Komunikace a jazyková správnost (pravopis)?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potřebují informatici umět komunikovat?
Advertisements

2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
POČÍTAČOVÉ VIRY A ANTIVIROVÉ PROGRAMY. Viry a antivirové programy VIR program, který se dokáže sám šířit bez vědomí uživatele. pro množení se vkládá do.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
SLOVNÍKY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_43 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Postup modelování Kateřina Růžičková. Postup modelování Rozhodnutí modelovat Definice problému Existence modelu, pro daný problém Identifikace modelu.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Autentizace předmětem
16.1 Dokument v digitální podobě
Maturita 2017.
Věcné autority v roce 2016
Ing. Kateřina Lichtenberková
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
MICROSOFT WINDOWS.
Internet.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Komunikace a jazyková správnost
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Programování a simulace CNC strojů I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Inf Tabulkový procesor - formátování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Dan Zeman (Statistický parser na analytické rovině)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Maturita 2018.
INSTITUT BIOSTATISTIKY A ANALÝZ Typografická pravidla
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Části obchodního dopisu, osnova
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Úvod do korpusové lingvistiky 3
Celoživotní vzdělávání učitelů
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Profesionalizace sociální práce v ČR
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Dvousemestrální celouniverzitní předmět: (možná i zkrácená verze jednosemestrální komerční) Úvod do terminologie a psaní textu v univerzitním prostředí.
Transkript prezentace:

Komunikace a jazyková správnost (pravopis)? Předmět Základy odborného stylu (VB000) K. Pala, Centrum ZPJ FI MU podzim 2015

Pozitivní komunikace Výchozí axiom: nelze nekomunikovat Naše civilizace stojí na komunikaci – je to základ pro vědu, techniku, kulturu, veškeré znalosti lidstva Musí splňovat jisté standardy, aby byla efektivní Pro komunikaci potřebujeme vhodná pravidla, normy Většina lidské komunikace probíhá v přirozeném jazyce Má dvě základní podoby: mluvenou a psanou Mluvený jazyk je prvotní Potřeba norem pro přechod od mluvené podoby k psané

Mluvený a psaný jazyk Mluvený jazyk je primární (cca 5000 jazyků světa) Psaný jazyk je až sekundární – je to ale paměť lidstva Psané texty v přirozeném jazyce vyžadují přiřazení zvuků jazyka (hlásek) psaným znakům (písmenům) Úplná reprezentace zvuků v jednotlivých jazycích – International Phonetic Alphabet (IPA) Reprezentace zvuků – různé pravopisné systémy Jsou základem veškeré civilizace a kultury obecně Abecední písma – latinka, cyrilice a mnohá další Ideografická písma (logografická) – čínština, cca 50 tis. znaků (základ 9-12 tis. znaků, standard) Slabičná písma – japonština, korejština

Přiřazení zvuků znakům Kolik hlásek (fonémů) má čeština? Kolik písmen má čeština? Kolik hlásek (fonémů) je v angličtině? Kolik písmen je v angličtině? 40-42: 36 (piš, jak slyšíš) 40-44: 26 Uvedená čísla naznačují povahu daného pravopisného systému – fonetický (čeština) vs. historický (angličtina – 14. stol.) Spřežkové a diakritické systémy (v češtině)

Funkce pravopisných systémů Zaznamenávací – aby se to dobře psalo Vybavovací – aby se to dobře četlo Která funkce je důležitější? Vyváženost? Posílíme-li jednu funkci, oslabíme druhou a naopak Jaká je situace v praxi? Historické systémy (typicky angličtina, 14. stol.) Fonetické systémy (Husova reforma, čeština, slovenština) Který systém je obtížnější k naučení? Spřežkové systémy – stará čeština, dnes zčásti i polština Lze získat přes milion liber za úspěšnou reformu anglického pravopisu? (nadace Bernarda Shawa, 1910) Pravopisné systémy jsou velmi konzervativní (viz reformy v němčině)

