e-knihy v Knihovně Jinonice …a v akademických knihovnách obecně Miriam Vojtíšková, http://knihovna.jinonice.cuni.cz
Opravdu CHTĚJÍ STUDENTI e-knihy? Průzkum Proquestu MCKIEL, Allen. ATG Special Report — ProQuest’s 2016 Global Student and Researcher eBook Survey. Against the Grain [online]. 2016, 28(5) [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://www.against-the-grain.com/wp-content/uploads/2016/12/ATG_pgs73-112_v28-5.pdf. Průzkum indikuje, že oproti předchozím rokům se poptávka po e-knihách spíše snižuje
Má smysl řešit , jestli CHTĚJÍ STUDENTI e-knihy? Přesnější průzkum – řeší preference s ohledem na typ dokumentu Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.
Akademické knihovny už neřeší, jestli e-knihy ano nebo ne ALE Jaké procento se svého rozpočtu vyčlenit na e-knihy? Má smysl kupovat tištěnou i elektronickou verzi stejného titulu? Kdy má smysl upřednostnit nákup e-knihy před tištěnou verzí? Jaký akviziční model zvolit? * DURANT, David M. a Tony HORAVA. The Future of Reading and Academic Libraries. Portal: Libraries and the Academy [online]. 2015, 15(1), 5-27 [cit. 2017-06-05]. DOI: 10.1353/pla.2015.0013. ISSN 1530-7131. Dostupné z: https://www.press.jhu.edu/journals/portal_libraries_and_the_academy/portal_pre_print/articles/durant.pdf. Print and digital should be seen as complementary media, serving different reading and research needs, and not simply as interchangeable.*
Počty e-knih: UNIVERZITA KARLOVA z toho 130.000 ebrary jen 435 titulů je českých 150 naše knihovna (mimo kolekce) Karolinum a eReading Využívanost stoupá
e-knihy v knihovně vypadají jako ideál: Nonstop dostupnost (24/7/365) Přenosnost (vždy s sebou) Neomezený počet dostupných výtisků (sic!) Nezabírají fyzický prostor Ale realita je úplně jiná:
Tištěné knihy: SNADNÉ Stejné knihy u různých poskytovatelů Knihovna si zvolí dodavatele, kterého preferuje Zavedené workflow Objednání Zpracování Katalogizace
Ale e-knihy pro knihovníky: Nedostupnost e-knih: odborné publikace často nikdy nevyjdou jako e-knihy E-knihy tvoří 9% z celého trhu akademických titulů1 e-knihy vyjdou se zpožděním po tištěné verzi (embargo 3-18 měs.) – časté u učebnic, aby podpořili prodej tištěné verze2 – když je předepsaná ke kurzu, nemůžeme čekat, kdy a zda vyjde jako e-kniha Akvizice je časově náročná a rozhodování není jednoduché – volba způsobu akvizice, zjišťování akvizičních modelů, počty přístupů – není jednotné workflow Neprůhledné obchodní modely Knihy, které byly součástí např. kolekce, jsou najednou nedostupné (ebrary) Cena, která je pro knihovny často neúměrně vysoká + 21% DPH - knihovny velice zvažují, které tituly se jim oplatí koupit (titulově je to často dražší, ale celou kolekci si nemůžeme dovolit) MARC záznamy Časově náročná školení 1 WALTERS, William H., 2014. E-books in academic libraries: Challenges for sharing and use. Journal of Librarianship and Information Science [online]. 2014, roč. 46, č. 2, s. 85–95 [cit. 2014-11-20]. ISSN 0961-0006, 1741-6477. Dostupné z: http://lis.sagepub.com/content/46/2/85 2 HODGES, Dracine, Cyndi PRESTON a Marsha J. HAMILTON. Resolving the Challenge of E-Books. Collection Management [online]. 2010, roč. 35, č. 3-4 [cit. 2014-11-20]. ISSN 0146-2679. Dostupné z: https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/handle/1811/49744/HodgesD_CollectionManagement_2010_v35_n3-4_p196-200.pdf?sequence=1&origin=publication_detail
Jak získáváme e-knihy: Způsob nákupu: Titul po titulu nejčastější způsob nejflexibilnější způsob, ale časově náročný + vyšší cena Způsob zpřístupnění: Trvalý nákup dražší způsob než předplatné pocit „vlastnictví“ aktualizace? (u referenčních titulů) Způsob nákupu: Balíčky předplatné nebo trvalý nákup cenově často výhodnější než nákup jednotlivých titulů mohou obsahovat i tituly, které jsou pro nás absolutně irrelevantní Způsoby zpřístupnění: Předplatné možnost získat přístup k většímu počtu knih za relativně nízkou cenu ebrary Academic Complete: offline výpůjčky; nevýhoda: knihy mohou z kolekce zmizet bez varování Jednouživatelský vs. víceuživatelský přístup Budoucnost je PDA, DDA - knihovna nakoupí jenom tituly, o které je zájem
Akviziční modely: Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.
Zdroje e-knih: * Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, s. 69. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.
e-knihy pro uživatele: BARIÉRY Musíme vysvětlovat, propagovat, školit. rozdílné platformy poskytovatelů (průměr 10 různých platforem průměr) různé formáty e-knih: „Proč to nejde v mé čtečce?“ proprietalní formáty: „Proč si mám zase instalovat další čtečku?“ stažení a tisk jenom části na jednu session (ebrary) stahování dokumentů jen po kapitolách (vydavatelské platformy) jednouživatelské přístupy (k čemu pak e-kniha?)
Co brání studentům VYUŽÍVAT E-KNIHY? Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.
Co brání studentům VYUŽÍVAT E-KNIHY? MCKIEL, Allen. ATG Special Report — ProQuest’s 2016 Global Student and Researcher eBook Survey. Against the Grain [online]. 2016, 28(5) [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://www.against-the-grain.com/wp-content/uploads/2016/12/ATG_pgs73-112_v28-5.pdf.
e-knihy pro uživatele: NEPOCHOPENÍ Musíme vysvětlovat, propagovat, školit. Rozdíl mezi individuálním nákupem a knihovní licencí: „Proč nemůžete koupit e-knihu na Amazonu?“ …častý problém s granty: vymezí si peníze na e-knihy za cenu na Amazonu Slabé právní vědomí: uloz.to je považován za legální zdroj: „Vždyť za to platím.“ Odpor tzv. „digitálních imigrantů“ (někdo, kdo se nenarodil do digitální doby a jenom se jí musí přizpůsobovat - narození před 1985) – což je většina vyučujících
e-knihy: frustrace uživatele Požadovat Adobe Digital Editions pro stažení celé knihy je šílenství a studenti to NESNÁŠÍ Authorize
e-knihy: propagace e-knih u nás
e-knihy: výzvy v naší knihovně DRM u knih pro offline výpůjčku "Proč nemohu číst na Kindlu? Proč si nemohu stáhnout celou knihu najednou? Proč je kniha nedostupná i pro online čtení?“ (problém SUPO) = neustále školení, vysvětlování, manuály Propagace e-knih nakoupených knihovnou (propagace přes sociální sítě, web, čtečky – každý měsíc výběrově e-knihy z oboru) Vyhledávání – studenti neumí e-knihy najít - řešení jenom discovery Studenti a vědci z humanitních oborů nepatří mezi „early adopters“ – přesvědčování proč e-knihy, ukázky – čtečky v knihovně Proaktivně vyhledávat nejpůjčovanější tištěné tituly a snažit se zabezpečit e-knihu
e-knihy: plánujeme Miriam Vojtíšková vojtiskova@jinonice.cuni.cz knihovna.jinonice.cuni.cz