Architektura operačních systémů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Libor Otáhalík. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedogických pracovníků (NÚV). architektura os
Struktura operačního systému Struktura OS je rozdělena do vrstev Vyšší vrstva využívá služeb nejbližší nižší vrstvy Uživatelské programy Správa periférií Správa paměti Správa procesoru esoru Hardware počítače Jádro OS OS Správa procesů architektura os
Struktura operačního systému Modul správy procesorů Přiděluje a odebírá procesory jednotlivým procesům Modul správy paměti Zajišťuje přidělování a odebírání operační paměti procesům Řeší virtuální paměť a ochranu paměti Modul správy procesů tvořený plánovačem úloh sleduje a eviduje stav všech úloh v systému Modul správy periferií Tvořený I/O dispečerem Sleduje stav jednotlivých periférií Rozhoduje o jejich efektivním přidělování a odebírání procesům architektura os
Operační systém – rozhraní člověk stroj Cílem operačního systému je efektivní a pohodlné využívání počítače. Vytváří virtuální počítač a skrývá detaily o hardware Koncový uživatel Systémový programátor Návrhář OS aplikace programátor Systémové a pomocné programy Operační systém hardware architektura os
Operační systém – rozhraní člověk stroj Koncový uživatel – využívá aplikace navržené pro daný operační systém nejsou vyžadovány znalosti o operačním systému ani hardware Programátor – navrhuje aplikace, využívá systémové aplikace (vývojová prostředí), znalost OS není nutná nebo jen částečně, znalost hardware není vyžadována Systémový programátor – vytváří OS a systémový software. Je nutná znalost hardware i operačního systému architektura os
Operační systém – poskytované služby Operační systém je správce systémových prostředků a manažerem jejich užívání OS jako složitý celek je rozložen na jednotlivé vrstvy Rozhraní mezi vrstvami je přesně definováno Jednotlivé vrstvy mohou být vnitřně upravovány bez ohledu na zbytek systému architektura os
Operační systém – rozhraní v PC Uživatelský software Operační systém BIOS hardware architektura os
BIOS Basic Input Output Systém Hardwarově závislý software uložený v paměti FlashEPROM na základní desce architektura os
BIOS - funkce POST – test základních komponent po zapnutí počítače Přiřazení komunikačních prostředků perifériím Setup – nastavení parametrů komponent, ukládá se do paměti CMOS Bootování – inicializace nahrávání OS do operační paměti Komunikace s periferiemi na základní úrovni (když ještě nefunguje OS) Monitoring čidel teploty, otáček ventilátorů, napětí apod. architektura os
Obrazový materiál cit.[2012-12-01] dostupný pod licencí Public Domain dostupný na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Award_BIOS_setup_utility.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phoenix_bios.jpg architektura os