Vybrané trendy v řešení bytové nouze v zahraničí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Opatření 2.3 JPD 3 „Posilnění kapacit poskytovatelů sociálních služeb v hlavním městě Praha“ Globální grant.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Klíčová otázka č. 4 Začleňování do bydlení: Možnost návratu Jan Snopek 26. – 27. listopadu 2014.
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Chudoba jako sociální problém
3. jednání PS bydlení Brno Téma: Ukončování / prevence bezdomovectví jednotlivců 27. května 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Ukončování bezdomovectví rodin a pilot rapid rehousing ve městě Brně Dr.phil Štěpán Ripka, Ph.D. Platforma pro sociální bydlení.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k ukončení bezdomovectví Vize: „V roce 2025 se v Brně lidé budou jen výjimečně dostávat do situace bytové nouze,
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
13. jednání PS bydlení Brno Téma: Novinky v oblasti bydlení a výhled na nadcházející období 24. května 2016.
Zkušenosti a dobrá praxe MěÚSS Jirkov. Pracovní poměr Veřejně prospěšné práce Dobrovolnická činnost.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Náčrt řešení problematiky ubytoven: inspirace ze zahraničí Štěpán Ripka, Ph. D. Platforma pro sociální bydlení
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Koncepce Sociálního bydlení „ZKUŠENOSTI Z PRAXE“ Praha
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 6. prosince 2011.
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Lotos Brno Psychosociální rehabilitace a podpora zaměstnanosti osob závislých na alkoholu.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Rozsah, podoby a řešení bytové nouze v ČR Štěpán Ripka Platforma pro sociální bydlení.
BRNO 2016 – 2018 První tři roky na cestě k systému sociálního bydlení
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Pilot rapid rehousing ve městě Brně Adam Fialík
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
metodik služeb Podpory bydlení
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ – workshop MPSV
Transkript prezentace:

Vybrané trendy v řešení bytové nouze v zahraničí Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Vybrané trendy v řešení bytové nouze v zahraničí   Jan Snopek, Platforma pro sociální bydlení

Struktura prezentace Střet paradigmat housing ready vs. housing first Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Struktura prezentace Střet paradigmat housing ready vs. housing first Metoda rapid rehousing (housing first pro rodiny s dětmi) Další inovativní nástroje (spolupráce se soukromými majiteli bytů)

Střet paradigmat housing ready vs. housing first Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Střet paradigmat housing ready vs. housing first Nejméně od 90. let převládal v USA i jinde vícestupňový model integrace lidí bez domova, který předpokládal, že: samostatné bydlení má být až završením celého integračního procesu a na samostatné bydlení, je třeba lidi bez domova připravit (model zvaný „bydlení až po přípravě“, housing ready, v ČR známý jako „prostupné bydlení“). Tento model zcela selhával při řešení situace lidí s komplexní potřebou podpory – zejména chronickým bezdomovcům trpícím často tzv. duální diagnózou. → Popud k inovativním řešením – model housing first („bydlení především“).

Kritika přístupu housing ready Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Kritika přístupu housing ready Co je model „bydlení až po přípravě“? Vícestupňový, hierarchicky uspořádaný model (krizové ubytování → dočasné, tréninkové bydlení svázané s užíváním sociální služby → samostatné, trvalé bydlení) Čím je domácnost připravenější, postupuje do vyšších stupňů – trvalé samostatné bydlení jako odměna za dodržování stanovených podmínek (např. splácení dluhů, hledání zaměstnání, abstinence, dodržování individuálních plánů).

Schéma: Housing ready (Sahlin 1998, převzato z Busch-Geertsema 2014) Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Schéma: Housing ready Sekundární trh s bydlením Primární trh s bydlením Standardní samostatné nájemní bydlení (Sahlin 1998, převzato z Busch-Geertsema 2014) Standardní bydlení na časově omezenou dobu, nájemní smlouva svázána se zvl. podmínkami “cílové bydlení”, plná jistota nájmu Sdílené bydlení, “tréninkové byty”, apod. časově omezené, bez jistoty nájmu Sdílené byty poblíž institucí, časově omezený pobyt založený na zvláštních podmínkách Stádium přijetí institucionální péče, ubytovny, azylové domy, apod. více méně individuální podpory, péče, kontroly, disciplíny méně soukromého prostoru, autonomie, normality více

Kritika přístupu housing ready Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Kritika přístupu housing ready Plavat se člověk naučí nejlépe ve vodě. → V azylových domech / ubytovnách lze těžko získat kompetence pro udržení samostatného bydlení (dochází k adaptaci na instituci). Kumulace rolí (poskytovatel sociálních služeb zároveň poskytovatel bydlení). Sociální pracovníci časem přejímají perspektivu vlastníků bytů. Tendence k postupnému zpřísňování kritérií (zvyšování prahu) a „slízávání smetany“.

