Služby
Služby patří do tercielní sféry řadíme do nich: Maloobchod Administrativa a řízení Zdravotní péče Sociální péče Školství Veřejné stravování Věda a výzkum Bankovnictví a pojišťovnictví Zahraniční obchod Tělovýchova a cestovní ruch a rekreace Osobní doprava
Charakteristika služeb: velkoá dynamika a rozmanitost jsou odpovědí na spotřebu a poptávku typická sezónnost jsou ukazatelem vyspělosti státu podíl lidí zaměstnaných ve službách stoupá v poslední době zaznamenávají dynamický rozvoj
Dělení služeb služby spotřební služby výrobní služby veřejné určené spotřebě jednotlivců a soukromých osob Př.kadeřník, prodavačka, .. služby výrobní určené organizacím, firmám a podnikatelům Př. dodej součástek do domácnosti,… služby veřejné poskytované bez nároku na zisk všem občanům Př. hasiči, lékařská péče služby privátní (soukromé) lidé si hradí sami Př. masáže, sauna, ….
Maloobchod – nejdynamičtější odvětví služeb Změny v maloobchodu: po r. 1998 intenzivní rozvoj velkých obchodů a prodejen úpadek městských center a odliv obchodní funkce na okraj měst řešení parkovacích ploch změna nákupního chování – koníček → závislost
Cestovní ruch Dočasná změna místa pobytu, tj. cestování a přebývání mimo místo trvalého bydliště, ne déle než 1 rok, zpravidla ve volném čase za účelem rekreace, rozvoje poznání a spojení mezi lidmi Definice dle WTO = World Trade Oraganisation (Světová organizace cestovního ruchu) z r. 1991
Formy a druhy CR: pobytový – nejběžnější poznávací – poznávání přírodních n. kulturních zajímavostí lázeňský – spojení pohybu v lázních s kulturním vyžitím sportovní – prožitky spojené se sportovní aktivitou – cykloturistika, horolezectví, lyžování, pasivní sportování, … kongresový – setkávání odborníků s odborným programem náboženský – spojen s účastí na poutích věřících – pouť do jeruzaléma, Santiaga de Compostela, Mekky, ….. motivační – cestujícími jsou ocenění zaměstnanci firem za dobrou práci, součástí bývá posílení vztahů zaměstnanců k firmě nebo budování pracovního kolektivu
Poskytovatelé zájezdů Cestovní kanceláře společnost, která organizuje, nabízí a prodává jednotlivé služby cestovního ruchu a jejich kombinace zájezdy vytváří Cestovní agentury prodejny zájezdů – prodávají produkty cestovních kanceláří Touroperátor velkoobchodník v cestovním ruchu vyhledá atraktivní místa a nasmlouvává ubytování, stravování a doplňkové služby