Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn"— Transkript prezentace:

1 Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 • tel.:

2 Základní popis a odůvodnění legislativních změn Cílem je sjednotit a funkčně nastavit způsob financování podpůrných opatření personálního charakteru ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 ŠZ a v základních školách speciálních. Podstatou je zajištění personální podpory přímo prostřednictvím hodnot PH pouze pro tento účel – PHAmax (= maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga financovaný ze státního rozpočtu ve školách a třídách samostatně zřízených podle § 16 odst. 9 ŠZ). Dalším pozitivem je snížení administrativní zátěže na straně škol a ŠPZ související s administrací financování personální podpory a stabilizace pedagogických sborů a jejich profesionalizace ve školách 16/9.

3 Základní popis a odůvodnění legislativních změn
cíl: zavést standardizovaný způsob financování asistenta pedagoga (AP), jako je tomu u výuky učitelem, a to ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona (dosud financováni dvojím způsobem: prostřednictvím speciálních příplatků ke krajským normativům i příplatků na podpůrná opatření) představuje obdobu nákladového financování pedagogické práce samotná činnost asistenta pedagoga v dotčených školách, třídách či odděleních školních družin si již nebude vyžadovat návštěvu školského poradenského zařízení snížení administrativy zajištění systémového způsobu financování personální podpory zvýšená jistota jak pro dotčené školy a školní družiny, tak pro samotné asistenty pedagoga. Při stanovení počtu hodin financovaných ze státního rozpočtu se vycházelo z počtu hodin v RÚP jednotlivých RVP Výjimka – v základním vzdělávání školy a třídy zřízené pro žáky se závažnými vadami řeči podle požadavků z praxe (a projednání s příslušnými asociacemi v rámci připomínkového řízení) - nově možnost obdržet finanční prostředky na vyšší rozsah výuky (lze využít zejména na logopedickou intervenci, nikoliv však nutně)

4 Základní popis a odůvodnění legislativních změn
Uplatní se u „speciálních“ škol, tříd a oddělení MŠ, ZŠ, ŠD, 2 oborů SŠ (Praktická škola jednoletá a Praktická škola dvouletá) a u škol při školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy V ostatních segmentech školství, zejména pak v běžných třídách MŠ, ZŠ a SŠ, bude i nadále činnost asistenta pedagoga jako podpůrné opatření Nové financování - jde o nový mechanizmus určení objemu finančních prostředků, které škola obdrží – nic nebrání, aby se v rámci tohoto balíku prostředky volně „přelévaly“ (zejména však za dodržení závazných ukazatelů a pracovněprávních předpisů)

5 Novelizované předpisy v rámci jednoho „balíčku“
nařízení vlády č. 123/2018 Sb. (nařízení o PHmax) vyhláška č. 14/2005 Sb. vyhláška č. 74/2005 Sb. vyhláška č. 48/2005 Sb. nařízení vlády č. 75/2005 Sb. vyhláška č. 27/2016 Sb. Pro zajímavost Novelizující předpisy: Nařízení vlády č. 195/2019 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí Vyhláška č. 196/2019 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství

6 Novela nařízení vlády č. 123/2018 Sb. („nařízení o PHmax“)
Nový § 5b a doplněna zejména nová příloha č. 2 obsahující „maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu“ („PHAmax“) Týká se škol a tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona Výjimka: Logopedigcké třídy (ZŠ) – nový § 5a - ze státního rozpočtu nebude financována činnost AP, místo toho je navýšen PHmax o 1 hodinu týdně za každého žáka se závažnými vadami řeči (lze využít zejména na logopedickou intervenci, nikoliv však nutně)

7 Novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. PHAmax pro MŠ (školy a třídy zřízené podle § 16 odst. 9 škol. zákona): V § 1d nový odst. 10: při provozu 8 hodin a více činí PHAmax na jednu třídu 36 hodin týdně při kratší době se poměrně krátí; platí obecná pravidla ohledně krácení v případě „výjimkových“ škol PHAmax se uplatní i pro logopedickou třídu Úprava nesouvisející přímo s PHAmax § 1d nový odst. 8: navýšení hodnoty PHmax u škol a tříd zřízených podle § 16 odst. 9 (nově financován překryv 3,5 hodiny denně)

8 Novela vyhlášky č. 74/2005 Sb. V § 10 nový odst. 12
PHAmax pro oddělení ŠD tvořené pouze účastníky podle § 16 odst. 9 škol. zákona: 15 hodin týdně na jedno takové oddělení Platí obecná pravidla ohledně krácení v případě „výjimkových“ ŠD

9 Novela vyhlášky č. 48/2005 Sb. § 7c
PHAmax pro přípravný stupeň základní školy speciální (v přípravné třídě základní školy je nadále financováno jako podpůrné opatření) 20 hodin týdně (ale pouze pro třídy se 4 a více dětmi).

