Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol PhDr. Romana Lisnerová Podpora rozvoje učitelů Konzervatoř Duncan centre, Praha 4, Branická 41; Pedagogická fakulta UK, Katedra CŠM Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Cíl a obsah příspěvku Přispět k diskusi nad problematikou rozvoje pedagogických pracovníků a sdílet zkušenosti z vlastní praxe ředitele školy Potřebnost profesního růstu pedagogických pracovníků. Implementace plánu profesního rozvoje – změna. Příklad z praxe. Přínos plánů profesního rozvoje.
Na úvod několik vzpomínek... Promysleme, jak probíhaly naše pedagogické začátky. Kdo nás prováděl školou? Co jsme nejvíce uvítali? Na co nejraději vzpomínáme? Co nám pomohlo v dalším profesním životě? Co jsme postrádali? Jak bychom si představovali ideální podporu zaměstnanců? …
Důvody podpory rozvoje zaměstnanců Učitel Potřeba seberealizace – Maslowova pyramida potřeb – spokojenost Sledování nových trendů ve vzdělávání – výuka Získávání nových klíčových kompetencí (systémová, reflexivní…) – výuka … Škola Motivovaný pracovník – motivovaní žáci – výsledky Participace na rozvoji školy – společné plánování, sdílení Inovace a kvalita vzdělávání Kariérní systém – plány profesního rozvoje – portfolio učitele
Implementace plánů profesního rozvoje do praxe školy Jde o změnu – důležitá příprava, ujištění se. Před rozhodnutím: Zjistit očekávání pedagogů od nového vedení školy. Společná diskuse. Individuální rozhovory (předem připravené a známé otázky, termín, čas…). Seznámení s výsledky osobních rozhovorů – společně. Vysvětlit způsob podpory pedagogů ze strany vedení školy – společně. Po rozhodnutí Připravit a realizovat podporu pedagogů pomocí plánů profesního rozvoje (PPR). Tři fáze.
První fáze – přípravná CÍL: připravit systém pedagogické podpory učitelů Příprava kompetenčního modelu učitele/práce se standardem učitele (SU). Navrhnout způsob seznámení se SU a realizovat ho (kompetence/požadavky). Stanovit termíny pro setkávání (rozhovory nad PPR). Úvodní rozhovor – plánování Reflexivní rozhovor – sebereflexe, zpětná vazba, další plány… Zajistit personálně – garant (ředitel školy, zástupce ředitele…) Zajistit podporu garantovi – způsob vedení rozhovorů, poskytování zpětné vazby, plánování… Stanovit termín společné schůzky a realizovat ji: Představit plán profesního (osobního) rozvoje a práci s ním (portfolio, sebereflexe a reflexe – osobní rozhovory).
Druhá fáze – realizační CÍL: poskytovat podporu učiteli podle předem připraveného plánu I. osobní setkání: učitel – ředitel školy (garant) Diskuse nad potřebami učitele – soulad s vizí školy, zaměření apod. Záznam dohody do formuláře – plánu profesního rozvoje Realizace plánu Průběh podpory ze strany školy (ŘŠ) dle PPR Průběžná evaluace Náslechy v hodinách učitele, rozhovory, … II. osobní setkání: učitel – ředitel školy (garant) Vyhodnocení plánu závěry, doporučení Pokračování podpory – cyklické opakování
Třetí fáze – evaluační Společné setkání/rozhovory CÍL: vyhodnotit nastavený způsob podpory učitelů Společné setkání/rozhovory Co se osvědčilo, co chybělo Shrnutí poznatků – závěr Přijetí nových opatření, úprav, drobných změn…
Příklad z praxe – další využití osobní schůzky Jméno, příjmení Termín schůzky Otázky 5. 10. 13:00 – 13:20 1. Jak se cítíte ve škole po prvním měsíci učení? Co Vám chybí, co byste potřebovali ke spokojenosti? 2. Jaký máte cíl pro tento školní rok (čeho byste chtěli dosáhnout v oblasti vlastního rozvoje, ve výuce, se žáky i v jiných okruzích)? Co potřebujete od vedení školy v souvislosti s dosažením Vašeho osobního/ profesního cíle? 3. Co byste změnili v naší škole a jak? (vše kolem výuky, podmínek pro učitele, žáky, apod.) 4. Co byste v naší škole ocenili, hodnotili pozitivně? 5. Proč byste naši školu doporučili/nedoporučili známým? 6. S čím můžete pomoci při rozvíjení naší školy?
Shrnutí praktických zkušeností Co se osvědčilo Co se neosvědčilo Dobrovolnost v zapojení se do PPR Direktivnost – všichni musí totéž v daný čas… Připravenost argumentů – výhody pro pedagogy Nedočkavost ředitele Dodržovat pravidla (termíny, podmínky…) Šablonovitost – všichni stejný způsob… Společně připravovat PPR, klást otázky, vést… Velké množství cílů, aktivit, činností – požadavků… Dát pedagogům čas a prostor (nespěchat, vyslechnout) Nepřipravenost prostředí – podcenění motivace, přípravy na změnu apod.
Proč to všechno děláme? „Jako dospělí máme určitou zodpovědnost vůči našim dětem a dětem na celém světě. Je naší odpovědností vytvořit bezpečná, zdravá a uctivá prostředí, ve kterých se mohou děti vyvíjet.“ Peter Gray
Děkuji za pozornost, těším se na diskusi.