Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Advertisements

Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Člověk a svět práce Příprava pokrmů Úprava vajíček Autor: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŠTROSÍ MASO Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: pštrosí, maso, charakteristika, vejce, peří, složení Autor:
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví
Vedlejší jatečné produkty
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Změny skupenství látky
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Cukrové Polevy
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Sacharóza – výroba cukru
Maso – zrání, vady, kontrola, skladování
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
SAVCI.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Různé podmínky života na Zemi
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Diferencované stravování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka Ing. Martin Vacek Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka 4. Potraviny živočišného původu Vejce Zdroj: http://vladahadrava.xf.cz http://www.ssss.cz/files/ucebnice_3lete_obory/pv/pvhlavni.htm Potraviny a výživa, Šebelová 25.10.2017

Obsah Charakteristika Dělení Výroba Druhy Skladování

Vejce

Charakteristika Vejce patří vedle masa a mléka mezi nejhodnotnější potraviny. Obsahuje látky živící, sytící i ochranné. Obsahuje plnohodnotné bílkoviny, vaječné žloutky obsahují cholesterol. V současné době jsou oblíbená křepelčí vajíčka pro vysoký obsah minerálních látek a vitamínů.

Složení Bílkoviny 12 % Tuk 12 % Voda 75 % Minerální látky: P, Ca, Fe, S, Vitamíny: A, D, E, K a B2

Vejce - stavba 1. skořápka 2. vnější papírová blána 3. vnitřní papírová blána 4. poutko 5. vnější řídký bílek 6. hustý bílek 7. žloutková blána 8. výživný žloutek 9. zárodečný terčík (tvořivý žloutek + zárodek) 10. tmavý (žlutý) žloutek 11. světlý žloutek 12. vnitřní řídký bílek 13. poutko 14. vzduchová komůrka 15. kutikula Kutikula je nebuněčná vrstva pokrývající povrch těla živočichů, nebo rostlin, a poskytuje jim ochranu. Je vylučována buňkami na povrchu těla - pokožkou. Existují různé druhy kutikuly. Liší se svým původem, strukturou, funkcí a chemickým složením. U rostlin je to ochranný, hydrofobní, voskovitý pokryv (kutin), u bezobratlých živočichů je kutikula tvořena bílkovinou, u členovců obsahuje chitin a může tvořit pevnou zevní kostru, zejména po inkrustaci, například uhličitanem vápenatým.[1] Slovo pochází z latinského "cuticula", zdrobněliny "cutis", což znamená "kůže". Význam slova "kutikula" je často nesprávně uváděn jako vrstva na povrchu organismu

Vejce – prodejní druhy 1. Čerstvá – nesmějí být starší 30 dní 2.   Chladírenská - uskladněná déle než 60 dnů v chladírnách s teplotou pod 0°C. 3.   Konzervovaná: ve vápenné vodě nebo ve vodním skle sušená

Vejce - druhy vejce perličky pštrosí vejce křepelčí vejce černé vejce hnědá skvrnitá skořápka, jemnější chuť, vaří se min 10 minut pštrosí vejce v prodeji vzácně, má silnou skořápku, chutné, 20krát větší než slepičí křepelčí vejce dekorativní skvrnitá skořápka s černo-hnědým zabarvením, bohaté na minerální látky černé vejce používá se v čínské kuchyni, syrová kachní vejce se spec. nakládají, mají nepatrně rybí příchuť, podávají se studená, krájená i se změklou skořápkou, nebo dušená

Vejce - jakost Přibližné stáří vajec lze určit snadno v 6 % roztoku kuchyňské soli takto:   -  vejce staré 1 – 6 dní leží v roztoku na dně vodorovně -  vejce stará 11 – 12 stojí v roztoku kolmo na dně -  vejce stará asi 16 dní plavou v roztoku -  vejce starší 17 dnů vyčnívají tupým koncem z roztoku

Skladování čerstvá a chladírenská – co nejkratší dobu, při teplotě 5 až 18 °C, relativní vlhkost vzduchu 70 až 75 %, v temnu, ukládají se špičkou dolů Při technologickém zpracování nutno dodržovat tech. postupy a hygienické podmínky (nebezpečí salmonelózy).

Vejce - vady fyzikální chemické mikrobiologické vysychání, smíšení žloutku a bílku, porušení skořápky chemické řídnutí bílku, smíšení žloutku s vodou z bílku mikrobiologické rozklad - vejce zapáchají

Otázky Charakterizuj vejce. Jaká je stavba vejce? Jaké je složení vejce? Jak poznáme jakost vejce? Jaké jsou tržní druhy vajec? Jak vejce skladujeme? Jaké mohou být vady vejce?