DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
¨-4-.
Advertisements

VY_32_INOVACE_31-11 Česká poezie po r Oldřich Mikulášek.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
František Halas Novotná Martina, V8A
František Halas ( ) ( ).
František Halas a Bohuslav Reynek
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Božena Němcová – povídka Karla
Český jazyk a literatura
Karel Toman Anarchistický buřič.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
_32 V VY_32_INOVACE_53 V nn VY_32_INOVACE_53_NE. Anotace - prezentace učebního materiálu pomocí programu Power Point, prohloubení znalostí a seznámení.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková JAROSLAV SEIFERT Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SPIRITUÁLNÍ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jan Neruda - dílo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jaroslav Seifert Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_45_Jaroslav Seifert
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
František Halas.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Spisovatelé a ilustrátoři
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_ František Halas Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Česká literatura 20. století Ročník třetí Datum tvorby 2. 12.2012 Anotace František Halas, smrt, úzkost, poezie za války Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test . Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

František Halas 1901 - 1949

Život narodil se v Brně, vyučil se knihkupcem k literatuře ho přivedli přátelé Jiří Mahen a Bedřich Václavek, který mu nabídl spolupráci na redigování brněnské pobočky Devětsilu 1921 vstoupil do KSČ a stal se členem Devětsilu 1926 odchází do Prahy a pracuje v nakladatelství Orbis za války byl v odboji, po válce pracoval na ministerstvu informací 1946 byl zvolen předsedou Syndikátu českých spisovatelů, kritizuje praktiky KSČ a cenzuru, které strana zavádí Fotografie Františka Halase na tomto odkazu http://www.knihovnaslany.cz/wp-content/gallery/kalendarium/halas-frantisek-1.jpg

Tvorba Rysy 1. složitost, dílo často nepochopeno a rozporuplně přijímáno 2. poezie mu byla hlavním měřítkem všeho, odmítal, aby sloužila politice 3. stále se opakující motiv smrti, převládají existenciální otázky života 4. časté používání metafor

Tvorba Sépie individuální pojetí poetismu, ilustroval ji Karel Teige. Obsahuje typické prvky poetismu (asociace, metafory...), ale liší se pesimistickým pohledem na svět. Časté jsou motivy hrobu, ošklivosti, hrůzy. http://www.artbook.cz/images/Foto/a/100639.jpg Kohout plaší smrt definitivně se vydělil z dobových uměleckých směrů. Objevují se motivy rozkladu, nicoty, smrti, tragický pohled na svět je blízký K. H. Máchovi. Větná stavba je složitá, často archaismy a neologismy. Verš je nepravidelný, zvukově výrazný. Záměrně používá zvukově nemelodické rýmy a velké množství metafor. Tvář vedle tématu smrti se objevuje i motiv lásky, básně mají písňovou formu. Hořec http://www.kdb.cz/files/images/big/28043.jpg

Tvorba Staré ženy pohled na osamělou ženu na sklonku života. Oslovuje její ruce, oči, tváře, zdůrazňuje neúprosnost času a stáří Sbírka nebyla ve své době pochopena S. K. Neumannem, který kritizoval pouhý popis biologického stárnutí. Chyběla mu společenská angažovanost Jako odpověď napsal Neumann sbírku Staří dělníci (aktivita a zapojení do kolektivu jim brání cítit marnost vlastního života) http://www2.bookfan-static.eu/images/cover/book/9/0/4/3/7/Stare-zeny-Frantisek-Halas---w-140-h-null.jpg

Tvorba na prahu okupace po roce 1936 se Halasova poezie mění. Jde o reakci na ohrožení republiky a společenské dění v Československu Dokořán Torzo naděje reakce na mobilizaci a mnichovské události. Používá biblické motivy, jde o jednu z nejpůsobivějších sbírek této doby http://www1.bookfan-static.eu/images/cover/book/9/0/4/3/8/Torzo-nadeje-Frantisek-Halas---w-140-h-null.jpg

Torzo naděje - ukázka Zpěv úzkosti Kolikrát verši můj kolikrát klopýtals v bolesti lásce žalu mém soukromém kolikrát verši můj kolikrát tancovals Teď krokem zbrojným verši můj pochoduj Pěšáckým rytmem zněte slova úzkostí šikovaná Té úzkosti dvanácté Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon Čí ruce ho rozhoupaly Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali Viděl jsem slzy v očích žen Viděl jsem pěsti zaťaté Počkejte málo málo jen však vy nás poznáte ... Pole naše křičí Zrada Lesy naše hučí Hanba Řeky naše šumí Zrada Hory naše bouří Hanba Ticho teď ticho Stoupá Hlas Ó duše lidu jak koktalas Geni Genie země naší na na křídlech tvých je plno plno slzí v hodinách zlých meč tvůj ať zvoní brzy

Tvorba v době okupace Naše paní Božena Němcová spisovatelčin těžký osud je paralelou k údělu českého národa Ladění vzpomínky na dětství a domov Já se tam vrátím oslava kraje básníkova dětství - Kunštátu na Českomoravské vysočině posmrtně vyšla sbírka A co? http://www.antiknarynku.cz/covers/16845.jpg

Hrob F. Halase v Kunštátě http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Franti%C5%A1ek_Halas_%28grave%29.JPG/603px-Franti%C5%A1ek_Halas_%28grave%29.JPG Dům F. Halase v Kunštátě Hrob F. Halase v Kunštátě http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/House_of_Frantisek_Halas.JPG/800px-House_of_Frantisek_Halas.JPG

Otázky Na který kraj vzpomíná ve své tvorbě? Čím se Halasův poetismus liší od tvorby jeho současníků? Jaká témata se objevují v jeho předválečné tvorbě? Kdo kritizoval sbírku Staré ženy?Proč?

Zdroje: VLADIMÍR PROKOP. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.soft, 2008. Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. Zdroje obrázků použitých knih citovány přímo v textu Materiál stažen 5. 12.2012 FRANTIŠEK HALAS. Torso naděje. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1968.