Anotace – Resumé – Abstrakt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Významné památky ČR.
Hlavní město Praha Beznosková Šárka INFORMACE UBYTOVÁNÍ ZAJÍMAVOSTI
Interpretace práva.
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Hodnotová orientace svobodné generace
ZA „V DIALOGU“ Kosek, Kovář – zadání, letní semestr 2012 OÁZA BŘEVNOV 1879 Ideový podklad pro zadání úkolu.
3.1. Typy vědeckých sdělení a periodik ústní forma - víceméně nezávazná forma sdělení, nezakládá prioritu sdělení formou semináře či přednášky na konferenci.
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Textová média v DV AR 2013/2014.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Egyptské pyramidy.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
SYMBOLY PLZEŇSKÉHO KRAJE
Chráněná území v Olomouci a okolí
Gotická architektura v Čechách
Česká románská kultura
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Český Krumlov,
Darek Matwikow Jan Jelínek
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Velká Morava Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník,

Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
Základy sociální psychologie
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Zkvalitnění výuky německého jazyka na Vyšší odborné škole Zahradnické v Mělníku CZ.1.07/2.1.00/
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_01_Památky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_312 _Praha Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
TŘEBÍČ – BAZILIKA SV. PROKOPA A ŽIDOVSKÁ ČTVRŤ
Jak citovat.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ledečský hrad Ledeč nad Sázavou.
Pomocné vědy historické
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Románská architektura v Čechách
Kulturní památky Plzeň a Plzeňský kraj
Jak (a proč vlastně) citovat
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Anotace – Resumé – Abstrakt
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

Anotace – Resumé – Abstrakt v přírodních a humanitních vědách se definice liší obecně jde o různé podoby shrnutí obsahu příspěvku slouží pro lepší vyhledávání a orientaci – podle anotace či resumé byste měli poznat, jestli článek obsahuje to, co jako badatelé hledáte Pro tip: než odevzdáte text, vždy se podívejte, jak resumé a anotace v daném časopise vypadá! Všude se s nimi totiž zachází jinak.

Anotace – Resumé – Abstrakt v přírodních a humanitních vědách se definice liší v našem oboru se liší i časopis od časopis než odevzdáte text, vždy se podívejte, jak resumé a anotace v daném časopise vypadá!

Anotace základní zpráva o tématu a zaměření práce neobsahuje závěry, argumenty, ani konkrétní teze je krátká – cca 500 znaků někdy bývá na začátku článku na způsob perexu a má čtenáře i trochu nalákat bývá překládána do cizího jazyka

Anotace I. Podkrušnohoří prošlo v dobách baroka významnou proměnou. Území hraničilo s luteránským Saskem, zároveň zde bylo středisko vlivného oseckého kláštera a jednu dobu také sídlo samotného pražského arcibiskupa. Hospodářský, politický i duchovní význam oblasti se v této době odrážel v její metaforické oslavě jakožto „mariánské země“. Příspěvek na příkladě konkrétních památek ukazuje, do jaké míry se toto označení odráželo ve stavebním rozvoji oblasti. Věnuje se stavbám, které na přelomu 17. a 18. století objednával osecký klášter a arcibiskup Jan Bedřich z Valdštejna. Dochované památky analyzuje ze stylového hlediska i z hlediska jejich ikonografického programu.

Anotace II. Podkrušnohoří prošlo v období baroka významnou proměnou. Území hraničilo s luteránským Saskem, zároveň zde však bylo středisko vlivného oseckého kláštera a jednu dobu také sídlo samotného pražského arcibiskupa. Hospodářský, politický i duchovní význam oblasti se v této době odrážel v její metaforické oslavě jakožto „mariánské země“. Příspěvek se pokouší ukázat, že tento oslavný koncept nebyl jen věcí exaltované barokní lyriky a sebeprezentace oseckého kláštera, ale mohl reflektovat pozoruhodný rozvoj, mimo jiné architektonický, kterým na přelomu 17. a 18. století prošla nejdůležitější duchovní centra kraje.

