analýzy (např. hodnocení, strategie, koncepční poznámky, konstrukční výkresy, příručky); odborná příprava; překlady; vývoj, úpravy a aktualizace systémů informačních technologií a internetových stránek; podpora, komunikace, propagace nebo informování související s operací nebo programem spolupráce jako takovým; finanční řízení; služby související s pořádáním akcí nebo zasedání (včetně nájmu, stravování nebo tlumočení); účast na akcích(např. registrační poplatky); právní poradenství a notářské služby, technické a finanční odborné poradenství, jiné poradenské a účetní služby; práva duševního vlastnictví; ověření podle čl. 125 odst. 4 písm. a) nařízení (EU) č. 1303/2013 a čl. 23 odst. 4 nařízení (EU) č. 1299/2013; poskytnutí záruk bankou nebo jinou finanční institucí, pokud to vyžadují unijní nebo vnitrostátní právní předpisy nebo programový dokument přijatý monitorovacím výborem; cestování a ubytování externích odborníků, přednášejících, osob předsedajících zasedáním a poskytovatelů služeb; jiné specifické odborné poradenství a služby potřebné pro operace.

Externí odborné poradenství a služby Výdaje v této položce musí prokázat jasnou vazbu na projekt a být nezbytné pro jeho řádnou realizaci. Výběr externích služeb a musí být v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek stanovených na úrovni EU, státu a programu. Všechny služby nebo zboží, které příjemce pořizuje přesahující hodnotu 5000 EUR bez DPH do stropu nastaveného na národní úrovni musí příjemce prokázat obdržení min. 3 nabídek. Viz. Pokyny pro příjemce ke kontrole

Vybavení Jedná se o koupi, pronájem nebo leasing vybavení příjemce: kancelářské vybavení; hardware a software informačních technologií; nábytek a vybavení; laboratorní vybavení; stroje a přístroje; nástroje nebo zařízení; vozidla; jiné specifické vybavení potřebné pro operace. Výdaje v této položce musí prokázat jasnou vazbu na projekt a být nezbytné pro jeho řádnou realizaci. Uvedené v projektové žádosti. Při nákupu vybavení je třeba dodržet podmínky veřejné soutěže (zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek, pravidla programu a národní pravidla)

Infrastruktura a práce Nejedná se o investiční program Pouze investice malého charakteru s prokázaným nadnárodním charakterem jsou způsobilé – musí být uvedeny v projektové žádosti Nadnárodní charakter = Nadnárodní fyzická nebo funkční vazba přesahující národní hranice (např. dopravní koridory) Přenositelné praktické řešení v jedné oblasti, které je společně analyzováno a přeneseno pro testování do min. dalších dvou států (např. informační centra pro turisty informující o přírodním dědictví dunajského regionu)

Veřejné zakázky Při pořizování zboží nebo služeb musí všichni příjemci dodržovat pravidla týkající se veřejných zakázek: EU – zvláště směrnici č. 2014/24 o zadávání veřejných zakázek Národní – zákon veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. (pro všechny zakázky vyhlášené do 30.9. 2016) Národní – zákon o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb. (pro všechny zakázky vyhlášené od 1. 10. 2016) - Metodický pokyn pro zadávání zakázek pro programové období 2014-2020 (vydaný MMR) Programu – od 5000 EUR bez DPH do limitu na národní úrovni je třeba vždy získat min. 3 nabídky (pravidlo bid at three) Interní – interní pravidla příjemce

Kurz EUR Výdaje vzniklé v jiné měně než EUR budou převedeny na EUR měsíčním směnným kurzem zveřejněný EK v měsíci, kdy byly výdaje předloženy kontrolorů k ověření. (Jedná se vždy o první předložení dokumentů). Měsíční směnný kurz EK: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm

Další pravidla Všechny aktivity v projektu si musí každý příjemce předfinancovat. U programu jsou odkontrolované výdaje propláceny ex-post. Nutná dostatečná finanční rezerva. Spolufinancování – 85% ERDF + 15% příjemce MMR neposkytuje dotace na spolufinacování zbylých 15% v projektu. Každý příjemce si musí zajistit financování zbylých 15% sám.

KONTROLA Úkolem kontrolora je: „Ověřit, že spolufinancované produkty a služby byly dodány a že výdaje, jež příjemci vykázali, byly skutečně zaplaceny a že je dodržen soulad s platnými právními předpisy, programem a jsou splněny podmínky podpory operace.“

KONTROLA KONTOLOR: Na základě rozhodnutí ministryně pro místní rozvoj č. 142/2015 je kontrolou výdajů u programů Evropská územní spolupráce (tedy i Interreg DANUBE) pověřeno Centrum pro regionální rozvoj České republiky (Centrum) Výkon kontroly je pro české příjemce bezplatný!! Časový harmonogram kontroly CZ partneři předkládají výdaje ke kontrole a zprávu o průběhu projektu zpravidla každých 6 měsíců Bezpodmínečně nutné je znát programovou dokumentaci (Implementation manual, Control Guidelines) a Pokyny pro příjemce ke kontrole http://www.dotaceeu.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy/OP-nadnarodni-spoluprace-Danube

Pavel Lukeš Ministerstvo pro místní rozvoj 51, Odbor Evropské územní spolupráce. Staroměstské nám. 6 110 15 Praha kancelář: Letenská 119/3 tel: +420 224 862 331 mob: +420 731 628 149 e-mail: lukpav@mmr.cz