10 Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb. tam, kde je financován AP ze státního rozpočtu prostřednictvím PHAmax (a rovněž v logopedických třídách základních škol), nebude již poskytován jako podpůrné opatření může však zde působit i nadále asistent financovaný jinak (kupř. z jiných zdrojů) Účinnost: 1. ledna 2020

11 Novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Podstatou je úprava rozsahu přímé pedagogické činnosti (PPČ) u AP: Obecné pravidlo: stanovení rozsahu PPČ na 36 hodin týdně Speciální úprava: u AP, který vykonává činnost jako podpůrné opatření – navrhuje se stanovení rozsahu PPČ 32 až 36 hodin týdně (ředitel bude moci stanovit PPČ v rámci tohoto rozpětí) Přechodné ustanovení: v běžných třídách se začne rozsah PPČ AP řídit novými pravidly až od

12 Na co se připravit Od 1. 9. 2019 Nutné kroky
Rozsah přímé pedagogické činnosti všech asistentů pedagoga (i stávajících) je nutné dát do souladu s nařízením č. 75/2005 Sb. AP jako podpůrné opatření až 36 hodin přímé pedagogické činnosti, Ostatní AP - 36 hodin při plném úvazku Vhodné kroky Vzhledem k převedení činnosti asistenta pedagoga od 1. 1. 2020 na standardní pozici, se jeví jako praktické již od nastavit rozsah při plném úvazku na 36 hodin ve speciálním školství všem asistentům pedagoga bez rozdílu – je to však na zvážení, v některých případech bude praktičtější zachovat stávající rozsah úvazku (je-li v rozmezí 32 až 36 hodin, které se po přechodnou dobu uplatní) Již je vhodné pamatovat na to, že od 1. 1. 2020 budou na činnost asistenta pedagoga poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu pouze do hodnoty PHAmax

13 Na co se připravit Do , resp. u dotčených školních družin do : zohlednit změnu právní úpravy ve školních evidencích/matrikách a personálních systémech škol a školních družin (vykazování v samostatné prezentaci) Do : Vykázat ukončení poskytování PO asistenta pedagoga Od : AP bude již v dotčených školách a školních družinách financován jako standardní pozice. Financování podle vykázané skutečnosti ohledně rozsahu činnosti asistentů pedagoga ve škole nebo školní družině, přičemž tato pozice bude financována ze státního rozpočtu  do PHAmax Pracovní smlouvy AP – bude nutné měnit pouze v těch situacích, kdy jsou délka trvání pracovní smlouvy nebo druh práce navázány na platnost doporučení či poskytování podpůrného opatření konkrétnímu žákovi. Výpočtový systém bude u AP vykázaných ve speciálních školách a třídách automaticky počítat s pevným rozsahem PPČ 36 hodin (plyne z právního předpisu). Nejpozději od tohoto data se tomuto rozsahu PPČ musí přizpůsobit úvazky asistentů pedagoga.

14 PHAmax v mateřských školách
Novela vyhlášky č. 14/2005 Sb. Asistenti pedagoga ve třídách nebo školách podle § 16 odst. 9 školského zákona budou financování „na třídu“ bez vazby na systém podpůrných opatření, který se u asistentů pedagoga v těchto třídách neuplatní. Maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti (PHAmax) zabezpečované vedle učitele asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu činí 36 hodin na 1 třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona, jde-li o pracoviště s průměrnou dobou provozu 8 a více hodin. Je-li průměrná doba provozu pracoviště kratší než 8 hodin, maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti se poměrně sníží podle poměru skutečné doby provozu tohoto pracoviště. účinnost od

15 PHAmax v mateřských školách
Příklad 1: Pracoviště má provoz 6 hodin s jednou třídou zřízenou podle §16 odst. 9. Tudíž se PHAmax bude snižovat na 27 hodin, neboť 6 děleno 8 je 0,75 a 0,75 krát 36 je 27. PHAmax se nepoužije v běžných třídách mateřské školy, kde bude asistent pedagoga nadále hrazen ze státního rozpočtu jako podpůrné opatření podle doporučení poradenského zařízení. Je důležité zdůraznit, že PHmax a PHAmax se stanovuje odděleně a případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak.

