Motorické testy Metodická komise OSÚ AD SLČR v roce 2016 schválila aktualizovanou testovou baterii pohybových schopností. Důvodem ke změnám je přizpůsobení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Testy svalové dysbalance jako součást všeobecného vzdělání a prevence vadného držení těla PaedDr. Jan Tupý VÚP v Praze
Advertisements

Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Hry s míči Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 5. září 2012.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_04_Rozvoj síly TÉMA SADY:
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.
Cyklus a charakteristiky chodeckého kroku
Testy vytrvalostních schopností
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Rozšiřující testy kondičních schopností
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Důležitost střelecké techniky Literatura
Význam utkání v sportovních hrách
Opakování na 4. písemnou práci
Úvod do fyziky opakování
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Část 5 - TRESTY.
Kršáková Marie a Zelenková Veronika
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Novinky v Záznamníku učitele
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
BASKETBAL DÍVKY
1.
Délka kružnice, obvod kruhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Času máš dost, tak se usaď, pust si zvuk a vyzkoušej si svůj postřeh.
Lýtkové svaly Mírný stoj rozkročný, chodidla rovnoběžně, předpažit, provést dřep na plných chodidlech (kolena nad špičkami), výdrž.
Testování rychlostních schopností © Tom Vespa.
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Poměr v základním tvaru.
Přijímací řízení na víceletá gymnázia pro školní rok 2019/2020
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Uvolnění na velkém míči Uvolnění s overbalem
S nádechem rovná záda, ruce v týl,
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Transkript prezentace:

Motorické testy Metodická komise OSÚ AD SLČR v roce 2016 schválila aktualizovanou testovou baterii pohybových schopností. Důvodem ke změnám je přizpůsobení testů současným trendům v kondičním tréninku. Literatura: Power test Ski alpin - Swiss Ski 2013 Testovací baterie Rakouských závodníků – přednáška z ICSS, 2013 Konditionstraining in Alpinen Skirennlauf - Pernitsch, Staudacher, 1998 Long Term Skier Development For Alpine Skiing - Alpine Canada Alpin, 2014 SKI Učební texty pro trenéry alpských disciplín - MK OSÚ AD SLČR

Přehled testovaných schopností a testů Rychlost (se změnou směru): Člunkový běh Rychlá/explozivní síla: Skok z místa snožmo, Pěti skok Koordinace/obratnost: Překážková dráha (nový test) Síla paží a trupu: Kliky (nový test) Anaerobní vytrvalost: Přeskoky lavičky Aerobní vytrvalost: Beep test (nový test) / Cooper test

Rychlost (se změnou směru): Člunkový běh: Pomůcky: 2 kužely – vzdálené 10m od sebe – povrch parkety/tartan. Provedení: Testovaný po startu běží rovně, obíhá vzdálenější kužel, běží křížem ke startovnímu kuželu a obíhá ho, běží křížem ke vzdálenějšímu kuželu a obíhá ho, pak rovně dobíhá do cíle. Hodnocení: Měří se 2 pokusy s přesností na 0,1s, počítá se lepší výsledek. Rychlá/explozivní síla: Skok z místa snožmo: Provedení: měří se 2 pokusy, počítá se lepší výsledek v cm Rychlá/explozivní síla: Pěti skok snožmo (test provádí žáci a junioři): Provedení: navazovaně 5 skoků snožmo, měří se 2 pokusy, počítá se lepší výsledek v cm.

Koordinace/obratnost: Překážková dráha (boomerang test) – převzatý z Rakouska Pomůcky: Kužel, žíněnka, 3x překážky individuálně nastavené do výšky poloviny stehna cvičence. Provedení: Testovaný začíná z vysokého startu kotoulem vpřed na matraci, běží kolem kuželu k první překážce (točí vlevo), kterou přeskočí a následně zpět podleze, to samé opakuje na 2. a 3. překážce, po poslední překážce obíhá kužel a běží do cíle. Po 1. zkušebním pokusu následují 1 pokus na čas, kdy testovaný obíhá doleva a 2. pokus na čas, kdy testovaný obíhá okolo kuželu doprava. Hodnocení: Zaznamenají se oba pokusy s přesností na 0,1s

