Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky Jitka Topičová
Praxe běžné základní školy
Pojmy - dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření dítě (MŠ; D), žák (ZŠ, SŠ; Ž), student (VOŠ; S) třída (MŠ, ZŠ, SŠ), studijní skupina (VOŠ), oddělení (konzervatoř a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky) skupina (např. skupina pro nadané žáky aj.)
Výstupy činnosti ŠPZ ZPRÁVA DOPORUČENÍ anamnestické údaje zletilému Ž/S nebo zákonnému zástupci D/Ž (sami mohou poskytnout Š/ŠZ) DOPORUČENÍ závěry vyšetření a doporučená podpůrná opatření 2. – 5. st. zletilému Ž/S n. z. z. D/Ž Š/ŠZ orgánu veřejné moci Platnost 2 roky (resp.1 rok)
Doporučení ŠPZ Závazný pro ŘŠ, vzor v příloze vyhl.27 Převažující stupeň podpory Závěry podstatné pro vzdělávání a pobyt Ž ve Š Vyhodnocení PLPP Informovaný souhlas ZZ Podpůrná opatření (vč.normované fin.náročnosti NFN) Metody a formy Úprava očekávaných výstupů Organizace výuky (vč.PSPP a pers.podpory) Hodnocení Ž Zařazení Ž do Š/tř/odd dle §16 Pomůcky/učebnice/SW Prodloužení délky vzdělávání
Revize doporučení ŠPZ do 30 dnů ode dne, kdy byl/y výstup/y činnosti ŠPZ doručeny zletilý Ž/S zákonný zástupce D/Ž škola/školské zařízení ČŠI orgán veřejné moci právnická osoba zřízená a k revizi pověřená MŠMT (NÚV)
Skupiny dětí, žáků a studentů se SVP Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami podle § 16 odst. 9 ŠZ nadaní Podpůrná opatření postačují Podpůrná opatření na běžné ZŠ nepostačují žáci, kteří potřebují podpůrná opatření žáci s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, se závažnými vadami řeči, se závažnými vývojovými poruchami učení a chování, se souběžným postižením a s autismem nadaný žák mimořádně nadaný žák běžné školy (ZŠ běžná RVP ZV) ZŠ, třídy, oddělení, skupiny podle § 16 odst. 9
Typy základních škol – od 1. 9. 2016 Základní škola speciální Základní škola běžná Základní škola (resp.třída) podle § 16 odst. 9 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáci postižení více vadami a autismem podle RVP ZŠS Vzdělávání žáků podle upraveného RVP ZV, případně IVP Vzdělávající se doposud podle RVP ZV s přílohou LMP , ale i s tělesným postižením a dalšími způsob výuky se nemění, žáci budou vzděláváni podle RVP ZŠS nově budou mít nárok na personální, organizační a materiální podporu žáci budou vzděláváni podle upraveného RVP ZV, které upravuje nově i vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením všichni žáci bez SPV i žáci se SVP vč. žáků s LMP, kterým postačují podpůrná opatření žáci, kteří budou vzděláváni podle § 16 odst. 9, kterým nepostačují podpůrná opatření včetně žáků s LMP („speciální“ škola nebo třída) JÁ
Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů § 17 ŠZ, vyhl. 27 možno rozšířit obsah vzdělávání nebo umožnit účast ve výuce ve vyšším ročníku možnost vytvářet ve Š skupiny pro nadané Ž nadaný žák v kompetenci ŘŠ, bez doporučení ŠPZ mimořádně nadaný žák nutné doporučení ŠPZ IVP mimořádně nadaného Ž přeřazení mimořádně nadaného Ž do vyššího ročníku činnost odborníka v příslušném oboru
Podpůrná opatření (PO) jsou nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítě, žáka nebo studenta právo na bezplatné poskytování PO školou a školským zařízením vyrovnání podmínek u přijímacího řízení na SŠ úpravy podmínek při ukončování vzdělávání člení se do 5 stupňů (organizační a finanční náročnost) přehled PO – příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016
Podpůrná opatření (PO) 1. stupně 2. – 5. stupně normovaná finanční náročnost – není bez doporučení ŠPZ minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání plán pedagogické podpory žáka PLPP (vzor – příloha vyhl. 27) normovaná finanční náročnost – je na základě doporučení ŠPZ informovaný souhlas individuální vzdělávací plán žáka se SVP IVP (vzor – příloha vyhl.27)
