Hledáme klíč k právům dětí Modul 1: Úvod do mezinárodních práv dítěte Na financování tohoto projektu se podílel program Základních práv a občanství Evropské unie Další finance poskytl charitativní trust Allana a Nesty Fergusonových
Kdo je dítě? Každá lidská bytost mladší 18 let (pokud není zletilosti dosaženo dříve) Úmluva o právech dítěte OSN, Článek 1
Co jsou to práva dětí? Jde o svobody, standardy a práva, na něž mají všechny děti automaticky nárok. Děti jsou držitelé práv. Státy jsou zodpovědní činitelé.
Děti jako držitelé práv = zodpovědný činitel Stát
Kam spadají rodiče, zákonní zástupci a pečovatelé? Dítě = držitel práv Má nárok na práva od... Stát = zodpovědný činitel Musí respektovat, chránit a naplňovat práva... Poskytuje podporu Rodiče, zákonní zástupci nebo pečovatelé Poskytuje podporu
Úvod do mezinárodních práv dětí Všeobecně: Mezinárodní listina práv Konkrétně: Úmluva o právech dítěte Široká škála práv Nejvíce ratifikovaná smlouva o lidských právech Realizaci monitoruje a vede Výbor pro práva dítěte. Viz její tři opční protokoly
Úvod do regionálních práv dítěte Všeobecně: Evropská úmluva o lidských právech Listina základních práv Evropské unie Konkrétně: Článek 24 Listiny základních práv Evropské unie Směrnice EU pro propagaci a ochranu práv dítěte (2007) Směrnice Výboru ministrů Rady Evropy o justici vstřícné k dětem (2010)
Úmluva o právech dítěte – „ Tři P“ Protection (ochrana): právo být chráněn před činy a chováním Provision (přístup): právo na přístup k výhodám, službám a činnostem Participation (účast): právo zapojit se do činností
Základní principy Úmluvy Právo nebýt diskriminován (článek 2) Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí. (článek 3.1) Právo na život, přežití a rozvoj (článek 6) Právo být vyslyšen a poslouchán (článek 12)
Další práva v Úmluvě o právech dítěte Práva dítěte Nediskriminace Zájem dítěte Život, přežití a rozvoj Registrace při narození Identita Účast Vyjádření Myšlení Nábožen-ství Soukro-mí Zneužívání Alternativní péče Zdraví Vzdělání
Základní principy: překrývání Diskriminace aktivita 1.2A Zájem dítěte aktivita 1.2B Život, přežití a rozvoj modul 2 a aktivita 1.2C Právo být vyslyšen a poslouchán modul 3 a modul 4. Aktivita 1.2D obsahuje také soupis základních skutečností a shrnutí informací o tomto právu.
Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili? Co je diskriminace? Byli jste někdy svědky diskriminace či jste ji sami zažili?
Princip nediskriminace Základní princip mezinárodních i regionálních zákonů o lidských právech Úzce provázán s právem člověka na důstojnost Obzvlášť důležitý při práci s dětmi K diskriminaci může docházet z mnoha důvodů. K diskriminaci může dojít, aniž by to měl diskriminující v úmyslu nebo si toho byl vědom.
Právní rámec – mezinárodní nástroje Všeobecná deklarace lidských práv (článek 2) Úmluva o právech dítěte (článek 2) Dítě je chráněno i před diskriminací založenou na postavení rodičů, zákonných zástupců či členů rodiny. Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (článek 2.1) Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (článek 2.2) Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace
Právní rámec – regionální nástroje Evropská úmluva o lidských právech (článek 14 a protokol 12) Listina základních práv a svobod Evropské unie (článek 21) Evropská směrnice o rasové rovnosti (2000/43/EC) V současnosti se vztahuje pouze na rasu/etnicitu
Zakázané chování: přímá diskriminace PŘÍMÁ DISKRIMINACE – dochází k ní, když je s člověkem nakládáno méně příznivě na základě nějaké chráněné vlastnosti (např. etnické příslušnosti, pohlaví, vyznání, politických názorů, sexuální orientace, sociálního původu apod.)
Zakázané chování: nepřímá diskriminace Nepřímá diskriminace – dochází k ní, když zákon, strategie nebo postup platí pro všechny, přesto jednotlivce nebo skupinu s chráněnou vlastností (vlastnostmi) staví do obzvlášť nevýhodného postavení.
Zakázané chování: psychické obtěžování (harrassment) OBTĚŽOVÁNÍ– když dojde k nevítanému chování, které se týká chráněné vlastnosti (např. pohlaví), a to s úmyslem nebo následkem narušit důstojnost osoby a vytvořit zastrašující, nepřátelské, degradující, ponižující nebo urážlivé prostředí.
Zakázané chování: pronásledování (victimization) Dochází k němu, když se osoba stane terčem nepříznivého zacházení, protože si stěžovala na diskriminaci nebo pomohla někomu, kdo se stal obětí diskriminace.
Ospravedlnění Přímá diskriminace: Pro rasovou/etnickou diskriminaci neexistuje ospravedlnění – je vždy špatná. Přímá (kromě rasové/etnické)/Nepřímá diskriminace: může být ospravedlnitelná, pokud odlišné zacházení sleduje legitimní cíl a prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené.
