5. Prezentace výsledků vědecké práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. Prezentace výsledků experimentální práce
Advertisements

Ostravská univerzita v Ostravě, Přírodovědecká fakulta prf.osu.cz/kip/ Oborový projekt prof. Ing. Radim Farana, CSc. RNDr. Jaroslav Žáček, Ph.D.
Požadavky na bakalářskou práci: Požadavky na bakalářskou práci: Interní pokyny KBE PřF OU pro vypracovávání bakalářských prací.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Psaní závěrečné práce Přednáška pro končící studenty.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Hodnocení bakalářské práce. Formální náležitosti BP odevzdat ve 2 vyhotoveních a v elektronické podobě (PDF) Dodržet termín odevzdání Hodnotí vedoucí.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Formální a obsahové požadavky na referát z odborných p ř edm ě t ů Referát Zpracoval Ing. Jan Weiser.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT B Učebna UF 219 pátek h.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Co nového ve VVIS Tereza Černá
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Diplomový seminář úvodní přednáška
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Přijímací řízení 2016/17.
Diplomový seminář 1. setkání.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
5. Prezentace výsledků experimentální práce
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
MINIMATURITY
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Univerzita Karlova v Praze Možnosti FREEMOVERS 13. října 2015
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
5. Prezentace výsledků vědecké práce
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Obhajoba diplomové práce
Obhajoba diplomové práce
Obhajoba bakalářské práce
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2017/2018
Z oboru zdravotnictví David Zahumenský.
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Přijímací řízení pro školní rok 2019/20
Příprava bakalářské práce
Informace pro vycházející žáky a jejich rodiče
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Úvodní přednáška pro 1. ročník
ROČNÍKOVÁ PRÁCE Dokázat propojit teoretické znalosti
ROČNÍKOVÁ PRÁCE Dokázat propojit teoretické znalosti
Název disertační práce
5. Prezentace výsledků vědecké práce
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

5. Prezentace výsledků vědecké práce Typy vědeckých sdělení a periodik (připomenutí z kap. 3.1.) - abstrakt ústního či plakátového sdělení - nepodléhají recenznímu řízení, publikovány samostatně v knize abstrakt či jako speciální číslo časopisu - původní sdělení - univerzální komunikační nástroj, může mít více forem, snaha o standardizaci stylu - přehledný článek - shrnutí již publikovaných skutečností s novými interpretacemi - monografie, kniha - souhrn výsledků a zkušeností s delší časovou platností, nejde o původní výsledky Jednotlivé typy vědeckých sdělení byly přehledně uvedeny v kapitole 3.1. Účelem následujícího textu je seznámit studenty na počátku jejich vlastní publikační činnosti ve vědeckém stylu se základními náležitostmi, které je zvykem dodržovat v těchto jednotlivých formách vědeckých sdělení. Podrobněji jsou probírána pravidla psaní bakalářské a diplomové práce a jejich ústních obhajob, ústního a plakátového sdělení na konferencích a psaní vědecké publikace. - popularizační článek či kniha - není plnokrevným vědeckým sdělením - bakalářské, diplomové, disertační a habilitační práce - „tlustospisy“ či souhrny publikovaných prací, jejich účelem je získání akademické či vědecké hodnosti B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce - literární rešerše - může ale nemusí být doplněna o experimentální část, na naší fakultě výhradně teoretická pokyny k vypracování bakalářské práce - jsou jednotné v rámci celé biologické sekce Biologická sekce PřFUK má pro všechny bakalářské studenty odborné i učitelské biologie oborů Biologie, Ekologická a evoluční biologie, Molekulární biologie a biochemie organismů, Biologie se zaměřením na vzdělávání dvouoborová i jednooborová zavedena víceméně závazná pravidla státní bakalářské zkoušky a též pokyny pro vypracování bakalářské práce. Následuje výňatek z textu věnovaný rozsahu bakalářské práce a její obhajobě: B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Pojetí a rozsah: - odpovědný je student - školitel je jen poradce - základní zadání je literární rešerše - tato je i nejvíce hodnocena, výsledky velmi omezeně možné, záleží na katedře - práce má prokázat schopnost studenta zpracovat vědeckou literaturu - hodnotí se zejména komplexnost pohledu, schopnost činit závěry a zobecnění a stylisticky se vyjadřovat v tzv. vědeckém stylu. O něm více např. zde (http://www.ikaros.cz/node/1127). Průvodce pravidel kompozice v angličtině: William Strunk Jr. - The Elements of Style, volně na Google books či zde v pdf. Dobré je též heslo na wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_writing - nestačí pouze údaje z knih či učebnic - omezit sekundární citace - pokud ano, tak je dobře vyznačit je jako přejaté, mohou představovat potenciální risk v důvěryhodnosti - lepší je téma spíše užší - dává možnost zpracovat ho do hloubky, důležitý je i vlastní úsudek - jazyk čeština, slovenština a angličtina B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Struktura bakalářské práce: - délka 15-20 stran - neměla by být delší než 40 stran, řádkování 1,5, okraje okolo 2,5 cm, minimálně 70 znaků na řádek - abstrakt - v češtině i angličtině, max. 2000 znaků - má jednoznačně vystihovat jaký cíl se rešerší sledoval - klíčová slova - 5-10 slov, jak v češtině tak v angličtině, musí vystihovat zaměření práce - úvod - představení problému o kterém práce pojednává s krátkým shrnutím historického vývojem a současného stavu, je vhodné říci, proč je rešerše aktuální právě v této době, proč by se o ní měl čtenář zajímat právě teď - vlastní rešerše - hlavní a nejobsáhlejší část bakalářské práce spočívající ve zpracování původních literárních poznatků, konfrontaci různých pohledů pro a proti, upozornění na případné nedostatky studií a zdůraznění nosných literárních informací. B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Struktura bakalářské práce: - vlastní práce - pokud již existují výsledky experimentů, které přispívají k popisované problematice, dají se využít. Rozhodně však nesmí objemem přesahovat literární rešerši. Nejlepší je zařadit do textu spíše odstavec popisující jakým způsobem hodlá student danou problematiku rozvíjet. přehled použité literatury - formát citací není určen závazně, lze se však přidržet formy např. určitého časopisu, či využít modul „Jak správně citovat“ na stránkách citace.com (http://www.citace.com/index.php) - rozhodně je doporučeno využít osobní databázi referencí - přílohy, obrázky - je lépe je přímo zařadit do textu, než nakonec Práce se odevzdává jak v tištěné podobě, svázaná, ve dvou exemplářích, tak i v elektronické podobě jako jediný pdf soubor na CD/DVD. B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Oponentské řízení: - vyžadován jeden oponentský posudek a posudek školitele - oponenta navrhne garantující katedra z okruhu relevantních interních nebo externích odborníků. Oponenty mohou být i doktorští studenti PřF UK. - existují pokyny pro psaní posudku - student se nemusí obávat různorodosti pohledu oponentů - práce, oponentský posudek a posudek školitele jsou před obhajobou zveřejněny dle instrukcí garantující katedry a jsou k dispozici před obhajobou B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Obhajoba bakalářské práce: - veřejná prezentace - přítomnost oponentů a školitelů výhodou, nutná účast hodnotící komise složené z minimálně 3 členů z různých kateder, často více členů, celková doba na jednoho studenta nesmí přesáhnout 30 minut - části obhajoby - prezentace bakalářské práce studentem (text prezentace může být dle volby studenta anglický nebo český/slovenský, vlastní ústní sdělení studenta i veškerá ústní komunikace při obhajobě jsou však v češtině/slovenštině). - čtení oponentských posudků oponentem a školitelem - odpovědi na otázky oponenta - stručná diskuse a otázky z pléna - hodnocení práce členy komise - probíhá na uzavřeném zasedání a práce se hodnotí klasifikačními stupni v běžné škále výborně - velmi dobře - dobře - neprospěl(a). B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.1. Bakalářská práce Některé nešvary a naopak dobré příklady: - nedostatečný či naopak příliš velký počet literárních citací, ze kterých se při psaní vychází. Příliš malý počet vede při snaze dodržet stránkový limit k neodvratnému opisování celých vět, příliš velký počet je naopak překážkou srozumitelnosti výsledného textu. Čím více literatury se podaří studentovi strávit, tím lépe. K utřídění mnoha skutečností lze využít přehledné články, knihy a hypertextové informační databáze typu ihop-net. Výhodné je seminární práce vypracovávat v anglickém jazyku, pokud to samozřejmě jde. Předejde se tak problémům s překládáním některých výrazů do češtiny a anglikanismům. - nepřesnosti v uvádění citací - je potřeba