Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Advertisements

TLP, spol. s r.o., Praha – Karlovy Vary – Pardubice Strana 1
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Vnější havarijní plány Zóny havarijního plánování
Bezpečnostní management
Dokumentace k zajištění BOZP
Nástroje územního plánování
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
AKTUÁLNÍ STAV V PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
ZÁKON O KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI účel zákona současný legislativní stav působnost orgánů veřejné správy základní pojmy prováděcí předpisy.
Prevence závažných havárií
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko-geologická fakulta, Institut geoinformatiky Stanovení možných dosahů závažné havárie s nebezpečnými.
Bezpečnost chemických výrob N111001
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Ekologická újma na půdě legislativa, postupy ČIŽP RNDr. H.Kameníčková.
Systém kontrolní činnosti SEI
Právní úprava nakládání s chemickými látkami Prevence závažných havárií 28. listopadu 2007.
Systém kontrolní činnosti SEI
Přístup k posouzení rizika
Nový zákon v prevenci závažných havárií
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Dokumentace k zajištění BOZP
1 Příprava aplikace Nařízení REACH v BorsodChem MCHZ, s.r.o., Ostrava v BorsodChem MCHZ, s.r.o., Ostrava Průmyslová toxikologie a ekotoxikologie Ing. Přemysl.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
HACCP.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Ochrana půdy a lesa.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CASEC 1 DATABÁZE CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ CHEMICAL ABSTRACT SUBSTANCES EVIDENCE CENTER JE TU PROGRAM CASEC PRÁVĚ PRO VÁS.
Návrh nařízení EP a Rady (ES) o klasifikaci, označování a balení látek a směsí a o změně směrnice č. 67/548/EHS a nařízení ES č. 1907/2006 Návrh nařízení.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Nový zákon o prevenci závažných havárií a úloha VÚBP, v.v.i. + Příklady dotazů Ing. Martina Pražáková Ing. Lenka Frišhansová Výzkumný ústav bezpečnosti.
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků I Ústí nad Labem 2/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Havarijní plán kraje.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Prevence závažných havárií v ČR
ZÁKON O PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta Zákon č. 59/2006 Sb. ze dne 2. února 2006 o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta

Účel a působnost zákona - stanovuje systém prevence vzniku závažných havárií a požadavky na objekty a zařízení, kde jsou umístěny a využívány vybrané nebezpečné CHL Působnost zákona - stanovuje povinnosti při užívání objektů a zařízení - definuje působnost správních orgánů na úseku prevence závažných havárií Zákon se nevztahuje - na ionizující záření - na přepravu mimo objekty a zařízení (a v potrubí) - dobývání ložisek nerostů (na jejich úpravu ano) - skládky odpadů

Vývoj legislativy Směrnice Rady 82/501/EHS (Směrnice EU Seveso I o prevenci závažných havárií) Směrnice Rady 96/82/ES (Seveso II), Směrnice Rady 2003/105/ES - prevence závažných havárií - připravenost na zvládnutí případné havárie Zákon č. 353/1999 Sb. zrušen k 1.6.2006 včetně prováděcích vyhlášek – v platnosti vydaná rozhodnutí

Základní definice Objekt – soubor prostorů, jedno i více zařízení, jedna i více nebezpečných CHL Zařízení – technická nebo technologická jednotka, ve které je pracováno s nebezpečnou látkou Nebezpečná látka – vybraná nebezpečná CHLP dle přílohy č. 1 (i která může vzniknout v případě havárie) Závažná havárie – částečně nebo zcela neovladatelná událost místně a časově ohraničena Zdroj nebezpečí – vlastnost nebezpečné CHLP Umístění nebezpečné CHL – projektované množství Zóna havarijního plánu – stanovené okolí, pro které se vypracovává vnější havarijní plán

Zařazení objektů do skupin Seznam na základě množství, klasifikace a formy látek Zařazení objektu do skupiny A nebo B - A: příloha č. 1, sloupec 1 - B: příloha č. 1, sloupec 2 Protokol o nazařazení (menší než 2 % a nad 2 % stanovených hodnot)