Postup školy - PO 1. stupně Lze bez doporučení ŠPZ Bez navýšení finančních prostředků Práce 1 pedagoga – individualizace výuky nebo spolupráce více pedagogů – plán pedagogické podpory žáka (PLPP): popis obtíží a SVP žáka PO 1. stupně (přehled) stanovení cílů podpory stanovení způsobu vyhodnocování naplňování plánu Průběžná aktualizace PLPP Vyhodnocení PLPP nejpozději po 3 měsících realizace Seznámit: Ž/S, z. z. D/Ž, všechny U/PP (podpisy) Přetrvání nebo zhoršení situace Ž – doporučit ŠPZ
Postup školy - PO 2. – 5. stupně pouze s doporučením ŠPZ S finančním navýšením dle doporučení (viz.přílohy vyhl.27) ředitel Š určí ve škole PP – zodpovídá za spolupráci Š a ŠPZ Š poskytne ŠPZ plán pedagogické podpory Ž Z a D ŠPZ do 30 dnů od ukončení posuzování SVP Ž, nejpozději do 3 měsíců od přijetí žádosti (doporučení – předem nutno projednat) doporučení – automatické předání škole písemný informovaný souhlas popř. individuální vzdělávací plán Ž se SVP (není vždy nutný)
Individuální vzdělávací plán IVP Příloha č. 2 vyhlášky č. 27/2016 Pouze na základě doporučení ŠPZ IVP nutné ve stupni podpory 4.-5., zpravidla doporučené ve stupni podpory 3., možné ve stupni podpory 2. ZZ žáka s doporučením ŠPZ musí písemně požádat o vzdělávání dle IVP Ředitel školy je povinen žádosti vyhovět, pokud jsou splněny výše uvedené podmínky
Možnosti ŠVP Zařazení předmětů speciálně pedagogické péče v rámci rozvrhu ročníku do výše dotace disponibilních hodin Pedagogická intervence vč. práce se třídou Změna možností v zařazení cizích jazyků u žáků s LMP (PCJ na 1.stupni, DCJ na 2.stupni) – možnost, nikoliv povinnost Ve výstupech VO doplněna minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření
Individualizace na úrovni celé školy Standard školy/pracovníka/žáka Kritéria hospitací Ocenění pedagogů Žákovský deník Z čeho se skládá známka na vysvědčení Projektové vyučování Zapojení různých učebních stylů (sluchový, zrakový, kinestetický)
Individualizace na úrovni třídy Profil na 1 stránku a akční plán Zprávy o žácích pátých ročníků pro učitele 2. stupně Kooperativní formy výuky Didaktické hry Skupinová práce
Individualizace na úrovni předmětu Využívání didaktických a kompenzačních pomůcek, komunikačních systémů Experiment Problémové úlohy Didaktické hry Individuální práce Žákova očekávání v předmětu Malá maturita 9. ročníku Příloha IVP v předmětech Čtvrtletní sebehodnocení žáků
Legislativní normy – školské Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona 82/2015 Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících Nařízení vlády o soustavě oborů Vyhláška č.27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání další prováděcí vyhlášky („hromadná vyhláška“, vyhláška o činnosti ŠPZ aj.)
Legislativní normy – mimoškolské Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob Zákon o sociálně-právní ochraně dětí Občanský zákoník Nařízení vlády o katalogu prací ve veřejných službách a správě Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize
Informační zdroje MŠMT – Společné vzdělávání http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani NÚV http://www.nuv.cz/t/in Metodický portál RVP http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10503 http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 NIDV http://www.nidv.cz/cs/ Eduin http://www.eduin.cz/category/beduin/ ČOSIV http://www.cosiv.cz/
Prostor pro dotazy a diskusi Děkuji za pozornost. Kontakty: jitka.topicova@skola-kvvenkov.cz www.skolaplnapohody.cz