Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategické plánování – teoretický úvod Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje Magistrát města Ústí nad Labem
Definice strategického plánování Proces posuzování současné situace města a jeho možného vývoje za účelem návrhu vize města a časově ohraničeného souboru cílů, indikátorů pro měření cílů, finančních rámců a pravidel pro zavedení strategického plánu do běžného chodu města (Půček, Koppitz) Výstupem je vytvoření a realizace strategického plánu Výsledkem je efektivní nakládání s prostředky a udržitelný rozvoj města
Výhody strategického plánování Identifikuje potřeby rozvoje města a stanovuje cíle k jejich uspokojení Měří a hodnotí naplňování cílů Umožňuje efektivní distribuci finančních prostředků a poskytuje oporu pro realizaci projektů Řeší problémy komplexně a z dlouhodobého hlediska Umožňuje zapojení širokého spektra aktérů do procesu a dává veřejnosti nástroj na podílení se řízení města Nabízí variantní přístupy Není povinné ze zákona Podklad pro čerpání dotací
Fáze strategického plánování Zadání zpracování strategického plánu Analýza Plánování a formulace cílů Nastavení implementačních pravidel Realizace Kontrola a monitoring
1. Fáze – zadání Rozhodnutí o zpracování – úředník/politik Financování – interní/externí Zpracovatel – interní/externí Projektový tým – ŘS Komunikace – interní/externí Časový rámec – dlouhodobý/krátkodobý Harmonogram prací, odpovědnost, rozpočet…
2. Fáze – analýza Charakteristika území Evaluace předchozí strategie Sběr dat a jejich vyhodnocení sektorové strategie nadřazené strategie kvantitativní – databáze, statistiky kvalitativní data – prognózy, studie, rozhovory Analýzy – SWOT, PESTEL, finanční analýza, analýza rizik
3. Fáze – plánování Návaznost na analytickou část Stanovení vize a strategického cíle Formulace specifických cílů, opatření, aktivit Indikátory Klíčová činnost pracovních skupin a veřejnosti SEA
4. Fáze – implementace Vytvoření implementačních pravidel pro realizaci a řízení strategického plánu Provázání na rozpočet Stanovení harmonogramu, kompetencí a odpovědnosti Proškolení zaměstnanců a dotčených aktérů Odměňování
5. Fáze – realizace Tvorba akčního plánu Sběr, výběr a realizace projektů Aktualizace zásobníku projektů Naplňování cílů a indikátorů
6. Fáze – kontrola Monitoring naplňování cílů a indikátorů Vyhodnocení a dávání doporučení Zpětná vazba k nastavení implementačních pravidel Sledování a reflexe vnějších vlivů Řízení změn Informování veřejnosti a orgánů města
Děkuji za pozornost!!! Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje Magistrát města Ústí nad Labem jiri.stary@mag-ul.cz 475 271 674 Kancelář č. 528 (318)