E-bezpečí Barbora Šomodíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postačí zapnout počítač, připojit se k internetu a dát se do chatování, zahrát si hru pro více hráčů nebo hledat kamarády a sexuální deviant se může.
Advertisements

Když se děti samy nabízejí
Aktivity projektu E-BEZPEČÍ & E-SYNERGIE
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Linka bezpečí a bezpečný internet Searching Session NTK 2013 Praha, 8. října 2013 Peter Porubský.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
 Projekt E-Bezpečí je celorepublikový projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu.
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Název: Co nám hrozí na internetu
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
INTERNETOVÁ BEZPEČNOST
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
Nástrahy internetu.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Nebezpečí na Internetu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
DĚTI VE SVĚTĚ MÉDIÍ Úvod Média jako potrava pro duši naše cíle: 1) umět děti ochránit před tím, co jim škodí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NEBO-LI PRONÁSLEDOVÁNÍ OBĚTI CIZÍM ČLOVĚKEM, VYHROŽOVÁNÍ POMOCÍ SMS A VULGÁRNÍCH Ů Viktor Vašát 12 let 7.b Základní škola Šumperk,Vrchlického 22,Šumperk.
Kyberšikana Radka Blažková.
Nebezpečí na internetu KYBERGROOMING
Alena Dvořáková 12 let 7.A Základní škola Šumperk, Vrchlického 22,Šumperk 7871 Tel.:
Kyberšikana Cyberbulling.
počítačová BEZPEČNOST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Kyberšikana.
Co je to hoax? HOAX je poplašná zpráva, která obsahuje nepravdivé anebo zkreslené informace.
Sociální patologie SCPT SCPA
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Stalking nebezpečné pronásledování Trestní zákoník - § 354.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Bezpečnost na internetu Zpracovala: Kateřina Svačinová, 6.B.
Kyberšikana Denisa Opatrná ČJL+AJ. Centrum pro rodiče a děti Google  Je dostupné na
 Nebezpečná internetová manipulace, v rámci které útočník usiluje o osobní schůzku s nezletilou osobou.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Počítačová bezpečnostPočítačová bezpečnost -je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
KYBERŠIKANA.
Šikana.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
Kyberšikana – manuál pro rodiče
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

E-bezpečí Barbora Šomodíková

Kyberšikana Šikana, která je uskutečněna pomocí komunikačních technologií (mobil, internet) Bývá nejčastěji spojována se školním prostředím; oběťmi takové šikany bývají především žáci Moderní technologie jsou schopny agresorovi zajistit anonymitu (neznámý e-mail, přezdívka) Pro agresora je anonymita výhodou – nemusí se osobně setkat s obětí Oběťmi kyberšikany mohou být také učitelé (1/5 anglických učitelů zažila kyberšikanu) U dětí je kyberšikana realizována především „z žertu“, u dospělých je situace opačná (účel ublížit)

Kyberšikana a prevence ve škole Určení osoby, která bude „garantem“ prevence kyberšikany 1. Pochopení podstaty kyberšikany Co lze zahrnout do termínu kyberšikana, vědomí nebezpečí, odlišení od ostatních forem šikany, odpovědnost při používání ICT 2. Aktualizace existujících postupů a praktik týkajících se patologického chování Úprava Vnitřního řádu školy a předpisů, týkajících se počítačových učeben, úschova nahrávek případů souvisejících s kyberšikanou, kontrola žáků, k čemu používají internet

Kyberšikana a prevence ve škole 3. Usnadnit obětem postup nahlášení kyberšikany Jak a komu oznámit kyberšikanu 4. Podpora pozitivního využívání technologií Poutavé a efektivní učení 5. Hodnocení vlivu prevence a její účinnosti v boji proti kyberšikaně Kontroly, průzkumy (žáci, rodiče) 6. Vytvoření podmínek k řešení šikany ve škole Preventivní program, krizový plán

