JAPONSKÉ DIVADLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
USA jako kolébka jazzu a moderní populární hudby
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Antické umění Starověké Řecko.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Divadlo konce 19.století.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
JAPONSKO země vycházejícího slunce Alžběta Ambrožová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INDICKÉ DIVADLO Pavel Trtílek (4. prosince 2014).
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
JAPONSKÉ DIVADLO Pavel Trtílek, 18. prosince 2014.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Čínská kultura.
37.1 Drama, hudebně-dramatické žánry
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nadační fond Pomocná ruka ve spolupráci s divadelním souborem Rozmarýn připravili představení pro speciální školy Chotouňská a Strarostrašnická TANCEM.
Řecké divadlo.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Moderní populární hudba
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
William Shakespeare.
Původ hudby, pravěk, starověk
Kultura starověkého Řecka 2.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.3.Ste.10_Balet Datum:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Japonská hudba Jana Beděrova, Tercie. Japonsko Hlavní město : Tokio Rozloha : km² Počet obyvatel : 126,16 mil Jazyk : Japonština.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Šintoismus. „Cesta bohů“ Původ v Japonsku Příroda „šin“ + „tó“ Kami.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pravěké hudební nástroje
náboženství staré Číny a Japonska
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Hudební výchova Bicí nástroje.
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Osvobozené divadlo VY_12_INOVACE_Rů_I_16
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

JAPONSKÉ DIVADLO

vznik Japonska (Izanagi a Izanami) kami (bohové, duchové) Mytologie: vznik Japonska (Izanagi a Izanami) kami (bohové, duchové) kegare (vše rituálně nečisté) solární kult („Země vycházejícího slunce“) japonský státní znak dodnes znázorňuje slunce (Amaterasu)

(nejstarší šintoistická svatyně) chrám Izumo (nejstarší šintoistická svatyně) Japonské náboženství: šintoismus zen buddhismus (mnich Bódhidharma) konfucianismus, taoismus (vliv Číny) křesťanství (1549 příchod, v 17. stol. zakázáno, 1873 opět povoleno)

Písmo: obrázkové, slabičné 5. stol. n.l. doneseno z Číny začalo se přizpůsobovat japonské řeči šodó (japonská kaligrafie) 2 sady abeced: hiragana a katakana

znělá hiragana (vlevo) neznělá katakana (vpravo)

Přehled druhů japonského tance: KAGURA SANGAKU SARUGAKU Přehled hudebně-tanečních pantomim: GIGAKU BUGAKU SARUGAKU

Přehled druhů japonského tradičního divadla: KJÓGEN DŽÓRURI KABUKI

TANEC KAGURA: původně šamanský tanec k poctění přírodních kami (ovládání přírody) pantomimický tanec v maskách a kostýmu hudební doprovod: flétna (kagurabué) a citera (wagon) v šintoistických svatyních jeviště čtvercové s šatnou diváci seděli kolem jeviště např. tance slunce, deště, lví tance apod.

TANEC SANGAKU: vznikl z kagury (v 8. – 12. stol.) při náboženských slavnostech druh akrobatické zábavy spojené s náboženskými tanci (název = rozptýlená hudba) TANEC SARUGAKU: parodie na tanec sangaku (název = opičí hudba)

GIGAKU: z Koreje, původ v Indii (příchod v 7. stol.) doprovod buddhistických obřadů chór několika tanečníků celoobličejové dřevěné masky (často démoni či groteskní stylizace) hudební doprovod (buben a cimbál)

BUGAKU: (viz ukázky vpravo) vystřídal gigaku (který zanikl) různé asijské taneční prvky (jinde později zanikly) hudební doprovod velkého orchestru (dechové a bicí nástroje) většinou tančí 1 – 6 osob s maskami (později i bez)

masky bugaku

řezbář masek při práci

DENGAKU: akrobatická forma tance bugaku nástroje biwa, flétny, bubínky původ v tancích při sázení rýže a k uctění boha rýže, boha obilí, prosbě za úrodu atd. (název = lidová hudba) od 13. stol. vkládány dramatizace pověstí a hrdinských příběhů (vyprávěny slepými mnichy – vypravěči)

dengaku – dobová kresba

biwa hráč na biwu

představitel Nebeské víly je připraven k vystoupení DIVADLO NÓ: od 12. stol. – vrchol 15. stol. lyricko-epická dramata syntéza tance, hudby, zpěvu, recitace hudební lyricko-epická drama Kanami a Seami („tvůrci“) herci (jen muži): šite (hlavní herec) waki (vedlejší „komický“ herec) cure (společníci) kikko (pomocníci) představitel Nebeské víly je připraven k vystoupení

