e-knihy v Knihovně Jinonice …a v akademických knihovnách obecně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
e-knihy v Knihovně Jinonice …a v akademických knihovnách obecně
Advertisements

Dlouhodobý majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_18. Obsah Charakteristika dlouhodobého majetku Členění dlouhodobého majetku Pořizování dlouhodobého majetku.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
PROJEKT „ AGENT“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07./2.4.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Zdeňka Kučerová, Online marketing manager, REAL-CITY Principy vyhledávání nemovitostí.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektronická knihovna časopisů EZB Karolína Košťálová Národní knihovna ČR.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
2 Marketingové koncepce
Zkušenosti s vydáváním online publikace na ČVUT a jejich možnosti ve výuce FRANTIŠEK PODZIMEK KATEDRA ZDRAVOTNICKÝCH OBORŮ A OCHRANY OBYVATELSTVA
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vaše knihovna na knihovny.cz
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
Tisková konference Informovaný spotřebitel
EVIDENCE DOCHÁZKY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Irena Baranayová Knihovna společenských věd T.G. Masaryka
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Portál knihoven
EIZ - bilance Profesionální informační zdroje
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Minulost a současnost financování e-zdrojů na FSV UK
Ústřední knihovna FSS MU
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Software počítače 1 - opakování
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Vkládání záznamů do databáze OBD
Univerzita Karlova v Praze Možnosti FREEMOVERS 13. října 2015
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
Správa sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Dopad online seznamek na výběrové párování
Stahování eBooks ~ Podrobný průvodce prvním stahováním
Jak přispívat do Souborného katalogu ČR
Jednotná informační brána jako studnice informací pro lékaře
Základy práce s informačními zdroji ZUR163
Akvizice e-knih Národní technickou knihovnou pro konsorcium CzechELib
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Digitální učební materiál
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

e-knihy v Knihovně Jinonice …a v akademických knihovnách obecně Miriam Vojtíšková, http://knihovna.jinonice.cuni.cz

Opravdu CHTĚJÍ STUDENTI e-knihy? Průzkum Proquestu MCKIEL, Allen. ATG Special Report — ProQuest’s 2016 Global Student and Researcher eBook Survey. Against the Grain [online]. 2016, 28(5) [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://www.against-the-grain.com/wp-content/uploads/2016/12/ATG_pgs73-112_v28-5.pdf. Průzkum indikuje, že oproti předchozím rokům se poptávka po e-knihách spíše snižuje

Má smysl řešit , jestli CHTĚJÍ STUDENTI e-knihy? Přesnější průzkum – řeší preference s ohledem na typ dokumentu Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.

Akademické knihovny už neřeší, jestli e-knihy ano nebo ne ALE Jaké procento se svého rozpočtu vyčlenit na e-knihy? Má smysl kupovat tištěnou i elektronickou verzi stejného titulu? Kdy má smysl upřednostnit nákup e-knihy před tištěnou verzí? Jaký akviziční model zvolit? * DURANT, David M. a Tony HORAVA. The Future of Reading and Academic Libraries. Portal: Libraries and the Academy [online]. 2015, 15(1), 5-27 [cit. 2017-06-05]. DOI: 10.1353/pla.2015.0013. ISSN 1530-7131. Dostupné z: https://www.press.jhu.edu/journals/portal_libraries_and_the_academy/portal_pre_print/articles/durant.pdf. Print and digital should be seen as complementary media, serving different reading and research needs, and not simply as interchangeable.*

Počty e-knih: UNIVERZITA KARLOVA z toho 130.000 ebrary jen 435 titulů je českých 150 naše knihovna (mimo kolekce) Karolinum a eReading Využívanost stoupá

e-knihy v knihovně vypadají jako ideál: Nonstop dostupnost (24/7/365) Přenosnost (vždy s sebou) Neomezený počet dostupných výtisků (sic!) Nezabírají fyzický prostor Ale realita je úplně jiná:

Tištěné knihy: SNADNÉ Stejné knihy u různých poskytovatelů Knihovna si zvolí dodavatele, kterého preferuje Zavedené workflow Objednání Zpracování Katalogizace