16 PHAmax v mateřských školách
Právní úprava vyhlášky č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, nově pro speciální školy a třídy mateřské školy počítá s navýšením PHmax o 5 hodin týdně za každou takovou třídu. Na základě tohoto opatření tak může ředitel školy zajistit kupříkladu překryv učitelů ve speciální třídě mateřské školy v rozsahu 3,5 hodiny denně. To znamená, že k hodnotě nalezené v tabulkách uvedené v příloze vyhlášky podle druhu provozu, se za každou takovou třídu připočte 5 hodin.

17 PHAmax v mateřských školách
Příklad 1: Mateřská škola/pracoviště se 4 třídami, z toho 1 třída zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona s délkou provozu 10 hodin bude mít PHmax následující: Podle tabulky pro celodenní provoz je hodnota PHmax stanovena na 235. K tomu se za 1 třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona připočítá 5 hodin. Mateřská škola/pracoviště bude mít výslednou hodnotu PHmax 240 hodin. Příklad 2: Mateřská škola/pracoviště zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona se 4 třídami s délkou provozu 9,5 hodiny bude mít PHmax následující: Podle tabulky pro celodenní provoz je hodnota PHmax stanovena na 225. K tomu se za každou třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona připočítá 5 hodin. V tomto případě za 4 třídy 4 x 5 hodin, což je navýšení o 20 hodin. Mateřská škola bude mít výslednou hodnotu PHmax 245.

18 Třídy přípravného stupně základní školy speciální
PHAmax v základních školách Úprava vyhlášky č. 48/2005 Sb. Hodnoty PHAmax pro třídy přípravného stupně základní školy speciální jsou uvedeny v novelizovaném znění vyhlášky č. 48/2005 Sb. Hodnoty PHmax a PHAmax se stanoví odděleně a případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak. Třídy přípravného stupně základní školy speciální méně než 4 4 a více PHAmax 20

19 PHAmax v základních školách
Postup pro výpočet hodnoty PHAmax ve školách a třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, speciálních školách a ve školských zařízeních pro ústavní a ochranou výchovu stanovit příslušný rámcový vzdělávací program, určit jedná-li se o třídy 1. stupně či 2. stupně základní školy (Základní škola speciální podle RVP ZŠS II. díl není členěna na jednotlivé stupně vzdělávání), stanovit příznak třídy, pro který druh zdravotního postižení je třída 16/9 zřízena: pro žáky s tělesným postižením, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem nebo pro žáky s ostatním zdravotním postižením uvedeným v §16/9,

20 PHAmax v základních školách
Schematický postup výpočtu PHAmax pro školu určit průměrný počet žáků ve třídě pro danou charakteristiku třídy, k těmto hodnotám (bod d) přiřadit hodnotu PHAmax pro danou charakteristiku třídy, vynásobit počet tříd a PHAmax, provést součet dílčích hodnot PHAmax bodu f, tento součet představuje celkovou hodnotu PHAmax pro školu.

21 PHAmax v základních školách
Základní škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona méně než 4 4 – méně než 6 6 a více B35 79-01-C/01 Základní škola (1. stupeň) 20 24 B36 Základní škola (1. stupeň) zřízená pro žáky s tělesným postižením, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem 40 48 B37 Základní škola (2. stupeň) 26 31 B38 Základní škola (2. stupeň) zřízená pro žáky s tělesným postižením, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem 52 62

22 PHAmax v základních školách
Řádek B35 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy 16/9 na 1. stupni, řádek B36 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy 16/9 zřízené pro žáky s tělesným postižením, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem na 1. stupni, řádek B37 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy 16/9 na 2. stupni, řádek B38 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy 16/9 zřízené pro žáky s tělesným postižením, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem na 2. stupni.

