NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Zahraniční obchod.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Systémové pojetí manažerské práce
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Strategie podniku v globálním světě
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Výrobek a jeho životní cyklus
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Produkt, produktové strategie
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Prosperita organizace
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace Proč výzkum trhu? „Kdo zná svého zákazníka, ten mu umí nabídnout zboží,
SPACE ANALÝZA.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Interkulturní marketing
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Proč výzkum trhu? L 8 Ing. Jiří Šnajdar
Vítejte na marketingu.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Marketing Základy a postupy..
Transkript prezentace:

NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI TECHNOLOGICKÉ PROSTŘEDÍ NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI L 6 Ing. Jiří Šnajdar 2015

TECHNOLOGICKÉ PROSTŘEDÍ - je dáno vědeckovýzkumným potenciálem a dokazuje technickou vyspělost země - analýza technologického prostředí se zabývá třemi ukazateli:      ukazatel výše výdajů na výzkum a vývoj, která je dána procentem z HDP       počet vědeckovýzkumných pracovníků dané země       výše výdajů na vědeckovýzkumnou činnost v odvětví

NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI = společnosti se sídlem v jedné zemi a vyvíjející činnost pod svou kontrolou ve dvou dalších zemí, v nichž realizují alespoň 10 % svého obratu ·  mateřská společnost + zahraniční filiálky ·  kontrola: finanční, manažerská, technologická ·  společnosti: průmyslové, obchodní, služby ·  označení: nadnárodní, multinacionální, transnacionální

Vývoj nadnárodních společností - konec 19. stol Vývoj nadnárodních společností -  konec 19. stol. Evropa – zdroje surovin – investice do zahraničí -   od 1945 „Americká vlna“ obnovy Evropy – americké společnosti zřizují filiálky – místní spotřeba, levná pracovní síla, vysoká rentabilita výroby -   70. léta – rozvoj evropských a japonských nadnárodních společností

Důvody pro nadnárodní společnosti -   přítomnost v zemi spotřeby (nelze vše převážet – vysoké dopravní náklady) -   podpora vlády – růst zaměstnanosti, podpora investorů -    velký kapitálový trh USA – vysoká technologická úroveň -    odvětvově: těžební průmysl 1. zpracovatelský průmysl 2. sektor služeb

Fungování nadnárodních společností -  cíle: zisk + budoucí vývoj a růst ve 2 úrovních (mateřská – dceřinná) -   složitý organizační systém – rozdílnost prostředí -   organizovány:          horizontálně – dle regionů          vertikálně – dle oborů na celém světě (diverzifikovaná činnost)          kombinace – územní a výrobková organizace (např. Uniliver, Philisps) -    rozpočet filiálky – přezkoumán mateřskou společností, stanoven rozpočet celosvětově

Rozhodování nadnárodních společností -   strategická rozhodnutí: závisí na orientaci, politickém procesu (stanoví generální ředitelství) -    administrativní rozhodnutí: organizační zajištění činnosti firmy (stanoví GŘ a filiálky) -    politická rozhodnutí: finanční vedení, marketing (stanoví GŘ a filiálky) - operativní rozhodnutí: řízení filiálek, (nezasahuje GŘ)

Národní společnosti = koncern kapitálových společností (dnes hojně holdingové) -          operují ve více zemích -          výrobní faktory – doma, v zahraničí -          podniková politika – celosvětově -          kapitál – po celém světě -          mateřská společnost a dceřinné společnosti -          mezinárodní transakce – strategie -          roční uzávěrky – celosvětová bilance

Mezinárodní management - etnocentrické myšlení respektuje se země mateřské společnosti v manažerských pozicích v pobočce převaha příslušníků mateřské společnosti -    polycentrické myšlení Manažeři z různých zemí světa v managementu pobočky zástupci různých národních kultur -     geocentrické myšlení v managementu pobočky zástupci dané kultury v dané zemi