vždy vystihnout co daná práce přináší nového a proč vlastně je vhodné ji citovat. Velmi hojně (a to nejen u bakalářských prací) se stává, že citace dané práce je uvedena kvůli skutečnosti, která z této práce vůbec nevyplývá. To je dáno buď ignorací či nepochopením textu. jednotlivé katedry mívají předepsány určité modifikace pokynů pro svůj obor (http://www.natur.cuni.cz/biologie/studium/bakalarske-obhajoby). Je vždy výhodné když je bakalářská seminární práce jakýmsi předstupněm práce diplomové a může tvořit základ jejího literárního přehledu. B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.2. Diplomová práce Nejdůležitější cíl: - zapojit vlastní výsledky do kontextu znalostí v daném oboru - nejen zpracování odborné literatury jako u bakalářské práce, nefungující experimenty nejsou tak velkou překážkou, důležitá je diskuse např. toho proč to či ono nevychází - pravidla psaní - podobná pro všechny katedry experimentálních oborů, oproti bakalářské práci neexistují společná pravidla v rámci sekce - pokyny katedry experimetální biologie rostlin jsou ke stažení zde, katedry mikrobiologie a genetiky zde. - nejdůležitější je dodržení jednotného stylu a členění textu, hlavní bloky tvoří abstrakt, úvod, přehled literatury, materiál a metody, výsledky, diskuse, souhrn a přehled použité literatury B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.2. Diplomová práce Obhajoba diplomové práce: - podmínka ukončení magisterského studia - titul Mgr. - průběh obhajoby - uvedení studentů garantem magisterského oboru - ústní prezentace diplomanta v délce cca 20 min - hlavní je představit cíle práce, proč se dělalo co se dělalo, výsledky se nemusí ukazovat všechny, nejlépe je z celé prezentace vytvořit napínavý příběh s rozuzlením či alespoň naznačeným rozuzlením - nezapomenout na závěry zasazené do kontextu a též zmínit případné možnosti publikace výsledků - čtení oponentských posudků - oponent by měl být „přespolní“ - odpověď diplomanta na vznesené dotazy - obecná diskuse - vyvarovat se zbytečným protestům - uzavřené jednání komise složené z členů katedry B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek 10

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.3. Disertační práce - podmínka ukončení doktorského studia - titul Ph.D. (doktorské studium na PřFUK) - oborová rada - garantuje existenci určitého oboru na fakultě, bez ní nemůže obor existovat, proto také rozhoduje o nových adeptech oboru a hodnotí i disertační práci - forma - samostatné pojednání či souhrn publikovaných prací - elektronické disertace (electronic theses) - na řadě univerzit jsou přístupné na webu, např. zde či zde. B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.4. Vědecká sdělení na konferencích a seminářích - abstrakt - velmi zhuštěná forma vědecké publikace - obsahuje úvod do problematiky, sdělení proč se přikročilo k experimentu a jak to celé dopadlo. Ve dvou až třech větách následuje závěr včetně diskuse. - celková délka ne více než cca 200-300 slov - na webu existují návody na psaní abstraktů - příklad abstraktu k plakátovému sdělení B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.4. Vědecká sdělení na konferencích a seminářích Plakátové sdělení: - možnost rychlé propagace vlastních výsledků - může mít i delší platnost - vyvěšování na chodbách výzkumných institucí - neexistují jasná pravidla - hlavní je upoutat pozornost - prezentace na konferenci - v tzv. plakátových sekcích, vyžaduje se přítomnost autora, často lze vidět i „minipřednášky“ - uvedení závěru klíčové - často formou „take home message“ - tištěné zmenšeniny k dispozici - vhodné k vlastní propagaci Příprava elektronickou cestou - Corel Draw, Adobe Illustrator či Power Point, pro tisk převést do pdf či eps B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek 13

5. Prezentace výsledků vědecké práce 5.4. Vědecká sdělení na konferencích a seminářích Ústní sdělení na konferenci: - příspěvek podřízen účelu - většinou se hovoří za větší skupinu kolegů v týmu/týmech - hlavním účelem je přesvědčit ostatní o svých výsledcích, v dobrém slova smyslu dát o sobě vědět - vždy uvádět zdroje informací - ukázka příspěvku na konferenci - časté chyby - nevyváženost příspěvku - nedodržení časového limitu - monotónní přednes - malá sebekritičnost či přehnaná kritičnost k druhým - špatné grafické ztvárnění (černé na bílém je stále nejlepší!) - nedodržení časového limitu - pěkné shrnutí nešvarů na you tube B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK http:/lhr.ueb.cas.cz/petrasek 14