Kritika přístupu housing ready Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Kritika přístupu housing ready Stále větší podíl klientů vnímají jako neschopné samostatného bydlení. → Sklon k větší kontrole a nebezpečí narušení vztahů mezi sociálním pracovníkem a klientem. Model dobře funguje, ovšem jen pro menší část lidí bez domova (část z nich ve skutečnosti potřebuje pouze bydlení, nikoli podporu, ale kvůli diskriminaci ho nezískají). Rozšiřování kapacit nižších stupňů. Kvůli nedostatku bytů ve vyšších stupních – efekt „úzkého hrdla“. → Příliš mnoho klientů uvízne (cirkuluje) v nižších stupních a na samostatné bydlení nikdy nedosáhne. Bezdomovectví se tak může spíše zvýšit. Neúspěšní stigmatizováni. → Ve výsledku systémem exkluze.

Housing first Standardní samostatné nájemní bydlení Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Housing first Standardní samostatné nájemní bydlení Běžné bydlení s (časově omezenou) smlouvou založenou na zvlášních podmínkách sdílené bydlení, “tréninkové byty“, atd. Flexibilní individuální podpora v bydlení vstupní stádium bezdomovectví

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Přístup housing first Principy modelu bydlení především v Evropě (viz český překlad příručky Bydlení především) 1. Bydlení je lidské právo 2. Možnost volby a kontrola na straně klientů 3. Oddělení bydlení a podpory 4. Důraz na zotavení 5. Harm reduction 6. Aktivní zapojení bez donucení 7. Individuální plánování 8. Flexibilní podpora na dobu dle potřeby

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Co NENÍ housing first Housing only (jen bydlení), bez další podpory (ačkoliv to tak pro některé lidi bez domova může být vhodné) Přístupy vyžadující přípravu, terapii, abstinenci a projekty vyžadující předchozí stupně v programu, který klienty „připravuje na bydlení“ mimo trh s bydlením Programy, jež nabízejí přechodné bydlení, dočasné ubytování a další typy bydlení, kde je pobyt časově omezený a závislý na trvání podpory Sdílené bydlení (pokud nejde o přání uživatelů služeb) Projekty, jež vystěhovávají nájemníky z důvodů nad rámec těch, jež jsou standardně součástí nájemních smluv Kontroverzní: Kongregované bydlení s podporou v místě 10 10

Výsledky modelu housing first Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Výsledky modelu housing first Výsledky modelu ověřovány v řadě projektů v EU, USA i Kanadě: Vysoká míra úspěšnosti (měřená podílem klientů, kteří si dlouhodobě udrží získané nájemní bydlení – 75 – 95 %). Dobré výsledky i v jiných oblastech (zlepšení kvality života, léčba závislostí aj.). Finančně efektivnější než tradiční přístupy. Přístup housing first je klíčovým přístupem koncepcí řady metropolí a národních strategií boje proti bezdomovectví v řadě zemí. V mnoha dalších státech přístup testován. Přístup rozšířen i na další CS: jednotlivce s nižší potřebou podpory (HF light) a rodiny s dětmi (rapid re-housing /RRH/)

Přístup housing first Z dosavadních zkušeností jednoznačně vyplývá: Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Přístup housing first Z dosavadních zkušeností jednoznačně vyplývá: Při náležité podpoře (tedy nejde-li pouze o housing only) je možný úspěšný návrat do standardního bydlení i v případě chronických bezdomovců s komplexními problémy (i tito lidé jsou schopni si v převážné většině toto bydlení dlouhodobě udržet). → Přístup funguje i u lidí, kteří netrpí tak závažnými sociálními, popř. zdravotními problémy.

Přístup housing first Je třeba mít realistická očekávání! Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Přístup housing first Je třeba mít realistická očekávání! Ukončení bezdomovectví neznamená odstranění chudoby, vyléčení duševních onemocnění či zajištění ekonomické soběstačnosti. Je hodnotou samo o sobě! Vyřešením těchto dlouhodobých problémů by nemělo být podmiňováno zajištění standardního bydlení. V případě nejvíce marginalizovaných lidí si vyžádá další integrace do společnosti svůj čas, realističtějším cílem proto je „relativní integrace“. (Busch-Geertsema)

