(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Presenium - do 70 let. Senium - nad 70 let.
Vývoj člověka - postnatální
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PSYCHICKÉ JEVY.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov34 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Psychohygiena seniora
Období dospělosti.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
DOSPĚLOST.
VY_32_INOVACE_PSYM21460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Obecná a vývojová psychologie
Období mladé dospělosti
Rizikového chování v dospívání
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
(Presenium) Jiří Vítovec
Stáří.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Řízení a plánování kariéry
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Rodina jako sociální instituce
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Stres a jeho zvládání.
Psychologie dospělých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

(cca 45 - 65 let) "období bilancování" "krize středního věku" POZDNÍ DOSPĚLOST (cca 45 - 65 let) "období bilancování" "krize středního věku"

PRESENIUM

„Běžec na dlouhé trati se dříve nebo později dostane do krize: je unaven, špatně se mu dýchá, má pocit, že už nemůže dál, že musí vzdát …na nic nemá větší chuť než vybočit z trati a sednout si do trávy. Pak náhle jako by z něj únava spadla, pocítí příliv síly a svěžesti, radostné nálady. Tělo poslouchá jako stroj, nohy se pohybují lehce a pravidelně. Říká se tomu druhý dech…“ (Říčan 2004, s. 289)

Základní psychologická charakteristika období postupný odklon od zaujetí vnějším materiálním světem, objevování „sebe“, ve smyslu spirituality, hledání smyslu, změna hodnotového systému spojená s úbytkem fyzických sil

Průběh: u řady lidí se vyskytne epizoda tzv. „krize středního věku“ sebehodnocení se postupně mění v závislosti na sociálním postavení (rozdíly u mužů a u žen) nastávají výrazné změny v oblasti identity (biologické změny, změny rolí) stírání psychických rozdílů mezi mužem a ženou (menší hormonální odlišnosti), u žen maskulinizace, u mužů feminizace osobnosti ke konci období nastupuje pokles fyzické a zpravidla i duševní výkonnosti, změna sociální role (prarodičovství, odchod do důchodu)

jde o období bilancování - většina lidí hledá odpověď na otázku, zda to, čeho dosáhli, odpovídá jejich očekávání, či nikoliv a zda jejich dosavadní výsledky mohou být ještě dobudovány a završeny objevují se pokusy napravit omyly a dohonit to, co lidé v životě zmeškali (tyto pokusy jsou časté, ne vždy úspěšné ani realistické)

Životní bilancování Člověk je staven před problémy v oblasti práce, v manželství, rodičovství, často i prarodičovství. Přitom vznikají některé obtíže, podmíněné těmito okolnostmi: a) první známky poklesu výkonosti b) u žen menopauza, u mužů andropauza c) pocit prázdného hnízda při odchodu dětí d) odchod do důchodu

BILANCOVÁNÍ … KRIZE STŘEDNÍHO VĚKU pro někoho se může stát toto období obdobím krizovým (mluvíme o tzv. "krizi středního věku") nejčastěji kolem 45. roku – neúspěšně zvládlý proces přehodnocování původně zvolených cílů a svých postojů k okolí (Langmeier, Krejčířová 2006, s. 170) dominující je pocit „druhé a poslední“ šance , často souvisí i se změnou rodinné konstelace (děti méně závislé, „na odchodu“)

Změny ve fyzickém stavu jedince Vrcholu psychických i fyzických schopností dosahuje člověk ve třetí dekádě života, po které se obecně začínají projevovat první známky stárnutí (šedivění vlasů, funkčně znatelnější opotřebování chrupu atd.), které jsou do padesáti let tak pozvolné, že je člověk téměř nepociťuje.

velmi brzy stárnou tepny, ve kterých se ukládají soli, vápník a cholesterol, čímž klesá jejich pružnost a rozvíjí se arterioskleróza ztrátou pružnosti cév dochází k postupnému zvyšování krevního tlaku - mezi 50. a 60. rokem také začíná klesat výkonnost srdce celkově v pozdní dospělosti klesá výkonnost a odolnost proti zátěži

Kognitivní vývoj výkonnost inteligence nezávislé na učení a zkušenosti - fluidní inteligence - dosahuje vrcholu okolo 30. roku věku, poté zůstává až do 50-60 let poměrně stabilní. Některé schopnosti pak rostou i do pozdní dospělosti (Langmeier, Krejčířová 2006, s. 170). naproti tomu krystalická inteligence, která vychází ze schopnosti zapamatovat si a v budoucnu využít nějakou informaci, stoupá po celé období dospělosti a u některých lidí také ve stáří (Papalia, Wendkos Olds 1989, s. 426). To odráží také schopnost řešení praktických problémů, které vrcholí mezi 40. – 60. rokem života (Langmeier, Krejčířová 2006, s. 170).

kolem 50. roku se mění úroveň výkonových funkcí (změny v oblasti pozornosti, krátkodobé paměti). Nedostatky jsou kompenzovány vědomostmi a naučenými strategiemi probíhá další rozvoj post formálního myšlení (vlivem zkušenosti se mění postoj k problémům i preference určitých strategií řešení problémů) ubývají mozkové buňky, klesá funkčnost CNS, zpomaluje se řeč, duševní pochody a fce, proces učení se zhoršuje, snížená schopnost abstrakce a generalizace…