ADAPTACE VÝROBKU PRO MEZINÁRODNÍ TRH 1. PROMĚNNÉ HODNOTY VÝROBKU -    jádrem firemních mezinárodních operací je výrobek nebo služba, tj. souhrn hmatatelných a nehmatatelných elementů, které odlišují výrobek a službu od jiných organizací na trhu. -    firemní úspěch závisí na tom, jak dobrý je její výrobek či služba a jak dobře dokáže firma svou nabídku diferencovat od nabídky konkurentů -     výrobky se mohou rozlišit svým složení, svou zemí původu, svými hmatatelnými rysy jako je balení, kvalita nebo jejich přídavnými rysy jako je garance. Základní východiska při formování výrobkové strategie v  mezinárodním marketingu

Základní východiska při formování výrobkové strategie v mezinárodním marketingu

2. VOLBA STRATEGIE PRO NOVÉ VÝROBKY I 2. VOLBA STRATEGIE PRO NOVÉ VÝROBKY I. Analytická dimenze -          funkce výrobku a uspokojení potřeb -          podmínky užití výrobku -          schopnost kupovat II. Volba strategie -          extenzivní – standardizace -          adaptační – customizace -          inovační -          globální  

Extenzivní strategie – standardizace -   podnik volí shodný postup na zahraničním trhu jako na trhu domácím a uvádí výrobek ve stejném provedení (stejný způsob distribuce, komunikace…) -   standardizace je vhodná hlavně u výrobků určených nikoli k osobní spotřebě a pro konečného uživatele tento způsob uvedení nového výrobku na trh šetří náklady na výzkum a vývoj, umožňuje zásobovat trhy z místních i centrálních zdrojů.  

Adaptační strategie – customizace maximální snaha o přizpůsobení výrobku požadavkům zákazníků na zahraničním trhu -   aplikuje se hlavně na trhu konečného spotřebitele -   nese s sebou vysoké náklady spojené s přizpůsobením výrobních požadavků trhu a s výzkumem, se kterým je spojena analýza potřeb zákazníků (analýza nákupního chování, hodnotová analýza) -   povinná adaptace -   v případě dodržování bezpečnostních norem (hračky) -   u hygienických norem (potraviny)   technické normy (220 voltů – 120V)

-  nezbytná adaptace spotřebitelské zvyklosti + jiné klimatické podmínky - rozhodující je charakter výrobku spotřební – vysoký stupeň citlivosti, zvyklosti, vkus průmyslový – méně podléhají kulturním vlivům, více respektují nařízení a vyhlášky

Obecné výhody standardizace a adaptace Faktory pro standardizaci -   velké úspory ve výrobě -   úspory při výzkumu a vývoji výrobku -   úspory při prodeji -   „zmenšení se“ světového trhu – integrace globální konkurenční schopnosti

Faktory pro adaptaci -   rozlišování podmínek použití -    vládní a regulační vlivy -    rozlišování modelů chování spotřebitele -    místní konkurenční schopnost -    vyhovění marketingové koncepci

Strategie glokalizace (globální + lokální; strategie invence) = snaha jednat místně a myslet globálně tvorba produktu – standardizována a umisťována na trhu  Vhodná pro trh konečného spotřebitele Jde o kombinace standardizace a customizace. V podmínkách mezinárodního marketingového prostředí je označována jako cesta pro vznik tzv. strategic brand

Strategie globální - moderní strategie pro vstup na zahraniční trhy - vznikla z potřeby redukovat náklady na vstup na trh, ale zároveň také maximálně vyhovět potřebám zákazníka a místním podmínkám daného trhu - část finálního designu výrobku je standardizována, tzn. World component, a zbývající část je flexibilní podle podmínek daného trhu - maximální množství produktů je identické pro zahraniční trh.