Síla paže a trup: Kliky – test používá Rakousko, Švýcarsko Pomůcky: žíněnka Výchozí pozice: Vzpor ležmo, paže jsou napnuté, ruce jsou na šířku ramen a leží na zemi před žíněnkou, prsty směřují dopředu, mezi chodidly je vzdálenost 15 -20 cm, hlava směřuje k žíněnce, tělo je napnuté – ramena, pánev a kotníky jsou téměř v rovině. Provedení: Cvičenec provádí na startovní povel ve vteřinovém rytmu kliky. Během první vteřiny paže krčí, dokud se nos/čelo nedotkne žíněnky. Během druhé vteřiny paže napíná. Měření: Startuje se po zaujmutí výchozí pozice. Zaznamená se počet správně provedených kliků Chybné provedení – kritéria pro ukončení testu: • chybí kontakt čela/nosu se žíněnkou nebo nedostatečné napnutí paží • tělo není napnuté (prohnutá záda, pánev nízko), hlava je pokrčená (ohnutá dolů) • nedodržení vteřinového rytmu (platí pouze pro juniory a dospělé, u mladších kategorií dbáme hlavně na správné povedení) Při chybném provedení bude testovaný dvakrát upozorněn, při třetím upozornění test končí

Anaerobní vytrvalost: Přeskoky lavičky: Pomůcky: obrácená švédské lavička Provedení: skáče se snožmo stranou přes lavičku tam a zpět. Délka testu: přípravka a předžáci 30s., žáci 45s, junioři a dospělí 60s. Počítá se počet přeskoků za uvedený čas. Aerobní vytrvalost Cooper test Provedení: běh po dobu 12 min (žáci a junioři) / 6 min (předžáci a přípravka) Hodnocení: zaznamená se počet uběhnutých metrů za daný čas. Sportoviště: nejvhodnější je atletický ovál (200 m nebo 400 m dlouhý) Poznámka: Cooper test máme v současné tesové baterii zařazen jako alternativní test obecné (aerobní) vytrvalosti, který můžeme provádět , pokud z objektivních důvodů není možné provést Beep test. Novým testem, kterým testujeme obecnou vytrvalost je vytrvalostní člunkový běh zvaný Beep test. Výhodami nového testu je, že je možné ho provádět v tělocvičně stále za stejných podmínek. Výsledkem testu je uběhnutá vzdálenost a čas, který testovaný uběhne podle stupňovaného tempa daného zvukovou nahrávkou. Délka testu tedy závisí na zdatnosti každého jednotlivce, čím je kdo zdatnější, tím déle test trvá.

Beep test (vytrvalostní člunkový běh), test používá Kanada Aerobní vytrvalost: Beep test (vytrvalostní člunkový běh), test používá Kanada Pomůcky: kužely 4 ks, lepící páska, zařízení na přehrávání „beep testu“ (např. telefon s nahrávkou a reproduktory), nahrávka beep testu (nahrávku lze získat na FTVS UK Praha a UP FTK Olomouc, nebo na ÚAD SLČR), hodnotící tabulka pro výpočet uběhnuté vzdálenosti a času. Příprava: kužely a páska vyznačují dvě mety vzdálené od sebe 20 m Provedení: testovaný stojí za čárou, podle přehrávaného zvukového signálu se rozběhne. Rychlost po startu je malá, po zaznění dalšího signálu se dotýká jednou nohou mety (čáry) a otáčí se. Po cca 1min. nahrávka oznámí zvýšení rychlosti a zkrácení času mezi signály, změna je po každé jedné minutě a vymezuje „level“. Pokud testovaný doběhne k čáře dříve, musí počkat, až zazní signál a pak může pokračovat. Test může provádět více osob současně, jejich počet závisí na prostorových možnostech sportoviště. Chybné provedení - kritéria pro ukončení testu: Pokud testovaný doběhne k čáře až po zaznění signálu, dostane varování a musí doběhnout k čáře a pokračovat dále, s tím že následující signály musí dohnat ztrátu. Test končí, pokud testovaný po varování 2x po sobě nedoběhne k čáře (do 2m) podle signálu. Vyhodnocení: zaznamenává se počet uběhnutých úseků mezi metami, podle nahrávky se u závodníka zaznamená např. level 5 úseků 6, podle hodnotící tabulky se vypočte uběhnutá vzdálenost a čas.

Příklad hodnocení Beep testu: závodník uběhl v 5. levelu 6 úseků, tzn Příklad hodnocení Beep testu: závodník uběhl v 5.levelu 6 úseků, tzn. že uběhl kompletní level 4 – tedy 640m a 4:12min + k tomu 6 úseků v 5.levelu, celkový výsledek je 760m a 4:53min.  

