Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Brno, Mgr. Libor Mikulášek
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vybrané úpravy dle zákona č. 82/2015 Sb. Karel Bárta
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Novelizovaná legislativa a určování SVP žáků PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Inkluze v podmínkách DMl
Monika Puškinová Praha
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
Od integrace k inkluzi Mgr. Ludmila Večerková
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
9. Tvorba individuálního plánu
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Seminář PPP Brno informace ze setkání VP 5/2018 Brno – město, Brno - venkov květen 2018.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky Jitka Topičová

Praxe běžné základní školy

Pojmy - dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření dítě (MŠ; D), žák (ZŠ, SŠ; Ž), student (VOŠ; S) třída (MŠ, ZŠ, SŠ), studijní skupina (VOŠ), oddělení (konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky) skupina (např. skupina pro nadané žáky aj.)

Výstupy činnosti ŠPZ ZPRÁVA DOPORUČENÍ anamnestické údaje zletilému Ž/S nebo zákonnému zástupci D/Ž (sami mohou poskytnout Š/ŠZ) DOPORUČENÍ závěry vyšetření a doporučená podpůrná opatření 2. – 5. st. zletilému Ž/S n. z. z. D/Ž Š/ŠZ orgánu veřejné moci Platnost 2 roky (resp.1 rok)

Doporučení ŠPZ Závazný pro ŘŠ, vzor v příloze vyhl.27 Převažující stupeň podpory Závěry podstatné pro vzdělávání a pobyt Ž ve Š Vyhodnocení PLPP Informovaný souhlas ZZ Podpůrná opatření (vč.normované fin.náročnosti NFN) Metody a formy Úprava očekávaných výstupů Organizace výuky (vč.PSPP a pers.podpory) Hodnocení Ž Zařazení Ž do Š/tř/odd dle §16 Pomůcky/učebnice/SW Prodloužení délky vzdělávání

Revize doporučení ŠPZ do 30 dnů ode dne, kdy byl/y výstup/y činnosti ŠPZ doručeny zletilý Ž/S zákonný zástupce D/Ž škola/školské zařízení ČŠI orgán veřejné moci právnická osoba zřízená a k revizi pověřená MŠMT (NÚV)

Skupiny dětí, žáků a studentů se SVP Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami podle § 16 odst. 9 ŠZ nadaní Podpůrná opatření postačují Podpůrná opatření na běžné ZŠ nepostačují žáci, kteří potřebují podpůrná opatření žáci s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, se závažnými vadami řeči, se závažnými vývojovými poruchami učení a chování, se souběžným postižením a s autismem nadaný žák mimořádně nadaný žák běžné školy (ZŠ běžná RVP ZV) ZŠ, třídy, oddělení, skupiny podle § 16 odst. 9

Typy základních škol – od 1. 9. 2016 Základní škola speciální Základní škola běžná Základní škola (resp.třída) podle § 16 odst. 9 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáci postižení více vadami a autismem podle RVP ZŠS Vzdělávání žáků podle upraveného RVP ZV, případně IVP Vzdělávající se doposud podle RVP ZV s přílohou LMP , ale i s tělesným postižením a dalšími způsob výuky se nemění, žáci budou vzděláváni podle RVP ZŠS nově budou mít nárok na personální, organizační a materiální podporu žáci budou vzděláváni podle upraveného RVP ZV, které upravuje nově i vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením všichni žáci bez SPV i žáci se SVP vč. žáků s LMP, kterým postačují podpůrná opatření žáci, kteří budou vzděláváni podle § 16 odst. 9, kterým nepostačují podpůrná opatření včetně žáků s LMP („speciální“ škola nebo třída) JÁ

Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů § 17 ŠZ, vyhl. 27 možno rozšířit obsah vzdělávání nebo umožnit účast ve výuce ve vyšším ročníku možnost vytvářet ve Š skupiny pro nadané Ž nadaný žák v kompetenci ŘŠ, bez doporučení ŠPZ mimořádně nadaný žák nutné doporučení ŠPZ IVP mimořádně nadaného Ž přeřazení mimořádně nadaného Ž do vyššího ročníku činnost odborníka v příslušném oboru

Podpůrná opatření (PO) jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítě, žáka nebo studenta právo na bezplatné poskytování PO školou a školským zařízením vyrovnání podmínek u přijímacího řízení na SŠ úpravy podmínek při ukončování vzdělávání člení se do 5 stupňů (organizační a finanční náročnost) přehled PO – příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016