23 PHAmax v základních školách
Základní škola speciální méně než 4 4 a více B39 79-01-B/01 Základní škola speciální (I. díl, 1. stupeň) 23 B40 Základní škola speciální (I. díl, 1. stupeň) v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. 69 B41 Základní škola speciální (I. díl, 2. stupeň) 29

24 PHAPmax v základních školách
B42 79-01-B/01 Základní škola speciální (I. díl, 2. stupeň) v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. 87 B43 Základní škola speciální (II. díl) 42 B44 Základní škola speciální (II. díl) v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. 63

25 PHAmax v základních školách
Řádek B39 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní školy speciální I.díl,1.stupeň, řádek B40 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní škola speciální I.díl,1.stupeň, v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem,

26 PHAmax v základních školách
řádek B41 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní školy speciální I. díl, 2. stupeň. Řádek B42 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní školy speciální I. díl, 2. stupeň, v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem, řádek B43 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní školy speciální, II. díl.

27 PHAmax v základních školách
Řádek B44 se použije pro výpočet PHAmax pro třídy základní školy speciální s výukou podle rámcového vzdělávacího programu Základní škola speciální, II. díl v případě vzdělávání žáků se závažnými vývojovými poruchami chování, tělesným postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. V případě společné výuky žáků prvního a druhého stupně v jedné třídě se použije maximální počet hodin stanovený pro druhý stupeň. V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci současně podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání Základní škola speciální I. díl, 1. stupeň, a Základní škola speciální I. díl, 2. stupeň, použijí se maximální počty hodin pro Základní školu speciální I. díl, 2. stupeň (z řádku B41 nebo B42).

28 PHAmax v základních školách
V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci současně podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání Základní škola speciální I. díl a Základní školy speciální II. díl, použijí se maximální počty hodin pro Základní školu speciální I. díl (z řádku B39 – B42). V případě společné výuky žáků prvního a druhého stupně v jedné třídě se použije maximální počet hodin stanovený pro druhý stupeň.

29

30

31

32

33

34 PHAmax ve školních družinách
Hodnota PHAmax ve vyhlášce č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, představuje týdenní maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga financovaný ze státního rozpočtu v odděleních školní družiny zřízených pouze pro účastníky uvedené v § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

35 PHAmax ve školních družinách
Při stanovení hodnoty PHAmax školní družiny je potřeba vycházet z údajů vykazovaných za jednotlivá pracoviště ve výkonovém výkaze Z 2-01 o školní družině. Maximální týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti zabezpečované asistentem pedagoga financovaný ze státního rozpočtu činí 15 hodin za 1 oddělení školní družiny zřízené pouze pro účastníky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona. Hodnoty PHmax a PHAmax pro školní družinu se stanoví odděleně, případné „přebytky“ PHmax nelze využít na asistenty pedagoga a naopak.

36 PHAmax ve středních školách
Schématický postup pro výpočet hodnoty PHAmax v oboru vzdělání Praktická škola jednoletá (78-62-C/01) a Praktická škola dvouletá (78-62-C/02): stanovit příslušný rámcový vzdělávací program, určit průměrný počet žáků ve třídě, k těmto hodnotám přiřadit hodnotu PHAmax pro danou charakteristiku třídy, vynásobit počet tříd a PHAmax, provést součet dílčích hodnot PHAmax bodu d.

37 PHAmax ve středních školách
V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci současně podle oboru vzdělání Praktická škola dvouletá a oboru vzdělání Praktická škola jednoletá, stanoví se maximální počet hodin podle toho oboru vzdělání, v němž se vzdělává vyšší počet žáků. V případě, že je stejný počet žáků obou oborů vzdělání, stanoví se maximální počet hodin podle oboru vzdělání Praktická škola dvouletá. Praktická škola méně než 4 4 – méně než 6 6 - 10 více než 10 78-62-C/02 Praktická škola dvouletá 24 32 48 78-62-C/01 Praktická škola jednoletá 23 30 43

38 PHAmax ve středních školách
V ostatních oborech středního vzdělání ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona bude asistent pedagoga nadále financován jako podpůrné opatření. Metodiky k výpočtu PHAmax jsou zveřejněny na odkazu

39 Děkuji za pozornost! Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 • tel.:


Stáhnout ppt "Financování asistenta pedagoga ve speciálním školství – přehled změn"

Podobné prezentace


Reklamy Google