Zařazení objektu do skupiny A nebo B Obsah návrhu na zařazení (pro krajský úřad) - identifikace objektu a okolí - údaje o množství, popis výpočtu Rozhodnutí o zařazení objektu nebo zařízení do příslušné skupiny Možnost zařazené do skupin na základě domino efektu Požadavky Krajského úřadu

Sčítání poměrného množství nebezpečných látek Příloha č. 1 Maximální množství nebezpečných látek, které jsou určující pro zařazení objektu do skupiny A nebo B Část 1- Zařazení objektu do skupin A nebo B (ne pod 2 %, součet jednotlivých kategorií nebezpečných látek v různých objektech) Tabulka 1 – Jmenovitě vybrané nebezpečné látky (v t): sloupec 1 a sloupec 2 (chlor 10/25 t, chlorovodík 25/250 t, oxid sírový 15/75 t, ropné produkty 2500/25000 t, karcinogeny 0,5/2 t – celkem 34 látek) Tabulka 2 – Ostatní nebezpečné látky klasifikované podle vlastností (T+ 5/20 t, oxidující 50/200 t, vysoce hořlavé 50/200 t, extrémně hořlavé 10/50 t , nebezpečné pro ŽP 100-200/200/200-500 t – celkem 10 skupin) Sčítání poměrného množství nebezpečných látek

Povinnosti provozovatele 1 Analýza a hodnocení rizik závažné havárie pro bezpečnostní program nebo bezpečností zprávu: - identifikace zdrojů nebezpečí - scénáře závažných havárií - odhad dopadů možných scénářů - odhad pravděpodobnosti rizik stanovení míry rizika - hodnocení přijatelnosti rizik - vyhláška MŽP

Povinnosti provozovatele 2 Bezpečnostní program prevence závažné havárie (pro skupinu A) - zásady prevence závažné havárie - systém řízení bezpečnosti - systém preventivních opatření Bezpečnostní zpráva (pro skupinu B) Informace o systému řízení Popis zařízení Identifikace zdrojů rizik Opatření pro zásah k omezení havárie Politika prevence, zásady bezpečnosti Vnitřní havarijní plán a vnější havarijní plán Zajistit informovanost okolí Posouzení bezpečnostní zprávy Povinnost pojištění za škody

Havarijní plány Vnitřní (pro skupinu B) Vnější (pro skupinu B) Scénáře možných havárií Popis možných dopadů Návrh činností ke zmírnění dopadů havárie Požadované ochranné zásahové prostředky Způsob vyrozumění správních orgánů a osob Výcvik a cvičení Preventivní opatření Aktualizace plánu Seznámit pracovníky objektu Vnější (pro skupinu B) Podklady pro stanovení zóny havarijního plánování Účast veřejnosti, zpřístupnění dokumentace, poskytování informací

Výkon státní správy MŽP – souhrnnou evidenci, plán kontrol MV – oznamování havárií, zóny havarijního plánování Báňský úřad – odborné podklady ČIŽP – kontroluje dodržování zákona Krajské úřady – evidence smluv o pojištění, schvaluje bezpečnostní zprávy, vnější havarijní plán SÚIP - kontroluje KHS - kontroluje Integrovaná inspekce prevence závažných havárií – kontroluje

Pokuty 100 000 Kč – nezpracování seznamu, protokol o nezařazení, nenahlásí havárii 700 000 Kč – nesjedná pojištění, nezpracuje analýzu rizik 1 mil. Kč – nepředloží zařazení objektu do skupin, vnitřní havarijní plán 5 mil Kč - vnitřní havarijní plán, neplní nápravná opatření

Přílohy Příloha č. 1 - Maximální množství nebezpečných látek, které jsou určující pro zařazení objektu do skupiny A nebo B – jmenovitě vybrané látky (umístění látky v tunách) - tabulka 1 (jednotlivé látky) a tabulka 2 (látky podle vlastností) Příloha č. 2 – Vzor návrhu na zařazení objektu do skupiny A nebo B Příloha č. 3 – Kritéria vymezující závažnou havárii (5 % látky, zranění, úmrtí, přerušení energií, ekologická újma)