Podpůrná opatření (PO) 1. stupně 2. – 5. stupně normovaná finanční náročnost – není bez doporučení ŠPZ minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání plán pedagogické podpory žáka PLPP (vzor – příloha vyhl. 27) normovaná finanční náročnost – je na základě doporučení ŠPZ informovaný souhlas individuální vzdělávací plán žáka se SVP IVP (vzor – příloha vyhl.27)

Postup školy - PO 1. stupně Lze bez doporučení ŠPZ Bez navýšení finančních prostředků Práce 1 pedagoga – individualizace výuky nebo spolupráce více pedagogů – plán pedagogické podpory žáka (PLPP): popis obtíží a SVP žáka PO 1. stupně (přehled) stanovení cílů podpory stanovení způsobu vyhodnocování naplňování plánu Průběžná aktualizace PLPP Vyhodnocení PLPP nejpozději po 3 měsících realizace Seznámit: Ž/S, z. z. D/Ž, všechny U/PP (podpisy) Přetrvání nebo zhoršení situace Ž – doporučit ŠPZ

Postup školy - PO 2. – 5. stupně pouze s doporučením ŠPZ S finančním navýšením dle doporučení (viz.přílohy vyhl.27) ředitel Š určí ve škole PP – zodpovídá za spolupráci Š a ŠPZ Š poskytne ŠPZ plán pedagogické podpory Ž Z a D ŠPZ do 30 dnů od ukončení posuzování SVP Ž, nejpozději do 3 měsíců od přijetí žádosti (doporučení – předem nutno projednat) doporučení – automatické předání škole písemný informovaný souhlas popř. individuální vzdělávací plán Ž se SVP (není vždy nutný)

Individuální vzdělávací plán IVP Příloha č. 2 vyhlášky č. 27/2016 Pouze na základě doporučení ŠPZ IVP nutné ve stupni podpory 4.-5., zpravidla doporučené ve stupni podpory 3., možné ve stupni podpory 2. ZZ žáka s doporučením ŠPZ musí písemně požádat o vzdělávání dle IVP Ředitel školy je povinen žádosti vyhovět, pokud jsou splněny výše uvedené podmínky

Možnosti ŠVP Zařazení předmětů speciálně pedagogické péče v rámci rozvrhu ročníku do výše dotace disponibilních hodin Pedagogická intervence vč. práce se třídou Změna možností v zařazení cizích jazyků u žáků s LMP (PCJ na 1.stupni, DCJ na 2.stupni) – možnost, nikoliv povinnost Ve výstupech VO doplněna minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření

Individualizace na úrovni celé školy Standard školy/pracovníka/žáka Kritéria hospitací Ocenění pedagogů Žákovský deník Z čeho se skládá známka na vysvědčení Projektové vyučování Zapojení různých učebních stylů (sluchový, zrakový, kinestetický)

Individualizace na úrovni třídy Profil na 1 stránku a akční plán Zprávy o žácích pátých ročníků pro učitele 2. stupně Kooperativní formy výuky Didaktické hry Skupinová práce

Individualizace na úrovni předmětu Využívání didaktických a kompenzačních pomůcek, komunikačních systémů Experiment Problémové úlohy Didaktické hry Individuální práce Žákova očekávání v předmětu Malá maturita 9. ročníku Příloha IVP v předmětech Čtvrtletní sebehodnocení žáků

Legislativní normy – školské Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona 82/2015 Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících Nařízení vlády o soustavě oborů Vyhláška č.27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání další prováděcí vyhlášky („hromadná vyhláška“, vyhláška o činnosti ŠPZ aj.)

Legislativní normy – mimoškolské Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob Zákon o sociálně-právní ochraně dětí Občanský zákoník Nařízení vlády o katalogu prací ve veřejných službách a správě Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize

Informační zdroje MŠMT – Společné vzdělávání http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani NÚV http://www.nuv.cz/t/in Metodický portál RVP http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10503 http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 NIDV http://www.nidv.cz/cs/ Eduin http://www.eduin.cz/category/beduin/ ČOSIV http://www.cosiv.cz/

Prostor pro dotazy a diskusi Děkuji za pozornost. Kontakty: jitka.topicova@skola-kvvenkov.cz www.skolaplnapohody.cz