Smart mobilita? Plán mobility města Brna David Bárta, CityOne GIS Hackaton, 24.3.2017
Smart = jiný přístup k životu
Nové technologie mění uvažování
Nové technologie umožňují globální komunitní spolupráci
Decentralizovaná síť internetu věcí
Nové technologie převracejí stávající byznys modely
„Pozitivní energie“: Změna společenských a byznys paradigmat
Co je SMART? Zapojení co největšího počtu lidí a firem do rozvoje města Lidé mohou fungovat i jako „živé senzory“, sbírat informace o problémech či příležitostech, i jako investoři Firmy mohou nabídnout propracovaná a otevřená technologická řešení, využívat městská data či poskytovat vlastní, také mohou být investory Cílem je podpořit zavádění inovací pro vyšší kvalitu života obyvatel a obnovit jejich důvěru a vztah ke svému městu
Technologicky orientovaný přístup
Občansky orientovaný přístup
Auta nám zabírají cenný životní prostor
Co technologie samy nedokáží? Změnit zavedené myšlení Today The 80s Mobility Plans in Gent 1987: “circulation” plan for the inner city 1997: Mobility plan for the Inner city 2003: Comprehensive Mobility Plan (SUMP) for the whole city About 10 years ago, the Gent City Centre Mobility Plan injected a new dynamism into the historical centre of Gent. A pedestrian zone was established with space for cyclists and public transport, allowing the Gent city centre to become the setting for numerous cultural, sports and commercial activities. Photos: City of Gent 17 17
Nová koncepce Barcelony
Vize dopravy 2050 Brno a plán udržitelné mobility (SUMP)
Vize: Brno je město, kde se snadno žije (i bez automobilu)
Vize a plán řeší, co nás čeká
15 % autonomních vozidel v roce 2030
Plánování pomocí dat a nových nástrojů
Plánování pomocí lidí
Dobrý příklad strategie Amsterdam In particular, the Future Cities research highlights the Structural Vision Amsterdam 2040 master plan, which includes 6 "Spatial Tasks": › Densify › Transform › Public transport on a regional scale › High quality of public space › Invest in the recreational use of green space and water › Converting to sustainable energy
SUMP Brno
SUMP Brno: Jak to bude? „Porovnání řádků model 2030 a Vize 2030 ukazuje, že nastavené parametry ve Vizi se multimodálním dopravním modelem podařilo přiměřeně potvrdit a navržená opatření jsou účinná a vedou k předem stanovenému cíli. Navržená opatření pro výšení atraktivity udržitelných druhů dopravy jsou správná je třeba je začít postupně naplňovat pomocí investičních akcí uvedených v zásobníku projektů, včetně provádění měkkých opatření – informační kampaně.“
Strategické cíle neřeší snížení IAD Nezvyšovat kapacity komunikační sítě pro IAD v centrální části uvnitř města po dobudování ochranného dopravního systému (zachování celkového počtu parkovacích míst v širším centru města na úrovni potřebnosti) - Dobudování sítě sběrných komunikací a vazeb na nadregionální síť výstavba nových páteřních komunikací – plynulost zbytné dopravy je možné zajistit zejména dobudování páteřních komunikací, které zajistí v maximální možné míře plynulý průjezd městem, což má pozitivní vliv na životní prostředí a snížení počtu dopravních nehod. dobudování VMO a návazných radiál a tangent – jedná se o dopravně nejvýznamnější stavby silniční infrastruktury na území města. I přes požadovaný pokles modal splitu pro IAD je nutné dobudovat tento systém, aby bylo možné snížit intenzity dopravy v centru města a v obytných oblastech
SUMP Brno – kontroverzní teze v textu V oblastech s hromadným bydlením (sídliště) je to nedostatek parkovacích míst pro odstav vozidel, v oblastech s cíli dopravy je nedostatek zejména neplacených parkovacích míst pro parkování vozidla v pracovní době. Problematika dopravy v klidu v nově připravovaných rozvojových plochách se musí být řešena podle normových požadavků na počet parkovacích míst. Mělo by být i pravidlem, že každý investor si řeší parkování na vlastním pozemku a ne primárně ve veřejném prostoru – kromě návštěvnických stání. Když už se obyvatel rozhodne použit osobní vůz při jízdě do města, měl by mít dostatek informací o volných placených parkovacích kapacitách, aby byl snížen počet jízd za účelem vyhledání volného parkovacího místa. Jak již bylo uvedeno, jsou parkovací domy v centrální části města součástí parkovišť P+G.
SUMP Brno – kontroverzní teze v textu V současné době je na území centrální oblasti zřízen systém tzv. „zastávek pro taxi“. Jedná se o plochy vhodné pro parkování vozů taxislužby. Stanoviště taxi respektují stávající stav. V Brně je překročena četnost povolených překročení denních emisních limitů pro prachové částice frakce PM10, jehož hlavní příčinou (92%) je vysoká intenzita dopravy v ulicích města. Cílem plánu mobility je připravit vhodné alternativy k IAD a zároveň vyjednat se zaměstnavatelem přijatelné podmínky, aby vznikl kompletní program, kdy bude dlouhodobě podporována alternativní a veřejná doprava na úkor dopravy automobilové. Alternativy mají být atraktivnější a snadno proveditelné.