Ale e-knihy pro knihovníky: Nedostupnost e-knih: odborné publikace často nikdy nevyjdou jako e-knihy E-knihy tvoří 9% z celého trhu akademických titulů1 e-knihy vyjdou se zpožděním po tištěné verzi (embargo 3-18 měs.) – časté u učebnic, aby podpořili prodej tištěné verze2 – když je předepsaná ke kurzu, nemůžeme čekat, kdy a zda vyjde jako e-kniha Akvizice je časově náročná a rozhodování není jednoduché – volba způsobu akvizice, zjišťování akvizičních modelů, počty přístupů – není jednotné workflow Neprůhledné obchodní modely Knihy, které byly součástí např. kolekce, jsou najednou nedostupné (ebrary) Cena, která je pro knihovny často neúměrně vysoká + 21% DPH - knihovny velice zvažují, které tituly se jim oplatí koupit (titulově je to často dražší, ale celou kolekci si nemůžeme dovolit) MARC záznamy Časově náročná školení 1 WALTERS, William H., 2014. E-books in academic libraries: Challenges for sharing and use. Journal of Librarianship and Information Science [online]. 2014, roč. 46, č. 2, s. 85–95 [cit. 2014-11-20]. ISSN 0961-0006, 1741-6477. Dostupné z: http://lis.sagepub.com/content/46/2/85 2 HODGES, Dracine, Cyndi PRESTON a Marsha J. HAMILTON. Resolving the Challenge of E-Books. Collection Management [online]. 2010, roč. 35, č. 3-4 [cit. 2014-11-20]. ISSN 0146-2679. Dostupné z: https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/handle/1811/49744/HodgesD_CollectionManagement_2010_v35_n3-4_p196-200.pdf?sequence=1&origin=publication_detail

Jak získáváme e-knihy: Způsob nákupu: Titul po titulu nejčastější způsob nejflexibilnější způsob, ale časově náročný + vyšší cena Způsob zpřístupnění: Trvalý nákup dražší způsob než předplatné pocit „vlastnictví“ aktualizace? (u referenčních titulů) Způsob nákupu: Balíčky předplatné nebo trvalý nákup cenově často výhodnější než nákup jednotlivých titulů mohou obsahovat i tituly, které jsou pro nás absolutně irrelevantní Způsoby zpřístupnění: Předplatné možnost získat přístup k většímu počtu knih za relativně nízkou cenu ebrary Academic Complete: offline výpůjčky; nevýhoda: knihy mohou z kolekce zmizet bez varování Jednouživatelský vs. víceuživatelský přístup Budoucnost je PDA, DDA - knihovna nakoupí jenom tituly, o které je zájem

Akviziční modely: Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.

Zdroje e-knih: * Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, s. 69. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.

e-knihy pro uživatele: BARIÉRY Musíme vysvětlovat, propagovat, školit. rozdílné platformy poskytovatelů (průměr 10 různých platforem průměr) různé formáty e-knih: „Proč to nejde v mé čtečce?“ proprietalní formáty: „Proč si mám zase instalovat další čtečku?“ stažení a tisk jenom části na jednu session (ebrary) stahování dokumentů jen po kapitolách (vydavatelské platformy) jednouživatelské přístupy (k čemu pak e-kniha?)

Co brání studentům VYUŽÍVAT E-KNIHY? Ebook Usage in U.S. Academic Libraries 2016 [online]. New York: Library Journal, c2016, 96 s. [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://lj.libraryjournal.com/downloads/2016academicebooksurvey.

Co brání studentům VYUŽÍVAT E-KNIHY? MCKIEL, Allen. ATG Special Report — ProQuest’s 2016 Global Student and Researcher eBook Survey. Against the Grain [online]. 2016, 28(5) [cit. 2017-05-29]. Dostupné z: http://www.against-the-grain.com/wp-content/uploads/2016/12/ATG_pgs73-112_v28-5.pdf.

e-knihy pro uživatele: NEPOCHOPENÍ Musíme vysvětlovat, propagovat, školit. Rozdíl mezi individuálním nákupem a knihovní licencí: „Proč nemůžete koupit e-knihu na Amazonu?“ …častý problém s granty: vymezí si peníze na e-knihy za cenu na Amazonu Slabé právní vědomí: uloz.to je považován za legální zdroj: „Vždyť za to platím.“ Odpor tzv. „digitálních imigrantů“ (někdo, kdo se nenarodil do digitální doby a jenom se jí musí přizpůsobovat - narození před 1985) – což je většina vyučujících

e-knihy: frustrace uživatele Požadovat Adobe Digital Editions pro stažení celé knihy je šílenství a studenti to NESNÁŠÍ Authorize

e-knihy: propagace e-knih u nás

e-knihy: výzvy v naší knihovně DRM u knih pro offline výpůjčku "Proč nemohu číst na Kindlu? Proč si nemohu stáhnout celou knihu najednou? Proč je kniha nedostupná i pro online čtení?“ (problém SUPO) = neustále školení, vysvětlování, manuály Propagace e-knih nakoupených knihovnou (propagace přes sociální sítě, web, čtečky – každý měsíc výběrově e-knihy z oboru) Vyhledávání – studenti neumí e-knihy najít - řešení jenom discovery Studenti a vědci z humanitních oborů nepatří mezi „early adopters“ – přesvědčování proč e-knihy, ukázky – čtečky v knihovně Proaktivně vyhledávat nejpůjčovanější tištěné tituly a snažit se zabezpečit e-knihu

e-knihy: plánujeme Miriam Vojtíšková vojtiskova@jinonice.cuni.cz knihovna.jinonice.cuni.cz