Co jsou přiměřené prostředky k dosažení legitimního cíle? Legitimní cíl: rys nebo praktika musí být legální a zastupovat skutečný, objektivní faktor. Přiměřený: znamená „vhodný a nezbytný“ . Např.: náboženská výchova, dívčí a chlapecké školy
Nápravné prostředky Přístup k soudním, správním a smírčím řízením Smírčí řízení: nenahrazuje soudní řízení, je ale dalším způsobem zjednání nápravy. Soudní řízení mohou být občanská a trestní.
Sankce Musí být: efektivní přiměřené odrazující Mohou zahrnovat vyplacení odškodného oběti.
Zájmy dítěte Článek 3.1 Úmluvy o právech dítěte: „Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, správními nebo zákonodárnými orgány.” Obecný komentář č. 14, Výbor OSN pro práva dítěte
Zájmy dítěte: jednotlivé části „Při jakékoli činnosti týkající se dětí…” Široce vykládáno Vztahuje se ke všem rozhodnutím a činům, které přímo či nepřímo ovlivňují dítě, skupiny dětí nebo děti obecně.
Jednotlivé části: „Zájem dítěte….” Flexibilní a přizpůsobitelný koncept Definováno případ od případu podle konkrétní situace zúčastněného dítěte/dětí Posudek je nezbytný, aby bylo zváženo následující: Názory dítěte Identita dítěte Zachování rodinného prostředí a ochrana dítěte Situace, v níž je osoba zranitelná Právo dítěte na zdraví a vzdělání
Jednotlivé části: „Přední hledisko….” „Zájmy dítěte“ hrají důležitou roli a jsou významně upřednostňovány. Pozn.: ve věcech osvojení se zájem dítěte bere do úvahy „v prvé řadě” (čl. 21).
Zájem dítěte: příklad Rodiče mladého chlapce procházejí ošklivým rozvodem. Panuje neshoda ohledně toho, s kterým z rodičů by chlapec měl žít. Chlapcův určený obhájce/ zákonný zástupce zjistí jeho názor na věc a sociální pracovník vypracuje posudek o tom, co je v chlapcově zájmu. Soud tak může dospět k rozhodnutí, jehož předním hlediskem je zájem dítěte.
Soupis zájmů Rozhovory s dítětem Vyslechnout ty, kdo dítě znají Co si o tom myslíte vy? Vysvětlit rozhodnutí dítěti
Právo na život, přežití a rozvoj „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, uznávají, že každé dítě má přirozené právo na život. 2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují v nejvyšší možné míře zachování života a rozvoj dítěte.” Úmluva o právech dítěte, článek 6
Právo na život, přežití a rozvoj Co to znamená? Vykládáno široce Zahrnuje i holistický rozvoj dítěte (fyzický, duševní, spirituální, morální, psychologický a sociální). Stát má povinnost: Aktivně podporovat život a rozvoj dítěte (umožňuje zaopatření). Předcházet, zakazovat a trestat činy, které tomuto právu škodí.
Právo na život, přežití a rozvoj Příklady Zákaz doživotních trestů bez možnosti propuštění Odnětí svobody pouze jako poslední východisko a po nejkratší možnou náležitou dobu Zavedení mimoškolních činností a programů určených pro děti v ústavní péči
Právo zapojit se a být vyslyšen „1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. 2. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo a nebo prostřednictvím zástupce nebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.” Úmluva o právech dítěte, článek 12
Právo zapojit se a být vyslyšen Co to znamená? Právo být vyslyšen a poslouchán Vztahuje se ke všem rozhodnutím/záležitostem týkajícím se dítěte/dětí. Participační a inkluzivní proces Smysluplné díky pomůckám, podpoře a příležitostem k zapojení Neměl by být používán zpřesňující jazyk, aby bylo toto právo dítěti odepřeno.
Právo zapojit se a být vyslyšen: příklad I Dítě je obviněno z přestupku. Je podpořeno ve smysluplné účasti na slyšení, které se týká odklonu v řízení. Je schopno vyslovit lítost, ale také vysvětlit, proč se zachovalo tak, jak se zachovalo. Dokončí komunitně založený program odklonu, v jehož rámci se na tyto základní příčiny zaměří, pročež již další přestupek nespáchá.
Právo zapojit se a být vyslyšen – příklad II Dítě je obětí sexuálního napadení. Doktor dítě podporuje, aby vysvětlilo, co se stalo, a postoupí případ orgánům ochrany dítěte. Sociální pracovník a příslušník policie společně umožní výslech na policii. Dítě může vysvětlit, co se stalo, a to slovy a způsoby, které jsou mu příjemné. Účastní se soudu jako svědek a svědčí prostřednictvím video spojení. Všichni soudní úředníci k dítěti mluví ohleduplným jazykem. Je dosaženo usvědčení. Dítěti je 5 let.
Klíčová slova– právo zapojit se a být vyslyšen Informova-ní Neformál-ní prostředí Smysluplná účast
Sféry vlivu Má země / vláda Můj profesní subjekt Má organizace / nadřízení Mí kolegové JÁ