chór: 8 – 12 mužů sedících po stranách jeviště orchestr: 4 hudebníci sedící v zadní části jeviště (flétnista a 3 bubeníci) gesta: vysoce stylizovaná a pomalá každé nese přesně daný význam nohy kloužou po podlaze masky a kostýmy: maskován jen hlavní herec a jeho společníci, vedlejší herci bez masek (s absencí mimiky) masky (dřevěné) představují typy kostýmy stylizované, jejich bohatství kontrastuje s jinak prostým jevištěm

diagram kroků (z herecké příručky divadla nó)

nó - půdorys divadelního prostoru (jeviště a zákulisí)

hudebníci

masky divadla nó

masky divadla nó

jevištní otvor, kterým vcházely a mizely nadpřirozené bytosti

se synem založil hereckou školu „Kanse“ MOTOKIJO SEAMI (1363 – 1444) AUTOŘI HER NÓ: KIJOCUGU KANAMI (1333 – 1384) se synem založil hereckou školu „Kanse“ MOTOKIJO SEAMI (1363 – 1444) (autor 16 esejí o podstatě divadla nó) Jak dosáhnout hereckého mistrovství: od 7 do 12 let se herec učí tančit, přednášet, zpívat v 18 si vytvoří svůj vlastní styl (již smí vystupovat) ve 25 je na vrcholu svého hereckého umění od 45 už nesmí hrát úlohy bez masky (vrásky) v 50 by se měl vzdát jeviště

Jak psát hry: 3 stadia: volba námětu, konstrukce, kompozice Rozdělení her nó: hry o bozích hry válečné ženské hry (hry s maskou) hry o šílencích (neboli o pomstě, žárlivosti a vášni) hry z obyčejného života závěrečné hry Napsáno přes 2 000 textů her nó (dochováno přes 200).

KJÓGEN: lidové „realistické“ frašky herectví přesto značně stylizované místo verše próza později vkládány mezi hry nó (někdy jejich parodie) jediný druh japonského divadla, který byl bez hudby satiry na lidské nedostatky

DŽÓRURI (BUNRAKU): vznik v 17. stol. spojení recitace převzaté z divadla nó a tradiční loutkohry vrcholná podoba džóruri: 3 loutkovodiči pro 1 loutku (hl. loutkovovič má 2 zahalené pomocníky) hra na biwu

loutkové divadlo džóruri

KABUKI: vznik v 17. st., vrchol v 18. stol. původně ženské divadlo, 1625 – zákaz vstupu herečkám na jeviště 2 centra divadla kabuki: Ósaka a Kjóto, později centrum přesunuto do Jeda, kde byla herecká čtvrť kabuki – syntéza dramatu, opery, tance a loutkového div. nerealistické džóruri a kabuki se ovlivňovaly

kabuki: příprava herecké masky

divadelní budova a hrací prostor kabuki

kabuki (dřevoryt 1785)

Izumo No Okuni (považovaná za zakladatel divadla kabuki)

divadlo kabuki

Členění her kabuki: historické občanské o násilnících taneční 20. stol. (dramatici): Monzaemon Čikamacu (japonský „Shakespeare“) Džúró Kara (1940) Makoto Sató (1943)

(japonská inscenace z 80. let 20. století) Médea (japonská inscenace z 80. let 20. století)

DOPORUČENÁ LITERATURA: HILSKÁ, Vlasta: Japonské divadlo (1947) HILSKÁ, Vlasta: Dějiny a kultura japonského lidu (1953) KALVODOVÁ, Dana a Novák, Miroslav: Vítr v piniích – japonské divadlo (1975) KALVODOVÁ, Dana: Divadelné kultúry Východu (1987) KABELÁČOVÁ, Káťa: Slovník světových dramatiků. Autoři národů Asie a Afriky, (1974) KABELÁČOVÁ, Káťa: Divadlo nó, kabuki a bunraku v představení hry Šunkan v Praze (1994) KABELÁČOVÁ, Káťa: Nó, kabuki a bunraku v jednom večeru (1994) NOVÁK, Miroslav: Kalhoty pro dva – antologie japonského divadla (1997) REISCHAUER, O. E., CRAIG, M. A.: Dějiny Japonska (2000) Slovník spisovatelů. Asie a Afrika I-II (1967) Slovník světových dramatiků – Autoři národů Asie a Afriky (1974) WATANABE, Minoru: O podstatě japonského jazyka (2000) - první kniha a třetí kniha obsahují také ukázky z japonských dramat