Resumé shrnutí obsahu článku včetně základní struktury, hlavních tezí, závěrů a výsledků práce slouží pro čtenáře, kteří nemají přístup k plnému textu článku – bývá téměř vždy překládané do cizího jazyka delší rozsah – minimálně desetina původního textu cílem je vybrat z textu to podstatné pro pochopení hlavního sdělení jde o povinnou součást všech vědeckých textů

Resumé Příspěvek se zabývá barokní historií Podkrušnohoří, konkrétně oblastí zhruba vymezenou duchovským panstvím a oseckými državami na přelomu 17. a 18. století. Základním východiskem článku jsou pasáže z německého překladu Mariánského atlasu od oseckého cisterciáka Augustina Sartoria z roku 1717, ve kterém je oblast Podkrušnohoří, konkrétně severovýchodní výběžek Mostecké pánve, označena za mariánskou zemi. Stejná metafora se pak objevuje i v soudobých dílech dalších dobových kazatelů. Článek se zabývá otázkou, z jakých kořenů tato interpretace zdejší krajiny vychází, primárně se přitom soustředí na dochované architektonické památky, konkrétně mariánská poutní místa, která mají podle barokních textů tvořit oporu myšlené mariánské země. Po stručném představení tří barokních literárních památek, které tezi o mariánské zemi zmiňují, článek stručně nastiňuje historicko-geografický kontext dané oblasti na přelomu 17. a 18. století. Kromě výčtu významných rodů a stavebníků, kteří v této oblasti v baroku působili, se text věnuje zejména interpretaci její polohy v rámci Čech. Podkrušnohoří se totiž nacházelo na hranici s protestantským Saskem, které sice bylo politickým spojencem Říše, ale nábožensky patřilo mezi protivníky – tato skutečnost se přitom nepochybně odrazila také na koncepci mariánské země, která je Sartoriem označována jako „předsunutá zeď a hrad“ proti luteránům. Ve druhé půlce se příspěvek podrobně věnuje třem hlavním poutním místům, jejichž význam byl vyzdvihován i v barokních textech – Mariánským Radčicím, Hornímu Jiřetínu a Bohosudově. Upozorňuje na důležitou shodu okolností, že na konci 17. století zde správu klíčových pozemků a s nimi i poutních areálu vykonávaly tři významné církevní autority (arcibiskup, jezuité, cisterciáci), kteří do svých statků v souvislosti se snahou o obnovu panství po třicetileté válce, výrazně investovali. To se odrazilo i na zmíněných poutních místech. Cisterciáci v Mariánských Radčicích a arcibiskup Jan Bedřich z Valdštejna v Horním Jiřetíně budovali nové kostely podle projektu Jeana Baptisty Matheye – obě stavby mají zcela netypický půdorys jednolodí s transeptem uprostřed a jsou korunovány pro rané baroko v Čechách rovněž neobvyklým motivem symetricky umístěné věže v průčelí. Obě stavby přitom doplňoval ambit podle projektu G. Broggia, vymezující poutní místo symbolicky jako mariánskou pevnost. Unikátní je také areál v Bohosudově, na němž se v rozhodující fázi rovněž podíleli Broggiové. Zatímco kostel je tradiční, ambit – založený již v 60. letech G. D. Orsim – má jako jediný v Čechách půdorys oválu. Tyto výjimečné areály byly dokončovány v podstatě současně. Představují díky tomu „architektonizovaný“ doklad, že koncept mariánské země nebyl pouze literární metaforou, ale opíral se o nebývale výrazný a soustředěný rozvoj, kterým tato oblast na konci 17. století procházela.

Abstrakt v humanitních vědách totéž co resumé pokud se liší, je konkrétnější – resumé je více zaměřeno na teze a závěry, abstrakt by měl obsahovat i konkrétní data zpravidla bývá v cizím jazyce

Klíčová slova pojmy, které charakterizují obsah příspěvku mají sloužit při vyhledávání v katalozích – jde o slova, po jejichž zadání na čtenáře vyskočí váš příspěvek většinou se uvádí 3–5 slov „slovem“ se myslí pojem nebo termín, např. „barokní architektura“ je jedno klíčové slovo

Klíčová slova barokní architektura – Podkrušnohoří – historická krajina – osecký klášter – Duchcov – Jean Baptiste Mathey