Připomínky CDV Dopravní poptávka je modelována na základě dat ze studie - Dopravní chování obyvatel Jihomoravského kraje, Czech Consult, spol. s r.o. (Anketní průzkum dopravního chování 4000 respondentů bydlících na území Jihomoravského kraje). Model tedy vychází z anketního průzkumu, který není reprezentativní pro obyvatele Brna a JMK Je škoda, že zpracovatel pracuje s dělbou přepravní práce dle délky cest a ne dle počtu cest. Tímto způsobem se při nesprávné interpretaci (ke které lehce dojde) opticky snižuje význam pěších cest S jakým nárůstem silniční dopravy se počítá pro výhledové scénáře? (nárůsty jsou vyčísleny pouze pro železniční a autobusovou dopravu)
Nasazení technologií podle Plánu V Brně jsou již prvky telematického řízení dopravy využívány. Vše je řízeno z jednoho centra Centrální technický dispečink, který získaná data dále využívá. Stávající telematické systémy budou dále rozšiřovány a s ohledem na pokrok v technologiích budou dále využívány pro řízení dopravy (světelné signalizace, preference MHD, řízení dopravy v tunelech, dohledové systémy) a pro přenos dopravních informací k řidičům (nejen po městě Brně, ale i na příjezdech do města).
Definice zón - Centrální část města? Management mobility zahrnuje i téma citylogistiky. Cílem navrhovaného řešení je minimalizace zásobovacích vozidel v centrální části města a zřízení jednotného systému zásobování pro všechny komerční aktivity v oblasti.
Výsledek SUMP, co chybí? – zóny a proporcionální koláč projektů Přehlednost: Méně textu, více vizuálních interpretací dat Zóny a pravidla: Definice zón regulující IAD (viz např. P+G) Měřitelnost: Každý projekt v zásobníku by měl uvést, o kolik sníží počet vozidel/zvýší počet cestujících/cyklistů/chodců
Plán mobility v Brně
Výsledek za 5 dní
SMARTMAP Cíle projektu: BIG DATA pro SMART CITES Název akce, místo, datum SMARTMAP Využití moderních nástrojů a široké škály dat (BIG DAT) pro strategické plánování a investice města BIG DATA pro SMART CITES Statická data + Reálná data => Vhodný nástroj pro města Data v reálném čase pro potřeby městského plánování Plánování investic do rozvoje města – Infrastruktura, Vedení linek MHD, územní plány, atd.. Cíle projektu: Vytvoření SW nástroje pro města ČR Specializovaná mapa – vizualizace města Metodika využívání dat pro investice města V kontextu zvyšování informovanosti a schopnosti měst organizovat dění ve městě „chytrým způsobem“, je nutné si uvědomit jak velký potenciál dříme ve vlastnictví a použití veškerých relevantních dat plynocí z jednotlivých datových zdrojů. Tyto datové balíky se ale velmi obtížně interpretují, pokud nejsou vhodně filtrovány, organizovány a uchopeny vhodným způsobem. Tuto problematiku řeší projekt SMARTMAP programu OMEGA TAČR, který je řešen ve spolupráci CDV a společnosti CLEVERMAPS. Ideou projektu je fakt že v českých městech jsou pro strategické plánování využívány pouze statická data a velmi málo, nebo vůbec se pracuje s daty v reálném čase. Neexistují totiž systémy, které by veškeré potenciální datové zdroje ve městech agregovaly a nabídly občany, městské správě a dalším organizacím jednotnou platformu, pomocí které by nad těmito daty mohly pracovat. Cenná a pro rozvoj měst použitelná data ale již existují. Projekt vytvoří unikátní SW nástroj nad daty z různých i komerčních zdrojů, čímž existenci těchto dat a jejich vhodné použití zviditelní. Nástroj pomůže městům v ČR, a potenciálně i v zahraničí, odhalit nejperspektivnější lokality pro budoucí investice do veřejného prostoru i technických systémů, čímž akceleruje jejich rozvoj a zefektivní čerpání evropských dotací. Výsledky budou žádané i třetím sektorem, neboť poskytnou cenné informace o komerčním potenciálu různých lokalit města, a tím podnítí soukromé investice. Projekt bude mít dopad i na otevírání dat (open data), neboť poukáže na výhody jejich používání. BIG DATA PRO SMART CITIES BIGDATA mohou : Podporovat obyvatele měst v jejich činnostech – doprava, podnikání, komunikace s úřady Poskytovat více obch. příležitostí pro společnosti a pro sektor služeb soukromého sektoru Zefektivnit řízení města a zlepšit poskytované služby Poskytovat „chytrý“ monitoring a kontrolu nad děním ve městě Vytvořit a udržovat lepší ŽP ve městech Zvyšovat živ. úroveň obyvatel – služby, zdravotnictví, doprava Projekt SMARTMAP je řešen s finanční podporou TA ČR.
Index atraktivity ulice „Každá ulice v chytrém městě má svá čísla. Občané, investoři či město tak vědí, jaká je kvalita života v dané ulici, což ovlivňuje jak názory a životní styl, tak i cenu bytů či plány a investice ze strany města. Většinu těchto informací získáme pomocí IoT.“
Sociální síť měst city:one Sdílení chytrých projektů řešení, nápadů, produktů a nástrojů propojení lidí a měst zpřístupnění informací
Chytrá slovenská a česká města Děkuji za pozornost David Bárta ex-šéfredaktor časopisu Smart cities Platforma CityOne – www.cityone.cz (spuštění k 1.2.2017) Centrum dopravního výzkumu (CDV) Líšeňská 33a, 636 00, Brno david.barta@cdv.cz cz.linkedin.com/pub/david-bárta/44/77a/761/