Kateřina Majerová FSS KES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Zemědělství – 1. část.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Rostlinná produkce obsah přednášky
Kácení deštných lesů.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Zásady správné zemědělské praxe
Hospodářská úprava lesa
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Trvale udržitelné systémy
Zemědělství.
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
OCEŇOVÁNÍ TRVALÝCH POROSTů Ing. David Slavata, Ph.D. Oceňování majetku B.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Lesnictví Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Degradace půd vlivem zemědělství
Krajina a životní prostředí
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Ekosystémy přírodní a umělé
Právní úprava ochrany lesa
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
Hospodářská úprava lesa Legislativa
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Obraz působení člověka
OCEŇOVÁNÍ TRVALÝCH POROSTů
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Zalesňování zemědělské půdy problém struktury lesů
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Les-Lesní patra.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Co je to Teagasc? Teagasc - Úřad pro rozvoj zemědělství a potravinářství - je státní orgán poskytující integrované služby pro výzkum, poradenství a vzdělávání.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Švédsko Open Presentation.
Ekonomika životního prostředí
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
VODA PRO KAŽDÉHO, PRO ŽIVOU PŮDU A ZDRAVOU KRAJINU!
Transkript prezentace:

Kateřina Majerová FSS KES Využití přírodních modelů sukcese Využití vertikálního prostoru Agrolesnictví FCS hospodaření Kateřina Majerová FSS KES

Využití přírodních modelů sukcese ,,Na těchto dvou obrázcích je vidět jediný hlavní dlouhověký strom - to sytě žluté - to je Ořešák japonský. Vše ostatní jsou podpůrné dřeviny. Červená je broskev, nejvyšší zelené jsou Olše šedé, nízké zelené jsou Hlošiny okoličnaté, a ořešák je trochu zakrýván mladým řídkým zeleným Čimišníkem stromovitým. V pozadí je žlutý větrolam z rychlerostoucích topolů.“http://rodovystatek.cz/barvy_tvr dy_sad.htm

Využití přírodních modelů sukcese Benefity výsadby napodobující sukcesní procesy podle Jaroslava Svobody: 1) Urychlíme výrazně růst našich hlavních plodonosných stromů. 2) Podpoříme zdraví a pestrost celého ekosystému. 3) Z některých pionýrů můžeme první dvě desetiletí sklízet broskve, meruňky, špendlíky... 4) Můžeme pionýry průběžně kácet na dřevo 5) Větve můžeme využívat pro výrobu štěpky, ze které je skvělý kompost a mulč. 6) Nemusíme kosit takové lány volné plochy pod stromy, a chcete-li, do deseti let v tvrdém sadu můžete přestat úplně kosit. 7) Půda je dříve a více stíněná korunami a méně vysychá 8) Opad většího množství listí urychlí tvorbu humusu. 9) Vypadá to skvěle, jako malý prales, už třetím rokem od výsadby 10) Nebude nás tolik lákat sázet hlavní stromy příliš blízko (10 až 15m mezi kmeny je minimum)

Využití vertikálního prostoru

Využití vertikálního prostoru pro.. Získání více místa na malých pozemcích, na balkonech a terasách, v interiérech Pro pěstování přirozeně se pnoucích odrůd Pro vytvoření odlišných mikroklimatických podmínek Živé ploty a větrolamy Pěstování smíšených kultur

Agrolesnictví

Agrolesnictví Jako agrolesnictví je označován hospodářský systém, kdy je zemědělská půda využívána zároveň pro zemědělskou produkci (rostlinnou i živočišnou) a pro pěstování dřevin Historicky u nás do 19.století (např.výmladkové hospodaření) Nerozšířenější v tropech V současné době v ČR remízky, pasení v sadech; Francie -alley croping; Španělsko – Montado Výhody: umožnění pěstování plodin v oblastech s křehkými ekosystémy ochrana před erozí, ochrana vodních toků před znečistěním zadržování vody v krajině, bránění evaporaci zvýšení dostupnosti živin pro plodiny zvýšení výnosů oproti monokulturám, zvýšení biodiverzity

Agrolesnictví

Systém FCS ,,Cílem certifikačního systému FSC je prosazování environmentálně vhodného, sociálně prospěšného a ekonomicky životaschopného obhospodařování lesů.” ,,Cílem lesního hospodaření v souladu s Českým standardem FSC jsou přírodě blízké lesní porosty se stanovištně vhodnou druhovou skladbou, věkovou strukturou a prostorovým uspořádáním blížícím se dynamice a struktuře přírodních lesních společenstev. Lesní hospodaření v souladu s Českým standardem FSC vede k postupnému zlepšování ekologických, ekonomických a sociálních dopadů hospodaření lesního podniku.“ http://www.czechfsc.cz/data/Komentovany_C_STD_FSC.pdf

Systém FCS Některé z principů FCS: zajištění práv domorodých obyvatel zajištění prac. příležitostí a vzdělávání místních komunit žijích v oblastech obhospodařovaného lesa; welfare zaměstnanců a jejich rodin preference ekologicky příznivých způsobů spodaření posilování lokální ekonomiky, ochrana přírodních zdrojů (př. voda – zákaz plošného podvodňování) těžba a sběr lesních plodů poze v trvale udržitelné míře. Zajištění možnosti přirozené obnova lesa genetická, druhová, ekosystémová rozmanitost preference ekologických prostředků boje se škůdci Zachování lesů s vysokou ochranářskou hodnotou

Zdroje FSC: http://www.czechfsc.cz/data/Komentovany_C_STD_FSC.pdf http://www.prirodni-zahrady.cz/download.php?fid=558 Agrolesnictví http://www.agris.cz/clanek/186638/agrolesnictvi-znovuobjeveni-historickeho-zpusobu- hospodareni-a-jeho-moznosti-dnes Obrázky:http://blog.worldagroforestry.org/index.php/2015/09/09/the-more-trees-the- better/ https://citelighter- cards.s3.amazonaws.com/p16n5clv04hirp6211tu1jng1b2n0_38970.JPGhttp://www.viagr oforestry.org/what-we-do/agroforestry/ http://www.paletky.cz/produkty/vertikalni-zahonek-palety/ http://rodovystatek.cz/sepp_holzer_byliny.htm http://rodovystatek.cz/barvy_tvrdy_sad.htm http://cgardey.tk/popular/vertical-garden-ideas-for-home http://zahrada26.rssing.com/chan-30169523/all_p3.html