Kyberšikana a prevence ve škole 7. Zajištění vdělávání členů pedagogického sboru - Psychologie, právo, osobnostně-sociální výcvik, IT kompetence 8. Zajištění podpory vedení školy k řešení situace 9. Okamžité řešení kázeňských problémů Přiměřený trest za každý prohřešek 10. Realizace preventivních programů pro žáky

Řešení kyberšikany Podpora oběti – vyhledání odborníka (preventista, výchovný poradce), obeznámení rodičů Doporučení dalšího postupu – schování důkazů, zabránění opakování kyberšikany Vyšetření všech případů šikany Vyřešení problému, zabránění šíření – použití kázeňských pravomocí Práce s problémem, potrestání viníků – snaha, aby se podobná věc neopakovala, důraz na prevenci

Mobilní telefony a kyberšikana Volání Zneužití: nemravné telefonáty, vyhrožování, zastrašování, obtěžování, „prozvánění“ Prevence: nesdělovat své číslo cizím lidem Řešení: zablokování daného tel. čísla, pomoc školy, u závažných případů nahlásit policii SMS Zneužití: textové zprávy se sexuální podtextem, výhrůžky, zastrašování, obtěžování Řešení: zablokování daného tel. čísla, pomoc školy, nahlášení policii – uchovat SMS jako důkaz

Mobilní telefony a kyberšikana Fotografování, posílání obrázkových zpráv (MMS), videa Zneužití: pořizování a sdílení ponižujících vyobrazení Prevence: lze těžko zabránit Řešení: zablokování daného tel. čísla, kontakt policie – doložit důkazy

Internet a kyberšikana Instant messengery (ICQ, Skype) Příklady zneužití: zasílání zpráv se sexuálním podtextem, výhrůžky, zastrašování, obtěžování; kopírování a sdílení textů, zneužití hesla Prevence: nesdělovat heslo, opatrnost při psaní Řešení: blokace přijímání zpráv Chatovací místnosti (Xchat), diskusní nástěnky, fóra Příklady zneužítí: jiná identita násilníka, vytváření přátelství pod falešnými záminkami (získání osobních informací, jejich zneužití, rozšiřování)

Internet a kyberšikana Prevence: při podezření ukončení komunikace, nesdělovat osobní údaje Řešení: blokace zpráv, informování správce o nevhodném chování jiného uživatele E-maily Příklady zneužítí: zasílání nemravných zpráv, videí, obrázků, vyhrožování, zastrašování, obtěžování, viry, získání hesla Prevence: nesdělovat heslo Řešení: filtrace příchozí pošty, vytvoření nového účtu

Internet a kyberšikana Videorozhovor, videokonference, videozáznamy nebo obrázky pořízení webovými kamerami (Skype) Příklady zneužítí: nahrávání a zneužívání záznamů Prevence: mít se na pozoru, s kým realizujeme videorozhovor Řešení: kontakt provozovatele služby Další příklady: on-line dotazování (ankety – např. „výzkum“, který posuzuje náš vzhled), webové stránky (web o nás – zesměšňování, ponižování), blogy (nevhodné komentáře na autora, nevhodné obrázky, vytváření falešných profilů), stránky s hostitelskými videi (YouTube; umístění zesměšňujícího videa)

Happy slapping Nový druh šikany; jedná se o nečekané fyzické napadnutí mladistvého nebo dospělého člověka Celý čin je nahráván na kameru nebo na mobil komplicem agresora Video je vloženo na internet (např. YouTube) a je určeno pro pobavení Oběť může být kdokoliv

Kyberšikana zaměřená na učitele Kyberšikana je spojena se sociálními sítěmi, bloggy, běžnými internetovými službami V současnosti útočníci začínají využívat služeb serveru www.ask.fm www.ask.fm - vytvoření profilu, uživatelé nám mohou klást otázky, my odpovídáme Založení falešného profilu učitele žákem → kladení otázek → fiktivní odpovědi Server je přeložen do češtiny, je snadno přístupný

Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? Motiv – ublížení jiné osobě, diskreditace, zničení jejího osobního a profesního života Školní řád – zákaz používání mobilních telefon při výuce Domácí vězení žáků – vyloučení ze školy na několik dní, využíváno v zahraničí Školní psycholog – ve spolupráci s učitelem může efektivně zastavit projevy kyberšikany Ředitel – zastání se učitele x podlézání rodičům, od ledna 2009 může ředitel oficiálně zakázat užívání telefonů ve výuce

Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? Pedagogové by měli žáky učit respektovat pravidla a vytyčené hranice Záleží na schopnosti učitele řešit tento problém Důležité: důslednost v dodržování pravidel, netolerance překročení vytyčených hranic Toto chování pramení zvláště ze špatné domácí výchovy, dítě by mělo respektovat učitele jako autoritu

Kyberšikana zaměřená na učitele Jak se bránit? Více než 50 % případů není učiteli hlášena Agresi vnímají jako vlastní selhání Přesvědčení, že problém sám zmizí a odezní (špatný vzorec jednání – klidně ubližujte ostatním, nic se vám nestane) Pasivita vedení školy – žádné řešení situace, žádný trest viníkům Nejistota, zda vedení instituce podpoří učitele Nežádoucí publicita Prank = vtip; vytočení oběti + zachycení situace na mobilní telefon + zveřejnění na internetu

Dopad kyberšikany na učitele V rovině emocionální, fyziologické, behaviorální Změny v jednorázových afektech, v dlouhodobějších náladách Poruchy spánku, bolest hlavy, břicha, špatná konecetrace, snížená imunita Růst konfliktů s okolím (rodina, kolegové, žáci)

Dopad kyberšikany na děti a mládež Negativní emoce – frustrace, rozčílení, rozpaky Vyhýbavost, sociální izolace oběti Ovlivnění chování a účasti ve škole Pocit ohrožení vlastního bezpečí Zástupné aktivity – např. konzumace sladkostí, zlehčování, opilství Vyčerpání organismu, změna váhy, nechutenství, nevolnost, oslabená imunita, sebepošozování, pokus o sebevraždu

Kyberšikana a tradiční šikana Cíl je stejný – někomu ublížit či ubližovat (fyzicky, psychicky) Kyberšikana někdy začíná jako klasická šikana Původcem kyberšikany může být kdokoliv (i fyzicky slabý jedinec), stačí mu mít dostatečné znalosti ICT Kyberšikanu obvykle provádějí jedinci, kteří jsou původci tradiční šikany Původci kyberšikany mohou být sami oběťmi Lidé se ve virtuálním světě chovají jinak než ve skutečnosti Útočníkovi při šíření kyberšikany pomáhá „publikum“ Kyberšikana není na první pohled vidět

Svědci šikany: stovky, tisíce, miliony lidí KYBERŠIKANA Svědci šikany: stovky, tisíce, miliony lidí Sdílení na internetu, propagace videa, „vylepšování“ nahrávek ostatními Nemožnost zbavit se zveřejněných materiálů KLASICKÁ ŠIKANA Svědci šikany: desítky lidí Čin „uzavřen“ ve skupině Kyberšikana je podle výzkumu stejně škodlivá jako fyzická šikana Stejná náchylnost k záškoláctví, přemýšlení o sebevraždě Příznaky šikany: změny nálady, smutek, špatné školní výsledky, sociální odloučení atd.