Beep Test - průměrné výsledky testů pro kategorie zdroj: Beep test - internet

Pokyny pro provádění motorických testů: Testy se provádějí na začátku přípravného období I (květen), a na konci přípravného období II (říjen) Před testy omezíme intenzivní trénink, aby byli závodníci odpočatí Testy provádějí pouze zdraví závodníci Důležité je dodržení pořadí jednotlivých testů (začíná se rychlostí, končí vytrvalostí) Dodržujte dostatečné pauzy mezi jednotlivými testy a pokusy, před posledním testem aerobní vytrvalosti zařaďte pauzu 30 min Před jednotlivými testy trenér vysvětlí provedení testu a závodník provede zkušební pokus (především, když testy provádí poprvé) Výsledky testů se zaznamenají do přiložené tabulky Všechny testy (kromě cooper testu) je možné provést v tělocvičně, tedy i za nepříznivého počasí. Pokud je to možné, provádějte testy na jednom místě (stejná tělocvična, stadion)

Průměrné hodnoty výsledků testů švýcarských závodníků ve vybraných testech za rok 2004-2013 Zdroj: Power test Ski alpin - Swiss Ski 2013 Uvedené hodnoty jsou průměrné směrnicové hodnoty, které by měli dosahovat rakouští závodníci na konci věkového období. Zdroj: Konditionstraining in Alpinen Skirennlauf - Pernitsch, Staudacher, 1998

Výdrž ve stoji na jedné noze: Pomůcky: obrácená švédské lavička Doplňkový test rovnováhy pro přípravku, předžáky a žáky Test můžete provést během testovacího dne jako součást testové baterie. Výdrž ve stoji na jedné noze: Pomůcky: obrácená švédské lavička Provedení: testovaný stojí na jedné noze se zavřenýma očima (oči zavázané) na obrácené lavičce,testují se obě nohy (1pokus na pravou a levou nohu), zaznamenává se počet sekund, maximální doba testu je 60s   Doplňkový test anaerobní vytrvalosti a obratnosti pro Juniory: Test neprovádějte během jednoho testování, tento test nenahrazuje přeskoky lavičky, ale je testem doplňkovým, který můžete provést jiný den. Jacíkův test Pomůcky: test se provádí na žíněnce (popř. venku na trávníku) Provedení: Výchozí poloha – leh na zádech: lopatky, hýždě a paty se dotýkají země, dolní končetiny protaženy paralelně vedle sebe, paže v připažení. Cvičenec přejde do stoje: dolní končetiny ve spatném nebo paralelním postavení vedle sebe, propnutá kolena, vzpřímený hrudník a hlava, paže v připažení. Cvičenec přejde do lehu na břiše: hrudník se dotýká podložky, dolní končetiny jsou nataženy paralelně vedle sebe, paže jsou v připažení. Z lehu na břiše cvičenec přejde znovu do stoje. Způsob přechodu z jedné polohy do druhé je libovolný. Dbejte na to, aby každá poloha byla provedena přesně dle definice.y Hodnocení: Test trvá 60s. Za každou správně provedenou polohu je započítán 1 bod. Testovaná osoba je během testu průběžně informována o dosaženém počtu poloh a čase.

Průměrné hodnoty kanadských závodníků pro jednotlivé kateorie Doplňkový test silové vytrvalosti Test je zaměřen na koncentrickou a excentrickou vytrvalostní sílu dolních končetin během daného času. Test neprovádějte během jednoho testování, ale můžete ho provést jiný den. Skoky na bednu - používá Rakousko, Švýcarsko, Kanada Pomůcky: švédská bedna (vrchní dva díly), výška bedny by se měla nastavit na výšku 30 cm pro žáky, a 40 cm pro juniory. Bedna stojí na zemi. Vedle bedny mohou ležet žíněnky (pro nastavení správné výšky a změkčení dopadu). Provedení: Cvičenec stojí vlevo od bedny. Skáče snožmo bokem na bednu, pak vpravo z bedny a opět zpět. Hodnocení: počítá se počet dopadů na bednu za daný čas. Junioři 90s, žáci 60s. Průměrné hodnoty kanadských závodníků pro jednotlivé kateorie Zdroj: Long Term Skier Development For Alpine Skiing - Alpine Canada Alpin, 2014