SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ 2014-2020 A 2007-2013 EUFC CZ s.r.o. Popelova 75 620 00 Brno
OP PIK 2014-2020 a OP PI 2007-2013: SROVNÁNÍ Operační program Podnikání a inovace (OP PI) 2007-2013 schválen Evropskou komisí: 3. prosince 2007 (tj. 11 měsíců po začátku programového období) zahájení příjmu žádostí v prvních výzvách: 1. března 2007 (2 měsíce po začátku programového období) příspěvek Unie (po realokacích): 3,12 mld. EUR Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) 2014-2020 29. dubna 2015 (tj. 16 měsíců po začátku programového období!) 1. června 2015 (17 měsíců po začátku program. období!) příspěvek Unie (celkem): 4,33 mld. EUR
Relevantní program podpory v OP PI 2007 - 2013 STRUKTURA OP PIK 2014-2020 Prioritní osa Program podpory Relevantní program podpory v OP PI 2007 - 2013 1 Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace Inovace Aplikace Potenciál Inovační vouchery Spolupráce Partnerství znalostního transferu Služby infrastruktury interní projekt KTP Prosperita 2 Rozvoj podnikání a konkurenceschopnosti MSP Technologie Poradenství Expanze Rizikový kapitál Marketing Nemovitosti Školicí střediska Rozvoj Záruka, Progres, Start Seed fond (pozastaven) 3 Účinné nakládání energií, rozvoj energetické infrastruktury a obnovitelných zdrojů energie, podpora zavádění nových technologií v oblasti nakládání energií a druhotných surovin Obnovitelné zdroje energie Úspory energie Smart grids I Nízkouhlíkové technologie Úspory energie v SZT Smart grids II Eko-energie 4 Rozvoj vysokorychlostních přístupových sítí k internetu a informačních a komunikačních technologií Vysokorychlostní internet ICT a sdílené služby ICT a strategické služby
OP PI 2007-2013: STAV ČERPÁNÍ PROGRAMU K 7. 4. 2010 Prioritní osa Celková alokace 2007 – 2013 Schválené projekty Proplacené prostředky příjemcům mil. Kč počet % 1 Vznik firem 399,7 2 528,0 132,1 102,0 25,5 2 Rozvoj firem 23 372,2 914 11 914,0 51,0 7 024,8 30,1 3 Efektivní energie 10 642,1 313 2 930,2 27,5 438,5 4,1 4 Inovace 23 459,5 654 8 259,6 35,2 1 115,8 4,8 5 Prostředí pro podnikání a inovace 27 500,8 404 5 377,5 19,6 641,6 2,3 6 Služby pro rozvoj podnikání 2 974,4 800 441,8 14,9 151,3 5,1 7 Technická pomoc 2 682,0 N/A CELKEM 91 030,9 3 087 29 451,1 32,4 9 474,1 10,4 Poznámka: finanční alokace jsou za příspěvek Unie a národní zdroje Zdroj: Měsíční monitorovací zpráva o průběhu čerpání strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a národních zdrojů v programovém období 2007-2013 – březen 2010. MMR-NOK.
OP PIK 2014-2020: STAV ČERPÁNÍ PROGRAMU K 7. 4. 2017 Prioritní osa Hlavní alokace 2014 – 2020 Vydané právní akty o poskytnutí podpory Proplacené prostředky mil. Kč počet % 1 Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace 34 308 861 7 474,7 21,8 141,2 0,4 2 Rozvoj podnikání a konkurenceschopnosti MSP 22 617 820 4 537,8 20,0 243,9 1,08 3 Účinné nakládání energií, rozvoj energetické infrastruktury a obnovitelných zdrojů energie, podpora zavádění nových technologií v oblasti nakládání energií a druhotných surovin 30 862 347 1 741,3 5,6 81,7 0,3 4 Rozvoj vysokorychlostních přístupových sítí k internetu a informačních a komunikačních technologií 18 922 255 1 872,6 9,9 144,8 0,77 5 Technická pomoc 3 397 N/A CELKEM 110 106 2 283 15 626,4 14,2 611,6 0,56 Poznámka: finanční alokace jsou za příspěvek Unie Zdroj: Čtvrtletní zpráva o implementaci ESI fondů v České republice v programovém období 2014-2020 – IV. čtvrtletí 2016. MMR-NOK.
SROVNÁNÍ VÝVOJE ČERPÁNÍ OP PI A OP PIK (v % alokace OP) Poznámka: rok N: OP PI = 2007, OP PIK = 2014 Zdroj: Čtvrtletní/Měsíční monitorovací zprávy a zprávy o implementaci ESI fondů v České republice, MMR-NOK.
KLÍČOVÉ PROBLÉMY A RIZIKA SPOJENÉ S ČERPÁNÍM PROSTŘEDKŮ Z OP PIK 2014-2020 velice pomalý proces hodnocení projektových žádostí - v některých programech trvá hodnocení projektů více než rok (např. program Aplikace) zbytečně náročné požadavky na povinné přílohy k žádostem o podporu (podrobný položkový rozpočet, projektová dokumentace, stavební povolení apod.) nevhodně nastavená kritéria pro hodnocení a výběr projektů (např. minimální bodová hranice v I. výzvě programu Úspory energie) netransparentní systém hodnocení tzv. hospodárnosti projektu (subjektivní posuzování „předražení“ jednotlivých položek v rozpočtu projektu) – s ohledem na nastavení hodnotících kritérií mívá fatální dopad na celkový výsledek hodnocení žádosti limit finanční alokace OP PIK určené pro velké podniky: stávající omezení alokace pro velké podniky v OP PIK (20 % ve vybraných specifických cílech) představuje zásadní riziko pro dosažení stanovených cílů OP PIK, zejména v případě zvyšování energetické účinnosti a také v oblasti průmyslového výzkumu a vývoje a zavádění inovací
Děkuji za pozornost