Ochrana před kyberšikanou Respektovat ostatní uživatele („Nečiň druhým to, co nechceš, aby činili tobě.“) Rozmyslet si, co komu posíláme Chránit svá hesla Nesdělovat své osobní údaje cizím lidem Seznámit se s pravidly chatu či diskuze Seznámit se s riziky souvisejícími s el. komunikací Jak se bránit: ukončení komunikace s útočníkem, blokace útočníka, oznámení útoku (rodičům, učitelům, kamarádům), uchování důkazů! Podpora obětí, nebýt lhostejný Dopad kyberšikany na oběť je podceňován

Doporučení rodičům Sledovat varovné příznaky (viz dříve) Kontroly online aktivit dětí Sledování mobilu dítěte Vzdělávat děti v oblasti nebezpečí kyberšikany Mluvit s dítětem o jeho zkušenostech Kyberšikana v ČR není trestným činem, avšak její projevy mohou být trestnými činy (pomluvy, nebezpečné vyhorožování). K šíření přispívají zejm. média – touha po senzaci, zvyšování návštěvnosti svých stránek – sekundární útočníci (šiřitelé kyberšikany)

Kybergrooming Chování internetových uživatelů, kdy v dítěti vyvolávají falešnou důvěru a připravují ho na schůzku Cílem schůzky je pohlavně zneužít nezletilou/zletilou oběť Kybergrooming má několik fází: 1. Vzbuzení důvěry a snaha oběť izolovat 2. Podplácení dárky, službami, vznik kamarádského vztahu 3. Vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi 4. Osobní setkání 5. Sexuální obtětování, zneužití dítěte Nejlepší obrana – prevence (komunikace rodičů s dětmi)

Kybersex Komunikace prostřednictvím internetu, jejímž účelem je sexuální vzrušení; posílání zpráv sexuálního charakteru Škodlivý je v tom případě, když jednomu z komunikačních partnerů je nepříjemný Objevuje se v chatovacích místnostech (veřejné, soukromé, poté SMS) a v době, kdy jsou mladí lidé nejvíce online Motivací je sexuální uspokojení; jakmile je ho dosaženo, dochází k přerušení kontaktu mezi útočníkem a obětí

Kybersex - obrana Neúčastnit se tohoto typu konverzací Zdrženlivost při prvním rozhovoru, snaha poznat toho druhého Uložení kopie online rozhovoru, ukončení komunikace, oznámit vše moderátorovi chatovací místnosti či fóra, případně kontaktovat policii Nebát se říct NE kybersexu Neposkytovat osobní informace Nesetkávat se osobně

Sexting Rozesílání zpráv, fotografií a videí se sexuálním obsahem prostřednictvím internetu Nejčastěji je cílem navázání partnerského vztahu, nebo jeho zpestření Tyto materiály pak mohou být zveřejněny na internetu Podporuje šíření pornografie mladistvých a dětí (zakázáno) V ČR se každý případ posuzuje individuálně (přestupek, trestný čin) Sexting provozuje 7 – 9 % dětí ve věku 11 – 17 let a 12 – 23 % dívek ve věku 20 – 25 let

Rizika sextingu Ztráta kontroly nad intimním materiálem Materiály mohou internetem kolovat několik desítek let Útoky na zobrazenou osobu Poškození dobré pověsti či ztráta dobré pověsti zobrazované osoby Ztráta zaměstnání, omezení možnosti získat práci

Proč děti realizují sexting? Sexting jako součást romantických vztahů Úvodní části partnerských vztahů – upoutání pozornosti partnera, flirtování, vzrušení Navázaný vztah – znak lásky, intimity, vzájemné důvěry; fyzické odloučení partnerů Sexting jako nástroj pro zahnání nudy Sexting jako produkt sociálního tlaku Tlak spolužáků, partnera Sexting jako podukt konzumní společnosti, sebeprezentace Média prezentují, že odhalovat se a sdílet intimitu je „normální“ - nevhodný model chování pro děti Sexting jako nástroj pomsty Vydírání, pomsta ex-partnerům

Prevence sextingu Nepořizovat materiály, na kterých je zobrazeno vaše částečné či úplné obnaení Nepořizovat tyto materiály ani pro partnera Pokud se materiál již objevil: Kontaktovat administrátory služeb, kde se materiály objevily Využití dostupných blokačních tlačítek Oznámit vše specializovaným poradnám či policii ČR