Percepce smysly dosahují největších schopností v časné a střední dospělosti. V druhé polovině dospělosti člověk sám zaznamenává zhoršování smyslových schopností, stále však jde o poměrně malé změny nejdříve se stárnutí projeví na oční čočce, která již od mládí ztrácí pružnost vlivem zvyšování obsahu minerálních látek, čímž oko postupně přichází o schopnost pozorovat blízké předměty

sítnice je nejcitlivější okolo třicátého roku života, již od 16 let se však na histologické úrovni dají pozorovat degenerativní změny (Suchý 1967, s. 406). k výraznějšímu zhoršování zraku dochází od 40. roku života, kdy mají lidé obtíže kvůli zvyšující se mineralizaci čočky sklon k dalekozrakosti. Dochází také ke zmenšování zornice a tím ke zhoršení vidění za špatných světelných podmínek (Papalia, Wendkos Olds 1989, s. 413, 483).

ke zhoršování sluchu dochází bujením vaziva, se zvyšujícím se věkem klesá schopnost vnímat vysoké tóny (z 18 000-20 000 hertzů u dvacetiletých na zhruba 10 000 hz v 50-60 letech; Suchý 1967, s. 406). Zřetelné zhoršování schopnosti vnímat vysoké tóny začíná již po 25. roku života, výraznější jsou tyto degenerativní změny po padesátce. (Papalia, Wendkos Olds 1989, s. 413).

stárnutí ostatních smyslů můžeme pozorovat až později stárnutí ostatních smyslů můžeme pozorovat až později. Od páté dekády života se zhoršuje chuť, především schopnost rozeznat jemné chuťové rozdíly. Čich se začíná zhoršovat nejpozději za všech smyslů (Papalia, Wendkos Olds 1989, s. 413, 483-484).

Motorika vrcholu svalové síly dosahuje člověk mezi 25. a 30. rokem života, poté dochází k jejímu postupnému ubývání, zhruba o 10% mezi 20. a 60. rokem života (Langmeier, Krejčířová 2006, s. 190; Papalia, Wendkos Olds 1989, s. 484) úbytek fyzických možností je v dospělosti významně svázán s tělesnou aktivitou… snižuje se výkonnost, dochází k atrofii svalstva, osteoporóze…

Přirozené vývojové krize u mužů a u žen Klimakterium (menopauza): změny neurohumorální součinnosti → řada vedlejších projevů intenzita a množství problémů v tomto období je individuální, průběh je rozmanitý asi ¼ žen bez potíží, ½ mírné příznaky, ¼ pocity nesnesitelných obtíží různý začátek (průměr 48. rok) těžké období: psychické problémy v důsledku změn neurohorm. změn ale i změn v sociálních rolích, v možnostech, snižování výkonu, úbytku sil, změn fyzického vzhledu… Andropauza (tzv. mužský přechod): koincidence hormonálních změn (úbytek testosteronu → úbytek výkonu) méně patrných vnějších projevů - může se demonstrovat dramatickými změnami nálad (někdy deprese), často spojeno s tendencí disimulovat bilancování v životě muže: čeho jsem dosáhl - co už nikdy nestihnu…pokud rekapitulace dosavadního života nevyznívá příznivě → výkyvy nálad, ale také snaha o životní změnu (může být na úkor rodiny i sebe sama)

Změna vztahu k profesní roli Střední věk: seberealizace, někdy rezignace, předávání zkušeností X Pozdní dospělost: postupné uzavírání profesní kariéry, změna postoje k profesní roli (vliv charakteru práce, generační zkušenosti), předávání zkušeností větší problémy při ztrátě zaměstnání, zvýšená obava ze ztráty zaměstnání vrcholný pracující rozvoj; nejvíce vědců v tomto období zúročí své dlouhodobé zkušenosti

Změny v rodičovské roli Střední věk: v závislosti na věku dětí (u dospívajících: signál vlastního stárnutí, ztráta dříve samozřejmé autoritativní pozice) možné úvahy o dalším zplození dítěte - poslední možnost X Pozdní dospělost: fáze prázdného hnízda (ambivalence k odchodu dítěte z rodiny. Hodnocení jeho profese a výběru partnera z perspektivy své generace a svých zkušeností. Definitivním potvrzením změny vzájemného vztahu s rodič-dítě je manželství dítěte) prarodičovská role (další změna vztahu s dítětem - narození vnoučete uspokojuje mnohé psychické potřeby prarodiče - projev generativity)

Změna ve vztahu k rodičům Střední věk: počínající úpadek tělesných i psychických kompetencí rodičů (nemoci rodičů, někdy jejich smrt → uvědomění si vlastní zranitelnosti a omezenosti života) X Pozdní dospělost: zvyšuje se asymetrie ve vztahu (často trvalá péče o starého rodiče-náročná životní situace) smrt starého rodiče - silné citové reakce

Změny v partnerské roli Střední věk: bilancování kvalit vztahu, druhá manželská krize (její možná vyústění) X Pozdní dospělost: změna vztahu k partnerovi v důsledku prázdného hnízda - partner je posuzován realisticky, není idealizován, akceptace partnera?

Druhá (x-tá) manželství Při druhém partnerském vztahu bývá voleno manželství, nebo družské soužití Jiná očekávání než na počátku prvního manželství - vliv předchozí zkušenosti - minulá zkušenost může ovlivnit očekávání ve vztahu k novému partnerovi pozitivně (realističtější představy) i negativně (nevyřešený minulý vztah) Zátěž sociálních vlivů souvisejících s původní rodinnou

Motivy pro vstup do dalšího manželství odpadá motiv sociálního tlaku, který byl u prvního manželství vyrovnání se s bývalým partnerem: potřeba dokázat svou atraktivnost, potvrzení své partnerské přijatelnosti, narušená sebeúcta potřeba opory, autority, která by vyřešila stávající problémy ekonomická motivace vyhovující vztah s novým partnerem

Časté zdroje zátěže nových svazků závazky k dětem z minulého manželství vztah k bývalému manželskému partnerovi kontakty s příbuznými z minulého manželství rozdíl příležitostí k uzavření druhých manželství u mužů a u žen