DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_03_DIGITALIZACE Autor Mgr. Miroslav Kotlas Tematický okruh Informatika 1. ročník Ročník 1. ročník Datum tvorby 8.9.2012 Anotace Vysvětlení principu digitalizace textu, grafiky i zvuku. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Digitalizace
Obsah Digitalizace Co digitalizujeme? Digitalizace textu Digitalizace grafiky Digitalizace zvuku Zdroje
Digitalizace Z latinského digitus = prst Převod signálů z mikrofonu, fotoaparátu, skeneru, kamery atd. do číslicové podoby Ze spojitého signálu na spočitatelný (vyjádřitelný prsty)
Co digitalizujeme? Text Grafiku Zvuk
Digitalizace textu Text z klávesnice Kódové tabulky ASCII UNICODE k vyjádření jednoho znaku se používá 8b UNICODE Tabulka znaků všech existujících abeced k vyjádření jednoho znaku se používá 16b Použita ve většině dnešních operačních systémů
Digitalizace textu Každému znaku přiřazen jeho kód znak HTML entita dec hex UTF-8 v URL Á 193 U+00C1 %C3%81 á 225 U+00E1 %C3%A1 Č Č 268 U+010C %C4%8C č č 269 U+010D %C4%8D Ď Ď 270 U+010E %C4%8E ď ď 271 U+010F %C4%8F É 201 U+00C9 %C3%89 é 233 U+00E9 %C3%A9 Ě Ě 282 U+011A %C4%9A ě ě 283 U+011B %C4%9B Í 205 U+00CD %C3%8D í 237 U+00ED %C3%AD Ň Ň 327 U+0147 %C5%87 ň ň 328 U+0148 %C5%88 Ó 211 U+00D3 %C3%93 ó 243 U+00F3 %C3%B3 Ř Ř 344 U+0158 %C5%98 ř ř 345 U+0159 %C5%99 Š 352 U+0160 %C5%A0 š 353 U+0161 %C5%A1 Ť Ť 356 U+0164 %C5%A4 ť ť 357 U+0165 %C5%A5 Ú 218 U+00DA %C3%9A ú 250 U+00FA %C3%BA Ů Ů 366 U+016E %C5%AE ů ů 367 U+016F %C5%AF Ý 221 U+00DD %C3%9D ý 253 U+00FD %C3%BD Ž Ž 381 U+017D %C5%BD ž ž 382 U+017E %C5%BE
Digitalizace grafiky Pomocí skeneru Představu si uděláme tzv. hrou na skener Potřeby čtverečkovaný papír, barevná pastelka
Digitalizace grafiky Vybereme si libovolný obrázek (nejlépe méně složitý – písmeno, srdce aj.) Obrázek překryjeme rastrem – každý čtvereček představuje 1 pixel na obrazovce Pokud obrazec zabírá více jak polovinu čtverečku, čtvereček celý vybarvíme. V opačném případě ponecháme čtvereček nevybarvený Nevybarvenému pixelu přiřadíme číslo 0, vybarvenému číslo 1 Obrázek jsme tak převedli na posloupnost čísel (zdigitalizovali jsme ho)
Digitalizace zvuku Zvuk je spojité chvění – lze zaznamenat jako stopu ve tvaru křivky Získáváme mikrofonem Překryjeme rastrem a zaznamenáme hodnoty
Digitální úpravy zvuku Zesílení Vynásobíme všechna čísla 10, zvuk bude desetkrát silnější (+10 dB) Změna výšky tónu Vypustíme každé druhé číslo -> dvakrát rychlejší = zvýšení o 1 oktávu Mixáž Kombinace dvou zvukových záznamů = součet čísel
ZDROJE Digitalizace signálu. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2012 [cit. 2012-09-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Digitalizace_sign%C3%A1lu Unicode. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2012 [cit. 2012-09-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Unicode