Dětská prostituce Dítě je použito pro sexuální účely výměnoou za peníze nebo odměnu v naturáliích Dobrovolná dětská prostituce Vyskytuje se častěji v komunitách, kde lidé žijí spíše „na ulici“ Potřeba dítěte přežít ve zmiňovaném prostředí (zvyšující se nároky na vzhled, nutnost finančních prostředků) Vidina rychlého zbohatnutí

Závislost na kybersexu Může pramenit i z jiné závislosti, např. ze závislosti na sexu Projevy závislosti Pravidelné trávení času v chatových místnostech, vysílání soukromých vzkazů se záměrem najít kybersex Pravidelné používání anonymní komunikace k zapojení se do neobvyklch sex. fantazií Očekávání sexuálního vzrušení či uspokojení při další on-line akci Přechod z kybersexu k sexu po telefonu

Ukrývání konverzací před blízkými osobami Pocit viny nebo studu kvůli používání internetu Nejdříve náhodné vzrušení kybersexem, nyní jeho aktivní vyhldedávání Masturbováni při erotickém chatu Snížení zájmu o sexuálního partnera v reálném životě, preference kybersexu jako primární formy sexuálního uspokojení Lidé s nízkým sebevědomím, zkreslením své tělesné představy, neléčenými sex. dysfunkcemi apod., jsou náchylnější k rozvoji závislosti na kybersexu

Stalking a cyberstalking Stalking = opakované a stupňované obtěžování, může mít různé formy a intenzitu (SMS, e-maily, telefonáty, dárky) Cyberstalking = pokud ke stalkingu útočník užívá ICT (zprávy z messengerů, chatu atd.) Systematické obtěžování oběti nevyžádanou a nechtěnou pozorností Nejčastější oběti: celebrity, ex-partneři, politici atd. Cyberstalker svou oběť nemusí znát, může si ji vybrat za cíl jen proto, že mu připadá zranitelná Snaha získat moc nad obětí pomocí strachu Od 1. 1. 2010 - trestný čin nebezpečného pronásledování

Projevy stalkingu 1. Opakované a dlouhodobé pokusy o kontakt s obětí (dopisy, e-maily, SMS, telefonáty, dárky, vzkazy na ICQ, Skype apod.) Vyhrožování, vydírání, vyvolávání pocitu viny atd. 2. Demonstrace moci a síly stalkera Fyzické pronásledování oběti, výhrůžky násilí, zabitím 3. Ničení věcí oběti Poškrábané auto, likvidace domácího zvířete atd. 4. Stalker se vydává za oběť 5. Snaha o poškození reputace oběti stalkerem Šíření nepravdivých informací o oběti

Obrana při cyberstalkingu Opatrnost při komunikaci Rozmyšlení příslibu nového a úžasného vztahu Zvážit, zda nehledáme lásku na špatném místě Vytyčení hranic a jejich dodržení Ignorovat posměchy a hrozby Upozornit na hrozby a posměchy moderátora chatu Nerozdávat osobní kontakty Ignorace, blokace obtěžujících uživatelů

Profily stalkerů Bývalý partner – neschopnost přijmout konec vztahu (partnerský, pracovní, obchodní) Uctívač – touha po vztahu s osobou, která stalkera zaujala (pronásledovatelé celebrit) Neobratný nápadník – sociální neobratnost, nízká schopnost seznámit se Ublížený pronásledovatel – pronásledování oběti kvůli skutečnému nebo domnělému zranění Sexuální útočník – útočné až sexuálně agresivní chování Poblouzněný milovník – stalker věří, že ho oběť miluje Kyberstalkeři – využití ICT