Rapid re-housing jako aplikace principů HF pro rodiny s dětmi Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Rapid re-housing jako aplikace principů HF pro rodiny s dětmi Culhane et al. (2007): Testing a Typology of Family Homelessness: Více než polovina prostředků byla využita pro 20% rodin, které v azylových domech zůstávaly dlouhodobě. Tyto rodiny přitom neměly o nic vyšší potřeby služeb, než průměrná chudá domácnost v USA, která bydlí v nájemním bytě. Velmi malá skupina rodin (2 – 8%) s velkými bariérami a potřebami, se opakovaně vracela a neplnila podmínky  nedostali podporu. Bezdomovectví se pro ně stalo vzorcem, více se objevuje ústavní péče a postižení. Pro přerušení cyklu bezdomovectví nestačí příspěvky na bydlení, je třeba intenzivnější podpora. Závěr: Za dlouhodobé pobyty rodin s dětmi v azylových domech může daleko spíše samotný systém poskytování služeb lidem bez domova, než objektivní charakteristiky těchto rodin. 14

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Role motivace Pokud nejsou naplněny ty nejzákladnější potřeby, přichází stres. Pokud je stres dlouhodobý, přichází úzkost, deprese a ztráta koncentrace. Tyto a další projevy nejsou zpravidla osobnostními charakteristikami, ale reakcí na dlouhodobý stres Nastěhování do bytu, naplnění základní ontologické jistoty okamžitě redukuje stres. Jakmile mají lidé naplněny základní potřeby, mohou se postupně začít soustředit na další věci. Silnější motivací je si bydlení udržet než se snažit ho po stupních dosahovat Maslowova pyramida potřeb 15

Rychlé zabydlení (Rapid Re-housing) Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Rychlé zabydlení (Rapid Re-housing) CS: rodiče s dětmi, které jsou bez bydlení (AD, ubytovny, nevyhovující bydlení, akutně ohroženy ztrátou bydlení) a které ke stabilizaci v novém bydlení potřebují intenzivní sociální podporu (přechodnou či dlouhodobou) Lidé postupují přímo z bezdomovectví do bydlení (ideálně do 30 dnů). Nejsou zde žádné mezistupně, které by opožďovaly jejich přesun do bydlení. Klíčem k úspěšnému nastěhování je porozumění individuálních bariér pro získání a udržení bydlení a nalézání cest pro překonání těchto bariér. Domácnosti jsou zplnomocňovány pro to, aby činily vlastní rozhodnutí a nesly odpovědnost za následky („bezpečné chyby“). Asistence je zaměřena na bydlení. Problémy domácností, které s bydlením nesouvisejí, se řeší pouze, pokud je to přáním klienta. Sociální práce má podobu intenzivního case managementu (propojování s dalšími službami), zaměřuje se na citlivé přechodové období (cca 9 měsíců) 16

Výsledky Rapid Re-housing v USA (přes 100 měst) Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Výsledky Rapid Re-housing v USA (přes 100 měst) Národní: 91% rodin, které vstoupily do programu, se dostalo do běžného bydlení, více než polovina z nich v čase kratším než 1 měsíc (110 000 osob za 1. rok). Riziko opakování bezdomovectví při pomoci prostřednictvím prostupného bydlení bylo 4x vyšší, než u Rapid Re-housing, při pomoci prostřednictvím azylového domu 4,7x vyšší než Rapid Re-housing. (Georgia, 9 000 osob) Domácnosti bez domova, které byly zahrnuty do programu RRH, měly o 50 % vyšší šanci najít zaměstnání, než domácnosti, které v programu nebyly. Jejich průměrný příjem byl o 422 dolarů vyšší, než příjem srovnávací skupiny (Washington, 15 000 domácností). Díky prokazatelným výsledkům se RRH stal federální politikou! 2016: federální standardy a kritéria výkonnosti (přeloženy do češtiny) Doba od identifikace rodiny do nastěhování do stálého bydlení pod 30 dní Nejméně 85 % rodin podpořených programech i po 1 roce nadále bydlí v bytě a nevrací se do forem bezdomovectví (azylové domy, ubytovny, přebývání u příbuzných a známých) 17

Spolupráce se soukromými majiteli bytového fondu Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Spolupráce se soukromými majiteli bytového fondu sociální nájemní agentura – bezplatná specializovaná realitní kancelář, která propojuje soukromé majitele a ohrožené domácnosti, které se běžně k bytům nedostávají (např. kvůli diskriminaci, kaucím apod.) Garanční fond – princip „pojištění“ v případě nájemníků, kteří se majitelům mohou jevit jako rizikoví; výměnou za poskytnutí garance soukromí majitelé musí akceptovat určité minimální kvalitativní požadavky a přiměřenou výši nájemného Tzv. inkluzivní bydlení– motivování developerů, aby při výstavbě bytových domů vyčlenili určitou část nových bytů (např. desetinu) pro sociální účely (běžné např. ve Vídni) 18

Díky za pozornost! Případné dotazy: jan.snopek@seznam.cz Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Díky za pozornost! Případné dotazy: jan.snopek@seznam.cz Více informací: www.socialnibydleni.org www.mitsvujdomov.cz