Argumentace v odborném textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Advertisements

Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_13.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Smrt a umírání ve zdravotní péči
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Způsoby zápisu algoritmů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Algoritmizace - opakování
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Algoritmizace - opakování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Význam utkání v sportovních hrách
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Základní jednorozměrné geometrické útvary
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
RIZIKO.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
GENETIKA Vazba genů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Lomené algebraické výrazy
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
RIZIKO.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Psychologie test.
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Argumentace v odborném textu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transsexualita.
Z oboru zdravotnictví David Zahumenský.
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Lomené algebraické výrazy
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Grafy kvadratických funkcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Argumentace v odborném textu Odborný text je v zásadě teze, nebo souhrn tezí, které se snažíte argumentačně obhájit. Způsob argumentace je tedy klíčový pro uspořádání textu.

Pro korektní debatu je třeba rozlišit: Tvrzení – nijak podložený názor nebo hodnocení; v odborném textu bezcenná věc Hypotéza – domněnka, pokus o vysvětlení nějakého (většinou širšího) okruhu jevů; je určena k dalšímu ověřování Teze – konkrétněji zacílené tvrzení/myšlenka, opírající se o nějaké argumenty – může stát na konci i začátku argumentace Fakta – jednoznačná, objektivně doložitelná a evidovatelná skutečnost Argument – podpůrné body, ideálně v podobě fakt, sloužící k potvrzení nebo vyvrácení teze či hypotézy

Dokazování, vyvození, ověření hypotézy Argumentaci je možné vést v zásadě třemi základními cestami: Dokazování – vyslovím tezi a snáším na její podporu argumenty/fakta. Vyvození – předložím argumenty/fakta, ze kterých vyvodím tezi. Ověřování hypotézy – kombinace obojího: vyslovím tezi, snáším argumenty, které ji mají ověřit, a na jejich základě vyslovím výslednou, dokonalejší tezi Jde jen o základní schéma, v konkrétních případech je struktura komplikovaná – argumentace může zabrat odstavec, studii i knihu, mohou se objevit dílčí teze podporující hlavní teze apod.

Dokazování Santini postavil plaské dvory Kalec a Hubenov. Oba nesou jeho rukopis patrný například na hospodářských dvorech ve Žďáru nad Sázavou, kde je Santiniho působení doloženo. Pro plaské cisterciáky navíc Santini dlouhodobě pracoval.

Vyvození Plaské dvory Kalec a Hubenov nesou podobný rukopis, jako hospodářské dvory u Žďáru nad Sázavou, které projektoval Santini. Vznikaly navíc v době, kdy Santini pro plaské cisterciáky pracoval. Lze se tedy domnívat, že autorem Kalce a Hubenova je Jan Blažej Santini.

Ověřování hypotéz Santini pracoval pro plaské cisterciáky až do své smrti, lze se tedy domnívat, že projektoval i jiné stavby, než vlastní klášter v Plasích. V době, kdy Santini pro tento říád pracoval, vznikly dvory Kalec a Hubenov. Ty nesou Santiniho rukopis – podobné dvory Santini projektoval také pro Žďár nad Sázavou. Lze se tedy domnívat, že Santini pro Plasy projektoval kromě kláštera i některé hospodářské dvory.

Dokazování Santini postavil plaské dvory Kalec a Hubenov. Oba nesou jeho rukopis, který patrný například na hospodářských dvorech ve Žďáru nad Sázavou, kde je jeho působení doloženo. Pro plaské cisterciáky navíc Santini dlouhodobě pracoval.

Příklady chybné a nefér argumentace Účelový výběr faktů Santini je doložen jako stavitel plaských cisterciáků. Proto musel stavět i Kalec a Hubenov. Nic to nedokazuje, v Plasech jsou doloženi i další autoři. Přílišná obecnost Hubenov nese zřetelné rysy Santiniho rukopisu a je to proto evidentně jeho dílo. Jaké to jsou rysy? V čem přesně jsou Santiniovské? (častý kunsthistorický prohřešek!)

Příklady chybné a nefér argumentace Falešné vyvození Santini stavěl barokně goticky. Hubenov ale není barokně gotický. Tím pádem Santini nemůže být jeho autorem. Vyvození neplatí, Santini nestavěl jen barokně goticky. Hra na emoce, aneb „jak všichni vědí“ Není myslitelné, že by opat Tyttl pověřil stavbou tak významných areálů někoho jiného, než Santiniho. Pravděpodobné to možná není, ale myslitelné ano. Je všeobecně známo, že Santini postavil dvory v Kalci a Hubenově. Doplněno řádným odkazem na literaturu by to bylo přijatelné tvrzení, korektnější by ale i tak byla jiná formulace (většina badatelů se shoduje, že…)

Příklady chybné a nefér argumentace Tautologie, aneb zacyklení Santini u Žďárských dvorů není archivně doložen, tyto stavby ale mají stejný rukopis jako dvory, které prováděl pro opata Tyttla z Plas. Zde také chybí archivní doklad, ale Santiniho autorství zde ze srovnání ze Žďárskými stavbami jasně vyplývá. Santini je autor Žďáru, protože je to autor Plas, protože je to autor Žďáru… Na tak krátké ploše to vypadá absurdně, ale na ploše dvou stránek či kapitol se toho dopustíte raz dva.

Obecné zásady, aneb etika badatele Vše vysvětlujte. Je lepší mít upovídaný text, než nedůvěryhodný souhrn tezí. Buďte srozumitelní a přehlední. Klíčem k úspěšné argumentaci je to, že jí druhý porozumí. Vždy zmiňujte/citujte i názory, se kterými nesouhlasíte. Oponenty nikdy neshazujte, přiznejte jim naopak jejich silné stránky. Pokud jste si vědomi toho, že proti Vaší tezi existují protiargumenty, odkazujte na ně. Pokud víte o dalších slabinách své teze, přiznejte je. Vyplývá-li z Vašich argumentů více možných závěrů, popište je všechny, ne pouze ten, který se Vám hodí. Vždy se ale k jednomu závěru otevřeně přikloňte a svůj výběr vysvětlete. Buďte korektní, ale čitelní – musí být jasné, jakou pozici zastáváte. Historie umění je interpretativní věda. Pište s pokorou a nikdy se netvařte, že jste našli definitivní odpovědi.