Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Jan Dvořák NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_07_František Halas – Torzo naděje TEMA: Česká literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 František Halas – Torzo naděje

3 Anotace: Materiál je určen pro 3. nebo 4. ročníky čtyřletého studijního programu gymnázia, případně pro 5. či 6. ročníky šestiletého studijního programu gymnázia. Součástí jsou základní informace o autorovi, primárně je však materiál zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem materiálu je také poukázat na provázanost společenských událostí a umělecké činnosti v krizovém roce 1938. Studenti pracují s textem. Na základě jeho přečtení pak odpovídají na zadané otázky. Odpovědi lze zaznamenat na tabuli přímo do materiálu pomocí fixu či elektronického pera. Otázky lze využít i pro samostatnou práci studentů. Materiál je určen k interaktivní výuce

4 1938 Rok Rok který byl, je a ještě dlouhou dobu bude námětem dlouhých diskuzí. Rok jehož nejzářivějším a zároveň nejtemnějším měsícem je září. V době kdy mladá, sotva dvacetiletá, Republika československá bojovala zápas o své bytí a nebytí, bylo vzduchem cítit napětí. Poté nastala ta osudná noc, napětí povolilo a v očích Čechů se zaleskly slzy. Dnes jen těžko dokážeme zhodnotit, zda Mnichov byl záchranou naší kultury či jen počátkem několikaletého útlaku. V myslích tehdejších Čechů byl však synonymem zrady a tragédie. Přesto naděje stále žila. Republika byla „malá, ale naše“! Zářijové dny tak nemohly uniknout pozornosti básníků. Tolik nadšení a následné bolesti se jen málokdy objeví takřka současně a navíc v takovém rozsahu, kdy jásá a hned na to trpí celý národ. Utrpení porobeného je zde doprovázeno fanatickými projevy vítězů a na pozadí tohoto zápasu o střední Evropu, zápasu o světový mír, si každý prožívá zdánlivě nedůležitý vnitřní boj. To vše si žádá povšimnutí básníkovo. Ti naši neteční nebyli. Vladimír Holan a jeho Září 1938, Josef Hora a Domov, a především František Halas se svým Torzem naděje a Seifertova sbírka Zhasněte světla jsou toho důkazem.

5 František Halas * 1901 v Brně
Rodiče pracovali v textilce, otec ho přivedl k levicovému smýšlení Dětství prožil na Vysočině X literární počátky opět v Brně Člen Devětsilu Inspirován Baudelairem a Traklem Po roce 1945 vystupuje jako aktivní komunista, avšak novým režimem byl zklamán + 1949

6 Okolnosti vzniku sbírky
Halas v září mobilizoval jako tisíce jiných mužů a z jeho „vojácky drsných“ zápisků do deníku posléze vzniknou verše Torsa naděje. Metoda psaní byla tzv. mozaiková. Během svého působení na frontě si Halas zapisoval jednak věcné údaje (Kdy, kde, co), jednak náčrtky veršů, ale i např. adresy lidí s nimiž se setkal. Tyto zápisky pak pozdější sbírce dodávají syrovou autenticitu a údernost. Sporé a kusé záznamy z malého hnědého bloku nutí nás stále ke srovnávání s tím, co známe ze sbírky Torso naděje i z jiných textů té doby. Původním Halasovým záměrem však bylo vytvořit drama. To mělo nést název Mobilisace s podtitulem Hra o marných ctnostech. Hrané scény měly být dle plánu střídány filmovými záběry. E.F. Burian, na kterého se Halas obrátil, pochopil aktuální naléhavost Halasova záměru, ale střízlivě usoudil, že divadelní realizace by vzhledem k předpokládanému dějinnému vývoji byla zdlouhavá a možná nereálná, že cenzura by hru okleštila, ne-li zakázala. Z Halasových skic a fragmentů tak vznikla básnická sbírka. báseň se staví jakoby „na přeskáčku“ ze zaznamenaných střípků zážitků

7 Torzo naděje - rozbor Kůň bronzový kůň Václavův se včera v noci třás a kníže kopí potěžkal Myslete na chorál Malověrní (Praze) Ke komu a proč básník obrací svou pozornost? Která noc je v textu zmíněna? Jak se jmenuje chorál, který je nejstarší duchovní písní u nás? Halas apeluje na společnost a její postoj. Jak se tato skutečnost odlišuje od předchozích sbírek básníka?

8 Torzo naděje - rozbor Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon Čí ruce ho rozhoupaly Francie sladká hrdý Albion a my je milovali (Zpěv úzkosti) Jaký druh verše je využit v ukázce? Co je to Albion? Proč je z něj (a z Francie) Halas zklamán? Ve kterém verši je to naznačeno? Jak souvisí s všeobecným očekáváním?

9 Torzo naděje -rozbor Jaké pocity symbolizuje báseň Voják?
Zbytečný voják na stráni kterou si říjen rozestýlal trhalo nebe krákání a voják stál … Zbytečný voják v krajině kterou mu kdosi bral děti se ptaly po vině Jaké pocity symbolizuje báseň Voják? Proč voják neodpovídá? Jaké básnické figury ukázka obsahuje?

10 Zdroje: Halas, F.: Torso naděje, Praha 1945
Churáň, M. a kol.: Kdo byl kdo v našich dějinách 20. století, Praha 1998 Kundera, L.: František Halas, Brno 1999 Michl, K.: Chvíle setkání věčnost vzpomínky, Hradec Králové 1976 Píša, A. M.: Poezie osudného roku, in: Třicátá léta. ČS, Praha 1971


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google