Hledáme klíč k právům dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přístupový bod: Zasedacka_108
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Martina Burachovičová
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
V ČESKÉ REPUBLICE 1.  chybějící definice diskriminace v hmotném právu  zákaz diskriminace – čl. 3 LZPS  mezinárodní úmluvy  judikatura ESLP (Belgický.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Ochrana osobních údajů v České republice
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Sociálně právní ochrana dětí
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Všeobecná deklarace lidských práv
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
PŘEDNÁŠKA pokračování
Lidská práva v dokumentech
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Základní práva a svobody
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
PORUČENSTVÍ © Radovan Dávid, 2012.
Náhradní rodinná péče -NRP
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
S YSTÉM PRÁVA Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Květen 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_068 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
JUDr. Pavel Kotrady soudce Okresní soud ve Vsetíně
Práva a povinnosti mezi manželi
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Název vzdělávacího materiálu
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Hledáme klíč k právům dětí
Právo na dobrou správu.
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Hledáme klíč k právům dětí
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Hledáme klíč k právům dětí
Úmluva o právech dětí Teologická etika 2 Jabok
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
GDPR a budoucí redakční praxe
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Transkript prezentace:

Hledáme klíč k právům dětí Modul 1: Úvod do mezinárodních práv dítěte Na financování tohoto projektu se podílel program Základních práv a občanství Evropské unie Další finance poskytl charitativní trust Allana a Nesty Fergusonových

Kdo je dítě? Každá lidská bytost mladší 18 let (pokud není zletilosti dosaženo dříve) Úmluva o právech dítěte OSN, Článek 1

Co jsou to práva dětí? Jde o svobody, standardy a práva, na něž mají všechny děti automaticky nárok. Děti jsou držitelé práv. Státy jsou zodpovědní činitelé.

Děti jako držitelé práv = zodpovědný činitel Stát

Kam spadají rodiče, zákonní zástupci a pečovatelé? Dítě = držitel práv Má nárok na práva od... Stát = zodpovědný činitel Musí respektovat, chránit a naplňovat práva... Poskytuje podporu Rodiče, zákonní zástupci nebo pečovatelé Poskytuje podporu

Úvod do mezinárodních práv dětí Všeobecně: Mezinárodní listina práv Konkrétně: Úmluva o právech dítěte Široká škála práv Nejvíce ratifikovaná smlouva o lidských právech Realizaci monitoruje a vede Výbor pro práva dítěte. Viz její tři opční protokoly

Úvod do regionálních práv dítěte Všeobecně: Evropská úmluva o lidských právech Listina základních práv Evropské unie Konkrétně: Článek 24 Listiny základních práv Evropské unie Směrnice EU pro propagaci a ochranu práv dítěte (2007) Směrnice Výboru ministrů Rady Evropy o justici vstřícné k dětem (2010)

Úmluva o právech dítěte – „ Tři P“ Protection (ochrana): právo být chráněn před činy a chováním Provision (přístup): právo na přístup k výhodám, službám a činnostem Participation (účast): právo zapojit se do činností

Základní principy Úmluvy Právo nebýt diskriminován (článek 2) Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí. (článek 3.1) Právo na život, přežití a rozvoj (článek 6) Právo být vyslyšen a poslouchán (článek 12)

Další práva v Úmluvě o právech dítěte Práva dítěte Nediskriminace Zájem dítěte Život, přežití a rozvoj Registrace při narození Identita Účast Vyjádření Myšlení Nábožen-ství Soukro-mí Zneužívání Alternativní péče Zdraví Vzdělání

Základní principy: překrývání Diskriminace  aktivita 1.2A Zájem dítěte  aktivita 1.2B Život, přežití a rozvoj modul 2 a aktivita 1.2C Právo být vyslyšen a poslouchán  modul 3 a modul 4. Aktivita 1.2D obsahuje také soupis základních skutečností a shrnutí informací o tomto právu.

Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili? Co je diskriminace? Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili?

Princip nediskriminace Základní princip mezinárodních i regionálních zákonů o lidských právech Úzce provázán s právem člověka na důstojnost Obzvlášť důležitý při práci s dětmi K diskriminaci může docházet z mnoha důvodů. K diskriminaci může dojít, aniž by to měl diskriminující v úmyslu nebo si toho byl vědom.

Právní rámec – mezinárodní nástroje Všeobecná deklarace lidských práv (článek 2) Úmluva o právech dítěte (článek 2) Dítě je chráněno i před diskriminací založenou na postavení rodičů, zákonných zástupců či členů rodiny. Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (článek 2.1) Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (článek 2.2) Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace

Právní rámec – regionální nástroje Evropská úmluva o lidských právech (článek 14 a protokol 12) Listina základních práv a svobod Evropské unie (článek 21) Evropská směrnice o rasové rovnosti (2000/43/EC) V současnosti se vztahuje pouze na rasu/etnicitu

Zakázané chování: přímá diskriminace PŘÍMÁ DISKRIMINACE – dochází k ní, když je s člověkem nakládáno méně příznivě na základě nějaké chráněné vlastnosti (např. etnické příslušnosti, pohlaví, vyznání, politických názorů, sexuální orientace, sociálního původu apod.)

Zakázané chování: nepřímá diskriminace Nepřímá diskriminace – dochází k ní, když zákon, strategie nebo postup platí pro všechny, přesto jednotlivce nebo skupinu s chráněnou vlastností (vlastnostmi) staví do obzvlášť nevýhodného postavení.

Zakázané chování: psychické obtěžování (harrassment) OBTĚŽOVÁNÍ– když dojde k nevítanému chování, které se týká chráněné vlastnosti (např. pohlaví), a to s úmyslem nebo následkem narušit důstojnost osoby a vytvořit zastrašující, nepřátelské, degradující, ponižující nebo urážlivé prostředí.