Sociální inženýrství Založeno na ovlivňování a přesvědčování lidí, cílem je oklamat je tak, aby uvěřili, že sociální inženýr (sociotechnik) je člověk s identitou, kterou předstírá a kterou si vytvořil pro potřeby manipulace a ovlivňování lidí Sociotechnik může zneužít osoby, se kterými mluví nebo telefronuje, aby získal hledané informace pro další útok Způsob získávání důležitých informací od uživatelů bez vědomí, že tak činí

Manipulativní komunikace Etapy: Izolace oběti od okolí Získávání základních informací o manipulovaném Přímá manipulace (vydírání) Manipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva) Řešení: být připraven na manipulativní komunikační jevy, informace o jejich nebezpečnosti

Rizika sociálních sítí Sociální sítě – projekty, které jsou zaměřeny na sdílení informací o jednotlivých uživatelích, umožňují navazovat sociální vztahy s okolními uživateli, prostor pro interaktivní zábavu Rizika: Slouží jako úložiště osobních údajů Uživatelé se chovají v kyberprostoru jinak než v běžném životě Prostor pro existenci sociálně-patologických jevů – kyberšikana, kybergrooming, sexting atd.

HOAX Poplašná zpráva, která varuje před neexistujijícím nebezpečím Většinou obsahuje výzvu žádající další rozesílání hoaxu mezi přátele, někdy se označuje jako řetěžový mail Rady: Nevěřit všem informacím, které nám z neznámého zdroje přijdou na e-mail Nesdělovat neznámým osobám naše osobní informace Nedůvěřovat zprávám, které nám naše bankovní instituce posílá e-mailem Vždy si vše ověřovat

Čím hoaxy škodí příjemcům: Obtěžování Nebezpečné rady Nadbytečné zatěžování linek a serverů Ztráta důvěryhodnosti šiřitele Prozrazení důvěrných informací Přetěžování cílové e-mailové schránky Poškození konkrétní instituce Nekritický příjem informace a její další šířen Typické hoaxy – falešný poplach, zábavné, prosby

Další rizikové jevy Flaming – nepřátelské chování uživatelů na intenetu (urážky, nadávky, vyhrožování) např. v diskusních fórech Phishing – praktika, která je zaměřena na krádež citlivých osobních údajů (PIN, hesla k bankovním účtu); realizace zejm. spamem SMS spoofing – rozesílání falešných SMS Google bombing – zneužití vlastností Googlu Troll – uživatel internetu, který narušuje diskusi (chat) vkládáním nevhodného obsahu – provokace ostatních, rozpoutání ohlasů

Chatroullete – po připojení webkamery se uživatel může vidět s náhodně vybanou osobou Planking – položení těla jako prkno tváří dolů na neobvyklém místě (ruce u těla, napjaté tělo), pořízení záznamu, zveřejnění Netolismus – závislost na tzv. virtuálních drogách (PC hry, sociální sítě, internetové služby) Virální video – nahrávka, která se rychle šíří díky dostupným komunikačním nástrojům – šíří se rychle a nekontrolovaně jako virus; vyvolávají u člověk buzz (rozruch) – snaha podělit se o toto video s ostatními

ASMR – reakce organismu, kdy dochází k mrazení nebo mavenčení v oblasti hlavy, horní části těla a podél míchy (spouštěčem je většinou video); relaxační, uspávací účinek, terapeutický efekt Nomofobie – strach, že nemůžeme používat mobilní telefon Webcam trolling – podvržené videozáznamy, účelem je pobavit se na úkor předem vyhlénutého chatujícího, který pak plní rozkazy či příkazy, které jsou mu zadávány

Děti a závadný obsah na internetu Děti se na internetu mohou setkat s následujícím konfrontovaným obsahem: 1. Dětská pornografie a nelegální sexuální praktiky 2. Obsah spojený s extremismem 3. Nelegální obchodování, nelegální nabídka drog a zakázaných látek 4. Obsah, který porušuje autorská práva 5. Další nelegální obsah 6. Pornografie (předládána dítěti)

Zdroje https://www.e-bezpeci.cz/index.php/home