- pro výrobek musí být nalezen dobře definovaný globální segment trhu - nový výrobek je vyvíjen od počátku tak, aby dosáhl max. % identických komponentů až k bodu, kdy musí být respektovány místní požadavky a potřeby s minimem dodatečných nákladů na přizpůsobení - pro výrobek musí být nalezen dobře definovaný globální segment trhu

 Globální značky I. master brands ·    Nike, Sony, Coca-cola ·   postaveny na aspirativních tématech, univerzální povaha příběhu ·  problém = udržet relevanci sdělení pro další generace prestige brands ·     Chanel, Mercedes, Gucci ·     atraktivnost založena na kulturním původu nebo provenienci zakladatele ·      vysoká aspirativní hodnota značek ·      použití lokálních symbolů

 Globální značky II. Super brands ·         Gillete, Pepsi ·         mezinárodní značky ·         ovlivňuje je příslušnost ke kategorii ·         napětí mezi globálním a lokálním Local brands ·         Dove, Nestle, Danone ·        marketingově se uplatňují lokálně, prodávají se sglobálně kategorie potraviny, domácí potřeby...

 Brand management -          identifikace výrobku, firmy -          diferenciace výrobků firmy -          diverzifikace výrobku (jakost, cena) -          nositel kultury a hodnoty -          tradice a záruka kvality -          tvůrce image spotřebitele - životní styl a symbol doby

 Právní ochrana značky zápis do registru ochranných známek (výlučné užití a převod prodejem licence) §          Národní přihláška §          Mezinárodní úřad duševního vlastnictví EU

KVALITA EXPORTUSCHOPNÉHO PRODUKTU   technické vlastnosti 2. užitné vlastnosti 3. přednosti produktu 4. cena

 Kvalita kvalita produktu představuje požadované fungování produktu při jeho používání -       zákazník má snahu koupit hodnotu hodnotu vytváří vztah kvality a ceny

 Zóny kulturní spřízněnosti odlišnosti mezi zónami tvořícími geografické oblasti: Nordická Evropa (Švéd., Nor., Fin., Dán., Hol., Něm.) Anglosaská Evropa (GB, Irsko + Hol., Něm., Belgie) Centrální „Lotrinská“ Evropa (Rak., Švýc., Fr., Něm., Belgie, It) Středozemní Evropa (Šp., Port., Řecko, It., Fr.) do každé z těchto oblastí patří určité země, některé silně, jiné jsou na hranicích tj. okrajově – státy pak vykazují společné spotřební chování

 Obchodní jednání -          specifické formy styku dvou jedinců nebo skupin -          faktory:           postavení na trhu           pozice projednávané komodity          momentální sociální role (host)          zásady styku (diplomatický protokol) národní příslušnost, kulturní specifika

 Národní zvláštnosti: -   ve všech formách společenského života, pracovní činnosti a obchodování – nutno vytvořit profil národní mentality -          Švédové málomluvní, rezervovaní, zdrženliví, formální, nevyjadřují obdiv a sympatie, formální bariéra korektní, reální, sebevědomí, věcné a rychlé jednání -          Latino-Američané   temperamentní, živí, neformální, přátelští, zaměření na rodinu, tendence odkládat rozhodnutí, příjemné prostředí a humor

-  Arabové    příjemní, neformální, neznají spěch a nedočkavost  náboženství – vliv období ramadánu (nejsou jednání) rozhodnutí přenechávají, smlouvání o ceně, hrdí a negativně reagují na nedůvěru -   Japonci vlídnost, pohostinnost, úsměv, přemíra zdvořilosti, očekávají totéž od obchodného partnera, nepřou se a nehádají, neodporují, spolehliví, důslední -   Rusové dobrosrdeční, v obchodě tvrdí, neústupní, detailisti, promyšlená taktika, pomalejší jednání, trpěliví -          vedle obecných profilů stojí taky etnická, náboženská a generační specifika (zejména USA, Indie, Čína) – migrační vlny

Strategie a taktika Američané + Rusové = výhra nebo prohra       Japonci + západní Evropané = kompromisy         Orient = nadsazené ceny   Němci + Švédové = nadsazení ceny je neseriozní (konec jednání)         Rusové = kategorický zápor      Američané + Němci + Švédové = jasně odmítají        Japonci = neříkají ne   Angličané = zdvořile ne

Latinoameričané + Jihoevropané = bezprostřední Japonci = nevyzpytatelní, není zpětná vazba  Američané = kvalita kontraktu  Číňané + Švédové = kvalita vztahu Arabi = ústní dohoda, podpis je urážka