Zakázané chování: pronásledování (victimization) Dochází k němu, když se osoba stane terčem nepříznivého zacházení, protože si stěžovala na diskriminaci nebo pomohla někomu, kdo se stal obětí diskriminace.

Ospravedlnění Přímá diskriminace: Pro rasovou/etnickou diskriminaci neexistuje ospravedlnění – je vždy špatná. Přímá (kromě rasové/etnické)/Nepřímá diskriminace: může být ospravedlnitelná, pokud odlišné zacházení sleduje legitimní cíl a prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené.

Co jsou přiměřené prostředky k dosažení legitimního cíle? Legitimní cíl: rys nebo praktika musí být legální a zastupovat skutečný, objektivní faktor. Přiměřený: znamená „vhodný a nezbytný“ . Např.: náboženská výchova, dívčí a chlapecké školy

Nápravné prostředky Přístup k soudním, správním a smírčím řízením Smírčí řízení: nenahrazuje soudní řízení, je ale dalším způsobem zjednání nápravy. Soudní řízení mohou být občanská a trestní.

Sankce Musí být: efektivní přiměřené odrazující Mohou zahrnovat vyplacení odškodného oběti.

Zájmy dítěte Článek 3.1 Úmluvy o právech dítěte: „Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, správními nebo zákonodárnými orgány.” Obecný komentář č. 14, Výbor OSN pro práva dítěte

Zájmy dítěte: jednotlivé části „Při jakékoli činnosti týkající se dětí…” Široce vykládáno Vztahuje se ke všem rozhodnutím a činům, které přímo či nepřímo ovlivňují dítě, skupiny dětí nebo děti obecně.

Jednotlivé části: „Zájem dítěte….” Flexibilní a přizpůsobitelný koncept Definováno případ od případu podle konkrétní situace zúčastněného dítěte/dětí Posudek je nezbytný, aby bylo zváženo následující: Názory dítěte Identita dítěte Zachování rodinného prostředí a ochrana dítěte Situace, v níž je osoba zranitelná Právo dítěte na zdraví a vzdělání

Jednotlivé části: „Přední hledisko….” „Zájmy dítěte“ hrají důležitou roli a jsou významně upřednostňovány. Pozn.: ve věcech osvojení se zájem dítěte bere do úvahy „v prvé řadě” (čl. 21).

Zájem dítěte: příklad Rodiče mladého chlapce procházejí ošklivým rozvodem. Panuje neshoda ohledně toho, s kterým z rodičů by chlapec měl žít. Chlapcův určený obhájce/ zákonný zástupce zjistí jeho názor na věc a sociální pracovník vypracuje posudek o tom, co je v chlapcově zájmu. Soud tak může dospět k rozhodnutí, jehož předním hlediskem je zájem dítěte.

Soupis zájmů Rozhovory s dítětem Vyslechnout ty, kdo dítě znají Co si o tom myslíte vy? Vysvětlit rozhodnutí dítěti

Právo na život, přežití a rozvoj „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, uznávají, že každé dítě má přirozené právo na život. 2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují v nejvyšší možné míře zachování života a rozvoj dítěte.” Úmluva o právech dítěte, článek 6

Právo na život, přežití a rozvoj Co to znamená? Vykládáno široce Zahrnuje i holistický rozvoj dítěte (fyzický, duševní, spirituální, morální, psychologický a sociální). Stát má povinnost: Aktivně podporovat život a rozvoj dítěte (umožňuje zaopatření). Předcházet, zakazovat a trestat činy, které tomuto právu škodí.

Právo na život, přežití a rozvoj Příklady Zákaz doživotních trestů bez možnosti propuštění Odnětí svobody pouze jako poslední východisko a po nejkratší možnou náležitou dobu Zavedení mimoškolních činností a programů určených pro děti v ústavní péči

Právo zapojit se a být vyslyšen „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. 2. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo a nebo prostřednictvím zástupce nebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.” Úmluva o právech dítěte, článek 12

Právo zapojit se a být vyslyšen Co to znamená? Právo být vyslyšen a poslouchán Vztahuje se ke všem rozhodnutím/záležitostem týkajícím se dítěte/dětí. Participační a inkluzivní proces Smysluplné díky pomůckám, podpoře a příležitostem k zapojení Neměl by být používán zpřesňující jazyk, aby bylo toto právo dítěti odepřeno.

Právo zapojit se a být vyslyšen: příklad I Dítě je obviněno z přestupku. Je podpořeno ve smysluplné účasti na slyšení, které se týká odklonu v řízení. Je schopno vyslovit lítost, ale také vysvětlit, proč se zachovalo tak, jak se zachovalo. Dokončí komunitně založený program odklonu, v jehož rámci se na tyto základní příčiny zaměří, pročež již další přestupek nespáchá.

Právo zapojit se a být vyslyšen – příklad II Dítě je obětí sexuálního napadení. Doktor dítě podporuje, aby vysvětlilo, co se stalo, a postoupí případ orgánům ochrany dítěte. Sociální pracovník a příslušník policie společně umožní výslech na policii. Dítě může vysvětlit, co se stalo, a to slovy a způsoby, které jsou mu příjemné. Účastní se soudu jako svědek a svědčí prostřednictvím video spojení. Všichni soudní úředníci k dítěti mluví ohleduplným jazykem. Je dosaženo usvědčení. Dítěti je 5 let.

Klíčová slova– právo zapojit se a být vyslyšen Informova-ní Neformál-ní prostředí Smysluplná účast

Sféry vlivu Má země / vláda Můj profesní subjekt Má organizace / nadřízení Mí kolegové JÁ