Pravopisné chyby Jazyková správnost a gramotnost – podmínka úspěšné komunikace a profesionální úspěšnosti obecně Pravopis není gramatika (popis struktury jazyka) V čem se nejvíc chybuje? (styl, interpunkce) Typy pravopisných chyb Překlepy (prgram, studiijní, …) Morfologické chyby – koncovky (hloupejma) Syntaktické chyby – shoda (psaní y/i), vazby (valence) Styl a stylistické chyby – provedení nařízení Typografické chyby – mezery, pomlčky, spojovníky, uvozovky, fonty, jednopísmenové předložky na konci řádků Spisovnost : nespisovnost, formálnost : neformálnost

Opravování chyb v textech Snahou je, aby v našich textech bylo málo chyb Lidé – korektoři nejsou dokonalí, v textech zůstávají vždy nějaké chyby Softwarové nástroje odhalující chyby (překlepy) v textech: různé typy korektorů (interpunkční, stylistické) Korektory najdeme v produktech, jako jsou Microsoft Office (Word), Open Office aj. Co dovedou? Mohou být chytřejší než uživatel? Opravují jednotlivá slova v textu obsahující chyby jako (chitrí, právda, mluvým, …) Korektory překlepů opravují jen jednotlivá slova, slovní spojení (v kontextu) jako šikovná student nikoli

Pravopisné korektory Jak jsou tyto nástroje konstruovány? Hrubá síla nebo inteligence? Kolik slov má čeština? Kolik slovních tvarů? PSJČ – cca 250 000 základních tvarů slov Slovních tvarů v češtině je kolem 60 milionů Morfologická analýza a morfologický analyzátor je základem pro konstrukci korektoru překlepů Pro češtinu – morf. analyzátor majka, cca 400 000 českých kmenů (ukázka v nástroji DebDict, vytvořen v Centru ZPJ, používá jej firma Seznam)

Gramatické korektory Dovedou opravovat slovní spojení v kontextu, např. studentk šel do školi když pršeló. Na rozdíl od korektoru překlepů gram. korektor Wordu podtrhává zeleně a opravy jen doporučuje Chyby v gramatické shodě a vazbách Upozorňují také na chyby v interpunkci Povaha české interpunkce je syntaktická Gramatický korektor je k dispozici v české verzi Wordu (Oliva, Květoň, Petkevič) Aplikace Grammaticon od Lingey – kvalita?

Gramatické korektory Co umí nástroj Grammaticon (od firmy Lingea) – falešné hlášky Co gramatické korektory nedovedou? Nakolik se na ně lze spolehnout? Evaluační parametry: přesnost a pokrytí Přesnost (úspěšnost) se dnes pohybuje do 70 %, jde o velmi těžkou úlohu Principy fungování gramatických korektorů? Automatická syntaktická analýza – parsery (Set), Plus další vhodná heuristická pravidla

Nebojme se pravidel českého pravopisu Knižní podoba Pravidel českého pravopisu Internetová jazyková příručka – ÚJČ a FI MU Má dvě části – slovníkovou a normativní Slovníková část pokrývá cca 60 000 čes. slov Běží na serveru Centra ZPJ, denně téměř 40 tis. přístupů (ukázka) Příručka obsahuje automatickou morfologii a je nově doplněna o dva normativní slovníky Používá se ve standardně nejen ve školách

Pravidla českého pravopisu Je český pravopis obtížný? Kombinace fonetického a historického principu, fonetický převažuje V čem se nejvíc chybuje? Stylistické chyby – cca 23 %, jde tu o formulaci myšlenek, ta je nesnadná Interpunkční chyby – asi 20 % Ostatní – překlepy, y/i, velká písmena, tvary mne/mě, typografické chyby aj. Reformy českého pravopisu

Současný stav I Poslední reforma čes. pravop. proběhla v r. 1993 Pokus o tzv. demokratizaci pravopisu? Úprava psaní slov cizího původu (kurs/kurz) Ref. vedla k malé pravopisné válce (filos/zofie) Výsledek: špinavý kompromis (fonetizace) (ne)úspěšnost reformy si lze ověřit na datech – dnes na velkých souborech textů – korpusech Jaký je tedy současný stav? – je vidět, že norma je rozkolísaná – nejhorší možný výsledek

Současný stav II Korpusy (CzTenTen12, 5 miliard) to potvrzují kurs: 65,360 vs. kurz: 581,913, feminismus: 11,895 vs. feminizmus: 332 Rozkolísanost standardů je obecně nežádoucí, komplikuje plynulost komunikace, reforma?? Bezbolestná úprava by např. byla ú/ů Za problém se pokládají velká písmena, volnost je značná Pokud jde o y/i, situace pro úpravu není zralá Případná inspirace slovenštinou Komunizmus: 3804 vs. komunismus: 107148, socializmus:  5,079 vs. socialismus: 91,734

Vyhlídky a perspektivy Institucí, která se stará o jazykovou kulturu v ČR, je Ústav pro jazyk český AV ČR Komunikuje s veřejností prostřednictvím Jazykové poradny (a nyní též IJP) Jejich aktuální přístup k problematice českého pravopisu je spíše liberální a opatrný Lze očekávat nějaké reformy? Pro absolventy FI je potřebné, aby se v českém prav. standardně orientovali a psali bez chyb

Další nástroje pro práci s jazykem Elektronické slovníky české – nástroj DebDict Vícejazyčné slovníky – např. produkty firmy Lingea Google Translator České překladače: Eurotran, PC Translator – málo kvalitní Problematika strojového překladu Morfologické a syntaktické analyzátory Dialogové systémy Porozumění přirozenému jazyku (extrakce inf.) Porozumění příběhům a zprávám, MUC, adresa: http://www-nlpir.nist.gov/related_projects/muc/proceedings/muc_7_toc.html

Počítače a PJ Komunikace mezi člověkem a počítačem je dnes primárně jednocestná Její kvalita ve skutečnosti závisí na tom, jak dobře uživatel zná programové vybavení svého počítače (jeho OS) Počítače s námi zatím nedovedou komunikovat Potřeba dvoucestnosti – zde se dostáváme k umělé inteligenci – její součástí je mj. zpracování PJ (modelování funkcí lidského mozku na počítači) Doplnit adresu Loebnerovy ceny: http://www.loebner.net/Prizef/loebner-prize.html

Počítače a PJ 2 Reprezentace znalostí o světě, inference (logika), zvládnutí PJ (gramatika) – tři součásti Dialogové systémy je musí obsahovat Turingův test, Eliza, chatboty, každoroční soutěž o Loebnerovu cenu, roboty Zpracování mluvené řeči – diktovací systémy Dovedou přepisovat zvuky na znaky – pro češtinu: Newton Technologies, Dictate 4 U těchto systémů zatím nejde o porozumění PJ

Mgr. Jiří Materna, Seznam Vysokou školu jste neproseděl pouze u počítače, ale zahrál jste si například i ve fakultním divadle. Jaké to bylo, když se informatici pustili do divadla? Celá řada lidí si myslí, že divadlo na fakultě informatiky nemá co dělat, ale já jsem přesvědčený o opaku. Problémem českého školství je obrovská pasivita studentů a jejich neschopnost prezentovat své myšlenky na veřejnosti. Je to dáno především tím, že k tomu nejsou vedeni již od útlého věku. Často se stává, že si studenti sedají co nejdále od katedry a vůbec se nezapojují do diskuse, protože mají obavy, aby se neztrapnili. Později třeba něco prezentují na odborné konferenci, kuňkají, a přestože mají obsahově silné téma, nedokáží je prodat. Sám jsem od přírody introvert a účinkování v divadle před lidmi nacpanou posluchárnou mi v tomhle hrozně pomohlo.